Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnistuisikohan elää 80-prosenttisesti yhteiskunnan ulkopuolella?

Vierailija
24.04.2016 |

Eli muuttaa maalle, kasvattaa paljon itse, saada tuloja marjojen myynnistä ja pullojen keruusta sekä hyödyntää luonnon varoja niin paljon kuin voi. Se 20 % tulee siitä, että mulla on mahdollisuus kuitenkin tehdä pientä sivutyötä, josta saa 300-400 euroa kuussa; tarvittavat välineet on jo, kun olen sitä ennenkin tehnyt ja työ tehdään lähes täysin etänä (en paljasta mitä, koska se on aika erikoinen ja sitä tekee vain harva). Tietsikan siis pitäisin, siitä saisin lukea uutisetkin. Ei tarvitsisi paljon mitään, kun kuluttaisi kaiken loppuun ja vaikka pari kertaa vuodessa kävisi kirppareilla, jos jotain olisi tarvis. Ruokaa tarvitsisi ostaa aika vähän, jos söisi kasvispainotteisesti. Mitään en itse kyllä teurastaisi, joten eläimiä en ottaisi. Mutta kalastaa voisin. Pitäisi vain katsella se mökki sellaisesta paikasta, että olisi kalapaikka lähellä ja bussipysäkki ja myös toimiva bussireitti kohtuumatkan päässä. Auto on, mutta sen pitäminen on ehkä liian kallista ja sen myynnistä saisi vähän rahaa mökin ostoon.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain!

Vierailija
2/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla mökissä asuminen ei ole likimainkaan ilmaista. Maksat ainakin kiinteistöveron, tiemaksun ja jätehuoltomaksun. Mökki ei myöskään ole huoltovapaa, joten sen pitämiseen asumiskunnossa uppoaa euro poikineen. Lämpimänäkin se täytyy pitää, eli sähkö- ja polttopuulaskuun pitää varata rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kanat olisi käteviä? Saisit kananmunia. Helpompi elää talven yli. Kasviksia täytyy säilöä valtavia määriä jos haluat omillasi pärjätä ympäri vuoden. Kyllähän tällainen onnistuu, mutta vaatii kylmässä maassa valtavan määrän tietoa ja taitoa.

Vierailija
4/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta tulee olemaan. Miksi luulet, että maaseutu on autioitunut? Onnea yritykselle.

Vierailija
5/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla joku taju kustannuksista on. En toki kuvittele sen olevan ilmaista. Veli asuu maalla ja voi hyvin valita jätehuollossa minimin, mikä on kerran kuussa talvella ja kaksi kertaa kesällä. Tiemaksut riippuu hoitokunnasta ja sijaintipaikasta. Jos pääsee lähelle valtatien vartta, ei välttämättä hoitomaksuja paljon tulekaan. Itse asiassa naapureilla on mökki, jonka he ehkä möisivät, kun eivät jaksa siellä enää kesiä olla, ovat sitä vähän kaupitelleet ja tästä tää ajatus on lähtenyt. Sinne menee 30 metriä tietä isommalta tieltä, eikä muita taloja matkan varrella ole, olen siis käynyt kerran naapurin sinne viemässä eräässä tilanteessa muutama vuosi sitten. Tuosta on lähimpään kaupunkiin n. 30 km ja lähimpään kirkonkylään 15 km, eli voisi jopa töissä tuosta käydä, jos homma ei onnistuisikaan (jos siis töitä saisi). 

Kanoja mietin muuten, mutta mitä sitten tehdä kun kana kuolee? En usko, että pystyisin nylkemään tai teurastamaan. 

Vierailija
6/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskasta tulee olemaan. Miksi luulet, että maaseutu on autioitunut? Onnea yritykselle.

Mukavuuden halusta ja työpaikkojen puutteesta. Toisaalta, maalle rakennetaan myös uutta. 

Vierailija
7/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee yli 20 prossan noin, jos toetokoneenkin pudät ja töitä teet. Ei ole ollenkaan erakoitumista. Lääkärikin varmaan kelpaisi? Ja teiden käyttö? T

Vierailija
8/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään bussireitin varaan ei kulkemista kannata suunnitella. Seuraavana vuonna voi olla jo tilanne, että busseja ei kulje yhtään.

Ajatus on kyllä mielenkiintoinen, ihminen pärjää hyvinkin vähällä, jos tahtoo. Parasta olisi, jos sinulla olisi varaa rakentaa/rakennuttaa talo, jossa on aurinkopaneelit ja maalämpö. Silloin käyttökustannukset pysyisivät pieninä. Ehkä aluksi kannattaa kysellä vuokrausmahdollisuutta?

Vierailija
9/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavarainen eläminen vaatii mielenkiintoa ja rakkautta kyseistä elämäntapaa kohtaan ja siltikin siinä voi epäonnistua. Jos et ole aidosti motivoitunut ja halua elää köyhästi, niin hyvin todennäköisesti et tule onnistumaan. Kasvien kasvattaminen vuoden tarpeisiin on niin kovaa työtä, että siitä on mukavuus kaukana. Mitä kasveja ajattelit kasvattaa? Tiedätkö mihin aikaan vuodesta niitä kuuluu viljellä, miten ja millaiseen maaperään? Mikä on varasuunnitelmasi jos satoa ei tulekaan?

Vierailija
10/10 |
24.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia haaveita on mulla.