Mitä tarkoitetaan sillä, että Suomessa "tasapäistetään liikaa"?
Tuota kuulee hyvin monissa yhteyksissä. Joku rikas varmaan perustelee verotusta sanomalla, että sen ainoa tarkoitus on tasapäistää. Tasapäistämisestä puhutaan usein aivan erilaisissakin yhteyksissä. Tänään av:llakin joku sanoi olevansa kiusaamisen ja tasapäistämisen uhri, eli altavastaajakin voi kokea tasapäistämisen ongelmaksi.
Tasapäistetäänkö Suomessa enemmän kuin muualla? Itsekin kannatan tasa-arvoa, mutta ei se mielestäni tarkoita että olisimme kaikki samanlaisia ominaisuuksiltamme.
Kommentit (19)
Sitä, että peruskoulussa huippulahjakkaat eivät saa tasolleen sopivaa ohjausta, joten kyvyt menevät osittain hukkaan.
Koulutuksenkin väitetään tasapäistävän, ainakin peruskoulun vastustajat 60-luvulla argumentoivat näin. Minusta tasa-arvo toteutuu hienolla tavalla Suomessa juuri peruskoulun suhteen: kaikilla on siihen mahdollisuus (jopa velvollisuus suorittaa oppimäärä).
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että peruskoulussa huippulahjakkaat eivät saa tasolleen sopivaa ohjausta, joten kyvyt menevät osittain hukkaan.
Poikkeavia ryhmiä on tosin hyvin paljon ja kaikkien huomioonottaminen on vaikeaa. Erityisherkkiäkään ei oteta huomioon ryhmä- ja luokkakokojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että peruskoulussa huippulahjakkaat eivät saa tasolleen sopivaa ohjausta, joten kyvyt menevät osittain hukkaan.
Poikkeavia ryhmiä on tosin hyvin paljon ja kaikkien huomioonottaminen on vaikeaa. Erityisherkkiäkään ei oteta huomioon ryhmä- ja luokkakokojen suhteen.
Aivan, eli kaikki tasapäistetään eikä siitä loppujen lopuksi ole hyötyä yhtään kenellekään!
Hieman hankala tilanne. Toisaalta jokaisella tulisi olla mahdollisuus omalla toiminnallaan parantaa elintasoaan ja elämänsä laatua. Toisaalta yhteiskunnan tulisi tukea ja kannustaa heikoimmin pärjääviä ja toisaalta hillitä eliitin pahimpia ylilyöntejä, mutta kuitenkin niin ettei passivoitaisi ihmisiä.
Peruskoulun tasokurssien poisttuttua ei ole enää vaaraa, että jollekin opetettaisiin enemmän kuin muille. Kaikille opetetaan keskimääräinen mössö, hitaat eivät pysy siinä perässä ja hyvät tyslsistyvät.
Eiväthän keskitasoa lahjakkaammat saa minkäänlaista opetusta ennen lukiota. Laskevat ominpäin tehtäviä ja kuuntelevat toki opettajan yksinkertaiset jutut. Opettajan aika menee sitten niiden vähän yksinkertaisimpien opettamiseen.
Sitä että kaikilla ei pitäisi olla enää tasaveroisia mahdollisuuksia.
Hyvän perheen lapsi häiriköi - nero joka kärsii tyhmien seurassa, ddr-peruskoulu lopetettava!
Huonon perheen lapsi häiriköi - kuritta kasvanut kakara, piiskaa ja pakkoty.. "työnäyte"!
Suomalainen koulu on todella helppoa. Muutenhan heikot eivät pysyisi perässä. Taso ei 9-l. saakka vastaa monen muun Euroopan maan tasoa.
Itse kannatan mahdollisuuksien tasa-arvoa. Liika tasapäistäminen on pahasta.
Sama veroprosentti kaikille tuloista riippumatta Viron malliin olisi hyvä alku tasapäistämistä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan mahdollisuuksien tasa-arvoa. Liika tasapäistäminen on pahasta.
Tasapäistämisen tavoite on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus...
Jos kaikki tasapäistetään samalle tasolle, ja sitten on niitä, joilla ei kyvyt riitä kuin aika alhaiselle tasolle, eli häntä ei mitenkään saada paremmalle tasolle, niin ainoa vaihtoehto on, että kaikki sitten painetaan alas sinne huonolle tasolle. Esim. peruskoulussa tämä tarkoittaa, että jos jollain on oppimisvaikeuksia, edetään hänen mukaansa, eli tajuttoman hitaasti, pääsemättä koskaan edistyneemmälle tasolle, ja näin ollen Suomen opetuksen taso laskee, kun kaikkien oppiminen jää sinne heikolle tasolle, eikä ketään päästetä edistyneemmälle tasolle.
Tulojen suhteen tasapäistäminen (eli se, että kaikilla jää progressiivisen verotuksen vuoksi suurinpiirtein saman verran käteen) johtaa taas siihen, ettei kenenkään kannata yrittää mitään enempää tai paremmin, koska ei siitä kuitenkaan jää kuin pennosia käteen. Näin ollen kukaan ei yritä luoda mitään uutta, tai ottaa enempää vastuuta, tai tehdä enempää töitä, kun verotus syö siitä leijonan osan kuitenkin. Kaikki siis tekee sitten vain minimisuorituksen, ja kun otetaan huomioon, että on niitäkin, jotka ei pysty edes siihen, ja heidätkin pitäisi elättää, niin ei ole enää ketään, joka toisi tähän maahan rahaa, ja lopulta kaikki sitten ovat tasapäisesti köyhiä.
esim. annetaan häiriköiden pilata koulut ja estää fiksujen normaalien lapsien oppiminen, kun ei voida laittaa näitä häiriköitä omiin kouluihinsa tai luokilleen, jotta ei vaan kenellekään tulisi paha mieli.
Sama paapominen jatkuu muissakin yhteiskunnan instansseissa ja palveluissa. Ihan luokattoman paljon laitetaan resursseja ihmisiin joita ei edes heitä itseään eivät kiinnosta heidän omat asiansa.
Sitä että resursseja tuhlataan porukkaan joka ei sittenkään paljoa pysty yhteiseen hiileen puhaltamaan. Kateus fiksumpia kohtaan on taustalla, ajatellaan että kaikista on avaruusfyysikoiksi kunhan vaan oikein opetetaan.
Tuo tasoryhmien poisto oli aikoinaan suuri virhe. Ymmärrän kauniin idean siinä taustalla, mutta nyt sitten inkluusion myötä, lahjakkailla oppilailla ei ole mitään mahdollisuutta päästä omalle tasolleen. Tämä tullee sitten kostautumaan ihan yhteiskunnan tasolla, sillä kautta aikojen, lahjakkaimmat ovat sina näitä yhteiskuntia vieneet eteenpäin.
Toinen tasapäistäminen suuri virhe on kaikenlainen inkluusio. Harva siitä hyötyy, suurin osa kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan mahdollisuuksien tasa-arvoa. Liika tasapäistäminen on pahasta.
Tasapäistämisen tavoite on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus...
Ongelma tässä on, että me ihmiset emme koskaan ole täysin samalla tasolla. Minusta ei esim. koskaan tulee rakettitieteilijää, vaikka sitä minulle kuinka opetettaisiin.
Että jotakuta omahyväistä pelleä ärsyttää kun muut eivät paapo häntä ja huomaa hänen "erinomaisuuttaan".