Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työtön syypää tilanteeseensa?

Lääkärisnainen
22.04.2016 |

Jos on joutunut työttömäksi, pitää ensimmäisenä kysyä ITSELTÄÄN: Olinko MINÄ syyllinen potkuihini? Valitettavasti moni työtön on harvinaisen itsekritiikitön tämän asian suhteen.

Olisinko voinut olla motivoituneempi?

Olisinko voinut olla tehokkaampi?

Miksi minä sain potkut, mutta se joka nyt tekee työni, ei saanut?

Ole rehellinen ja häpeä itsesääliä!!!

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvin sanottu!

Vierailija
2/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina. Joskus ehkä. Meillä ollaan nyt molemmat lähdetty kouluttautumaan uudelleen, sillä halutaan lopettaa tämä työttömyys.

Mielestäni, jos on yli 5v työttömänä, kannattaa harkita sitä kouluttautumista uudelleen. Ei ole meilläkään varoja etelän lomiin jne, mutta pärjätään juuri näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai se oli minun vikani että työni oli ensinnäkin määräaikainen ja kuin ihme pitkän yrityksen jälkeen tulin raskaaksi niin kun olin hoitanut lastani kotona sen kolme vuotta niin ei ollut työtä mihin palata. Tottakai se oli minun vikani.. nyt mahdotonta päästä edes haastatteluihin kun hakijoita on niin paljon ja mun cvssä kolmen vuoden aukko.. niin että voiko joku kertoa mitä mun pitää tehdä saadaakseni töitä?

Vierailija
4/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ja voi olla olematta. Jos firma menee nurin tai toiminta siirretään Slovakiaan, niin ei todellakaan ole työpaikkansa menettäjä siihen edes osasyyllinen. Jos taas väkeä vain vähennetään, voi hyvinkin olla aihetta kysyä, miksi minä valikoiduin lähtijöiden joukkoon.

Vierailija
5/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki työttömät oo potkuja saanut...

Vierailija
6/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai se oli minun vikani että työni oli ensinnäkin määräaikainen ja kuin ihme pitkän yrityksen jälkeen tulin raskaaksi niin kun olin hoitanut lastani kotona sen kolme vuotta niin ei ollut työtä mihin palata. Tottakai se oli minun vikani.. nyt mahdotonta päästä edes haastatteluihin kun hakijoita on niin paljon ja mun cvssä kolmen vuoden aukko.. niin että voiko joku kertoa mitä mun pitää tehdä saadaakseni töitä?

Oma valintasihan tuo oli. Halusit itsekkäästi olla kotona pirpanoiden kanssa, kun muut tekivät töitä. Eli 100 % oma syy on ahdinkoosi.

Aina löytyy siivoustöitä ja ruohonleikkuuta. Vai koetko olevasi liian hyvä niihin?

Vierailija
7/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on joskus ei. Joskus on ihan tahallaan.

Itselläni irtisanominen tiedossa luultavasti tämän vuoden puolella, kuten kaikilla muillakin tässä talossa. Ajattelin lähtä opiskelemaan uuden alan toivottavasti paremmin työllistävältä alalta. Kaksi ammattitukintoa jo on, molemmat sellaisia ettei nykypäivänä töitä ole oikein kummallakaan alalla, irtisanomisia sitäkin enemmän, joten pakko toimia. Olen ollut vuoden työttömänä ensimmäisen valmistumiseni jälkeen ja se aika oli kamalaa, kun päivätkin alkaa mennä sekaisin, kun ei ole mitään työn antamaa rytmiä elämässä.

Vierailija
8/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Koko firman lakkauttaminen äitiyslomani aikaan oli minun syyni (iso valtakunnan tasolla toimiva firma). Mulle tarjottiin kyllä toiminnot ostaneesta firmasta pestiä, määräaikaista, koska siinä oli lakijuttu - vaikka hommaan oli jo käytännössä valittu joku muu. Mutta olin silloin vielä äitiyslomalla ja aikeissa jäädä hoitovapaalle, koska lapsi sairasteli aika paljon. En minä enää ole työtön. Sitten se, etten saanut uutta työtä, oli aika paljon tuurista kiinni. Mulle myös tuli vastaan se, että moneen paikkaan pidettiin liian hyvänä koulutuksen vuoksi, mutta niihin, joihin koulutus oli soipva, vaadittiin enemmän alan kokemusta. Tavallaan omaa syytäni, koska olin kouluttautunut liikaa. 

Nykyään minulla on vakipaikka. 

Vierailija
9/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ja voi olla olematta. Jos firma menee nurin tai toiminta siirretään Slovakiaan, niin ei todellakaan ole työpaikkansa menettäjä siihen edes osasyyllinen. Jos taas väkeä vain vähennetään, voi hyvinkin olla aihetta kysyä, miksi minä valikoiduin lähtijöiden joukkoon.

Ensimmäinen on täysin epärelevantti huomio, koska kaikkien tehtaan blue collareiden palkkoja alentamalla 50 % olisi tehdas voitu säilyttää. Tosiasiassa töitä ei siis haluttu.

Vierailija
10/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämänlaiset aloitukset kuvaavat surullisen osuvasti yhteiskuntamme henkistä rappiotilaa. Tämä on tietysti vain ja ainoastaan provoilumielessä tehty aloitus. Tai sitten ap on vain yksinkertaisesti keskivertoihmistä tyhmempi. Jokainen normiälyllä varustettu ihminen ymmärtää eron yksilön oman vastuun ja niiden asioiden välillä, joihin yksi ihminen ei oikeasti voi vaikuttaa. Ei jatkoon!

Vierailija
11/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sua uskaltaa palkata, jäät kuitenkin heti äitiyslomalle. Näin valitettavan moni työnantaja ajattelee pienten lasten äideistä.

Vierailija
12/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärisnainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen on täysin epärelevantti huomio, koska kaikkien tehtaan blue collareiden palkkoja alentamalla 50 % olisi tehdas voitu säilyttää. Tosiasiassa töitä ei siis haluttu.

Höpö höpö. Nämä tehtaat on päätetty lakkauttaa/siirtää joka tapauksessa, ei siinä ole duunareilla mitään sanomista. Tuntemani tehdastyöläisten ansaitsee noin 2000 euroa brutto. Tonnin kk palkallako ajattelit hänen tekevän raskasta työtä 40 h viikko, kahdessa eri vuorossa? Ei se riittäisi edes pienen kolmion vuokraan hänen perheelleen. Ruuasta puhumattakaan.

Vierailija
13/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just on yhteiskunnan vika että koulutti ilmaiseksi ja maksoi vielä opintotukeakin opiskelun aikana ja nyt yhteiskunta ei sitten järjestäkkään hömppätieteen maisterille suojatyöpaikkaa.

Vierailija
14/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siltä vahvasti on vaikuttanut omalla työpaikallani, että seuraavat ryhmät saavat lähteä ensimmäisinä ihan ahkeruudesta tai työpanoksesta täysin riippumatta:

1. Yli 50-vuotiaat

2. Nuoret naiset, joilla ei ole vielä lapsia

3. Reilu nelikymppiset naiset

4. Sijaiset/määräaikaiset,jne

Päätökset lisäksi tehdään usein jossain pääkonttorissa kaukana toimipisteestä. Päätöksen tekijä ei välttämättä ole koskaan edes tavannut kyseisiä henkilöitä, eikä tiedä heidän ahkeruudestaan oikeastaan mitään.

Tai sitten vaan päätetään lakkauttaa joku osasto, ei siinä kysellä kenenkään työmoraalista yhtään mitään.

Vierailija
15/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joutunut työttömäksi, pitää ensimmäisenä kysyä ITSELTÄÄN: Olinko MINÄ syyllinen potkuihini? Valitettavasti moni työtön on harvinaisen itsekritiikitön tämän asian suhteen.

No aivan varmasti; jos pomo kavaltaa rahat ja lähtee Thaimaahan firman rahoilla, se on työttömäksi jääneen oma syy. Motivaation puutetta, laiska ja tehoton työntekijä, siksi pomo pakeni rahojen kanssa maasta. MOT. Selvä ja kaikkiin tapauksiin yleistettävissä.

Toivottavasti et minun lääkärikseni ikinä osu!

Vierailija
16/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta onkos palstan työväenyhdistys vielä unessa? Äkkiä nyt kertomaan, että työttömyys on aina porvarin vika!

Vierailija
17/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät: siivoojaa, leikatkaa ruohoa, perustakaa yrityksiä. Sitten on työttömyys poissa maasta.

Vierailija
18/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä kommentoijista on itse aika tomppeleita, tuskin te töissännekään olette sitten kovin kummoisia. Kun ette näköjään ollenkaan ota huomioon sellaisia vaihtoehtoja, että niitä töitä ei jää tekemään kukaan? Eli koko homma lakkautetaan tai koko firma lakkautetaan/meneen konkurssiin. Ihan se on tuurista ja suhteista kiinni, saako uutta työtä, varsinkin jos on vielä niin uran alussa, ettei ole verkostoja ehtinyt luomaan. Ne opiskelukaveritkin voivat olla työttömänä. Te unohdatte myös sen tosiasian, että hyvin iso osa työttömistä kuitenkin jossain vaiheessa työllistyy. Miksi ette koskaan ota tätä huomioon? Terveisin entinen työtön, nykyään toistaiseksi voimassa oleva työ. 

Vierailija
19/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miten näet organisaation johdon tekemät virheet syynä massa irtisanomisiin..?

Suomessa oli maailman paras kännykkätehdas. 2000-luvun alussa Nokia suunnitteli kosketusnäytöllisiä puhelimia. Suunnittelu kuitenkin ylimmän johdon taholta keskeytettiin. Ei ollut tarvetta tehdä kosketusnäyttöä, sitä ei kukaan tarvitse.

Sitten Applen iPhone tuli ja senjälkeen kukaan ei enää tarvinnut Nokian puhelimia. En näe, että oli työntekijöiden motivaatiosta kysymys irtisanomisissa. Vaan Nokian silloisen johdon karkeista virhearvioista ja epäonnistumisista strategiassa.

Sen seurauksena koko Nokia puhelintuotanto alasajettiin ja kymmenet tuhannet työntekijät irtisanottiin. Ei kyse ollut jonkun Salossa kokoonpanolinjalla olleen Pirkon motivaatiosta.

Vierailija
20/42 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aivan varmasti; jos pomo kavaltaa rahat ja lähtee Thaimaahan firman rahoilla, se on työttömäksi jääneen oma syy. Motivaation puutetta, laiska ja tehoton työntekijä, siksi pomo pakeni rahojen kanssa maasta. MOT. Selvä ja kaikkiin tapauksiin yleistettävissä.

Toivottavasti et minun lääkärikseni ikinä osu!

Ei pelkoa, tuo ei ole lääkäriä nähnytkään muuta kuin psykiatria hoitovuorollaan.