Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkaton harjoittelu, tehtävät eivät liity alaan

opiskelijatyttö
21.04.2016 |

Olen tradenomi ja minulla on menossa palkaton harjoittelu. Tämän pitäisi sisältää mm. avustavia kirjanpitotehtäviä (itse olen suuntaamassa sille puolelle). Tähän mennessä olen saanut kuitenkin tehdä ihan kaikkea muuta. Työtehtäviäni tällä viikolla: 1) pyykkien vieminen pesulaan, 2) firman toimitilojen siivous, 3) firman autojen peseminen ja vahaus, 4) vastaanotossa päivystäminen ja 5) kauppa- ja postiasioiden hoitaminen. En siis ole nähnytkään mitään kirjanpitoon liittyvääkään. Pomoni on vain todennut, että "kaikki aikanaan, kaikki aikanaan. Nämä muut hommat pitää ensin hoitaa alta pois. Sitäpaitsi, aina voit jättää harjoittelun kesken ja etsiä toisen paikan, jos tämä firma ei mielllytä. Ollaan kuitenkin suuri ja tärkeä toimia tällä alalla, joten kannattaa miettiä, miten käyttäytyy."

Jotta en saa huonoa mainetta ja joudu mustalle listalle, en uskalla lähteäkään ja tuon kommentin jälkeen en ole tehnyt muuta kuin totellut kaikkia minulle annettuja määräyksiä. Mitä tehdä? Kärvistelenkö harjoittelun loppuun ja toivon, että saan vielä edes nähdä jotain kirjanpitoon viittaavaakaan vai lopetanko ja toivon, ettei se vaikuta maineeseen?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain palkkaa kirjanpitoharjoittelusta, vaikka ei ollut edes pohjaa. Opiskelin myös tradeksi ja oli vieläpä pikkufirma kyseessä. Kannattaa vaihtaa paikkaa. Kysy vaikkapa koululta harjoittelumahdollisuuksia. Et saa palkkaa etkä edes opi - mitä hyötyä? Täyttä tuhlausta.

Vierailija
42/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko firmalla sellasta "luottamusmiestä"? En ole itse ollut isoissa paikoissa duunissa kun olen opiskelija itsekin, mutta olen kuullut että luottamusmiehet hoitelevat työpaikan sisäisiä ongelmia ja valituksia.

En tiedä, onko tai onko tässä toimipisteessä. Perehdyksessä pomo esitteli työntekijät ja sitten laittoi näihin hommiin. Siinä saamani perehdytys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten ihan mahdoton ajatus, että valmistuminen viivästyisi? Mielestäni on paljon pienempi paha olla hyvässä paikassa harjoittelussa ja valmistua vähän myöhässä, kuin että tuhlaisit aikaasi pyykkiä pesten ajallaan valmistuen.

Ei olisi mahdoton ajatus. Enemmän pelkään sitä, että jos tuo pomo toteuttaa uhkauksensa ja käyttää suhteitaan ja estää mun työllistymisen alalle tulevaisuudessa tai uuden paremman harjoittelupaikan saamisen. Millä ihmeellä oikein varmistan, ettei niin käy? Ettei hän mustaa mainettani alan ihmisten silmissä?

Kuule, ketään ei kiinnosta paskaakaan jonkun tusinatraden maineen mustaaminen. Että siinä voit olla ihan huoleti. Pahin mitä voi tapahtua on, että et voi käyttää tätä harjoittelupaikkaa cv:ssä tai pomoasi suosittelijan. Nyt ei puhuta mistään pienistä piireistä, vaan tuhansien tai kymmenien tuhansien ihmispankista.

Tuli mieleen miljoonien tappiot tehneitä johtoryhmän jäseniä. Miten heillekin aina vain avautuu uusia mahdollisuuksia. Siis huolimatta siitä, että heidän aiheuttamiaan sotkuja on ihan julkisesti puitu mediassa. :D Jos joku niuho ex-pomo, tai vaikka useampi sellainen antaa huonot suositukset, niin mitä sitten. Tilitoimistot on täynnä näitä niuhoja kylmäilijöitä, ja alalla kyllä tiedetään se.

Vierailija
44/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on niuho, kyllä työ tekijäänsä kiittää ja tyestä puuhun noustaan. Olen varma, että hän saa parempia hommia, kun vain tekee niin kuin käsketään ja huolellisesti ja rivakasti.

