Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuulimunaraskaus

Vierailija
22.02.2006 |

Kertokaa te joilla kokemusta, miten tuulimunaraskaus todettiin? Ultrassa? Millä viikolla? Vuosiko itsestään vai pitikö tyhjentää/kaapia?

Oliko raskaudessa ihan tavalliset oireet? Epäilittekö itse, että jotain on vialla?

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita samantapaisia on rypäleraskaus ja valeraskaus. Tosin valesraskaus on täysin psyykkinen juttu ja siinä munasolu ei ole kiinnittynyt ollenkaan.

Vierailija
2/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hirvitti hinta (131-141 euroa ennen kelakorvausta, kelakorvaus n. 42e.), mutta en kyllä jaksa montaa kuukautta odottaa, että olenko oikeasti raskaana ollenkaan! Mieluummin kuulen tuulimunasta rv 7-8 kuin rv 14 tai myöhemmin... Täällä kun eka ultra vasta rv 18 ja sydänäänien " puuttumista" aletaan ihmetellä vasta rv 14 jälkeen, silloinkin eka koitetaan viikon välein kuunnella ääniä ja parin viikon päästä vasta ultraan.

Mulla on kyllä ihan samat oireet kuin esikoisesta (rinnat ei ehkä ihan niin kipeät kuin silloin), mutta jotenkin mietityttää.

t.ap

ps. lisääkin kokemuksia saa laittaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulimunaraskaus

(lat. ovum abortivum, ruots. ofostrig graviditet)

Noin 10-15% kaikista raskauksista päättyy keskenmenoon. Tosin osassa nainen ei edes tiedä olleensa raskaana ja raskaus keskeytyy normaalia runsaampina kuukautisina. On arvioitu että jopa 70 % kaikista keskenmenoista olisi tuulimunia.

Useimmiten tuulimunaraskaus johtuu viallisesta munasolusta. Jokaisella naisella on synnynnäisesti viallisia munasoluja ja on vain huonoa onnea jos sellainen hedelmöittyy. Joskus harvoin voi syynä olla naisen ja miehen kromosomien yhteensopimattomuus.

Munasolu hedelmöittyy ja alkaa jakautua samalla kun kulkeutuu kohtuun ja kiinnittyy sen seinämään. Istukka kehittyy, samoin sikiöpussi joka täyttyy lapsivedellä ja kohtu kasvaa. Raskaushormonia (hCG) muodostuu ja raskaustesti näyttää positiivista. Normaalit raskausoireet ilmenevät (rintojen arkuus, pahoinvointi, väsymys jne.) mutta sikiötä ei muodostu lainkaan. Raskaus on hedelmöittymishetkestä tuomittu eikä mikään hoito tai lääke auta.

Vierailija
4/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
5/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin takaraivossa oli tunne ettei kaikki ole hyvin, mutta kun ainahan raskauteen liittyy epätietoisuutta ym. niin laitoin sen piikkiin kaiken.

Mitään kummempia pahoinvointeja ei ollut (rinnat kipeät, väsytti kuitenkin), mutta kun raskaus oli ensimmäinen niin en teinnyt " normaalista" raskaudestakaan sen enempää. Kävin neuvolassa muutamaan otteeseen ja ultrassa rv12+4 ja siellä kun ei mitään näkynyt annettiin uusi aika muutaman viikon päähän, kun kierto oli ollut sekaisin niin terveydenhoitaja epäili, että raskaus olisi alkannut myöhemmin. Jotenkin en vaan uskonut siihen kun kerran testin olin tehnyt jo aikaa sitten. Mutta sitten oli neuvolalääkäri ja hän passitti mut suoraan naistentautien polille, ja kävin ultrassa siellä ja taas kässekttiin odotella, ja menin viikon päästä kun oli rv14 jo menossa... ja taaskaan ei mitään näkynyt, ja oli aamu niin jäin heti sairaalaan, ja kaavinta oli muutaman tunnin päästä ja illalla lähdin kotiin... Ei siis vuotanut itsestään, ei tippaakaan ollut tullut vuotoa missään vaiheessa...

Vierailija
6/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli normaalit raskausoireet, viikolla 12 alkoi vähäinen verenvuoto, lähinnä pyyhkiessä. Menin naistenklinikalle, samana päivänä kaavittiin.

Vierailija
7/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on ollut tuulimuna raskaus..se todettiin ultrassa,oireet olivat ihan normaalit raskausoireet,tai ehkä jopa tuplasti pahemmat.raskaustesti näytti normisti plussaa.

ensin kävin terveyskeskuksen lääkärillä ultrassa ja hän laittoi minut sairaalaan lähetteellä koska ei löytänyt kohdusta ns.mitään elämää.

Sairaalassa minulle tehtiin ultra ja käskettiin odottamaan jotta oma kroppa hoitaa luonnollisella tavalla poiston,mitä ei kyllä tapahtunut.Odotin kotona 2 vkoa ja kun vuotoa ei tullut vaadin kaavinnan.Olin silloin 11 vkolla.

-stina

Vierailija
8/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun viides raskaus oli tuulimuna. Minullakin oli tunne, ettei kaikki ole kunnossa, ja neuvolan ultrassa ei 10. viikolla mitään näkynytkään. Sain uuden ajan muutaman viikon päähän, mutta sitä ennen alkoi rusehtava vuoto, jota kesti muutaman päivän ennen kuin menin lääkäriin. Äitipolin ultrassa näkyi 11. viikolla tyhjä raskauspussi. Kohtu sai tyhjentyä itsekseen, mikä oli kyllä aika hurja kokemus. En käynyt jälkitarkastuksessakaan, vaikka olisi pitänyt. Seuraava raskaus sujui hyvin alusta loppuun.

Vierailija
9/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLin silloin seitsemäntoista. Poikaystäväni ja ystäväni painostuksesta meinasin tehdä abortin. Ennen varsinaista aborttia tehtiin perustutkimus. Ennen kuin lääkäri alkoi tutkia kerroin etten taidakaan haluta aborttia, ja mieluummin pidän lapsen. Lääkäri rauhoitteli, että eipä tässä, tutkitaan nyt ensin.

Ultralla ei kuitenkaan löpytynyt sydänääniä eikä sikiötä ja hän soitti vanhemman lääkärin paikalle, joka tuli sitten opiskelijajoukon kanssa. Siinä oli sitten koko huone täynnä porukkaa ja minä keskellä jalat levällään ja ihmeteltiin, että tässä on sitten tyypillinen tuulimuna tapaus. Eli hedelmöittymätön munasolu on syystä tai toisesta tarttunut kiinni kohdunseinämään ja keho luulee olevansa raskaana. N 20% raskauksista on tuulimuna raskauksia, mutta yleensä menevät niin aikaisessa vaiheessa kesken, että nainen ei yleensä huomaa sitä kuin tavallista runsaampina kuukautisina. Lääkäri siis kertoi oppilailleen, ei minulle.

Koska minun tapauksessani munasolu ei irronnut itsestään ja " raskaus" oli pitkällä jouduin kaavintaan, että se siitä sitten

Vierailija
10/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuulimuna.Minkäänlaisia raskausoireita ei ollut.En osannut sitä oikein ihmetellä,kun raskaus oli ensimmäinen ja verenvuoto alkoi,kun raskausviikoja oli hieman yli 7.Mulle tehtiin kaavinta.Tämän jälkeen mulla on ollut kolme raskautta,joissa jokaisessa ollut aika kovaa pahoinvointia ja väsymystä.

Vierailija
11/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko raskausajan oli sellainen olo että tämä raskaus ei voi olla totta, että pitäisihän tämän tuntua joltain....? Oireita oli ainoastaan kivut vasemmassa nivusessa viikolla 5-6 ja väsymys. Ei mitään muita oireita. Ruskea vuoto alkoi viikolla 8+ ja kesti noin viikon, menin lääkäriin joka lähetti äitipolille. Siellä todettiin tuulimuna viikolla 9+ ja sitten alkoikin helvetilliset kivut ja jouduin sairaalaan jossa tuulimuna vuoti pois lääkkeillä vauhditettuna. Vaikka sanotaan että tuulimunassa on normaalit raskausoireet niin minä en sitä ihan usko.

Vierailija
12/12 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietojen mukaan tuulimunaraskaudessa on usein kyse siitä, että alkiossa on kaksinkertaisena miehen kromosomisto johtuen esimerkiksi jakautumishäiriöstä alkiovaiheessa tai kaksinkertaisesta hedelmöittymisestä (kaksi siittiötä hedelmöittää saman munasolun). Normaalistihan alkiolla on yksi kromosomisto naiselta ja yksi mieheltä. Jos alkiolla on kaksinkertaisena miehen kromosomisto, kehittyy istukka muttei alkiota ja jos taas alkiossa on kaksinkertaisena naisen kromosomisto, kehittyy alkio, muttei istukkaa. Kummassakaan tapauksessa raskaus ei etene loppuun saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi