Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Videopelit on hyödytöntä todellisuuspakoa

Vierailija
26.04.2016 |

Älkää nyt heti suuttuko. Tykkään itsekin pelata silloin tällöin, mutta fakta on se, että videopelit on todellisuuspakoa. Pelit on suunniteltu niin että ne koukuttaa ja vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen sillä tavalla että on pakko saada aina uusi dopamiiniannos. Kaikkein pahimpia on mobiilipelit kuten Candy Crush tai Clash of Clans tai mmo-pelit kuten World of Warcraft ja mitä näitä muita on. Yksinpeleissä on se hyvä puoli, että ne yleensä päättyy kun läpäiset pelin, toisin kuin mobiilipelit tai mmo-pelit joita pelataan vaikka ikuisesti.

Moni pelien puolustelija väittää että pelit jotenkin kehittää. No aika vähän verrattuna vaikka kirjojen lukemiseen. Itse asiassa pelaaminen muuttaa aivoja niin että ihmisestä tulee yhä lyhytjännitteisempi, joka kaipaa jatkuvaa stimulointia ja koko ajan jotain uutta näprättävää. Tämä vaikuttaa mm. opiskeluun ja uuden oppimiseen yleensä, kun ihminen ei jaksa keskittyä lukemiseen. Tästä on tehty ihan tutkimuksia.

Myös väitteet että väkivaltaiset pelit ei vaikuta ihmiseen mitenkään ei pidä paikkaansa. Myös tätä on tutkittu ja tulokset on yksiselitteisen selvät, että väkivaltapelien pelaaminen lisää ihmisen väkivaltaisuutta.

Videopelit on hauskoja ja koukuttavia koska ne on tehty sellaiseksi, mutta ne myös melko hyödytöntä ajanvietettä ja todellisuuspakoa. Saman ajan kun opettelet miten tulla hyväksi pelaajaksi jossain pelissä voisit käyttää vaikka jonkun musiikki-instrumentin soiton opetteluun tai uuden kielen opetteluun.

Kommentit (190)

Vierailija
101/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös paljon agressiivista musiikkia. Loputon suo tämä väittely.

Sinkkumies

Vierailija
102/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin : DD Itse pelasin kyllä jo peruskoulussa paljon ja kun siirryin lukioon niin keskiarvo oli jotain 9,5. Voi minua raukkaa.

Jos saan kysyä, mikä ikäinen olet? 

Moni älykäskin nuori pärjää vielä lukiossa, mutta sen jälkeen kun se sisu ja henkinen kantti oikeasti punnitaan, seuraa pudotus. Eli kun pitäisi ottaa vastuu itsestä. Maksaa omat laskut, järjestää oma ajankäyttönsä. 

Kaikki älykkäätkään nuoret eivät pysty siihen, koska heillä ole kokemusta mistään vastuun ottamisesta. Ikävä kyllä peleistä ei voi oppia sellaista.

Ei ketään työantajaa kiiinnosta v*ttuakaan miten hyvin osaatte räpeltää niiden pelienne kanssa, ei niillä taidoilla pärjätä oikeassa maailmassa. Ei kukaan maksa siitä, että saa katsoa kun pelaatte. Kehittäkää oikeasti sellaisia taitoja ja valmiuksia, joista on työelämässä hyötyä. 

Täytyy sanoa että nämä nykyiset keskijohdon hommat on lasten leikkiä siihen verrattuna kun vuoden verran luotsasin muutaman sadan ihmisen avaruuden valloitusta nettipelissä, vaikka kummassakin on pitkälti sama skillsetti käytössä poislukien tietysti alan vaatima erityisosaaminen - ja nyt saan hommasta vielä palkkaakin.

Voi vitun säälittävä vätys :D Ranne kipeenä klikkailit ja oli olo kuin valloittajalla?

Pahintahan näissä peleissä on se, kun ihmiset kuvittelee olevansa jotain hiirikätensä murskattuaan. Telkkari/leffat/kirjat ei sentään anna sitä valheellista kuvaa jostain saavutuksesta. Muuten aika sama

Voi vitun umpimielinen juntti :D Peli on peli, viihdettä ja tuo sosiaalinen aspekti mielestäni kiinnostava. Mukavaa oli myös huomata, että pelissä hankituista taidoista oli ja on edelleen hyötyä myös työelämässä.  

