Miksi nuoret naiset haluavat nykyään niin monta lasta?
Eikö kannattaisi panostaa uraansa ja lasten koulutukseen tällaisina aikoina? Kaksi lasta on jo ihan riittävä määrä, vielä kun hankkii ne nuorena, niin ehtii vielä hyvin mummoillakin lapsenlapsille.
Kommentit (20)
Trendit vaihtelee. Onkohan nyt suurperheidylli nyt in?
Ei mun kaveripiirissä vaan kukaan halua, välttämättä sitä yhtäkään. T. 22 v.
Onko pakko haluta lapsia nuorena? Itse oon 25v ja vauvakuumetta ei ole? Tuleeko se sitten myöhemmin vai liian myöhään? En tiedä,mutta en hanki lasta sen takia koska muutkin hankkivat
Mulla kolme. Sopiva määrä. En kyllä tosin ole enää kovin nuori. Ekan muksun sain 27v ja vikan 34v. Mutta kolme haluttiin. Tuntui hyvältä määrältä :)
Tarkoitatko kehitysmaissa? Nillä ei oo tietoa ehkäisystä samassa määrin kuin esim. Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun kaveripiirissä vaan kukaan halua, välttämättä sitä yhtäkään. T. 22 v.
Kaveripiiriin kasaantuu kavereita, joilla on suurin piirtein samat arvot.
Miten ap perustelee tämän väitteen? Suomessahan syntyvyys laskee koko ajan ja kaupungit ovat alkaneet rakentaa sinkkukulttuurin mukaisesti...
Saa olla töistä pois ja tukiaisia ja kun ei itsekään ole kouluttautunut ei lastenkaan koulutuksesta välitä ja usein ei ole sitä työpaikkaakaan mihin palata. Eli tyhmyys ja laiskuus.
Jossain vaiheessa halusin, koska mulla itsellä on ollut vaan 1 sisko ja tykkään vilinästä. Nykyään kyllä tiedostan, että on järkevämpää tarjota 2 lapselle kunnon harrastusmahdollisuudet ja ulkomaanmatkat kuin kituutella köyhyysrajalla 5 lapsen kanssa.
N23
Minulla on sellainen käsitys, että nuoremmat sukupolvet ovat aika polarisoituneita tässä lapsiasiassa. Yhä suurempi osa ilmoittaa ihannelapsiluvukseen 3-4, joskus jopa enemmänkin, ja yhtä suuri osuus ikäluokasta ei halua lapsia lainkaan. Sellainen "kaikille 1.7 lasta" -mentaliteetti vaikuttaa olevan häviämään päin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi panostaa uraansa ja lasten koulutukseen tällaisina aikoina? Kaksi lasta on jo ihan riittävä määrä, vielä kun hankkii ne nuorena, niin ehtii vielä hyvin mummoillakin lapsenlapsille.
Suomi on täynnä esimerkkejä siitä uraan panostamisesta, uhrataan tyyliin kaikki koulun/työn takia.. Lopulta kun pitäisi päästä etenemään niin saakin kenkää +35:na eikä uuttaa duunia enää löydykään ja jäi perhekin perustamatta. Nuoret on fiksuja kun ovat oivaltaneet mikä oikeasti on tärkeää ja se on oma perhe. Toki en väheksy uraihmisiäkään mutta pitää olla realistinen, tää on Suomi jossa on satojatuhansia ihmisiä työttömänä joten ymmärrettävästi moni heittää pyyhkeen kehään. Sitten toi lasten koulutus, miten siihen voi muka itse panostaa? siis sehän on ilmasta ja kouluissa on opettajat jotka opettaa joten vanhemmalle jää lähinnä tarkistaa että läksyt on tehty jne :)
Ainahan nuoret naiset ovat halunneet paljon lapsia ja uhonneet että eivät todellakaan odota kolmekymppisiksi asti ennen kuin hankkivat lapsia. Kaikki ei sitten useinkaan ole mennyt suunnitelmien mukaan.
14 prosenttia 20-34-vuotiaisista ihmisistä haluaisi 0 lasta. Joten enpä tiedä, haluaako moni välttämättä niin montaa lasta kuin luulet.
Se että naiset haluavat hankkia paljon lapsia on tämän maan kannalta vain hyvä asia, sillä syntyvyys on heikko. Ainoa ongelma tässä on se, että lapsia haluavat erityisesti WT tyypit ja erilaiset sossutapaukset. Ilmeisesti asia on niin, että palkkatöissä käyvällä ei ole varaa lapsia elättää.
Johtuisko siitä, että työelämä on muuttunut niin epävakaiseksi, että tasainen perhe-elämä vaikuttaa järkevämmältä vaihtoehdolta? Pätkätöistäkö se tulevaisuus pitäisi rakentaa,?
Mihin uraan? Ei kaikki voi olla virkamiehiä ja esimiehiä. Panostan paljon mieluummin perheeseen. En ole wt, olemme miehen kanssa molemmat työläisiä ja lasten teko on jätettävä kolmeen juurikin rahan takia. Ei ole varaa enempiin. Lapsista toivon kasvatuksellani saavani perhearvoja arvostavia, mutta jonkin paremman palkan ammatteihin valmistuvia (siis paremman kuin omani joka on n.1800e/kk) tai sellaisiin joissa voissa edetä.
Mulla on kaksi kaveria joilla on kolme lasta, kumpikin sai esikoisensa 19-vuotiaana. Toinen puhuu että neljäs voisi olla kiva ja toinen puhuu kuopuksesta EHKÄ viimeisenä lapsena. Kuitenkin molemmat valittaa rahahuolista jo noilla kokoonpanoilla, että kun kaikki menee eikä mitään jää käteen. Silti mietitään josko vielä yksi.
Vieroksuvat työtä ja opintoja. Ja lapsista tulee samanlaisia.
Äitiys on keino saada arvostusta, kun mitään muuta ei ole saavutettu. Lisäksi Suomessa lapsista saa rahaa. Tässä nähdään vaihtoehto ammatilliselle uralle ymmärtämättä sitä köyhyysloukkua, johon lapsiparkansa vetää mukaan. Kouluttamaton äiti ei myöskään osaa kasvattaa lapsiaan kuin tuntemalleen "uralle".
Niin ja toinen näistä kavereistani on kohta kolmekymppinen, ei peruskoulun jälkeen käynyt mitään kouluja ja työkokemusta on sen verran että vähän alle täysi-ikäisenä oli muutamia kuukausia työharjoittelussa. Voi olla melko hankalaa alkaa etsiä ainakaan töitä, jos ei tuon ikäisenä ole koulutusta eikä työkokemusta. Parempi toki olla äitiyslomalla/hoitovapaalla kuin muuten vaan kotona, mutta en tiedä arvostaako nykypäivänä työnantajat silti korkealle. Mahtaa olla myös hänelle itselleen aika hankalaa siirtyä ihan toisenlaiseen arkeen.
T. 17
Voi pitää vauvablogia.