Vierailija
45/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällaisessa harjoittelussa riitä, että pääsee tekemään jotain ja näkemään, miten töitä tehdään oikealla työpaikalla? Oppii olemaan oikeaan aikaan paikalla ja tottelemaan esimiestä. Noissa firmojen talouspapereissahan on paljon kaikkea salaista, eivät varmaan asiakkaatkaan tykkäisi hyvää, jos joku random-harjoittelija näkisi niiden sisällön puhumattakaan, että käsittelisi niitä. Jo tuo, että ap on saanut paljon ulkohommia kertoo siitä, että firmassa käsitellään asioita, joita ei ole tarkoitettu jokaisen uteliaan silmille.

Vierailija
46/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten olet siellä? ET opi kirjanpitoa, ihan turha kuvitella, että sinua koskaan palkataan sinne, koska osaat pestä auton, mutta et tunne kirjanpito-ohjelman salaisuuksia. Tuskin palkataan muuallekaan, koska et osaa käytännön töitä.

Sinuna etsisin uutta harjoittelupaikkaa vaikka mistä, ei välttämättä opiskelupaikkakunnalta.

Olen täällä, koska en saanut muuta harjoittelupaikkaa. Jos en tee tätä loppuun, todennäköisesti valmistumiseni viivästyy. Muualle en haluaisi muuttaa pelkän harjoittelun takia ja kaukana en voi käydä, koska en omista itse autoa. Lisäksi pelkään, että pomo oikeasti käyttää suhdeverkostojaan ja estää minun työllistymiseni alalle, jos en tee tätä harjoittelua kiltisti loppuun.

Okei, kyse on siis vain omasta laiskuudestasi. Et oikeasti halua kunnon harjoitteluun, koska siitä olisi vaivaa. Sadat opiskelijat vaihtavat harjoittelun ajaksi paikkakuntaa ja valmistuvat ajallaan jopa niin, että he ovat harjoittelussa hankkineet oikeaa työkokemusta ja osaamista. Sinä jäät mieluummin pesemään firman autoa kuin opist kirjanpitoa.

Tradenomit saivat kyllä ansiostasi minun silmissäni ihan uuden paikan. Kun en viitti -ihmisiä.

Vierailija
47/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virtaa päälle. Ette kait te oikeasti luule, että jotain palkatonta, tuntematonta harjoittelijaa päästetään tekemään jotain laskutettavian asiakkaiden kirjanpitotöitä? Jos hyvin menee niin jossakin vaiheessa pääset katselemaan miten sitä hommaa tehdään. Jos et pääse, niin sitten etsit ne käytännöt jostakin muualta. Kyselet vaikka työntekijöiltä... Ihmeen ruusunpunaisia kuvitelmia täällä harjoitteluista. 

Millaisia työtehtäviä sinusta kuuluu loppuvaiheen tradenomiopiskelijalle, jos ei pääse edes oman alan hommia tekemään? Kuuluuko niiden pestä autoja ja mopata firman lattioita, jotta sitten voidaan taasen kiljua miten nykynuoriso on avutonta, eivätkä osaa mitään tai miten eivät opi kouluissa mitään? Sinä olet varmaan syntynyt kirjanpitotaitoisena?

Ei mun mielestä minkäänlaisia. En voi sietää tätä suomalaisten paskakoulujen kulttuuria, että omasta opetuksesta tingitään ja sitten opiskelijat tyrkätään johonkin firmaan, että oppisivat edes jotakin millä voi hakea töihin. Ei tulisi mieleenkään päästää jotain täysin tuntematonta amk-opiskelijaa säätämään omillaan. Laadusta ei nykypäivänä ole mitään takeita. 

Vituttaa muutenkin jokakeväiset hakemustulvat kun oikeasti tulee SATOJA hakemuksia aktiivisista, positiivisilta ja nopeasti oppivilta tradenomiopiskeljoilta. Perkele, palkatkaa sinne kouluun joku oikeaa kirjanpitoa hallitseva osa-aikaopettaja joka opettaa firmojen käytännöt.

Eli sinusta opiskelijoiden tulisi valmistua ilmaan minkäänlaista kokemusta alalta, jos sitä ei kerran ennen valmistumista saa kerätä? Millä he sitten pääsevät siihen ekaan paikkaan käsiksi, jos ei ole edes harjoitteluja saanut tehdä? On kuitenkin eri asia tehdä asioita kouluissa kuvitteellisilla aineistoilla kuin oikeassa työelämässä.

Kyllä. Olen valmis käyttämään resursseja parempaan perehdyttämiseen ja kouluttamiseen kun työntekijä tulee taloon. En pidä siitä että opetus on ulkoistettu yrityksille.

