Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla raskauden jälkeinen masennus?

Vierailija
22.04.2016 |

Täällä eräs tyhmä haluaa saada av-mammojen näkökulman olenko masentunut vai vaan vauva arjen väsyttämä. Vauva nyt 2 kk vanha.
Oireer lyhykäisyydessään: väsymys joka ei poistu lepäämällä ja vauvakin nukkuu yöt hyvin (herää 2-3 kertaa syömään).
Päivät menevät kuin sumussa, en koe olevani aidosti iloinen vaikka nauran ja hymyilenkin.
Jaksan kuitenki hoitaa vauvaa, kotia ja parisuhdetta. Tosin olen jatkuvasti ärtynyt ja kiukkuinen ja koen kaiken tekemisen suorittamisena.

Onko kellään kokemusta masennuksen lääkehoidosta ja rohkaisevia tarinoita?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut itsellä raskauden jälkeistä masennusta, mutta on ihan normaalia olla uupunut ja kyllästynyt välillä. Minusta ei voi sanoa masennus jos tilaa on kestänyt vasta vähän aikaa. Elämä ei ole herkkua aina vaikka kaikki olisikin kunnossa.

Itseasiassa kuulostaa että sinulla on raudan ja vitamiinien puutos. Käy ostamassa rautatabletteja ja ota päivittäin, katso tapahtuuko muutosta mielialassa. Väsymys masentaa, itse olen aina välillä todella "masentunut" kun olen väsynyt ja masennus johtuu väsymyksestä, väsyneenä ei ole kivaa varsinkin kun haluaisi olla pirteä.

Toinen juttu on arjen puuduttavuus, tee jotain erillaista. Muista pitää taukoja, keitä kahvit ja istu keinutuoliin ihailemaan tulppaaneita jotka aiemmin istutit. Nauti hetkistä ja kauniista asioista. Tee muodonmuutos tukkaasi tai uusi vaatteitasi. Sisusta uusilla tyynyliinoilla. Nämä asiat auttavat minulla, mieti motkä voisi toimia sinulla, mutta hommaa ne rautatabletit ekana. Raudasta ei voi saada yliannostusta vaan liiat poistuu elimistöstä joten kannattaa kokeilla, itsellä toimii parissa päivässä ja masentunut minä muuttuu ylireippaaksi.

Muista myös että on ok antaa itsensä olla joskus masentunut ja väsynyt, laiska ja saamaton.

Ja tietenkin kerro neuvolassa olostasi.

Vierailija
2/4 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla. Sitä kutsutaan yleisemmin synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi. Kyllähän toki 2-3 kertaa yössä herääminenkin väsyttää verrattuna siihen, että saisi nukkua yön keskeytyksettä.

http://www.aima.fi/uploads/1/1/1/5/11155261/synnytysmasennusopas_2012_v…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 osaa hyvim kuvata sitä kuinka kannattaa istua välillä ja ihailla kukkasia jne. Voin vaan kuvitella kuinka ihana elämä sinulla on <3

Vierailija
4/4 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa ihan normi vauva-ajalta. Valitettavasti. Ihmisten pitäisi ymmärtää, että yleesnä se eka vuosi synnytyksen jälkeen on täyttä tuskaa, sumua, jatkuvaa väsymystä, haluttomuutta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi