Endometrioosi ja kolposkopia!
Olen käynyt nyt vuoden aikana pari kertaa gynellä erittäin pahojen kuukautiskipujen + muiden oireiden vuoksi. Gynet epäilivät itsekin aluksi endometrioosia, mutta ultran jälkeen totesivat, että siitä ei ole kyse sillä ultrassa ei näkynyt mitään sen suuntaista.
Oireina ovat suunnilleen kaikki mahdolliset oireet mitä endoonkin kuuluu, mutta siitä kuulemma ei ole kyse.
Viime kerralla jouduin taas lähtemään töistä kesken päivän pahentuvien kuukautiskipujen vuoksi, sillä särkylääkkeet eivät tehonneet lainkaan.
Onko kenelläkään kokemusta siitä, saako julkisen kautta lähetteen kolposkopiaan helpostikin? Diacorilta eivät lähetettä ole antaneet, ja työterveyshuolto ei maksa tähystystä yksityisellä. Tiedän, että usein endo löytyy vasta kolposkopian avulla. Näin on esim. ystävälläni käynyt.
Olen jo päälle 30-vuotias, ja olemme yrittäneet lasta jo vuoden. Tämänkin vuoksi olisi kiva saada asiaan selvyys...
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole koskaan tehty kolposkopiaa endon diagnosoimisen tai poissulkemisen takia, vaan laparoskopia. Ultralla taas ei läheskään aina endoa voi havaita. Itseltäni endoa löytyi kohdun takaa, palleasta ja rakosta. Mikään noista endokylvökohdista ei näkynyt ultrassa.
Suosittelisin hakeutumaan endometrioosiin perehtyneen gynen vastaanotolle.
Joo, olenkin jo googlaillut nimiä ja pitänee varata aika suosiolla jollekin asiantuntijalle.
Luulisi vaan jo kaikkien gynekologien tietävän, että ultra ei todellakaan aina paljasta endoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Maksaisiko vakuutus?
Mulla ei ole erikseen terveysvakuutusta sillä työterveyshuolto on niin kattava. Tällaisissa tapauksissa sitä tosin toivoisi olevan vakuutuksen...
ap
Mä kävin yksityisellä ja aikaa varatessa pyysin nimenomaan sellaiselle gynelle jolle endo on tuttu. Sitä kautta sain lähetteen naistentautien poliklinikalle, josta sitten jonoon laparoskopiaan. En tiedä löytyykö mitään kolposkopialla, mulle ei ainakaan ole tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kolposkopia?? Eihän se siinä näy.
Ei helvetti, laparoskopiaa mä tarkoitinkin!! :D
Aivojumi näköjään päällä, haha!
ap
Laparoskopiakaan ei ole ihan ensisijaisin tutkimus- ja hoitomuoto endossa. Yleensä aloitetaan hormonaalisella hoidolla ja vasta, jos se ei auta, laitetaan lähete tähystysleikkaukseen.
Kannattaa lukea sellaisesta kuin adenomyoosi. Minulla on (tai oli) se ja oireet melko samat kuin endossa. Diagnoosia ei tosin voida täysin varmaksi antaa, mutta monesti ultra antaa viitteitä siitä. Aina ei kuitenkaan näy ultrassa eikä magneettikuvausta heppoisin perustein tehdä. Kohdunpoistossa varmuudella selviää. Mahdollisesti aiheuttaa lapsettomuutta, sillä hedelmöittyneen munasolun kiinnittyminen hankaloituu. Tästä ei kuitenkaan kaikki lääkärit ole yksimielisiä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Vierailija kirjoitti:
Laparoskopiakaan ei ole ihan ensisijaisin tutkimus- ja hoitomuoto endossa. Yleensä aloitetaan hormonaalisella hoidolla ja vasta, jos se ei auta, laitetaan lähete tähystysleikkaukseen.
Eli siis normaalilla hormonaalisella ehkäisylläkö?
Lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön kolme vuotta sitten, sillä sivuoireet oli kamalat kaikissa kokeilluissa (eri pillerit/laastari/rengas).
