Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika järjestää kotibileet, yksi äiti protestoi..

Vierailija
26.04.2016 |

Ysiluokkalainen poikamme on kutsunut luokan meille vapunaattona ja pyytänyt meitä vanhempia olemaan illan poissa.

Tämä sopii miehelleni ja minulle. Tulisimme n. klo 23.00 kotiin.

Eilen yhden luokkatoverin äiti soitti ja vaati, että olisimme kotona juhlien ajan. Muuten heidän lapsensa ei voi tulla. Sanoin, että asia on jo sovittu ja emme lähde muuttamaan suunnitelmia. Pelkää kovasti, että alkohlia ym. päihteitä käytetään ja homma luisuu käsistä.

Miten te suhtautuisitte tähän äidin kannanottoon?

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eihän siellä mitää päihteitä ole, sipsejä ja limsaa vaan. Toivottavasti energiajuomat jätetään pois, muistakaa vaatia tätä. Pian rikkovat jotain pärinöissään.

Vierailija
2/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se poika ei tule, jonka vanhemmat eivät hyväksy. Nuo vanhemmat eivät varmaan ymmärrä, että kotibileitä ja vanhempien poissaoloa ei tarvita siihen ryyppäämiseen, sillä se onnistuu vaikka lähimetsikössä. Ja jos olette tulossa jo klo 23 kotiin, niin ei jää teineille paljoakaan "rellestämisaikaa". Eri aisia, jos olisitte aamuun asti poissa...

Itse tosin saattaisin vihjata jollekin naapurille (jos on sellainen naapuri, jonka kanssa välit ovat hyvät), että pitää vähän silmällä bileitä ja raportoi, jos alkaa näyttää että pihassa on ihan liikaa pyöriä tai mopoja tai että homma näyttäisi riistäytyvän käsistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, eihän siellä mitää päihteitä ole, sipsejä ja limsaa vaan. Toivottavasti energiajuomat jätetään pois, muistakaa vaatia tätä. Pian rikkovat jotain pärinöissään.

Onko tämä tulkittavissa niin, että minun pitää myötäillä tätä äitiä ja jäädä vahtimaan 15-vuotiaita? 

Esitin selkeän kysymyksen ja siihen siis toivon vastauksia. 

Vierailija
4/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sukulaisperheessä yhdessä makkarissa lukemassa kirjoja kun lapsilla kotibileet ja vanhemmat komennettu pois. Pari kertaa kävin kiertämässä talossa ja katsomassa ettei meno ole liian vauhdikasta. Lisäksi välillä kävi naapurin isommat pojat häätämässä muutamat ei kutsutut paikalta pois.

Melko varmasti teillä tulee olemaan kotibileisiin alkoholiakin? Ja todennäköisesti kutsumattomia vieraitakin. Saako lapsenne hoidettua tilanteen vai mitä tekee kun jonkun kaverin kaverit tulee sakilla hillumaan teille? Eli miten hoidatte valvonnan ja turvallisuuden?

Kerro tuolle äidille kuka valvoo ja auttaa tarvittaessa niin ehkä hän sitten hyväksyy tilanteen ( siis ihan oikeasti onhan teillä joku suunnitelma esim kutsumattomien vieraiden varalle??).

Vierailija
5/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on fiksu äiti, joka osaa ajatella nenäänsä pitemmälle.  Ehkä hän tai hänen miehensä on poliisi ja on nähnyt seuraukset, kun nuorten bileisiin tulee kutsumattomia kuokkavieraita.

Vierailija
6/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se poika ei tule, jonka vanhemmat eivät hyväksy. Nuo vanhemmat eivät varmaan ymmärrä, että kotibileitä ja vanhempien poissaoloa ei tarvita siihen ryyppäämiseen, sillä se onnistuu vaikka lähimetsikössä. Ja jos olette tulossa jo klo 23 kotiin, niin ei jää teineille paljoakaan "rellestämisaikaa". Eri aisia, jos olisitte aamuun asti poissa...

Itse tosin saattaisin vihjata jollekin naapurille (jos on sellainen naapuri, jonka kanssa välit ovat hyvät), että pitää vähän silmällä bileitä ja raportoi, jos alkaa näyttää että pihassa on ihan liikaa pyöriä tai mopoja tai että homma näyttäisi riistäytyvän käsistä.

Luokkaktoveri on tyttö, jos sillä nyt jotain merkitystä on ja juhlapaikka olisi kerrostalo. Olen jo ilmoittanut naapureille ja asia ok. 

Totta kai tuollaisesta ryhmästä ääntä lähtee, se on selvä. Mutta tapahtuisi siis kuitenkin vappuaattona ja hiljaisuuden virallista kellonlyömää ennen. 

Poika ei vielä ole tällaisia järjestänyt, on kyllä muiden bileissä ollut. On vanhin lapsemme, joten tästä ei ole niin kokemusta vielä. 

Itse katson, että ikä on jo aivan sopiva pitää iltajuhliakin. Jotkut pitivät jo seiskalla. 

Vierailija
7/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin sukulaisperheessä yhdessä makkarissa lukemassa kirjoja kun lapsilla kotibileet ja vanhemmat komennettu pois. Pari kertaa kävin kiertämässä talossa ja katsomassa ettei meno ole liian vauhdikasta. Lisäksi välillä kävi naapurin isommat pojat häätämässä muutamat ei kutsutut paikalta pois.

Melko varmasti teillä tulee olemaan kotibileisiin alkoholiakin? Ja todennäköisesti kutsumattomia vieraitakin. Saako lapsenne hoidettua tilanteen vai mitä tekee kun jonkun kaverin kaverit tulee sakilla hillumaan teille? Eli miten hoidatte valvonnan ja turvallisuuden?

Kerro tuolle äidille kuka valvoo ja auttaa tarvittaessa niin ehkä hän sitten hyväksyy tilanteen ( siis ihan oikeasti onhan teillä joku suunnitelma esim kutsumattomien vieraiden varalle??).

Ollaan siis Helsingissä ja kerrostalossa. En ole törmännyt ilmiöön, että kutsumattomat vieraat ovat ongelma. Vastaaanlaisia kutsuja on siis ollut kyllä tuttavaperheissä ilman kai suurempia häiriöitä. 

Vierailija
8/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin teidän pitäisi olla paikalla. Tai ainakin tulla jo yhdeksältä takaisin. En minäkään laskisi teinityttöäni mihinkään bileisiin missä ei vanhemmat ole paikalla. Sana bileet ja vanhemmat ei paikalla kuulostaa mun korvissani siltä, että jätetään väliin varmuuden vuoksi.

Olen itsekin ollut aikoinani vastaavissa bileissä ja kummasti sinnekin vaan tuli hankalia kuokkavieraita.

Vierailija
9/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä kaikkea ehtii tapahtua jo ennen sitä 23.00...  

Erään ystäväni naapurissa oli uutenavuonna nuorisolla kotibileet. Meno alkoi käydä hurjaksi ja ystäväni soitti naapureilleen (vanhemmat siis pois kotoa), että olisi nyt syytä tulla katsomaan. Mitä vielä, vanhemmat soittivat lapselleen. "täällä on ihan rauhallista..."    Tulivat kuitenkin paikalle juuri parahiksi estämään tulipalon. Terassi oli jo liekeissä (ulkotulen aiheuttamana), vaatehuone oksennuksessa ynnä muuta pientä hauskaa. 

Ystäväni sai seuraavana päivänä kukkakimpun.

Joten aloittajalle, JÄRJESTÄ sinne valvonta. Naapuri/sukulainen käy vaikka tunnin välein katsomassa, että homma sujuu. Vaikka luottaisit lapseesi, tieto kotibileistä leviää pelottavan nopeasti ja paikalla on

kohta 20 ylimääräistä sekopäätä ja kotisi on tuhottu. Älä tuudittaudu siihen, että siellä teini osaisivat hoitaa asiat ja viina ei juoda...

Vierailija
10/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luokalla vaikka 25 oppilasta. Kuinkahan moni kertoo somessa missä viettää vappua. Tai illalla kaveri kysyy missä ootte ja toinen kertoo. Kaveri tulee äkkiä käymään omien kaveriensa kanssa hetkeks kun ulkona kylmää ja tylsää jne. Joku laittaa vitsinä kutsun isolle porukalle tulkaa tänne jne. Tehkää nyt ainakin joku suunnitelma esim sovitte naapurin kanssa että voi pyytää avuksi jos tulee kutsumatonta porukkaa. Ihan kaikkien turvallisuudeksi pitää olla joku varasuunnitelma.

Vierailija
11/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se naapuri, joka soittaa poliisin klo 20.30 paikalle eli ensimmäisestä uhkaavasta tilanteesta. En mene kyselemään nuorilta, että mikä meininki, soitan viranomaiset paikalle ja turvaa selustani.

Suomi on niitä harvoja maita, joissa vanhemmat jättää nuoret bilettämään ja vaatii naapureita katsomaan nuorten perään, ilmaiseksi tietenkin.

Viime vuonna naapurtitalo tyhjennettiin jo klo 19 metelin takia (omakotialueella ei tarvitse sietää mitä tahansa). Poliisi yritti soittaa vanhempia paikalle, mutta nämä ei ehtineet.

Vierailija
12/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin rivarissa ja naapurin rauhallisella pojalla oli lupa pitää kotibileet pienelle piirille, vanhemmat poissa kotoa. Kun porukkaa lappasi jatkuvana virtana ja meteli oli pahempi kuin missään juottolassa, soitin pojan isälle, että oliko näin isot kalaasit tarkoitus pitää. Kuulemma ei. Mieheni meni pojan avuksi naapuriin ja minä soitin poliisia paikalle. Jonkin ajan päästä pojan isä tuli kotiin ja kiitteli vuolaasti avustamme. Juhlat kuitenkin saivat jatkua, poika ja hänen kutsutut kaverinsa jatkoivat ja pojan isä tuli meille iltateelle.

Eli vaikka olette sopineet jotain, se ei välttämättä pidä jos kuokkavieraat saavat jostain vihiä. Suosittelisin jotain suunnitelmaa sen varalta, että homma riistäytyy käsistä.

Vierailija
13/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan siis Helsingissä ja kerrostalossa. En ole törmännyt ilmiöön, että kutsumattomat vieraat ovat ongelma. Vastaaanlaisia kutsuja on siis ollut kyllä tuttavaperheissä ilman kai suurempia häiriöitä. 

Onnea vaan! Oletko muuten ajatellut, että sana voi lähteä kiertämään somessa että missä on bileet ja pian teidän koti on täynnä kutsumattomia vieraita hajottamassa paikkoja. Tiedän useammankin tapauksen että näin on käynyt. Vappuaatto on vielä hyvin räjähdysherkkä ajankohta: paljon nuorisoa hortoilemassa ulkona ja miettimässä mihin mennä.

Meillä omakotitalossa lapset ovat pitäneet bileitä kavereilleen mutta edellytyksenä on ollut aina, että tunnemme jokaisen lapsen ja heidän vanhemmat ja aivan ehdoton some-hiljaisuus. Kukaan ei saa kertoa kavereilleen bileistä ja kutsua ylimääräisiä mukaan.

Vierailija
14/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin äiti voi itse käydä paikalla tsekkaamassa tilanteen pari kertaa illan aikana. Tai siten ei päästä lastaan juhliin.

Vierailija
15/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuisin vakavasti. Olet sinisilmäinen lapsesi pauloissa oleva.

Vierailija
16/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverin äiti voi itse käydä paikalla tsekkaamassa tilanteen pari kertaa illan aikana. Tai siten ei päästä lastaan juhliin.

Näin minä ainakin tekisin joka tapauksessa. En luottaisi siihen, että joku muu järjestää valvonnan. Kävisin vaikka koiran kanssa lenkillä siinä ympäristössä.

Vierailija
17/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ei bileissä käy ennenkuin ovat 18. Koska niin paljon on ap:n kaltaisia leväperäisiä vanhempia. Vaikka se oma nuppu olisi hyvä ja hönen lähikaverit, niin kullakin luokalla on kusipäänsä.

Vierailija
18/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko juhlat kiinni sen yhden luokkakaverin osallistumisesta? Jos on, silloin jäätte vahtimaan juhlijoita, muuten kullanmurun äiti voi selittää lapselleen itse, miksi hän ei pääse juhliin.

Vierailija
19/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysiluokkalainen poikamme on kutsunut luokan meille vapunaattona ja pyytänyt meitä vanhempia olemaan illan poissa.

Tämä sopii miehelleni ja minulle. Tulisimme n. klo 23.00 kotiin.

Eilen yhden luokkatoverin äiti soitti ja vaati, että olisimme kotona juhlien ajan. Muuten heidän lapsensa ei voi tulla. Sanoin, että asia on jo sovittu ja emme lähde muuttamaan suunnitelmia. Pelkää kovasti, että alkohlia ym. päihteitä käytetään ja homma luisuu käsistä.

Miten te suhtautuisitte tähän äidin kannanottoon?

No sen äidin housuissa en päästäisi lastani juhliin, jos minulla olisi samoja epäilyjä kuten hänellä. En minä kuitenkaan olisi "vaatimassa" bileiten järjestäjän vanhmepia valvomaan juhlia. Miten voisin edes luottaa heidän valvontaansa? Tiedän kyllä tapauksia jossa vanhempi on hankkinut juomat lapsensa bileisiin ja ollut siellä itsekkin ryyppäämässä. Osalla vanhemmista on niin vanhemmuus hukassa että sitä ei oikein voi edes uskoa.

Vierailija
20/181 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkaktoveri on tyttö, jos sillä nyt jotain merkitystä on ja juhlapaikka olisi kerrostalo. Olen jo ilmoittanut naapureille ja asia ok. 

Totta kai tuollaisesta ryhmästä ääntä lähtee, se on selvä. Mutta tapahtuisi siis kuitenkin vappuaattona ja hiljaisuuden virallista kellonlyömää ennen. 

Poika ei vielä ole tällaisia järjestänyt, on kyllä muiden bileissä ollut. On vanhin lapsemme, joten tästä ei ole niin kokemusta vielä. 

Itse katson, että ikä on jo aivan sopiva pitää iltajuhliakin. Jotkut pitivät jo seiskalla. 

Meillä naapuri sai häädön tuosta syystä eli nuoriso piti bileeet, meteli oli enemmän kuin tavanomainen ja kas, kirjallinen varoitus taloyhtiöltä. Vanhemmat järjesti omat bileet 2 vko myöhemmin ja sama lopputulos.