Mitä ajattelet ihmisestä, jolla peruskoulun päättötodistuksessa alle kasin keskiarvo?
Mitä ajattelet ihmisestä, jolla peruskoulun päättötodistuksessa alle kasin keskiarvo?
Kommentit (37)
Itselläni oli alle kasin ja kotonani arvostettiin kyllä koulutusta ja mulle luettiin lapsena paljon. Opiskelin sittemmin yliopistossa. Huono keskiarvoni johtui mm.liikunnan viitosestani, josta en nyt tässä viitsi selittää enempää.
Vierailija kirjoitti:
Huonot vanhemmat
Kuten vaikkapa Stubbilla?
Mulla oli 7,9 koska olin ujo enkä viitannut tunneilla. Suomalainen koululaitos ei ymmärrä erilaisuutta vaan kaikki yritetään tunkea samaan muottiin. Surullista.
Kysyisit ennemmin mitä mietin ihmisestä, joka pohtii toisten yläasteen keskiarvoja? Epäilen nimittäin ettei tällainen yksilö ole sittemmin käynyt kouluja (tai maksimissaan jonkin toisen asteen koulun). Eihän kellään joka esim. on opiskellut vielä 3.asteen koulussa, voi millään muotoa kiinnostaa yläasteen arvosanat, jotka perustuivat siihen opettelitko 20s ulkoa ja viittasitko tunneilla. Homma nimittäin vaikenee huomattavasti edespäin mentäessä.
Ajattelen negatiivisesti ihmisestä, jolle ihmisyyden mitta on kovin rajoitettu, kuten yli 8:n keskiarvo. Itse asiassa hyvin älykkäissä on paljonkin mielenterveyssyillä eläkkeelle päätyneitä. Hikipinkous ei ole oleellisin asia elämässä pärjäämisessä. Nerous ja hulluus myös oikeasti korreloivat keskenään.
Meillä oli yläasteella yksi poika, joka suunnilleen nukkui kaikki tunnit. Luokkakokouksessa myöhemmin selvisi, että tyyppi oli keksinyt jonkin uskomattoman liikeidean, ja teki muutamalla päivittäisellä työtunnilla moninkertaista liksaa tavallisen duunarin täyteen työpäivään verrattuna. Kaveri opiskeli siinä vaiheessa mm. kieliä, jotka peruskoulussa ei kiinnostaneet. Mitä tästä opimme? Itsenäinen ajattelu kannattaa. Joskus nk. huono koulumenestys on ihan tervettä kriittistä ajattelua. Peruskoulu tasapäistää ja tappaa luovuuden.
Ammattiopinnoissa taloustieteen opettaja arvosti keskinkertaisuutta. Kaikilla aloilla maksimaalisen korkeat arvosanat eivät ole ihanne. Voi miettiä, mistä luonteenpiirteestä ne kertovat, ja pärjääkö kyseisellä ominaisuudella kaikilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot vanhemmat
Tai Niinistöllä. Hänellähän oli lukion keskiarvo jotain 6,5.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli alle kasin ja kotonani arvostettiin kyllä koulutusta ja mulle luettiin lapsena paljon. Opiskelin sittemmin yliopistossa. Huono keskiarvoni johtui mm.liikunnan viitosestani, josta en nyt tässä viitsi selittää enempää.
Liikuntaa ei lasketa käsittääkseni varsinaiseen keskiarvoon? On mullakin reilusti yli kasin keskiarvo kun otetaan mukaan ei-lukuaineet, joissa arvosanat on 9 tai 10.
Varmaan sellainen nuori, jota ei koulu kauheasti ole innostanut ja motivoinut. Oppimiskyvystä ja -halusta ei sinänsä kerro mitään. Itsekin olin tuollainen seiskan oppilas. Pääsin kuitenkin nippanappa lukioon ja ryhdistäydyin vähän siellä. Olisko lukion päästötodistus ollut 8,1 luokkaa ja kirjoitin M:n paperit silloin aikoinaan. Nykyisin olen maisteri (käytännönläheisellä alalla). Olen älykäs, mutta luonteeltani todella levoton ja kärsimätön ihminen, joka kyllästyy nopeasti, ei jaksa istua paikoillaan jne. Koulu, varsinkin ala- ja yläaste olivat kamalan vaikeita minulle. Olin tosi vilkas ja liikunnallinen. Oman alani kun löysin olen ollut aikalailla urakiidossa alusta lähtien eli saanut hyviä töitä ja edennyt esimiesasemaan. Vieläkin olen nopea turhautumaan :-) mutta toisaalta olen tehokas töissä. Oikeasti en usko, että keskiarvo sinällään kertoo juuri mitään ihmisestä.
