Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YRITTÄJYYDESTÄ! Voiko puolisoni, joka on vakituisessa

Vierailija
25.04.2016 |

Työssä, ottaa ns. nimiinsä mun sivutoimisen yrityksen? Eli mä tekisin kaiken yritykseen liittyvän, mutta yritys olisi puolisoni. Tämä siksi, että itse olen pätkätöissä ja multa varmasti evättäisiin työttömyysturva kun taas kerran multa soppari loppuisi työpaikassani. Puolisollani ei pelkoa työttömäksi jäämisessä. Voiko näin tehdä "laillisesti"? Vinkkejä kaipaan!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan noin tehdä, ei siinä mitään. Tosin jos/kun jäät työttömäksi, työkkäri saattaa katsoa että voit työllistyä puolison firmaan etkä siten ole oikeutettu työttömyysturvaan.

Vierailija
2/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti?? Voi luoja. Tää yritys on ns. konsultointiyritys, eli sitä ei esim. Mun mieheni pystyisi tekemään päivääkään ilman alan osaamista. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kuullut tapauksissa, että vaikka on ite ollut vakitöissä, mutta jos puolisolla on firma ja jos on edes yhtään tehnyt sinne töitä vaikka vuosia sitten, työkkäri katsoo että työllistyt puolison yrityksessä

Ja jos yritys on puolisosi nimissä, jos hän jää työttömäksi hänet katsotaan yrittäjäksi eikä saa työkkäriä.

Pahimmassa tapauksessa jäätte molemmat tyhjän päälle.

Jos puoliso on virassa, hänen pitää saada sivutoimilupa. Eikä voi tehdä toimintaa joka kilpailee työnantajan kanssa tai saa hänet jääviksi

Vierailija
4/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti?? Voi luoja. Tää yritys on ns. konsultointiyritys, eli sitä ei esim. Mun mieheni pystyisi tekemään päivääkään ilman alan osaamista. Ap

Voihan työkkärissä silti katsoa että miehesi voisi tehdä jotain avustavia töitä yrityksessä. Oletko varma että haluatte ottaa riskin. Sinulla on parempi olla ihan kunnon liikeidea, kahden ihmisen sosiaaliturva voi olla siitä kiinni.

Vierailija
5/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitä suuremmalla syyllä... Parempi pitää yritys omissa nimissä, ja mahdollisen työttömyyden alkaessa yrittää todistaa, ettei yritys estä kokoaikaisen työn tekoa.

Vierailija
6/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri joutui vääntämään pitkään, että sai työttömyystukea. Kaverin mies on sivutoiminen maanviljelijä, eikä tila elätä kokonaan edes miestä itseään. Kaverilla ei ollut minkäänlaista koulutusta maatalousalalle, eikä ylipäänä mahdollisuutta tehdä tilan töitä, mutta silti Kelassa oltiin sitä mieltä, että kaveri voi työllistyä miehensä firmaan.

Vierailija
7/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri tärkein tehtävä ei ole työllisyyden edistäminen, pikemminkin päinvastoin. Yksi tämän ilmenemismuoto on se, että se pitää työllistävän yrityksen perustamista niin vakavana juttuna, että se rankaisee jopa rikollisen lähiomaisia. Jos puolisollasi on yritys, maksat ehkä turhaan työttömyyskassan jäsenmaksuja. Lienee turha mainita, ettei maksettuja rahoja saa takaisin sillä perusteella, ettei niitä vastaan saanutkaan työttömyysvakuutusta.

Vierailija
8/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen tyttäreni, joka asui siihen aikaan luonani, jäi työttömäksi kun itselläni oli asiantuntijapalveluja tarjoava yritys. Jouduimme tekemään selvityksen siitä, että eihän varmasti pelkän lukion käynyt tytär työllistynyt yritykseeni. Meidän kohdallamme oli loppujen lopuksi helppo osoittaa, ettei hän voinut työskennellä yrityksessäni, mutta sen perusteella mitä kerrot (miehesi ei edes toimi samalla alalla) teillä se ei tulisi menemään läpi.

Vierailija
9/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli työskentelet  lyhyenkin ajan puolisosi yrityksessä niin sinut automaattisesti katsotaan yrittäjäksi, mikäli puolisosi omistaa yli puolet firmasta. Kannattaa googlettaa esim. yrittäjän puolison työttömyysturva.

