Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradenomi. Pääsykoe 2016

Vierailija
25.04.2016 |

Sanokaapa, että pitääkö minun jättää suosiolla leikki kesken?

Olin ajatellut hakea tänä vuonna opiskelemaan tradenomiksi. Tänään oli koulun sivuilla nähtävissä ennakkoaineisto. Aineistossa oli kaksi melko laajaa kokonaisuutta englannin kielellä. Minulla on todella huono kielitaito, joten aineisto tulee olemaan haastava.

Olenko ainoa hakija kenelle tämä aineisto on haastava? Pitääkö nykyään opiskellessa osata täydellisesti englanti? On surullinen fiilis, että tässäkö tämä nyt oli.
Ja olen siis tai kuvittelin olevani tuleva aikuisopiskelija. Olen aloittanut 90-luvulla yliopisto-opinnot, mutta silloisen elämäntilanteen vuoksi jouduin jättämään ne kesken.

Tsempatkaa nyt tätä surullista. Saa myös kritisoida. Haluan nyt vain mielipiteitä ja miettiä asiaa monelta kantilta.

Mahtavaa, että on av :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aineistoja julkaistu suomeksi muualla, esim. yritysten vuosiraportit löytyvät useilla kielillä. Millaiset arvosanat sinulla on? AMK:n pääsykokeissa hyvillä arvosanoilla on suurempi merkitys kuin itse pääsykokeilla. Onnea valintakokeisiin.

Vierailija
2/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse osata täydellisesti. Itse tulen hyvin toimeen englannin kielellä ja kouluenglantikin on sujunut vaikeuksitta, mutta pääsykoemateriaali oli silti mielestäni vaikealukuista. Mihin kouluun ja mille alalle haet? :) Uskoisin, että tärkeintä siinä on taito poimia tekstistä olennainen, vaikka sanakirjaa apuna käyttäen jos joku kohta tuntuu tärkeältä. Suurimman osan tekstistä ainakin itse skippasin huoletta, kunhan suurinpiirtein ymmärsin mistä oli kyse. Jos englannin kielitaito on sitä luokkaa, että olisi hankaluuksia ymmärtää yläasteen englannintunneilla (kuvaillakseni, mitenkään tarkoittamatta loukata), niin silloin aineistoa on toki hyvin hankala kahlata läpi. Mutta kyllä siellä meidänkin koulussa oli vaikka kuinka monta opiskelijaa, joiden kielitaito tuskin olisi riittänyt ostamaan junalippua englanniksi, joten ei missään nimessä kannata jättää leikkiä kesken! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä jätä leikkiä kesken jos vielä on aikaa lukea kokeisiin. Ei muuta kuin tekstiä kääntämään, ei se muu auta jos sinne kouluun tosissaan haluaa. Tuskin kuitenkaan ihan sana sanalta joudut tekstiä kääntämään, käännä ne asiat ja käsitteet joita et ymmärrä ja joissa arvelet olevan kokeen kannalta oleellista asiaa. Jos läpäiset pääsykokeen, pärjäät kyllä koulussakin. Englannin taidon parantamiseksi kannattaa ja varmaan pitääkin tehdä hommia opintojen aikana mutta eihän se mikään mahdottomuus ole jos lujasti päättää. Yritä ainakin tehdä parhaasi kokeen eteen, muuten voi harmittaa jälkikäteen jos ei edes yrittänyt.

Vierailija
4/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pääset pääsykokeesta läpi, kun keskityt muihin alueisiin. Jätä vaikka englannin osio kokonaan opettelematta. Koulussa on pari englannin opintojaksoa, eikä välttämättä muita ollenkaan. Varmasti selviä niistä. 

Vierailija
5/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittanut 90-luvulla yliopisto-opinnot, mutta silloisen elämäntilanteen vuoksi jouduin jättämään ne kesken.

Etkö kuulu siihen sakkiin jolla on elinikäinen opiskeluoikeus yo:ssa?

Vierailija
6/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on heikko englanti. Sama fiilis tuli pari vuotta sitten, toinen pääsykoemateriaaleista oli englanninkielinen tutkimus. Eipä mitään, tein järjettömän työn ja suomensin tekstin lause lauseelta. Google kääntäjä apuna. Jäipä teksti kerralla hyvin päähän. Olin varma, että hyvin menee, tutkimusteksti sisäistetty, ei hätiä mitiä.

Tuli pääsykokeet: TUTKIMUSTEKSTIIN LIITTYVÄT MONIVALINTAKYSYMYKSETKIN ENGLANNIKSI! :) siinä kohtaa meinasin heittää hanskat tiskiin, mutta sisälle pääsin. Hyvin arvosanoin edetty 1,5 v, plakkarissa myös 3 englanninkurssia. Ei ongelmia, ei muuta kuin tsemppiä ja usko itseesi!

Vierailija
7/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

You have to be top quality if you want to become tradenom. But if you manage to graduate you will succeed.

Vierailija
8/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käänsin ihan kirjoittamalla engl kielisen artikkelin joka oli sinä vuonna ennakkoaineistona. Oli helpompi sisäistää se niin. Pääsin sisään vaikka silloin oli ennätysmäärä hakijoita.

Vierailija
9/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitset pientä jeesiä tai haluat muuten vaan keskustella aiheesta, niin voit laittaa minulle viestiä osoitteeseen keke2015@luukku.com

En toki voi koko materiaalia ruveta kääntämään, mutta ainakin vilkaista ja auttaa vaikeissa kohdissa jos haluat. 

Vierailija
10/22 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

You have to be top quality if you want to become tradenom. But if you manage to graduate you will succeed.

I don't know if you are being serious, but this made me laugh so bad :D There were such people in my school (which is supposed to be one of the "top" schools to study that degree), that I almost started to think that they just let every applicant in and gathered the rest from the street by telling them there's free money involved :D

It's a nice degree to have though, I'm just talking about the people in the school I went.

Vierailija
11/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä varalta että haet opiskelemaan liiketaloutta, tässä on lyhyempi versio, Executive Summary, McKinsey Global Institute tekstistä. Tietenkin koko se pitkä aineisto kannattaa lukea läpi, mutta ehkä tästä on apua kerratessa, kun oleellisia asioita on tiivistettynä yhteen lyhyempään aineistoon. En tiedä, onko tästä sulle AP mitään apua tai seuraatko enää ees koko ketjua, mutta tuli sun aloitus mieleen kun törmäsin tähän  :)

http://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Global%20Themes/Innovation/Gau…

Vierailija
12/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä miksi tradenomiksi aiot kouluttautua? Oletko yhtään tietoinen alan työllisyysnäkymistä tai että miten paljon työttömiä tradenomeja taas keväällä valmistuu. Vuodesta toiseen.

Vierailija
13/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YEAH RIGHT! kassalle töihin :D täällä aloitti viime syksynä KOLME luokallista tradenomeja... ja monella kuulemma heti ekan matikankurssin aikana ongelmia, joka on aika ymmärrettävää kun katselee niitä nuoria tyttöjä jotka kävelevät feikki vuittonit olalla koulussa ja lisää sitä puuteria kolme kertaa päivässä vessassa käydessään.

Vierailija
14/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmat työttömyysryhmät korkeakoulutetuista: insinöörit, tradenomit ja FM. Tradeja varmaan eniten... myös itse sellainen.

Vierailija
15/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin muutama vuosi sitten (kun itse hain) pääsi kokeesta läpi vaikkei olisi osannu oikeastaan mitään (esim sen englanninkielisen tehtävän jätin kokonaan tyhjäksi) Ei toki kovin hyvillä pisteillä mutta niin että sain opiskelupaikan.

Vierailija
16/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin se koe on?

Vierailija
17/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskella kun kortistoon pääsee ilman trade-tutkintoakin? Ylimääräiset opintolainat vain painavat sitten työttömänä enemmän kuin jos jäisit kortistoon nyt heti

Vierailija
18/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käänsin koko aineiston suomeksi - siis monta kymmentä sivua muistaakseni. Ja olen vielä oikeasti hyvä englannissa :D suosittelen panostamaan ihan tosissaan.

Vierailija
19/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain vuosi sitten tradenomiksi ja pääsis sisään. Silloin oli vain yksi englannin kielinen aineisto, jota hieman selasin, mutta en opetellut ulkoa. Kysymykset on tosiaan myös englanniksi.. Pääsin sisään koska opettelin ne suomen kieliset aineistot TÄYSIN. Jos sulla on hyvä matikkapää niin kertaa prosentteja, todennäköisyyslaskentaa jne perus ylä-asteen matikkaa. Stemppiä, tiedän kuinka hermojaraastavaa tuo on, mutta selviät kyllä :)

Vierailija
20/22 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia kysymyksiä on oletettavissa siitä Konecranesin vuosikertomuksesta?

Mietin että onko ympäripyöreitä vai pitääkö kaikki numerot muistaa, esim. eri liiketoiminta-alueiden liikevaihdot euroittain vai onko kysymykset enemmänkin tyylillä "mikä liiketoiminta-alue tuotti suurimman liikevaihdon" ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme