Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien "ilmaistyöt"

Vierailija
24.04.2016 |

Työttömät väittävät että joutuvat tekemään ilmaiseksi töitä. Tämä ei ole totta. Työtön saa aktivointipalvelun aika työmarkkinatukea ja 9e päivä. Rahaahan se työmarkkinatukikin on. Miksi tukien eteen ei voisi muutaman tunnin tehdä töitä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin opiskelen tuolla rahalla, teen töitä itseäni varten.

Opiskella ei anneta. Itse yritin opiskella kuntouttavasti, mutta ne kiellettiin. Ilmaistöihin kyllä oltais lähettämässä  "kuntouttavasti".

Kyllä' suomessa saa opiskella.. haet van kouluun ja otat opiskelupaikan vastaan ja laitat hakemukset kelalle :) Mut sä tarkotitkin sitä työmarkkinatuella opiskelua, ei reilua että muut joutuisi opiskelmaan opintotuella ja sinä saat työmarkkinatukea. Jos työmarkkinatuell ahaluat opiskella niin hae lahihoitajakoulutukseen, niistä on pula joten työkkariltä luulis heltiävän täydet tuet. Alan pitää olla työllistävä jos opiskella haluat paremmilla etuuksilla ja sun pitää olla yli 25v

Tarkoitin kelan kuntouttavalla tuella. Mutta joo, en ole ottamassa mitään opintolainoja, joten tietysti nyt en sitten tee yhtään mitään ja istun vaan kotona ja maksat siitä ihan saman kuin mitä se opiskelu olisi maksanut. Ainut ero että nyt en saa ammattia tai mitään opiskelun tuomaa meriittiä ja näin ollen en varmasti tule ikinä työllistymään tulevaisuudessakaan, että saat maksaa niitä samoja tukia niin kauan kuin hengitän.

Vierailija
22/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hallituksen työllistämisideassa luvattu TES:n mukainen palkka? Mulle kävis heti. Tiedän työpaikankin ja tekisin mielelläni 5-6 h per päivä TES:illä.

Ongelmana on vaan se, että hallitus itse leikkasi määrärahat ko. virastolta, joten työtehtäviäni ei ole enää olemassa. Mitäs nyt tehdään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös hallituksen työllistämisideassa luvattu TES:n mukainen palkka? Mulle kävis heti. Tiedän työpaikankin ja tekisin mielelläni 5-6 h per päivä TES:illä.

Ongelmana on vaan se, että hallitus itse leikkasi määrärahat ko. virastolta, joten työtehtäviäni ei ole enää olemassa. Mitäs nyt tehdään?

Mistä tämä tieto on peräisin? Kyse oli nimenomaan palkattomasta harjoittelusta, jossa ei ole työsuhteen tuomia etuja (eläkekrtymä, lomakertymä, työterveyshuolto, vastuuvakuutukset).

Eihän kaikilla aloilla ole edes mitään TES:iä, ei ole olemassa mitään TES:n mukaista palkkaa. Kyse oli palkattomasti osaamisnäytteestä, jota ennen kutsuttiin koeajaksi ja jossa oltiin työsuhteessa. Mutta sekin on nykyisin työnantajille liikaa, ei vaan jakseta maksaa vaikka töitä olis kuinka.

Vierailija
24/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät väittävät että joutuvat tekemään ilmaiseksi töitä. Tämä ei ole totta. Työtön saa aktivointipalvelun aika työmarkkinatukea ja 9e päivä. Rahaahan se työmarkkinatukikin on. Miksi tukien eteen ei voisi muutaman tunnin tehdä töitä?

Tavanomainen joka päivä palstalla toistettu työttömyysprovo. Alkaa olla jo niin tuttu, että harvat enää vaivautuvat tähän vastaamaan.

Vierailija
25/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni työpaikka on varmaankin sellainen että lyhyellä opastuksella joku 9 euron "työntekijä" pystyy sen hoitamaan. Ei kaikki ole mitään aivokirurgeja. Kukapa firma ei mieluusti säästäisi tällä tavalla kuluissaan kun ottaa vaan aina uuden työkokeilijan..Kun kansalaiset kuten ap sitä vielä itsekin kannattavat!

Vierailija
26/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä tieto on peräisin? Kyse oli nimenomaan palkattomasta harjoittelusta, jossa ei ole työsuhteen tuomia etuja (eläkekrtymä, lomakertymä, työterveyshuolto, vastuuvakuutukset).

Aivan, olet oikeassa!!! Ehdin lukea ja tallentaa päähäni ministeri Lindströmin ensimmäisen lausunnon, jossa noin sanottiin. Nyt Iltasanomissa jutun alla lukeekin näin "Poistettu ministerin virheellinen lausuma, jonka mukaan työkokeilu olisi työsuhteinen." (Siis ei lehden moka, vaan ministerin).

Huu! Mielenkiintoista!

Mutta jees, nyt sainkin selville että sylttytehdas tässä työnäyte-ideassa onkin SITRA, sieltä löytyi määritelmä:

"Työnäyte tarkoittaisi lyhytkestoista (3-4 kk) työskentelyä potentiaalisen työnantajan tehtävissä. Työnäyte on työn hakemisen muoto, ei työn tekemisen muoto [aijiai kun naurattaa]. Työnäyte olisi täysin vapaaehtoinen. Työtön voisi itse päättää, haluaako hän tarttua tällaiseen tilaisuuteen vai ei. Tarkoitus on, että työvoimaviranomaisella ei olisi roolia tässä päätöksessä eikä mahdollisuutta myöskään asettaa uhkaa työttömyysetuuden leikkaamisesta. Työnäytteen tekemiseen ei myöskään ohjattaisi TE-toimistosta käsin."

Tarkoitus on muka saada työnhakijoita piilotyöpaikkoihin.

Kiinnostava on tuo "potentiaalinen" työnantaja. Miten tämä näytteenantaminen velvottaisi työnantajaa? Eli jos näyte on hyväksytty, eikö työnantajan pitäisi palkata työntekijä. Jos ei palkkaa, tulisiko firmalle sakkoa?  Ja jos te-toimisto ei hoida tätä systeemiä, kuka sitä hoitaa?

Mutta joo, eihän tässä systeemissä tälläisenä ole päätä eikä häntää. Koska jos työnhakija löytää potentiaalisen piilotyöpaikan niin eikös hän voi laittaa siihen CV:tä suoraan päästäkseen oikeaan työsuhteeseen? Ja toiseksi, missä yrityksessä voi tehdä töitä ilman asiallista työsuhdetta, vakuutusta yms.? Mikä työnantaja irrottaisi ilmaistyöhön perehdyttäjän? Mikä työnantaja antaisi näytteenantajan edustaa yritystään 3-4 kk ilman työsopimusta? Eihän näytteenantajaa velvoita mikään? Pääsisi silti firman tiloihin ja tietokoneille? Myymään firman tuotteita tai ohjaamaan yrityksen projektia? Jos ei, miten sitä näytettä annettaisiin???

Pakko sanoa, että idea on raikas kuin viimetalvinen oravanraato.

Vierailija
27/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikö tuo työnäyte ole sama asia kuin koeaika?

Vierailija
28/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin opiskelen tuolla rahalla, teen töitä itseäni varten.

Opiskella ei anneta. Itse yritin opiskella kuntouttavasti, mutta ne kiellettiin. Ilmaistöihin kyllä oltais lähettämässä  "kuntouttavasti".

Kyllä' suomessa saa opiskella.. haet van kouluun ja otat opiskelupaikan vastaan ja laitat hakemukset kelalle :) Mut sä tarkotitkin sitä työmarkkinatuella opiskelua, ei reilua että muut joutuisi opiskelmaan opintotuella ja sinä saat työmarkkinatukea. Jos työmarkkinatuell ahaluat opiskella niin hae lahihoitajakoulutukseen, niistä on pula joten työkkariltä luulis heltiävän täydet tuet. Alan pitää olla työllistävä jos opiskella haluat paremmilla etuuksilla ja sun pitää olla yli 25v

Riippuu varmaan aika paljon työkkärin työntekijästä. Sain täydet tuet kulttuurialan opintoihin 3vuotta sitten.

Vierailija
29/29 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun työ ei kelpaa.. noissa ilmaishommissa pääsee näyttämään kyntensä töiden suhteen, hyville tekijöille kyllä on töitä aina :)

Ei todellakaan pääse. Minä olin päiväkodin keittiöllä "orjatöissä" ja vakkari oli aivan kyrsiintynyt siihen menoon. Hän sanoi, että sinne kaivattaisiin toista vakituista, ammattitaitoista ihmistä töihin mutta sen sijaan siellä kierrätettiin työttömiä työharjoittelussa. Eikä suurimmalla osalla ollut edes minkään sortin kokemusta keittiöhommista. Oli kuulemma enemmän kuin haittaa koska sen sijaan että se työtön olisi helpottanut työmäärää, joutui vakkari koko ajan neuvomaan omien töidensä lomassa. Ja niin tapahtui myös minun kohdallani koska en ole keittiöalan ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän