Saanko asumistukea kun opiskelen maassa X ja asun maassa Y (kumpikaan ei Suomi)
Eli etänä opiskelen EU-maassa ja asun toisessa. Myöntääkö Kela tukea, vai meneekö liian monimutkaiseksi heille? Onhan tuossa mahdollisuus juksatakin osoitteen puolesta, mutta kuitenkin pankin tilitapahtumista näkyisi, että kaikki nostot ja tilitapahtumat tapahtuvat maassa Y. Juksaamisella tarkoitan opiskelumaan entisen vuokra-asunnon osoitteen käyttämistä tukihakemuksessa. En haluaisi suoraan Kelalta kysyä tästä, sillä jos he eivät asumistukea maksa, en halua, että alkavat epäillä mitään.
Kiitos tuhannesti avusta!
Kommentit (18)
Tukihakemukseen kyllä pitää laittaa vuokrasopimus liitteeksi, pelkkä osoite ei riitä. Toivottavasti eivät maksa.
Et saa, koska opiskelija ei saa Suomessakaan asumistukea. Kohdemaassa yleensä pitää asua x määrä vuosia ennen kuin sieltä saa tukia, jos siellä on tukijärjestelmää ollenkaan.
Eipä kai sulla ole oikeutta Suomen sosiaalietuuksiin, jos virallisesti asut jossain muussa maassa. Varmaksi en osaa sanoa, mutta näin ymmärtääkseni, sitten eri juttu, jos kuitenkin pysyvä osoite täällä ja on vaikka vaihtarina, mutta näinhän ei sun tapauksessa ole. Eikö siellä maassa, jossa nyt asut saa tukia?
Opintotukea ja siihen liittyvää asumisosaa varmaankin voit saada, opiskelusia ajan. Mutta en kyllä täysin ymmärrä, että jos haluaa lähteä Suomesta pois, niin Suomen valtion pitäisi maksaa kolmanteen maahan ao. henkilölle vielä jotain jatkuvaa tukea. - Tällöin voit sensijaan hakeutua uuden asuin maasi tuen piiriin; useammasta maasta kerrallaan ei voi saada tukia.
Vierailija kirjoitti:
Tukihakemukseen kyllä pitää laittaa vuokrasopimus liitteeksi, pelkkä osoite ei riitä. Toivottavasti eivät maksa.
Miksi :D:D koko ikäni olen asunut suomessa, mutta aloitin opinnot viime syksynä ulkomailla, ja opintotuki asumislisineen kaikkineen on tullut tämän vuoden normaalisti. Ensi vuoden tilannetta mietin, saanko opintotuen, kun osoite on muualla kuin tässä opiskelumaassa
Niin uskomatonta paskaa kuin se onkin, niin ulkomaillekin saa mahdollisesti tukia.
Tosin asiaan saattaa vaikuttaa jos asumismaa ja opiskelumaa eivät ole sama.
http://www.kela.fi/koko-tutkinto-ulkomailla_maara
Mutta toivon että aloittaja ei saa penniäkään, jos jo ensimmäinen ajatus on järjestelmän kusettaminen.
Jos saat nyt tukea, olet velvollinen ilmoittamaan tilanteesi muutokset kelalle (esim muutto kuuluu näihin "muutoksiin"). Voi olla, että joudut selventämään, miksi asuminen tuolla kolmannessa maassa on tärkeää opintojesi kannalta. Eli oletko vaihdossa, teetkö työharjoittelua tms. Tuohon kai tarvitaan koulun edustajan allekirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat nyt tukea, olet velvollinen ilmoittamaan tilanteesi muutokset kelalle (esim muutto kuuluu näihin "muutoksiin"). Voi olla, että joudut selventämään, miksi asuminen tuolla kolmannessa maassa on tärkeää opintojesi kannalta. Eli oletko vaihdossa, teetkö työharjoittelua tms. Tuohon kai tarvitaan koulun edustajan allekirjoitus.
Ja jos et oo ilmottanut sinne Kelaan tosta muutosta niin ethän sä välttämättä tähänkään mennessä ole ollut oikeutettu tukiin ja jos ne saa sen tietää niin joudut kyllä maksamaan ne saamasi tuet takaisin.
No uskoisin, että saat. Jos siis kyseessä on joku tyyliin opiskelu esim Genevessä, mutta asut Ranskan puolella... Kyllähän tällaista on Euroopassa paljon. Mutta jos se sun asunto on hirmu kaukana, niin sitten sitä ei varmaan voida laskea sun opiskelija-asunnoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos et oo ilmottanut sinne Kelaan tosta muutosta niin ethän sä välttämättä tähänkään mennessä ole ollut oikeutettu tukiin ja jos ne saa sen tietää niin joudut kyllä maksamaan ne saamasi tuet takaisin.
olenhan :D kyllä ulkomaille saa asumislisää ja opintorahaa. Kaikki liitteet vuokrasopparista sekä opintopisteistä ja muista tarvittavista on kelalla tiedossa. kysymys vaan on se, että maksaako ne silti mulle asumistukea, jos osoitteeni on tuon opiskelumaan naapurimaassa :D
AP täällä vielä, löytyi vastaus omaan kysymykseen ihan kelan sivuilta :D
Sinun ei kuitenkaan tarvitse liittää hakemukseesi OT 8 -lomaketta, jos
asut ja opiskelet ulkomailla.
http://www.kela.fi/opintotuki_nain-haet
kiitoksia vielä kaikille :D sitä jään kyllä ihmettelemään miksi toivotte minulle pahaa, etten ansaitse opintotukea ulkomailla suoritettaviin yliopisto-opiskeluihin. Koko ikäni olen asunut suomessa, ja suomeen palaan opintojen jälkeen. Jos suomesta ei minulle sopivaa opiskelupaikkaa löydy, miksen hankkisi sitä ulkomailta? Miksi kotona lorvijat ovat oikeutettuja tukiin, mutta minä en? En voi saada opiskelumaan tukea, sillä siellä olisi pitänyt asua 2 vuotta ennen opintojen aloittamista.
Ihmetyttää suuresti miten katkeria ja pahansuopia ihmisiä täältä löytyy :D
Hienoa ap että löysit vastauksen kelan sivuilta! itse meinasin kehottaa katsomaan juuri sieltä mutta olitkin tajunnut jo sen :) Olen samaa mieltä, täällä on hirveän katkeria ihmisiä.. Muistan kun itse kysyin toimeentulotukeen liittyviä asioita niin huh huh niitä vastauksia :D Onneks soitin lopulta sosiaalitoimistoon ja sieltä sain vastauksen. Kaikille vinkiksi, täältä ei kannata kysyä mitään
olenhan :D
osoitteeni on tuon opiskelumaan naapurimaassa :D
kiitoksia vielä kaikille :D
Ihmetyttää suuresti miten katkeria ja pahansuopia ihmisiä täältä löytyy :D
-
Käytkö jotain hymiökoulua siellä kaukana ulkomailla, ap?
Työnnänpä minäkin lusikkani tähän soppaan, en tosin asumistuen osalta. Minua hämmästyttää suuresti, että etäopintoihinkin saa valtion opintotukea, varsinkin kun opiskelija vielä opiskelee ulkomailla ja asuu kolmannessa maassa. Tulee hakematta mieleen tyyppi, joka nokkii rusinat pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin uskomatonta paskaa kuin se onkin, niin ulkomaillekin saa mahdollisesti tukia.
Mitä paskaa siinä mielestäsi on? Miksi suomalainen opiskelija ei mielestäsi saisi suorittaa opintojansa vaikkpa Ruotsissa tai Saksassa, ja saada siihen tukea? Suomen yhteiskunnalle edullisemmaksihan se tulee joka tapauksessa. Onko kyseessä mielestäsi jonkinlainen maanpetturuus vai harmittaako, ettei itsellä ollut aikoinaan rahkeita opiskella ulkomailla vieraalla kielellä?
Aloitusviestisi ei ollut tarpeeksi informatiivinen. Se aiheutti väärinkäsityksiä ja riitti tällä kertaa aiheuttamaan antipatiaa sinua kohtaan. :) t. Ulkopuolinen
Jos et asu Suomessa, Suomi ei tue sinua.