Vierailija
10/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta mitä paskaa. Ei yritetä sitten, kiitos Suomi. Ap

Vierailija
11/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka yrittäisit sitten työllistää itsesi sillä yrityksellä mahdollisen työttömyyden kohdatessa. Ei se nyt oikein mene, että nostat työttömyysturvaa ja samalla teet firmalla rahaa. Ei ole kumma, että rämmitään syvällä suossa jos tämmösiä loisia on paljonki....

Vierailija
12/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaveri joutui vääntämään pitkään, että sai työttömyystukea. Kaverin mies on sivutoiminen maanviljelijä, eikä tila elätä kokonaan edes miestä itseään. Kaverilla ei ollut minkäänlaista koulutusta maatalousalalle, eikä ylipäänä mahdollisuutta tehdä tilan töitä, mutta silti Kelassa oltiin sitä mieltä, että kaveri voi työllistyä miehensä firmaan.

Ja mun mies on päätoiminen viljelijä, jolla on töissä 5 henkilöä, mutta työkkäri ei edes esittänyt, että työllistyisin miehen yritykseen. Näin siksi, että jo ilmoittautuessani työttömäksi selvitin, miksi en voi maatalouteen työllistyä.

Vierailija
13/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos vaikka yrittäisit sitten työllistää itsesi sillä yrityksellä mahdollisen työttömyyden kohdatessa. Ei se nyt oikein mene, että nostat työttömyysturvaa ja samalla teet firmalla rahaa. Ei ole kumma, että rämmitään syvällä suossa jos tämmösiä loisia on paljonki....

Loisia? Kuules, tällä yritykselläni tienaisin varmaan maksimissaan 500e/ kahdessa kuukaudessa jos sitäkään. Ei ole ihan sellainen ala että asiakkaita hyppisi ovista ja ikkunoista. Ajattelin vain että olisi kiva jakaa omaa osaamistani ja saada siitä pientä lisätienestiä viiden lapsen äitinä, joka pätkätöissä tienaa nettona 1100e/kk ja työttömänä 650 e/kk. Mutta ei, kun minua viisaammat ovat päättäneet että ei saa niin ei sitten. Ap

Vierailija
14/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loisia? Kuules, tällä yritykselläni tienaisin varmaan maksimissaan 500e/ kahdessa kuukaudessa jos sitäkään. Ei ole ihan sellainen ala että asiakkaita hyppisi ovista ja ikkunoista. Ajattelin vain että olisi kiva jakaa omaa osaamistani ja saada siitä pientä lisätienestiä viiden lapsen äitinä, joka pätkätöissä tienaa nettona 1100e/kk ja työttömänä 650 e/kk. Mutta ei, kun minua viisaammat ovat päättäneet että ei saa niin ei sitten. Ap

Sinun täytyy sitten laajentaa toimintaa tai panostaa markkinointiin, ei se firma itsestään pyöri ja kehity. On mullakin 6 lasta ja olen yrittäjä. Tienaan kylläkin nykyään 70 tuhatta vuosi, mutta alkuun oli melko pientä ja miehen rahoilla elettiin. Jos tiukkaa tulee niin sosiaalitoimistostahan saa tukea :)

Jos pystyt osoittamaan olevasi sivutoiminen yrittäjä, niin se ei inun työttömyysturvaan vaikuta.

Vierailija
15/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänhän on tulossa muutos. Eli jatkossa työtön voisi perustaa yrityksen menettämättä työttömyyspäivärahaa.

Vierailija
16/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun täytyy sitten laajentaa toimintaa tai panostaa markkinointiin, ei se firma itsestään pyöri ja kehity. On mullakin 6 lasta ja olen yrittäjä. Tienaan kylläkin nykyään 70 tuhatta vuosi, mutta alkuun oli melko pientä ja miehen rahoilla elettiin. Jos tiukkaa tulee niin sosiaalitoimistostahan saa tukea :)

Jos pystyt osoittamaan olevasi sivutoiminen yrittäjä, niin se ei inun työttömyysturvaan vaikuta.

Minkä alan yritys sinulla on?

Vierailija
17/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kokeilisit työllistymistä jonkun laskutuspalvelun, kuten Eezy tai Ukko avulla? Pystyisit laskuttamaan nyt, mutta päättämään työt, mikäli tarvitset työttömyysturvaa. Näin menetellessä et tule tulkituksi yrittäjäksi.

Vierailija
18/18 |
25.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitoimisto/konsultointifirma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan