Poika järjestää kotibileet, yksi äiti protestoi..
Ysiluokkalainen poikamme on kutsunut luokan meille vapunaattona ja pyytänyt meitä vanhempia olemaan illan poissa.
Tämä sopii miehelleni ja minulle. Tulisimme n. klo 23.00 kotiin.
Eilen yhden luokkatoverin äiti soitti ja vaati, että olisimme kotona juhlien ajan. Muuten heidän lapsensa ei voi tulla. Sanoin, että asia on jo sovittu ja emme lähde muuttamaan suunnitelmia. Pelkää kovasti, että alkohlia ym. päihteitä käytetään ja homma luisuu käsistä.
Miten te suhtautuisitte tähän äidin kannanottoon?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minustakin teidän pitäisi olla paikalla. Tai ainakin tulla jo yhdeksältä takaisin. En minäkään laskisi teinityttöäni mihinkään bileisiin missä ei vanhemmat ole paikalla. Sana bileet ja vanhemmat ei paikalla kuulostaa mun korvissani siltä, että jätetään väliin varmuuden vuoksi.
Olen itsekin ollut aikoinani vastaavissa bileissä ja kummasti sinnekin vaan tuli hankalia kuokkavieraita.
Meillä 17 vuotias tyttö kertoi että kaveri oli pyytänyt häntä vappuna bileisiinsä, ei aikonut mennä koska ei ryyppää kuten muut kutsutut.
Naapurin seinän takaa "kilttien nuorten" bileiden ääniä kuullut: sekstaamista vessassa. No ihan sama, jos se ei teitä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei 20 oppilaan lisäksi tarvitse edes ulkopuolisia, kun meno jo yltyy hurjaksi. Oli miten "kunnollisia" nuoria tahansa, ei vanhemmat voi luottaa siihen, etteikö homma menisi hälinäksi. Aika pian pihallanne on poliisiauto, kun nuoret innostuvat painimaan jne. Aivan turhaa luulla, että jollakin ei olisi sitä alkoholia povitaskussa. Ainakaan eikannattaisi olla itse kovin kaukana luulemassa.
Vapun jälkeen saamme lukea iltapäivälehdistä muutaman kotibiletarinan, jossa kaikki ei mennyt ihan niin kuin oli suunniteltu. PS. kaikki tapaukset ei päädy lehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko juhlat kiinni sen yhden luokkakaverin osallistumisesta? Jos on, silloin jäätte vahtimaan juhlijoita, muuten kullanmurun äiti voi selittää lapselleen itse, miksi hän ei pääse juhliin.
Ei ole juhlat kiinni tästä.
Halusin vain näkemyksiä asiasta, kun tosiaan viimeiset kokemukset nuorten kotibileistä ovat lähinnä omia 90-luvulta.
Silloin ei somea ollut ja esim. kutsumattomat vieraat olivat käsittääkseni erittäin harvinaisia. Ainakaan en onnistunut olemaan missään ikävässä tilanteessa koskaan. On toki mahdollista, että joku tutun tuttu silloinkin oli paikalla, mutta mitään erityistä ei koskaan ole sattunut.
Nämä kutsumattomat vieraat nähdäkseni ovat enemmän omakotitalojen ongelma? Kyllähän täällä heti reagoidaan ihan naapurustossa, jos kymmeniä nuoria pelmahtaa rappuun.
Mutta kiitos mielipiteistä tähän mennessä.
Kuinka monissa kotibileissä vastaajat ovat olleet ja onko joka kerta soitettu poliisit ja talo hajotettu?
Vierailija kirjoitti:
Ysiluokkalainen poikamme on kutsunut luokan meille vapunaattona ja pyytänyt meitä vanhempia olemaan illan poissa.
Tämä sopii miehelleni ja minulle. Tulisimme n. klo 23.00 kotiin.
Eilen yhden luokkatoverin äiti soitti ja vaati, että olisimme kotona juhlien ajan. Muuten heidän lapsensa ei voi tulla. Sanoin, että asia on jo sovittu ja emme lähde muuttamaan suunnitelmia. Pelkää kovasti, että alkohlia ym. päihteitä käytetään ja homma luisuu käsistä.
Miten te suhtautuisitte tähän äidin kannanottoon?
Suhtautumiseni: 0/5. Turha trollaus taas.
Tän on pakko olla provosoida. Ei noin tyhmiä vanhempia voi olla.
Itse olen nelikymppinen ja jo omassa nuoruudessani oli ihan normimeininkiä että nuorten kotivideot aiheuttivat isoa tuhoa. Lähinnä kutsumattomien vieraiden taholta. Nykyään riskit ovat suuremmat somen takia.
En tunne yhtään aikuista joka pitäisi nuorten kotibileitä hyvänä ja turvallisena tapahtumana.
Vierailija kirjoitti:
Omani ei bileissä käy ennenkuin ovat 18. Koska niin paljon on ap:n kaltaisia leväperäisiä vanhempia. Vaikka se oma nuppu olisi hyvä ja hönen lähikaverit, niin kullakin luokalla on kusipäänsä.
Itseäni ihmetyttää aina tällaiset vanhemmat, jotka näkevät muiden lapset "kusipäinä" ja vanhemmat "leväperäisinä" ym.
Ja omaa lasta suojellaan kuin jalokiveä maailman pahuudelta.
Ollaan tosiaan täältä Helsingistä vilkkaalta alueelta ja en kyllä tällaisiin asenteisiin ole törmännyt livenä koskaan. En luokittele ihmisä tuolla tavoin ollenkaan enkä ole havainnut muidenkaan tekevän (paitsi täällä). Oletteko oikeasti perheellisiä?
Jos, niin kauhea kohtalo tuokin teinillä, ettei voi olla normaalisti nuorten riennoissa mukana. Mitä sitten parikymppisenä tapahtuu, kun mitään kokemusta ei ole?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin sukulaisperheessä yhdessä makkarissa lukemassa kirjoja kun lapsilla kotibileet ja vanhemmat komennettu pois. Pari kertaa kävin kiertämässä talossa ja katsomassa ettei meno ole liian vauhdikasta. Lisäksi välillä kävi naapurin isommat pojat häätämässä muutamat ei kutsutut paikalta pois.
Melko varmasti teillä tulee olemaan kotibileisiin alkoholiakin? Ja todennäköisesti kutsumattomia vieraitakin. Saako lapsenne hoidettua tilanteen vai mitä tekee kun jonkun kaverin kaverit tulee sakilla hillumaan teille? Eli miten hoidatte valvonnan ja turvallisuuden?
Kerro tuolle äidille kuka valvoo ja auttaa tarvittaessa niin ehkä hän sitten hyväksyy tilanteen ( siis ihan oikeasti onhan teillä joku suunnitelma esim kutsumattomien vieraiden varalle??).
Ollaan siis Helsingissä ja kerrostalossa. En ole törmännyt ilmiöön, että kutsumattomat vieraat ovat ongelma. Vastaaanlaisia kutsuja on siis ollut kyllä tuttavaperheissä ilman kai suurempia häiriöitä.
Ja mistä sen tiedät? Kun vanhemmat eivät ole kotona. Et mistään. Et tiedä, mitä siellä tehdään. Huumeitakin liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko juhlat kiinni sen yhden luokkakaverin osallistumisesta? Jos on, silloin jäätte vahtimaan juhlijoita, muuten kullanmurun äiti voi selittää lapselleen itse, miksi hän ei pääse juhliin.
Ai niin, ja te olette tietenkin niin lähellä, että voitte käydä ajelemassa kotinne ohi sopivin väliajoin. Jos juhlat menee rauhallisesti ja kuokkavieraita ei ilmaannu, ei ole pakko vahtia kädestä pitäen.
Kaverin lapsi piti lähimmille ystävilleen 15 v bileet. Yhteensä 10 nuorta, jotka kaikki vanhempineen olivat tuttuja.
Illan tummuessa, muutama kuokkavieras oli tulossa. Ei päästäneet sisään. Kuokkavieraat soitti poliisille, että täällä alaikäiset kännäävät.
Perheen vanhemmat oli meillä saunomassa. Asutaan tässä 15 metrin päässä. Nähtiin, kun poliisi meni ohi ja eikun perään.
Parilla neidilla oli siidereitä ja yhdellä herralla sixpäkki. Poliisi otti juomat haltuun, tiedot ja sossu otti yhteyttä kaikkien nuorten perheisiin.
Vaikka kaikki meniskin hyvin, niin silti voi päätyä sossun kanssa tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tän on pakko olla provosoida. Ei noin tyhmiä vanhempia voi olla.
Itse olen nelikymppinen ja jo omassa nuoruudessani oli ihan normimeininkiä että nuorten kotivideot aiheuttivat isoa tuhoa. Lähinnä kutsumattomien vieraiden taholta. Nykyään riskit ovat suuremmat somen takia.En tunne yhtään aikuista joka pitäisi nuorten kotibileitä hyvänä ja turvallisena tapahtumana.
Nuorten on hyvä joskus kokea muutakin kuin sitä pinnasängyn turvallisuutta. Hyvä tapahtuma on joskus eri asia kuin äärimmäisen turvallinen tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Ei 20 oppilaan lisäksi tarvitse edes ulkopuolisia, kun meno jo yltyy hurjaksi. Oli miten "kunnollisia" nuoria tahansa, ei vanhemmat voi luottaa siihen, etteikö homma menisi hälinäksi. Aika pian pihallanne on poliisiauto, kun nuoret innostuvat painimaan jne. Aivan turhaa luulla, että jollakin ei olisi sitä alkoholia povitaskussa. Ainakaan eikannattaisi olla itse kovin kaukana luulemassa.
Ei taida olla sen kummempi tapahtuma kuin työpaikan pikkujoulut. Muutamat tappelut ja vähän lämpimistä ja muuta ahdistelua. Jotain saattaa mennä rikki ja ehkä lääkäriä tarvitaan. Mutta ei se vissiin mitään haittaa ;-)
Ap, missä päin Helsinkiä noin suunnilleen olette? Vaikuttaa nimittäin paljon asiaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole naiivi. Lienee selvää, että ainakin osalla on jotain alkoholipitoista juotavaa mukana. Omalle pojalle tietysti olen puhunut asiasta. A, se on laitonta, B se voi johtaa vaikeuksiin tavalla tai toisella.
Olisimme kymmenen minuutin ajomatkan päässä. En nyt halua etukäteen maalailla piruja seinälle. Kyllähän näitä bileitä on kymmeniä tuhansia (ellei satoja tuhansia) vuodessa teineillä.
Harvoin ne johonkin katastrofiin päättyvät.
Toivottavasti ei tälläkään kerralla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani ei bileissä käy ennenkuin ovat 18. Koska niin paljon on ap:n kaltaisia leväperäisiä vanhempia. Vaikka se oma nuppu olisi hyvä ja hönen lähikaverit, niin kullakin luokalla on kusipäänsä.
Itseäni ihmetyttää aina tällaiset vanhemmat, jotka näkevät muiden lapset "kusipäinä" ja vanhemmat "leväperäisinä" ym.
Ja omaa lasta suojellaan kuin jalokiveä maailman pahuudelta.
Ollaan tosiaan täältä Helsingistä vilkkaalta alueelta ja en kyllä tällaisiin asenteisiin ole törmännyt livenä koskaan. En luokittele ihmisä tuolla tavoin ollenkaan enkä ole havainnut muidenkaan tekevän (paitsi täällä). Oletteko oikeasti perheellisiä?
Jos, niin kauhea kohtalo tuokin teinillä, ettei voi olla normaalisti nuorten riennoissa mukana. Mitä sitten parikymppisenä tapahtuu, kun mitään kokemusta ei ole?
ap
Nimenomaan Helsingistä.
Itsellä kolme omaa ja yksi vieras teini. Kotibileet ilman aikuisia, ei kuulu lapsuuteen.
Parikymppisenä tapahtuu se, että hankitaan niitä kokemuksia järkevämmällä päällä. Antaa lapsen olla lapsi, kyllä myöhemminkin kerkee.
Sitä kun tarpeeksi paskaa nähnyt omassa teini vaiheessa, niin tietenkin omiani haluan siltä suojella. Ei päihteiden ja väkivallan tarvi kuulua kenenkään elämään. Täytyy olla todella naivi, jos sinisilmäisesti luottaa kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, missä päin Helsinkiä noin suunnilleen olette? Vaikuttaa nimittäin paljon asiaan.
Töölö.
ap
Ap edelleen kysymys johon et ole vastannut. Jos bileissä ongelmia niin mistä lapsenne saa apua? Oletteko lähellä? Onko sovittu naapuri tai joku joka tulee tarvittaessa apuun.
Usein tuota apua ei tarvita. Mutta joskus se voi pelastaa jopa tappeluilta, poliisilta jne. Eli järjestättekö että lapsi tietää mistä saa helposti apua tarvittaessa? Vai jankkaatko vaan ettei tuota ongelmaa ole kerrostalossa, vaikka alaovi olisi lukossa riittää että jotku käyvät kavereita jututtamassa tai tupakalla ja rappuun pääsee sakkia. Ja sitten kun palataan tupakalta asuntoon niin jotkut puolitutut tunkee mukaan. Itse huomasin kerrostalossa asuessa että välillä jotkut laittoivat alaoven väliin jotain ettei ovi lukittunut. Sitten pääsi koko illan kulkemaan vapaasti ( paitsi kun minä huomasin niin toki kävin lukitsemassa alaoven vaikka naapurissa olikin bileet...).
http://yle.fi/uutiset/poliisi_kotibileet_riistaytyvat_kasista_usein/650…
Mielenkiintoisia juttuja, ihan ammattikuokkavieraitakin kuuluu olevan.