Parastahan näillä palstoilla on se, kun ihmiset kuvittelee olevansa jotain anonymiteetin suojissa idioottimaisuuksia laukoessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutku nää pelit niiku kehittää mua."   Joopa joo. Ihan samanlaisia idiootteja, ellei jopa pahempi ovat nämä pelifriikit. Jos ne kehittäisi niin joku koko ikänsä shakkia pelannut olisi varmaan zathanen yleisneroja ja aivokirurgi. 

Itsekin paljon pelannut, enkä voi sanoa oppineeni tai kehittyneeni mitenkään siitä, että oon hakannut useamman pelin läpi. Joo oon nyt arkkitehti kun oon vähän pelannut simcityä ja osaan mennä metsässä kun pelasin päiväkaupalla Morrowindiä.

Vierailija
104/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mutku nää pelit niiku kehittää mua."   Joopa joo. Ihan samanlaisia idiootteja, ellei jopa pahempi ovat nämä pelifriikit. Jos ne kehittäisi niin joku koko ikänsä shakkia pelannut olisi varmaan zathanen yleisneroja ja aivokirurgi. 

Itsekin paljon pelannut, enkä voi sanoa oppineeni tai kehittyneeni mitenkään siitä, että oon hakannut useamman pelin läpi. Joo oon nyt arkkitehti kun oon vähän pelannut simcityä ja osaan mennä metsässä kun pelasin päiväkaupalla Morrowindiä.

Ei tyhmyys ole häpeä, mutta sen toitottaminen maailmalle on. Olisit siis hiljaa.

Vierailija
105/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltapelit eivät tee selväjärkisestä ihmisestä yhtään väkivaltaisempaa. Ainoastaan väkivaltaan taipuvaiset voivat saada jonkinlaisia vaikutteita, joite he tulisivat kuitenkin saamaan ympäröivästä maailmasta.

Vierailija
106/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin : DD Itse pelasin kyllä jo peruskoulussa paljon ja kun siirryin lukioon niin keskiarvo oli jotain 9,5. Voi minua raukkaa.

Moni älykäskin nuori pärjää vielä lukiossa, mutta sen jälkeen kun se sisu ja henkinen kantti oikeasti punnitaan, seuraa pudotus. Eli kun pitäisi ottaa vastuu itsestä. Maksaa omat laskut, järjestää oma ajankäyttönsä. 

Kaikki älykkäätkään nuoret eivät pysty siihen, koska heillä ole kokemusta mistään vastuun ottamisesta. Ikävä kyllä peleistä ei voi oppia sellaista.

Ei ketään työantajaa kiiinnosta v*ttuakaan miten hyvin osaatte räpeltää niiden pelienne kanssa, ei niillä taidoilla pärjätä oikeassa maailmassa. Ei kukaan maksa siitä, että saa katsoa kun pelaatte. Kehittäkää oikeasti sellaisia taitoja ja valmiuksia, joista on työelämässä hyötyä. 

Täytyy sanoa että nämä nykyiset keskijohdon hommat on lasten leikkiä siihen verrattuna kun vuoden verran luotsasin muutaman sadan ihmisen avaruuden valloitusta nettipelissä, vaikka kummassakin on pitkälti sama skillsetti käytössä poislukien tietysti alan vaatima erityisosaaminen - ja nyt saan hommasta vielä palkkaakin.

Voi vitun säälittävä vätys :D Ranne kipeenä klikkailit ja oli olo kuin valloittajalla?

Pahintahan näissä peleissä on se, kun ihmiset kuvittelee olevansa jotain hiirikätensä murskattuaan. Telkkari/leffat/kirjat ei sentään anna sitä valheellista kuvaa jostain saavutuksesta. Muuten aika sama

Voi vitun umpimielinen juntti :D Peli on peli, viihdettä ja tuo sosiaalinen aspekti mielestäni kiinnostava. Mukavaa oli myös huomata, että pelissä hankituista taidoista oli ja on edelleen hyötyä myös työelämässä.  

.

Mitähän hyötyä?  Pääsit peliyhtiöön pelitestaajaksi?   Joo on se pelaaminen kivaa, mutta älä nyt itseäsi kuseta. Narkeilla on saman tason selitykset, "kalja tappaa, ganjabis on niiqu peace"

Vierailija
107/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parastahan näillä palstoilla on se, kun ihmiset kuvittelee olevansa jotain anonymiteetin suojissa idioottimaisuuksia laukoessaan.

Mitä helvetin väliä jollain anonymiteetillä? Meinaat, että olis esimerkiksi karmea kunnianloukkaus sanoa pikkuisen ilkeästi jollekin nimettömälle henkilölle? Se, että joku on luonut persoonansa pelkästään virtuaalimaailmaan, ei tarkoita että sillä olisi oikeassa elämässä eläville mitään merkitystä.

Vierailija
108/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vittu, oksettavinta WT-sakkia nämä huururilliset Gamerit. Painukaa takas säälittäviin maailmoihinne toisten säälittävien sekaan mussuttamaan. Siellä voitte hei olle Jotain Suurta Ja Mahtavaa. Valloittaa vaikka avaruuden! Ja sit niinku heijastaa tän Suuren Valloittajan persoonan esmes niinkö työelämään tiiäkkö.

Vierailija
109/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että joidenkin viha pelaamista kohtaan on lähes psykoottista. Päästänsä pipit ihmiset avautuu, tuollaiset ihmiset lähtisi minun elämästä hyvin nopeasti hiuksista helvettiin. Heittäisin niskaperseotteella kämpästä ulos ja lämäisin oven kiinni.

Vierailija
110/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte rehellisiä. Aika harvalle noilla peleillä on mitään merkitystä oikeassa elämässä, ainakaan hyödyllistä. Vähän niinku muukin viihde, ei sen tarvitsekaan olla mitenkään hyödyllistä. Ja turha jotain kuplan posauttelupelejäkään sen kummemmin tuomita, samaa viihdettä ne on. Ja päihteetkin on ihan ok, jos käyttöä osaa hallita. Ärsyttää vaan siinä vaiheessa, jos ollaan päivät pitkät pilvessä eikä myönnetä sitä ongelmaksi vaikka ahdistus olisi kamala ja vainoharhatkin jo jylläisi. Sama pelaamisen kanssa, ei se ole ihan harmitonta viihdettä enää silloin, kun unohtaa syödäkin, saati huolehtia muista, vaan pakkomielle. Onko se sitten haitallista, jos ei ole ketään kenestä huolehtia, niin ei välttämättä, eläköön ihmiset elämänsä kuinka haluavat. Toivoisin vaan esimerkiksi omalle lapselle jotain toisenlaista. Ja tosiaan sen, että voidaan myöntää ettei nämä asiat kaikilla pysy hanskassa.

Vierailija
111/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no eipä ole minua elämässäni niin hirveästi pelit hyödyttäneet. Enemmän olen hyötynyt vaeltamista ja retkeilystä, kaverien kanssa värikuulasodan pelaamisesta, jossa opitaan joukkueessa toimintaa samalla kun pidetään hauskaa, uuden kielen opettelusta. Joku kirjoittikin, että lukeminen rikastuttaa kieltä ja tämä on kyllä totta. Tehkööt kaikki mitä lystää, mutta ihmettelen aina vähän sisällä aina nököttäviä ihmisiä. Eikö ala kyllästyttää..? Breathing or alive?

Vierailija
112/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi vittu, oksettavinta WT-sakkia nämä huururilliset Gamerit. Painukaa takas säälittäviin maailmoihinne toisten säälittävien sekaan mussuttamaan. Siellä voitte hei olle Jotain Suurta Ja Mahtavaa. Valloittaa vaikka avaruuden! Ja sit niinku heijastaa tän Suuren Valloittajan persoonan esmes niinkö työelämään tiiäkkö.

