Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en ole koskaan matkustanut valmismatkalla tai minkään matkayhtiön pakettimatkoilla. Kertokaa hyviä puolia sellaisista, jos teillä on kokemusta myös omatoimimatkoista!

Vierailija
26.04.2016 |

Olen matkustellut todella paljon, yksin, kavereiden kanssa, perheenä. Olen aina varannut erikseen lennot itse (reittilento) ja erikseen hotellin tai muun majoituksen itse.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt, mitä hyötyä noista valmismatkoista on matkailijalle? Mulla on vain ennakkokäsityksiä, kun ei kokemusta ole. Ennakkokäsitykseni on varmaan syntynyt lapsuudenkaverini 80-luvun matkoista, jolloin mentiin laumana lentokentälle, koko konkkaronkka samalla bussilla yhteen hotelliin ja kierrettiin saman porukan kanssa viikko nähtävyyksiä jossain Espanjassa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus valmismatkat ovat liki ainoa keino päästä haluttuun kohteeseen, esimerkiksi talvella Kanariansaarille.

Yleensä valitsen lennot ja hotellit milloin mistäkin, koska haluan tietyn päivän, lähtöajan tai hotellin, mutta yllä mainittu syy on muutaman kerran saanut kääntymään valmismatkaa tarjoavan matkatoimiston puoleen.

Ennen kuin paremmin tietävät alkavat höpöttää kohteen junttiudesta tai Thaimaan ihanuudesta, faktana kerrottakoon että Kanariansaaret on eräs parhaista kohteista treenata juoksua, uintia ja pyöräilyä. Sopiva ilmasto, siedettävä lentomatka ja saarella on hyvät tiet, sopivasti korkeuseroa ja espanjalaista pyöräilykulttuuria.

Vierailija
22/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me matkustetaan usein lasten kanssa valmismatkoilla, koska niistä löytyy isolle perheelle halvimmat vaihtoehdot. Kätevää on bussikuljetus hotellille, joskin siitäkin joutuu nykyään maksamaan erikseen. Muutenhan nuo ei eroa omatoimimatkoista. Paitsi että voi soittaa oppaalle jos tarvii esim lääkäriä.

Miksi pitää soittaa oppaalle, jos tarvitsee lääkäriä? Itse marssin suoraan vakuutusyhtiön hyväksymälle lääkäriasemalle tai soitan korkeintaan vakuutusyhtiölle varmistaakseni, voinko käyttää jotain muuta kuin heidän listoilla olevaa lääkäriasemaa, jos sellainen sattuu olemaan parempien kulkuyhteyksien varrella.

No enhän minä sanonut, että oppaalle pitää soittaa, vaan että oppaalle voi soittaa! Joskus se vaan voi olla helpompaa, kun alkaa itse selvittää missä on sopiva lääkäri. Se on jännä miten nää matkustusjutut voi herättää niin vihaisia tunteita.

Vihan tunteita? No ei ollut tarkoitus sun verenpaineita nostaa. Mielestäni se oppaalle soittaminen tuntuu vain turhalta, jos lääkäriin pitää päästä. Tai itse en ainakaan ole kokenut tarpeelliseksi soittaa asiasta oppaalle. Silloin toki tulisi soitettua, jos paluumatka viivästyisi sairastumisen takia. Itse olen joutunut Espanjassa sairaalaan ja ihan englannin kielellä ja espanjan alkeilla pärjäsin loistavasti. Samoin kun lapsi vietiin ambulanssilla astmakohtauksen takia päivystykseen Espanjassa.

Mikä tän viestin tarkoitus oli? Kertoa, että olet ollut espanjalaisessa sairaalassa, etkä tarvinnut edes oppaan apua? Wow :) Joku nyt voi sairastuessaan tykätä soittaa hänelle annettuun numeroon, ja kysyä missä olisi sopiva lääkäri lähistöllä. Esim. minä saattaisin tehdä niin. Vaikka minunkin lapsi on viety ambulanssilla italialaiseen sairaalaan jalka murtuneena.