Ja tämän hetkiseen tilanteeseen ehkäisy ei oikein sovi, sillä lapsi olisi haaveissa.
ap
Minulla endometrioosia hoidetaan syömällä e-pillereitä useita kuukausia putkeen, on auttanut. Sulle ei tietysti käy jos raskaus on toiveissa. Mitä kipulääkkeitä käytät? Minulla lakkasi endon takia burana toimimasta ja Panacodin vahvuinen vasta auttoi, kunnes gyne määräsi Litalginia joka sitten täsmälääkkeenä auttoikin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea sellaisesta kuin adenomyoosi. Minulla on (tai oli) se ja oireet melko samat kuin endossa. Diagnoosia ei tosin voida täysin varmaksi antaa, mutta monesti ultra antaa viitteitä siitä. Aina ei kuitenkaan näy ultrassa eikä magneettikuvausta heppoisin perustein tehdä. Kohdunpoistossa varmuudella selviää. Mahdollisesti aiheuttaa lapsettomuutta, sillä hedelmöittyneen munasolun kiinnittyminen hankaloituu. Tästä ei kuitenkaan kaikki lääkärit ole yksimielisiä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Kiitos tästä. Pitääkin perehtyä tarkemmin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla endometrioosia hoidetaan syömällä e-pillereitä useita kuukausia putkeen, on auttanut. Sulle ei tietysti käy jos raskaus on toiveissa. Mitä kipulääkkeitä käytät? Minulla lakkasi endon takia burana toimimasta ja Panacodin vahvuinen vasta auttoi, kunnes gyne määräsi Litalginia joka sitten täsmälääkkeenä auttoikin paremmin.
Tällä hetkellä Burana 600mg ja aiemmin Miranax. Eivät oikein tahdo kumpikaan auttaa.
Kodeiinivalmisteita en pysty käyttämään aiemman sairauden vuoksi.
Litalginia en olekaan edes tajunnut kokeilla tähän! Niitä itseasiassa löytyy kaapista joten pitää kokeilla seuraavalla kerralla. Tätä ei gynetkään ole ymmärtäneet suositella.
Hormonaalista ehkäisyä en haluaisi käyttää ilman lapsihaaveitakaan. Fyysisiä oireita on tullut kaikista kokeilemistani ehkäisymuodoista, puhumattakaan henkisistä. Tosin, enpä nyt tiedä kumpi sitten on pahempi: mahdollisen endon fyysiset oireet tai hormonaalisen ehkäisyn oireet.
ap
Endon hoitomenetelmistä. Leikkaus ei tosiaan ole se ensisijainen hoitomuoto:
"Endometrioosin hoidossa pyritään saamaan kivut kuriin. Ensisijainen hoito on särkylääke. Tavanomaiset tulehduskipulääkkeet kuten ibuprofeeni, ketoprofeeni, naprokseeni jne. ovat yleensä parhaita.
Lievissä tapauksissa pelkkä kivunlievitys riittää hoidoksi, joskin särkylääkkeillä voidaan ainoastaan lievittää oireita, itse tauti ei niillä parane.
Seuraava hoitomenetelmä on hormonaalinen lääkitys. Tämä tehoaa yleensä melko hyvin, koska endometrioosi on hormoniriippuvainen sairaus.
Nuorilla naisilla paras lääke on yhdistelmäehkäisyvalmiste eli e-pillerit. E-pillereitä voidaan määrätä otettavaksi esim. 3-4 kuukautta yhteen menoon, jolloin kuukautiset harvenevat, eivätkä tule yhtä runsaina ja kivuliaina kuin luonnollisessa kierrossa.
Uusin menetelmä on antaa keltarauhashormonia (dienogesti) jatkuvana hoitona, jolloin sivuvaikutukset jäävät lievemmiksi. Hormonihoitojen aikana ei voi tulla raskaaksi, ja endometrioosioireet voivat palata kun hormonit lopetetaan.
Vaikean endometrioositaudin hoidossa käytetään leikkaushoitoa. Leikkauksessa poistetaan kystat ja kiinnikkeet sekä poltetaan endometrioosipesäkkeet. Monesti leikkauksen jälkeen määrätään jatkohoidoksi hormoneja.