Sun kielenkäyttö onkin todella sivistynyttä. Pitäskö sun keksiä itselles joku harrastus, niin voisit päästä vihastas ylitse? Hommaisit vaikka pleikkarin ja siihen jotain kivoja pelejä. :)

Vierailija
113/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että joidenkin viha pelaamista kohtaan on lähes psykoottista. Päästänsä pipit ihmiset avautuu, tuollaiset ihmiset lähtisi minun elämästä hyvin nopeasti hiuksista helvettiin. Heittäisin niskaperseotteella kämpästä ulos ja lämäisin oven kiinni.

Vai semmoinen väkivaltafantasia. Taidat olla videopelien pelaaja tuosta päätellen. Hullu mikä hullu. Pysy pelien äärellä ihan rauhassa vaan, muuta maailmaa häiritsemästä.

Vierailija
114/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisitte rehellisiä. Aika harvalle noilla peleillä on mitään merkitystä oikeassa elämässä, ainakaan hyödyllistä. Vähän niinku muukin viihde, ei sen tarvitsekaan olla mitenkään hyödyllistä. Ja turha jotain kuplan posauttelupelejäkään sen kummemmin tuomita, samaa viihdettä ne on. Ja päihteetkin on ihan ok, jos käyttöä osaa hallita. Ärsyttää vaan siinä vaiheessa, jos ollaan päivät pitkät pilvessä eikä myönnetä sitä ongelmaksi vaikka ahdistus olisi kamala ja vainoharhatkin jo jylläisi. Sama pelaamisen kanssa, ei se ole ihan harmitonta viihdettä enää silloin, kun unohtaa syödäkin, saati huolehtia muista, vaan pakkomielle. Onko se sitten haitallista, jos ei ole ketään kenestä huolehtia, niin ei välttämättä, eläköön ihmiset elämänsä kuinka haluavat. Toivoisin vaan esimerkiksi omalle lapselle jotain toisenlaista. Ja tosiaan sen, että voidaan myöntää ettei nämä asiat kaikilla pysy hanskassa.

Mutta kun te unohdatte sen sosiaalisen aspektin ihan koko aika, miksi te ette ymmärrä että pelaaminen on monille meistä yhdessäoloa ja kavereiden kanssa hengailua. Unohtamatta nyt sitä, että se on älyttömän hauskaa ja viihdyttävää. Parhaimmillaan myös haastavaa ja antaa hienoja kokemuksia ja onnistumisen tunteita.

Vierailija
115/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta peace and out kaikille. Tehkää mitä haluatte, elämää elämänne onnellisina, kunhan ette satuta muita. Minun puolestani saatte pelata niin paljon kuin haluatte, varsinkaan jos se ei vaikuta niihin muihin, varsinkaan lapsiin. Toisia on loppupeleissä ihan turha tuomita ja arvostella, mitä se hyödyttää kun ihmisiä tässä vaan ollaan. Have a happy night!

112

Vierailija
116/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammu ittes pelaaja

Kuka meistä pelaajista? :D ihan oikeesti hei. Millainen aikuinen ihminen käskee toisen ampua itsensä? Mistä sä oot meille pelaajille katkera?

Vierailija
117/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opin kyllä videopeleistä hyvin englantia, ja kouluaikoina aina enkku 10

Vierailija
118/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas voimakasta vihaa pelaajia kohtaan. Itse en edes tunne paljoa ihmisiä, jotka eivät pelaisi mitään, ihan tavallisia, kaikenikäisiä ja koulutettuja ihmisiä tuttavapiirissä. On heillä muitakin harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita, jotkut ovat perheellisiä ja jotkut eivät. Ihmeellistä, että täällä oikein suu vahdossa lietsotaan vihaa ja jauhetaan peliongelmaisista ihmisistä, vaikka heitä ei kuitenkaan ole kuin se murto-osa pelaajista.

Vierailija
119/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuuspako on joskus kyllä ihan hyödyllistä... Hyvin on teillä asiat jos koskaan ei oo tarvetta irtautua hetkellisesti todellisuudesta. Onnekkaat.

Vierailija
120/190 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti pitää ihan ookoona sitä, ettei vapaa-ajallaan tee lähestulkoon mitään muuta kuin pelaa, niin kai silloin voi olla edes lisääntymättä? Sama päihteiden pakonomaiset käyttäjät, älkää tehkö lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi