Uskotko, että ihmisellä on sielu, joka jatkaa olemassaoloa kuoleman jälkeen?
Itse uskon. Mitä merkitystä tai tarkoitusta elämällä muuten olisi?
Uskon myös jälleensyntymiseen.
Kommentit (14)
En.
Miksi elämällä pitäisi olla jokin erityinen tarkoitus? Maan matosen tarkoitus on myllätä maata kuohkeaksi ja toimia ruokana. Ei ihmisellä sen kummepaa tarkoitusta ole.
Höh, no ei voi olla. Tää on tässä eikä tuhkaamisen jälkeen tule toista elämää.
Lueppa Ap vähän raamattua. Vastaus kysymykseesi löytyypi sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Lueppa Ap vähän raamattua. Vastaus kysymykseesi löytyypi sieltä.
Oliko sinulla jotain perusteluja miksi raamattu olisi sen parempi tuohon vastaamaan kuin vaikkapa Kalevala?
Kun aivoissa sähkökemiallinen toiminta lakkaa niin se on game over.
Oli kyseessä sitten ihan mikä hyvänsä elävä otus.
Tietenkään ihminen ei ole poikkeus.
En usko. Miksi olisi? Minusta elämällä ei tarvitse olla ollenkaan sen kummempaa, syvällisempää tarkoitusta kuin eläminen itsessään. Kun elämä päättyy, se päättyy. Merkityksellisintä minulle ovat lapseni ja heissähän elämäni /geenistöni tavallaan jatkaa elämäänsä.
Toistaiseksi ei ole tieteellistä näyttöä, että sellaista olisi. Moni tästä asiasta taas innostui luettuaan Dan Brownin kirjan Kadonnut symboli.
Tottakai. Aiheesta on nykyään niin paljon kirjallisuutta, että hölmöä olla uskomatta.
Jos on niin on.
Jos ei niin ei.
Ei se minun uskomisistani muutu miksikään.
Itse ajattelen että eletty elämä menettää merkityksensä heti kun on kuollut. Kaikki muistot katoaa savuna ilmaan riippumatta siitä mitä on tehnyt elämässään.
Minulla ainakaan ei ole mitään muistikuvia ajasta ennen syntymääni, aika vaikea uskoa että kuoleman jälkeen olisi mitään sen kummempaa. Muutenhan tuhoutumattomia sieluja olisi tuotettu kuin liukuhinalta ihmisten alkuajoista saakka, minne ne kaikki menee?
Ihan hauska ajatus kyllä tuo jälleensyntyminen.
Luin joskus kirjoitelman konseptista että jokainen maailman ihminen jakaisi saman sielun. Sama sielu syntyy aina uudestaan eri aikakausina ja kokee jokaisen maailman ihmiskohtalon kunnes on valmis siirtymään toiseen olomuotoon joka on jonkinsortin jumaluus. Taisi olla nimeltään the egg.
En usko. Jos sielu olisi ikuinen, se olisi kaikilla elävillä koppakuoriaisista lukien.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Aiheesta on nykyään niin paljon kirjallisuutta, että hölmöä olla uskomatta.
Just. Jos siitä on paljon kirjoitettu, niin pakkohan sen olla totta. Niinkuin Ankkalinna ja Muumilaakso.
Ajattelen, että on se ihan mahdollista. Mutta ajattelen, että sekin on mahdollista, ettei niin olekaan. Uskon ennemmin siihen, että on, koska se on minusta kiehtovampi ajatus.