Kaikkein vaikeimmassa tautimuodossa voidaan joutua poistamaan munasarjat ja kohtu; tämä ratkaisu tehdään aina harkinnan jälkeen yhteistyössä potilaan kanssa. Munasarjojen poiston jälkeen omaa hormonitoimintaa ei enää ole, ja endometrioosi sammuu."
http://www.terve.fi/endometrioosi/miten-endometrioosi-hoidetaan
Vierailija kirjoitti:
Endon hoitomenetelmistä. Leikkaus ei tosiaan ole se ensisijainen hoitomuoto:
"Endometrioosin hoidossa pyritään saamaan kivut kuriin. Ensisijainen hoito on särkylääke. Tavanomaiset tulehduskipulääkkeet kuten ibuprofeeni, ketoprofeeni, naprokseeni jne. ovat yleensä parhaita.
Lievissä tapauksissa pelkkä kivunlievitys riittää hoidoksi, joskin särkylääkkeillä voidaan ainoastaan lievittää oireita, itse tauti ei niillä parane.
Seuraava hoitomenetelmä on hormonaalinen lääkitys. Tämä tehoaa yleensä melko hyvin, koska endometrioosi on hormoniriippuvainen sairaus.
Nuorilla naisilla paras lääke on yhdistelmäehkäisyvalmiste eli e-pillerit. E-pillereitä voidaan määrätä otettavaksi esim. 3-4 kuukautta yhteen menoon, jolloin kuukautiset harvenevat, eivätkä tule yhtä runsaina ja kivuliaina kuin luonnollisessa kierrossa.
Uusin menetelmä on antaa keltarauhashormonia (dienogesti) jatkuvana hoitona, jolloin sivuvaikutukset jäävät lievemmiksi. Hormonihoitojen aikana ei voi tulla raskaaksi, ja endometrioosioireet voivat palata kun hormonit lopetetaan.
Vaikean endometrioositaudin hoidossa käytetään leikkaushoitoa. Leikkauksessa poistetaan kystat ja kiinnikkeet sekä poltetaan endometrioosipesäkkeet. Monesti leikkauksen jälkeen määrätään jatkohoidoksi hormoneja.Kaikkein vaikeimmassa tautimuodossa voidaan joutua poistamaan munasarjat ja kohtu; tämä ratkaisu tehdään aina harkinnan jälkeen yhteistyössä potilaan kanssa. Munasarjojen poiston jälkeen omaa hormonitoimintaa ei enää ole, ja endometrioosi sammuu."
http://www.terve.fi/endometrioosi/miten-endometrioosi-hoidetaan
Olen kyllä lukenut aiheesta, ja paljon.
Ongelma tässä onkin se, että gynet sanovat pelkän ultran perusteella että kyseessä ei ole endo!
Ensin siis pitäisi päästä joko magneettikuvaan, tai laparoskopiaan.
Jos pääsen edellä mainittuihin, ja kyseessä on endo, niin miten sitä kohdallani hoidettaisiin?
Lapsi on haaveissa, joten hormonaalinen ehkäisy siis jää automaattisesti pois.
Toimivaa särkylääkettä ei ole tähän päivään mennessä löytynyt, ja näitä kodeiinivalmisteita jotka saattaisivat jopa toimia, en voi syödä.
Gynet eivät ole olleet halukkaita selvittämään mistä kovat kivut ja muut oireet johtuvat. Sanovat vain, että kuukautiskivut on normaali juttu. Tämänkin vuoksi tarjoavat ainoastaan Buranaa ja Miranaxia jotka eivät, niin kuin jo sanoin, toimi kohdallani.
Eli miten ihmeessä lähteä selvittämään asiaa?
Pakko se kai on mennä jälleen kerran yksityiselle lääkäriasemalle, ja tällä kerralla varmistaa gynen erikoistuneen endoon. Ja jos tosiaan kyseessä ei olekaan endo, niin pitäähän asia kuitenkin selvittää kunnolla.
Normaalia tämä ei enää ole, ja alan jo olemaan epätoivoinen kun kukaan ei tunnu ottavan asiaa tosissaan...
ap
Hitto en näköjään saa taas lainauksia onnistumaan kunnolla. Noh, viestissä 16 linkin jälkeen alkaa ap:n sepostus.
ap
Mulle ei ole koskaan tehty kolposkopiaa endon diagnosoimisen tai poissulkemisen takia, vaan laparoskopia. Ultralla taas ei läheskään aina endoa voi havaita. Itseltäni endoa löytyi kohdun takaa, palleasta ja rakosta. Mikään noista endokylvökohdista ei näkynyt ultrassa.
Suosittelisin hakeutumaan endometrioosiin perehtyneen gynen vastaanotolle.