En nyt ymmärrä, mitä ajat takaa, sorry. Tarkoitukseni ei ollut ketään loukata. En kai vain ollut ajatellut ikinä, että kokisin oppaan palvelut sairaustapauksissa tarpeellisiksi. Toki joku kokee, mutta minä en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustellut todella paljon, yksin, kavereiden kanssa, perheenä. Olen aina varannut erikseen lennot itse (reittilento) ja erikseen hotellin tai muun majoituksen itse.

En ole oikein koskaan ymmärtänyt, mitä hyötyä noista valmismatkoista on matkailijalle? Mulla on vain ennakkokäsityksiä, kun ei kokemusta ole. Ennakkokäsitykseni on varmaan syntynyt lapsuudenkaverini 80-luvun matkoista, jolloin mentiin laumana lentokentälle, koko konkkaronkka samalla bussilla yhteen hotelliin ja kierrettiin saman porukan kanssa viikko nähtävyyksiä jossain Espanjassa.

Eläkeläisryhmät käyvät joskus tuollaisilla ryhmämatkoilla, jossa koko ohjelma on järjestetty. Normaalisti mennään lentokentälle, lennetään sillä tietyn firman koneella kohteeseen x ja on tarvittaessa opaspalvelut käytössä perillä (suurin osa ei käytä niitä). Osa lentää takaisin viikon kuluttua, osa on 2-4 viikkoa, muutama voi olla vielä kauemman. Paluulennolla voi nähdä muutaman saman naaman kuin mennessä. 

Hyöty valmismatkan ostamisesta on matkan peruuntumiseen/siirtymiseen liittyvä, jos lento ei lähde ajallaan tai edes oikeana päivänä tai sairastut, pakettimatkan ostaja pääsee helpommalla tai saa jopa rahat takaisin joissakin tapauksissa. Valmismatkasta on myös etua, jos on kielitaidottomana tai yksin matkalla, oppaalta saa apua ja yksin matkaileva sukulainen on onnettomuuden jälkeen apua tarvinnut ja saanut.

En tiedä mitä haittaa valmismatkasta on muuten kuin se, että hotellin vaihtaminen perillä ei käy niin sujuvasti, jos on jo maksanut yhden hotellin valmiiksi tai rahoja ei ainakaan saa. Omatoimimatkalla voi vaihtaa hotellin helposti ilman kuluja, jos varattu hotelli ei miellytäkään (kokeiltu on).

Vierailija
24/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kerran on ollut varaamassamme hotellissa ylipuukkaus. Matkatoimisto järjesti meidät toiseen hotelliin sekä selvitti mahdollisuuden päästä kuitenkin varaamaamme hotelliin (pääsimme heti seuraavana päivänä). Jos tämä tilanne olisi tullut eteen omatoimimatkalla, niin olisipa ollut kädetön olo, kun olisi myöhään yöllä pitänyt alkaa selvitellä varamajoitusta. Tämän lisäksi on matkatoimiston palveluita käytetty juuri lentokenttäkuljetusten ja eläintarhareissun verran (helppoa, kun bussi lähtee läheltä hotellia ja palaa takaisin samaan paikkaan).

Meille kävi omatoimimatkalla tuollainen ylibuukkaus ja itse ei tarvinnut uutta hotellia etsiä, vaan tämä ko. hotelli hommasi meille uuden majoituksen ja maksoi erotuksen maksamastamme hinnasta. Yhden yön saimme siis tuossa hotellissa viikon sijaan olla. Ei olisi kyllä ollut mikään ongelma itsenäisestikään sitä uutta hotellia etsiä.

Voi olla omatoimisesti vaikeaa, jos paikkakunnalla on esim joku tapahtuma ja kaikki hotellit on täyteen bookattu. Omatoimmatkalla on msksettu maltaita tästä syystä motellista Daytonassa ja kreikan saarella pienessä kaupungissa elokuussa saatu viimeinen huone, jossa vessa ja suihku käytävällä. Epätoivoisesti ja väsyneenä etsiessä olisi tosi hyvä juttu, jos joku sen järjestäisi.

Vierailija
25/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä omatoimi- että pakettimatkoja. Joskus ihaninta on tutkia viikkokausia karttoja, junayhteyksiä jne. Ja joskus esim. horror-työrupeaman jälkeen se, että kaikki hoituu yhdellä klikkauksella netissä eikä tarvitse ajatella mitään. Sitten kohteessa muutaman päivän lepäilyn jälkeen alkaakin jo kiinnostaa julkisen liikenteen yhteyksien selvittäminen lähikaupunkeihin tms.

Vierailija
26/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kerran on ollut varaamassamme hotellissa ylipuukkaus. Matkatoimisto järjesti meidät toiseen hotelliin sekä selvitti mahdollisuuden päästä kuitenkin varaamaamme hotelliin (pääsimme heti seuraavana päivänä). Jos tämä tilanne olisi tullut eteen omatoimimatkalla, niin olisipa ollut kädetön olo, kun olisi myöhään yöllä pitänyt alkaa selvitellä varamajoitusta. Tämän lisäksi on matkatoimiston palveluita käytetty juuri lentokenttäkuljetusten ja eläintarhareissun verran (helppoa, kun bussi lähtee läheltä hotellia ja palaa takaisin samaan paikkaan).

Meille kävi omatoimimatkalla tuollainen ylibuukkaus ja itse ei tarvinnut uutta hotellia etsiä, vaan tämä ko. hotelli hommasi meille uuden majoituksen ja maksoi erotuksen maksamastamme hinnasta. Yhden yön saimme siis tuossa hotellissa viikon sijaan olla. Ei olisi kyllä ollut mikään ongelma itsenäisestikään sitä uutta hotellia etsiä.

Voi olla omatoimisesti vaikeaa, jos paikkakunnalla on esim joku tapahtuma ja kaikki hotellit on täyteen bookattu. Omatoimmatkalla on msksettu maltaita tästä syystä motellista Daytonassa ja kreikan saarella pienessä kaupungissa elokuussa saatu viimeinen huone, jossa vessa ja suihku käytävällä. Epätoivoisesti ja väsyneenä etsiessä olisi tosi hyvä juttu, jos joku sen järjestäisi.

Sehän on tosiaan hotellin velvollisuus hoitaa se uusi hotellihuone. Tietenkin jos nöyränä lähtee pois niin saattavat olla tyytyväisiä, mutta oikeasti asiakkaalla on oikeus saada samalla hintaa saman- tai parempitasoinen majoitus sekä kuljetukset. 

Vierailija
27/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi talvella ei pääse muualle kuin kanarialle suht halvalla ja lyhyellä lennolla. Meiltä Turusta on suorat tilauslennot sinne, miksi ihmeessä menisin Helsingin kautta, jos sieltä on reittilento. Ei todellakaan tule halvemmaksi. Myös Kuubaan menimme pakettimatkalla, koska oli ainoa suora lento.

Vierailija
28/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tehty vuosien saatossa sekä pakettimatkoja että omatoimimatkoja.

Pakettimatka valitaan vain silloin, jos se haluttuun paikkaan haluttuun aikaan on edullisempi kuin omatoimimatka. Näin on tosi, tosi harvoin nykyään.

Silloin kun lapset olivat pieniä, pakettimatkat Kanarialle oli helppo vaihtoehto. Nyt kun lapsetkin on isompia ja niiden kanssa voi ihan eri tavalla matkustaa, niin tehdään vaan omatoimimatkoja (Florida, Thaimaa, Alpit kesällä ja talvella)

Vierailija
29/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me matkustetaan usein lasten kanssa valmismatkoilla, koska niistä löytyy isolle perheelle halvimmat vaihtoehdot. Kätevää on bussikuljetus hotellille, joskin siitäkin joutuu nykyään maksamaan erikseen. Muutenhan nuo ei eroa omatoimimatkoista. Paitsi että voi soittaa oppaalle jos tarvii esim lääkäriä.

Miksi pitää soittaa oppaalle, jos tarvitsee lääkäriä? Itse marssin suoraan vakuutusyhtiön hyväksymälle lääkäriasemalle tai soitan korkeintaan vakuutusyhtiölle varmistaakseni, voinko käyttää jotain muuta kuin heidän listoilla olevaa lääkäriasemaa, jos sellainen sattuu olemaan parempien kulkuyhteyksien varrella.

No enhän minä sanonut, että oppaalle pitää soittaa, vaan että oppaalle voi soittaa! Joskus se vaan voi olla helpompaa, kun alkaa itse selvittää missä on sopiva lääkäri. Se on jännä miten nää matkustusjutut voi herättää niin vihaisia tunteita.

Vihan tunteita? No ei ollut tarkoitus sun verenpaineita nostaa. Mielestäni se oppaalle soittaminen tuntuu vain turhalta, jos lääkäriin pitää päästä. Tai itse en ainakaan ole kokenut tarpeelliseksi soittaa asiasta oppaalle. Silloin toki tulisi soitettua, jos paluumatka viivästyisi sairastumisen takia. Itse olen joutunut Espanjassa sairaalaan ja ihan englannin kielellä ja espanjan alkeilla pärjäsin loistavasti. Samoin kun lapsi vietiin ambulanssilla astmakohtauksen takia päivystykseen Espanjassa.

Mikä tän viestin tarkoitus oli? Kertoa, että olet ollut espanjalaisessa sairaalassa, etkä tarvinnut edes oppaan apua? Wow :) Joku nyt voi sairastuessaan tykätä soittaa hänelle annettuun numeroon, ja kysyä missä olisi sopiva lääkäri lähistöllä. Esim. minä saattaisin tehdä niin. Vaikka minunkin lapsi on viety ambulanssilla italialaiseen sairaalaan jalka murtuneena.

En nyt ymmärrä, mitä ajat takaa, sorry. Tarkoitukseni ei ollut ketään loukata. En kai vain ollut ajatellut ikinä, että kokisin oppaan palvelut sairaustapauksissa tarpeellisiksi. Toki joku kokee, mutta minä en.

Harvan kielitaito varmaan oikeasti riittää jossain Kiinassa asti. Euroopassa nyt pärjää kaikki.

Vierailija
30/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin oltiin onnellisia, että oli opas olemassa kun lapsi sai ruokamyrkytyksen viimeisenä iltana, alkoi siis oksentaa ja pyörtyillä yöllä. Aamulla 7.30 oli lähtö lentokentälle ja 11 tunnin lento edessä. Opas järjesti ripeästi lentokentälle vastaan lääkärin, joka lääkitsi, antoi lääkkeet mukaan ja antoi luvan lentää. Aikaa ei ollut mitenkään liikaa, omatoimimatkalla ei oltaisi millään koko porukka päästy lähtemään, vaan toinen vanhemmista olisi jäänyt lapsen kanssa kohteeseen ainakin vuorokaudeksi.

Yleensä omatoimimatkaillaan ja tuossa tilanteessa oltiin kyllä tyytyväisiä kaikkeen apuun mitä saatiin.

Vierailija
31/31 |
26.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Aurinkomatkoilla aika usein suorat lennot siten,että lähtö aikaisin lauantaisin aamulla ja paluu sunnuntaisin aamuyöllä.Lentokenttäkuljetukset on aika kivat omatoimisekoilujen jälkeen.Hinta-laatusuhde on kohdallaan.Mulla ei ole kokemusta retkistä ja ne muut samalla matkalla olijat katoaa täysin.Ei siellä kukaan tuppaudu seuraan.