Saako valokuvajaa julkaista ottamansa kuvat (häät, yo, rippi) ilman lupaa esim. netissä?
Tällaista mietin kun monilla valokuvaajilla on netissä galleria ottamistaan kuvista. Tarkoitan nyt siis erilaisten juhlatilaisuuksien/muotokuvien kuvaajia. Täytyykö heidän pyytää lupa kuvien julkaisuun vai onko hänen ottamansa kuvaa ns. kuvaajan omaisuutta ja hän voi tehdä niille mitä tahtoo?
Kommentit (11)
En osaa sanoa. Minä kielsin kuvani julkaisemisen tai esittämisen ikkunassa, kun kävin valokuvattavana.
Kuvan ottajalla on kaikki tekijänoikeudet kuviin, joten sanoisin että saa. Tosin kyllähän nuo käsittääkseni aina kysyy luvan noihin mainoskuviin.
Samat säännöt pätevät valokuvaajiin kun muihinkin: vain ne kuvat saa julkaista ilman kenenkään lupaa jotka on otettu julkisella paikalla eikä kohteena ole kukaan tietty jlö.
Mun rippikuva oli aikoinaan ainakin kuvaamon ikkunassa eikä minulta oltu kysytty mitää. Satuin huomaamaan kun ohi menin.
Kyllä meidän pojalta kysyttiin ainakin, saanko ylioppilaskuvan laittaa ikkunaan. Ei antanut lupaa, eikä näköjään laitettu. En tiedä kysytäänkö kaikilta, vai niiltä, joiden kuvat ovat erityisen onnistuneita. Nehän ovat kuvia yksityishenkilöistä, ei mitään julkisella paikalla otettuja kuvia, joten mielestäni lakikaan ei annan julkiseen julkaisuun lupaa.
Lupa on pyydetty jo kuvaussopimuksia tehdessä.
En tehnyt mitään kuvausopimusta. Meidän hääkuva oli isona tauluna valokuvaajan ikkunassa ja saatiin ostaa se taulu puoleen hintaan myöhemmin. Saa kai niitä parhaita kuvia esille laittaa komeista ihmisistä. ;)
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt mitään kuvausopimusta. Meidän hääkuva oli isona tauluna valokuvaajan ikkunassa ja saatiin ostaa se taulu puoleen hintaan myöhemmin. Saa kai niitä parhaita kuvia esille laittaa komeista ihmisistä. ;)
Tää olisi mun painajainen.
Täytyy kysyä etukäteen kuvaajilta asiasta. Löytyyköhän mistään kuvaajaa, joka suostuu olemaan esittelemättä kuvia? (toisaalta olen niin epäfotogeeninen, että eipä niitä ehkä kannata esitellä jos vielä uusia asiakkaita haluaa :D)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän pojalta kysyttiin ainakin, saanko ylioppilaskuvan laittaa ikkunaan. Ei antanut lupaa, eikä näköjään laitettu. En tiedä kysytäänkö kaikilta, vai niiltä, joiden kuvat ovat erityisen onnistuneita. Nehän ovat kuvia yksityishenkilöistä, ei mitään julkisella paikalla otettuja kuvia, joten mielestäni lakikaan ei annan julkiseen julkaisuun lupaa.
Meinaat että niiltä vähemmän onnistuineita ylioppilaskuvia saisi sitten laittaa ilman lupaa?
Ja juu, mun kuva oli ilmestynyt valokuvaamon ikkunaan. Ilman minkäänlaista lupaa, enkä olisi sellaista ikipäivänä antanutkaan jos olisi kysytty.
Me mietimme, jos kieltäisimme häissämme meistä otettujen kuvien jaon esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Jonkun Töhöpää-Tiinan vasemmalla kädellä ottama kuva facebookissa julistamassa kaikille ensimmäisenä naimisiinmenostamme. Tietenkin niin, että se näkyy tutuille ja tuntemattomille ja tottahan meidät on tägätty siihen.
Ei saa julkaista ilman lupaa.