Ei siis mikään toivoton tapaus :-)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 7,9 koska olin ujo enkä viitannut tunneilla. Suomalainen koululaitos ei ymmärrä erilaisuutta vaan kaikki yritetään tunkea samaan muottiin. Surullista.
Sosiaalinen aktiivinen hauska räpättäjä saa peruskoulussa varmaan ainakin vähintään numeron paremmat arvosanat mitä koemenestys antaisi aihetta.
Hiljaista älykköä taas rangaistaan huonoilla numeroilla.
Sellainen kuin minä. Lukematta kasi, lukematta lukiosta seiska, lukematta amk läpi ja sen jälkeen pitkäaikaistyöttömäksi.
Mielestäni kasin oppilas ei ole yrittänyt opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonot vanhemmat
Tai Niinistöllä. Hänellähän oli lukion keskiarvo jotain 6,5.
Eli vanhemmat eivät olleet kiinnostuneita lapsensa opiskelusta.
Silloin nuorempana kattelin nenänvartta pitkin, mutta nyt olen ymmärtänyt, ettei todellakaan joku peruskoulun päättötodistus merkite kilin vattuja oikeassa elämässä.
Ei edes lukioarvosanat hirveemmin mitään merkitse, koska meillä on yliopistoihin erilliset pääsykokeet (on muuten Euroopan typerin ja kallein systeemi).
YO-kirjoitukset:
Jyrki Katainen, Englanti B, Ranska A - työskentelee Brysselissä Junckerin komissiossa
Sauli Niinistö, yleisarvosana A - Suomen suosituin presidentti
Aulis Pitkälä, Ruotsi C, Englanti C, Ranska A... - Opetushallituksen pääjohtaja
Päivi Räsänen, 7 L - ei käytännössä saanut merkittäviä uudistuksia urallaan aikaan
Olen tullutkin siihen ymmärrykseen, että hieman isommat asiat painavat vaakakupissa kuin koulumenestys.
Mulla oli peruskoulun päättötodistuksen ka 6,7, lukion 9,2 ja nyt olen OTM.
Peruskoulun yläluokilla olin masentunut ja lintsasin todella paljon.
Tyhmä en ole ollut koskaan ja luin tuolloinkin paljon vapaa-ajalla kaikenlaista.
Koulu vaan ei kiinnostanut.
Mulla oli 7,8 peruskoulun ka. Ihan tavallinen ihminen olin ja olen nytkin. :D
Peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo niukasti yli seitsemän. Lukioon pääsin juuri ja juuri. Lukion jälkeen menin korkeakouluun ja valmistuin diplomi-insinööriksi. Nettotulot nykyisin noin 70-80.000 €/vuosi.
Tyhmäkö? En usko. Kirjaindiagnoosiko? Ei sinne päinkään, mitä tuo sitten lieneekään. Laiskako? Sitäkin, mutta peruskoulussa ennen kaikkea kypsymätön ja typerä. Helpommalla olisin päässyt, kun olisin käyttänyt olemassa olevaa järkeä ja tehnyt koulussa edes vähän jotakin muutakin kuin kyseenalaistanut kaiken, vikitellyt tyttöjä, poltellut tupakkaa ja häiriköinyt. Läksyjä en tehnyt koskaan, enkä lukenut kokeisiin peruskoulussa sen enempää kuin lukiossakaan.
On vaimo, muutama lapsi ja oma talo. Ruokaa riittää ja joskus jopa herkkujakin. Kylmä ei ole talvellakaan ja katto pitää vettä. Matkustamiseenkin on aina toisinaan mahdollisuus niin perheen kanssa kuin yksinkin. Lelujakin on kertynyt sen verran ettei tylsyys pääse iskemään. Peruskoulun keskiarvoon nähden elämä on kuitenkin mennyt ihan mukavasti. Toisia ihmisiä en arvioi sen perusteella, mikä heidän keskiarvonsa on ollut peruskoulussa. Enkä kyllä senkään perusteella, mitä he ovat tehneet peruskoulun jälkeen tai tekevät nykyisin. Ihmiset arvioin sen perusteella, minkälaisia he ovat ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin yksinkertainen. Peruskoulu on niin helppo, että kasin saa lukematta. Luokalleen jääneet mielsin jo silloin täysin kehareiksi.
Olit varmaan suosittu ja pidetty koulutoveri.
Naureskellen osoitin ylemmyydentuntoni elämäm koululaisia kohtaan jo silloin. Parasta oli, että eivät tulevat rikolliset käsittäneet edes sitä, että niille vittuiltiin.
Häntä ei niinkään kiinnostanut kuunnella tunneilla.