Onko puhevika pätevä syy vaihtaa sukunimeä?
Minulla on r-vika. Olen monesti joutunut noloihin tilanteisiin kun sukunimeä kysytään ja eihän siitä mitään selvää saa ja minä vaan toistan ja toistan ja molemmat kiusaantuu :(. Koulussakin tästä kiusattiin. Ja sukunimi pitäisi siis vaihtaa johonkin itse keksimään kun molemmilta puolilta sukua on r kirjaimia sukunimissä ja yksi ruotsinkielinen johon en halua vaihtaa kun en osaa lausua sitä luonnollisesti. Ja suomen lain mukaan pitää olla hyvä syy tälläiseen muutokseen, onko tämä pätevä syy?? Se nimen vaihdon pyyntö maksaa enkä halua sitä turhaan maksaa.
Kommentit (2)
4 sukupolvea ylöspäin muistaakseni onnistuu ilmatteeksi, ei tarvitse siis olla isovanhempien. Puhevikaisena olen sillä linjalla, että kumppanin nimen varaan ei kannata rakentaa. Sieltä voi tulla jotain tosi kaunista, tosi kaameaa ja kaikkea tältä väliltä.
T. itsekin sukunimensä vaihtanut
On se nimen sukunimen vaihto onnistunut pienemmästäkin syystä. Vaan olekto aviossa? Tai luuletko, että joskus menisit? - Vaikka elämää on usein ikävä, tai ainakn erinomiaen tylsää suunnitella, että sitten kun -periaatteella, niin tässä kohtaa se ainakin saattaisi antaa harkinta aikaa, kun eihän sitä tiedä kuinka kauniin nimen mahd. kumppani voisi mahdollistaa.