Lapset tappelevat koiran ulkoilutuksesta, miten ratkaisisitte tilanteen?
Meille tuli löytökoira, 1,5-vuotias cockerspanieli. Molemmat pojat ovat tikkana pystyssä klo 6.30 koiran aamulenkin aikaan ja tappelevat kumpi saa viedä. Yhdessä vieminen ei onnistu kun haluavat molemmat taluttaa. Sama juttu koulun jälkeen, olen sanonut että se käyttää, kumpi pääsee aiemmin koulusta. Tästä syystä vanhempi (11v) on lintsannutkin kerran viimeisen tunnin että ehtii ennen veljeään kotiin käyttämään koiran.
Tästä tuli puhelin- ja pelikielto viikoksi niin ei ole lintsannut enää. Iltaisin olen määrännyt että käytän koiran itse, en päästä klo 21 jälkeen heitä enää ulos vaan valmistautuvat iltapuuhiin. Toki lenkkeilen sen kanssa itsekin, mutta se ei nyt ole tässä olennaista vaan se, miten saan pojat lopettamaan tappelun aiheesta?
Kommentit (23)
Helposti. Annat sen koiran pois. Jo loppuu lasten kitinät ja riitelyt
Vierailija kirjoitti:
Vuorosysteemiä kokeiltiin, mutta meni vaikeaksi harrastusten takia. Vanhemmalla enemmän harrastuksia ja useammin treenejä (ihan omasta tahdostaan) nuoremmalla vain yksi harrastus kerran viikossa joten hoitaa koiraa luonnollisesti enemmän kun on kotona. Koira on ollut meillä nyt kolme kuukautta ja yhä ovat yhtä innoissaan.
Ap
Jos vanhempi valitsee treenit, se on vanhemman lapsen valinta. Ja vapaahan sen täytyy olla eikä niin että hengitätte niskaan jos lasta sittenkin kiinnostaisi koiran lenkittäminen enemmän.
On virhe kuvitella että molemmilla lapsilla täytyy olla tasajako kaikesta: lapselle on ihan tärkeä oppitunti se, että jos itse ramppaa treeneissä niin sitten pikkusisarus saa nujuta koiran kanssa enemmän - mutta ei ehdi treenata. Valveillaoloa vuorokaudessa rajattu määrä, valintoja täytyy tehdä itse kunkin.
Pian se into laantuu ja sitten voit viedä piskin piikille.