mennäkö YO-juhliin vaiko ei?
Nyt on vaikea dilemma! Tilanne on siis sellainen, että sukulaisnuori pääsee ylioppilaaksi (toisella puolella Suomea) ja samana päivänä omilla lapsilla on koulunpäättäjäiset (siirtyvät molemmat uusiin kouluihin; lukioon ja yläasteelle). Oltiin mietitty, että vietetään pienesti juhlia kotona oman perheen ja kummitätien kesken, ja nyt saatiin sukulaispojan yo-juhliinkin kutsu. En yhtään tiedä, mitä tehdä! Sukulaispojan eikä perheen kanssa ei olla paljoakaan tekemisissä, mutta meilllä ei juuri sukua ole (eikä heilläkään), joten siten koen meidät tärkeiksi sukulaisiksi keskenämme. Minusta ajatus ja ele olisi myös kiva, kun niin harvoin isompia juhlia on. Omat lapset eivät missään nimessä sinne toiselle puolelle Suomea lähde, kun haluavat mennä omiin kouluihinsa päättäjäisiin. Mitä tekisin minä? Aikataulu ei oikein onnistu kaikkeen, koska yo-juhlat on tosiaan niin kaukana. Oltiin alunperin suunniteltu omia päättäjäisjuhlia sunnuntaille. Otan vastaan kekseliäitä vinkkejä, miten ratkaista asia tai miten itse tekisitte? Kumpi olisi tärkeämpi? Sellainen lisäys vielä, että omia päättäjäiskemuja ei voi myöskään siirtää seuraavaan viikonloppuun, koska olemme silloin reissussa...
Kommentit (15)
Eikö ihmiset osaa itse päättää enää mitään? Kaikki pitää kysyä tuntemattomilta.
Haluatko aikanaan, että nuo sukulaiset tulevat sinun lapsesi ylioppilasjuhliin? Jos haluat, niin menette. Jos et halua, ei tarvitse mennä.
Mistä lähtien ja missä päin Suomea vietetään 6lk:n ja 9lk:n päättyessä juhlia kotona? Ja miksi? Kyllä tässä tapauksessa sukulaisen yo-juhlat menevät edelle että heilahtaa.
Siis kuinka pitkän matkan takana ne yo-juhlat on?
Pitääkö sinun valita oikeasti? Omien lasten koulujen päättäjäiset vai jonkun lapsille merkityksettömän sukulaisen yo-juhlat? Oi ihmettä, kun lapset eivät halua yo-juhliin...
Yo-juhlat ovat vajaan 700km:n päässä.
En tosiaan osaa asiaa päättää, siksi kyselen näkökulmia.
Ja, mietin itsekin sitä, että ymmärrän hyvin että olisi kiva mennä juhliin, koska sukua ei juuri ole ja aikanaan omiin yo-juhliinkin olisi kiva joku sukulainen kutsua. Missään tapauksessa se ei kuitenkaan ole pointti, eikä meitä ole rahan takia kutsuttu, tiedän sen.
Mitään isoja kemuja meillä kotonakaan ei vietetä, mutta ajatus oli vähän juhlistaa kesänalkua ja koulujen loppumista kahvien merkeissä lähimpien kesken. Ja tämä on jo puhuttu asianosaisten kesken. Ymmärrän kyllä hyvin, että ne on peruttavissakin.
Silti tämä on vähän hankala juttu, mutta kiitän kommenteista, ne vähän antavat uutta näkökulmaa:)
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien ja missä päin Suomea vietetään 6lk:n ja 9lk:n päättyessä juhlia kotona? Ja miksi? Kyllä tässä tapauksessa sukulaisen yo-juhlat menevät edelle että heilahtaa.
Lapsilta jää väliin koulujensa päättäjäiset myös, ei tässä ollut kyse pelkästään kotona järjestettävistä juhlista. Juhlimisen yleisyydestä en tiedä, mutta nuorisolla on ainakin tapana juhlistaa koulujen loppumista keskenään vaikka kotona ei juhlittaisikaan.
Ap vastaa vielä, että pohdin nyt siis sitä, menenkö itse yksin sinne yo-juhliin, muita meiltä ei joka tapauksessa ole sinne tulossa.
700km etäisyys olisi kyllä jo mulla este.
Mene yksin yo-juhliin ja tule sitten lauantaina iltaa myöten takaisin. Sunnuntaina sitten suunnitellusti omat juhlat:)
Kyllä sitä aina yhden viikonlopun jaksaa.
Me ei ole ikinä lähdetty sellaisiin yo-juhliin, joissa ei voi käydä päiväseltään, ei edes lähisukulaisten. Ei todellakaan ole lähdetty miehen siskonlasten juhliin 600 km päähän.
Vierailija kirjoitti:
Mene yksin yo-juhliin ja tule sitten lauantaina iltaa myöten takaisin. Sunnuntaina sitten suunnitellusti omat juhlat:)
Kyllä sitä aina yhden viikonlopun jaksaa.
Tätä itsekin mietin, jos saisi lennot sumplattua jotenkin niin, että olisin aamulla laittamassa nutturoita yms. omille juhlijoille ja sitten sopivasti pääsisi iltalennolla kotiin. Tosin tuona viikonloppuna lennot on tosi kalliita, matkoihin menee varmasti jo reilu parisataa ainakin. ap
Vierailija kirjoitti:
Haluatko aikanaan, että nuo sukulaiset tulevat sinun lapsesi ylioppilasjuhliin? Jos haluat, niin menette. Jos et halua, ei tarvitse mennä.
Tämä ei ole perusteena valinnassa; siis mitä odotan heiltä jatkossa. Haluaisin olla kyllä yo-juhlissa, mutta myös omissa kemuissamme.
Halusin vain kysellä yleistä mielipidettä siitä, minkä ihmiset priorisoisivat, voisin saada siitä apua omaan ratkaisuuni..
Itse jättäisin yo-juhlat välistä. Jos ette oo muutenkaan tekemisissä, niin rahan toivossa sut on kutsuttu