Ihan varmasti ap osaa peruasiat ja laittaa kuitteja päivämääräjärjestykseen mappiin. Ala-asteikäinenkin osaa laitta kuitteja mappiin päivämääräjärjestyksessä. Asian neuvomiseen menee kolme sekuntia:  Laita kuitit mappiin päivämäärän mukaan. Jos sä et saa nuoria tällaisia asioita oppimaan, vika on sinussa tai sitten teille on otettu joku pomon siskon tytär/poika, jota ei kiinnosta. Itsekin olen tehnyt kirjanpitoa jo ennen alan koulutusta, eikä sen oppimiseen mennyt kuin hetki. Samoin teekkaripoikani, joka tarvitsee tietoa omassa yhdistyksessään, oppi peruskirjauksen ja yhdityksen tilinpäätöksen ilman alan koulutusta parissa tunnissa. Suurimman osan opiskeli itse, minä neuvoin ehkä puolisen tuntia. 

Mistä ihmeen kuiteista sinä puhut? Meillä on firmassa ollut sähköinen kirjanpito jo vuosia, ei meillä ole kuin joku todella satunnainen lasku paperisena ja nekin on skannattu järjestelmään.

Vierailija
48/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla tässä olisi vastuu. Ei palkatonta harjoittelijaa saa käyttää minään siivoojana/autonpesijänä. Sinun ja siivoojan välillä on kuitenkin se oleellinen ero; tilinauha. Mistä tahansa saat samoja hommia, niin että saat palkkaakin ja tähänastinen koulutuksesi sinulle riittää.

Jos harjoittelupaikka ei maksa palkkaa, niin älä tee ilmaistyöntekijänä paskahommia vaan sano suoraan ettet opi tästä alasi juttuja. Tai koulusi puolelta sellainen viesti olisi pitänyt mennä perille jo. Opiskelija ei ole ilmaistyöntekijä, vaan opiskelija.

Vierailija
49/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä, että teet loppuun. Työkokemus on aina työkokemusta. Lisäksi ei kenenkään tarvitse tietää, mitä teit oikeasti. Merkkaat vaan CV:hen, että teit kirjanpitohommaa.

Itse ajattelin juuri näin ja sitten kun rekrytointiyritys soitti työhaastattelun jälkeen että mitä henkilö X on tehnyt niin ollaan naureskeltu että muka olisin jotain kirjanpitoa tehnyt ja että "ei hän sellaista osaa tai oikein mitään muutakaan".

Voin kokemuksella sanoa että kannattaa etsiä toinen paikka. Jos pomo on nyt m*lkku niin ei hän sinua suosittele jatkossakaan

t. työtön trade

Vierailija
50/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällaisessa harjoittelussa riitä, että pääsee tekemään jotain ja näkemään, miten töitä tehdään oikealla työpaikalla? Oppii olemaan oikeaan aikaan paikalla ja tottelemaan esimiestä. Noissa firmojen talouspapereissahan on paljon kaikkea salaista, eivät varmaan asiakkaatkaan tykkäisi hyvää, jos joku random-harjoittelija näkisi niiden sisällön puhumattakaan, että käsittelisi niitä. Jo tuo, että ap on saanut paljon ulkohommia kertoo siitä, että firmassa käsitellään asioita, joita ei ole tarkoitettu jokaisen uteliaan silmille.

Juurikin näin. Ei palkattomia harjoittelijoita voi laskea minkään niin salaisen kuin asiakkaiden kirjanpidon kanssa tekemisiin. Harjoittelijat voivat harjoitella perustehtäviä ja toimia vastaanotossa yms. paikoissa, joissa ei voi saada mitään isoa vahinkoa aikaiseksi eikä törmätä mihinkään kovin salaiseen. Salassapidettävää aineistoa voi luovuttaa niille sitten, kun järkeä on tullut lisää eli siinä 30 ikävuoden jälkeen.

Vierailija
51/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TET on sitä varten. Opiskeluun kuuluva harjoiottelu on sitä varten, että opitaan alalta jotain perusasioita myös työelämässä. Ap on ollut kesätöissäkin. Jos mä perustan firman, ihan varmasti mun pienen firmani kirjanpidon osaa joku loppuvaiheen tradenomiopiskelija tehdä, eikä kuiteissa ole mitään salaista. Vaitiolovelvollisuus on tosin harjoittelijiollakin. Mä olen ollut joskus aikanaan harjoittelussa verotoimistossa näkemässä teidän kaikkien verotietoja. Ihan oikeita hommia siellä sai tehdä. Ap, noissa valtion virastoissa yleensä pääsee parhaiten alan hommiin. Niissä tosin saattaa olla töitä välillä aika vähän, mutta pääsee oikeisiin töihin. 

Vierailija
52/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä, että teet loppuun. Työkokemus on aina työkokemusta. Lisäksi ei kenenkään tarvitse tietää, mitä teit oikeasti. Merkkaat vaan CV:hen, että teit kirjanpitohommaa.

Itse ajattelin juuri näin ja sitten kun rekrytointiyritys soitti työhaastattelun jälkeen että mitä henkilö X on tehnyt niin ollaan naureskeltu että muka olisin jotain kirjanpitoa tehnyt ja että "ei hän sellaista osaa tai oikein mitään muutakaan".

Voin kokemuksella sanoa että kannattaa etsiä toinen paikka. Jos pomo on nyt m*lkku niin ei hän sinua suosittele jatkossakaan

t. työtön trade

Sepä se. Ap ei nyt ihan täysin käsitä mitä tässä on tapahtunut.  Ei varmaan auta yhtään nämä miljoonat av-laiset, joiden ainut neuvo on aina tämä.  "Töissä minua yritetään käyttää hyväkseen.  Aijaa oletko kokeillut pyllistää enemmän?"

Tosiasia on, että pomosi on mulkku joka viivastyttää valmistumistasi puolella vuodella, ei tule ikinä suosittelemaan sinua mihinkään.   Henkilökohtaisesti en pidä näistä ilmaisista työharjoitteluista, koska siinä opiskelu kätevästi ulkoistetaan yrityksille.  Lähtökohtaisesti kaikesta työstä pitäisi maksaa palkkaa, harjoittelijalle harjoittelijan palkkaa mutta kuitenkin.

Oletko ap miettinyt, että sinun pomosi ei välttämättä ole tehnyt päätöstä ottaa harjoittelijaa.  Nämä on juuri niitä kitkoja mitä nuoret ei nykyään välttämättä hahmota, kun kesätyöt ovat jääneet vähiin.  Niitäkään kun ei enää oikein ole tarjolla.  Työelämä on välillä raakaa ja omistaan on pidettävä tiukasti kiinni, paitsi tietysti jos välttämättä haluat esim siivota teollisuushalleja tt-tuen suuruisella palkalla samalla kun pomo huutaa korvat punaisena vieressä.  

Vierailija
53/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Ei palkattomia harjoittelijoita voi laskea minkään niin salaisen kuin asiakkaiden kirjanpidon kanssa tekemisiin. Harjoittelijat voivat harjoitella perustehtäviä ja toimia vastaanotossa yms. paikoissa, joissa ei voi saada mitään isoa vahinkoa aikaiseksi eikä törmätä mihinkään kovin salaiseen. Salassapidettävää aineistoa voi luovuttaa niille sitten, kun järkeä on tullut lisää eli siinä 30 ikävuoden jälkeen.

Minkä hiton takia sinne firmaan on otettu harjoittelija jos siellä ei ole mitään alaan liittyvää harjoiteltavaa?  Kusetustahan tämä on.  Rehellistä toimintaa olisi sanoa, joo meillä ei ole tehtäviä.  Sen sijaan annetaan ymmärtää, mutta ei ymmärretä antaa.

Vierailija
54/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä niin monella nyt käsitys opiskeluun liittyvästä harjoittelusta ihan hukassa. Ensinnäkin, harjoittelijaa koskee salassapitovelvollisuus. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat kohtaavat esimerkiksi myös salaista tietoa asiakkaista, miksi se tradenomin kohdalla olisi eri? Molemmilla on velvollisuus pitää salassa harjoittelussaan näkemät henkilökohtaiset tiedot ja asiat asiakkaista.

Toiseksi, kuinka moni teistä tykkäisi mennä esimerkiksi lääkärin vastaanotolle, joka on harjoitteluissaan keittänyt vain kahvia, sillä perusteella että "kaikki työkokemus on arvokasta" ja "harjoittelija ei saa nirsoilla tehtävien suhteen". Kymmenillä aloilla ala vaatii harjoitteluja opiskelun ohessa ja esim. Sairaanhoito, fysioterapia on sellaisia, jossa ihan oikeasti ei voi keittää kahvia koko harjoittelua. On eri asia tehdä nuorena hanttihommia palkattuna, silloin pitää arvostaa työkokemusta. Opiskelijana tähän ei pidä suostua, eikä enää kuulukaan. Itse olen eri alalla, mutta meidän alan harjoittelussa saadaan ohjaavan työntekijän opastuksella jo omat asiakkaatkin jne. Joiden kanssa tehdään opastetusti, mutta itsenäisesti.

Sinulta on ap mennyt nyt kaksi viikkoa jo arvokasta harjoittelua hukkaan. Oman oppimisen puolesta pitää nähdä vaivaa ja olla jämpti. Kyykyttämiseen ei tarvi suostua. Kuten joku jo tuolla ylhäällä sanoi, niin pomosi vaikuttaa siltä, ettei se sinua kuitenkaan suosittele harjoittelun jälkeen, vaikka sinne jäisitkin. Hyvän harjoittelupaikan ominaisuuksiin ei kyllä kuulu se, että "testataan" uutta harjoittelijaa ensin teettämällä sillä kaksi viikkoa hanttihommia.

Jos haluat pelata varmanpäälle, pidä tämä paikka ja ala etsimään samalla uutta paikkaa. Jos tilanne muuttuu nykyisessä paikassa, ja sinulle kuuluvia työtehtäviä löytyy, voit lopettaa haun. Jos uusi paikka löytyy, voit vaihtaa lennosta, eikä opiskelusi merkittävästi viivästy.

Vierailija
55/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin yhteyttää heti kouluun ja kysyisin kuinka kannattaisi menetellä.  Kyse on kuitenkin opiskelusta, eikä mistään työsuhteesta.  Joten jos sulla on ongelmia opiskelujen suhteen, niin oikea paikka ratkoa niitä on koulu.

Vierailija
56/56 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä niin monella nyt käsitys opiskeluun liittyvästä harjoittelusta ihan hukassa. Ensinnäkin, harjoittelijaa koskee salassapitovelvollisuus. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat kohtaavat esimerkiksi myös salaista tietoa asiakkaista, miksi se tradenomin kohdalla olisi eri? Molemmilla on velvollisuus pitää salassa harjoittelussaan näkemät henkilökohtaiset tiedot ja asiat asiakkaista.

Toiseksi, kuinka moni teistä tykkäisi mennä esimerkiksi lääkärin vastaanotolle, joka on harjoitteluissaan keittänyt vain kahvia, sillä perusteella että "kaikki työkokemus on arvokasta" ja "harjoittelija ei saa nirsoilla tehtävien suhteen". Kymmenillä aloilla ala vaatii harjoitteluja opiskelun ohessa ja esim. Sairaanhoito, fysioterapia on sellaisia, jossa ihan oikeasti ei voi keittää kahvia koko harjoittelua. On eri asia tehdä nuorena hanttihommia palkattuna, silloin pitää arvostaa työkokemusta. Opiskelijana tähän ei pidä suostua, eikä enää kuulukaan. Itse olen eri alalla, mutta meidän alan harjoittelussa saadaan ohjaavan työntekijän opastuksella jo omat asiakkaatkin jne. Joiden kanssa tehdään opastetusti, mutta itsenäisesti.

Sinulta on ap mennyt nyt kaksi viikkoa jo arvokasta harjoittelua hukkaan. Oman oppimisen puolesta pitää nähdä vaivaa ja olla jämpti. Kyykyttämiseen ei tarvi suostua. Kuten joku jo tuolla ylhäällä sanoi, niin pomosi vaikuttaa siltä, ettei se sinua kuitenkaan suosittele harjoittelun jälkeen, vaikka sinne jäisitkin. Hyvän harjoittelupaikan ominaisuuksiin ei kyllä kuulu se, että "testataan" uutta harjoittelijaa ensin teettämällä sillä kaksi viikkoa hanttihommia.

Jos haluat pelata varmanpäälle, pidä tämä paikka ja ala etsimään samalla uutta paikkaa. Jos tilanne muuttuu nykyisessä paikassa, ja sinulle kuuluvia työtehtäviä löytyy, voit lopettaa haun. Jos uusi paikka löytyy, voit vaihtaa lennosta, eikä opiskelusi merkittävästi viivästy.

Näin varmaan asia menee kauniissa teoriassa. Fakta vain on se, että merkittävä osa asioista voidaan opetella koulussa. Esimerkiksi tuo terveydenhuollon asiakkaiden kirjaaminen - voidaan tehdä kuvitteellisilla asiakkailla koulussa. Sama homma monessa muussa asiassa. Opiskelijamassa saattaa olla mitä on, joten on parempi, että pelataan varman päälle. Toimin terveydenhuoltoalan yksikössä esimiehenä ja meillä ainakin lähihoitajaharjoittelijoille kerrotaan salassapidettävää asiaa niin vähän kuin pystytään, koska ei vaan ole luottamusta ja mahdollisuutta varmistaa, ettei tiedot leviä - itseasiassa epäilemme, että muutama vuosi sitten olisi näin käynyt, mutta todisteita ei ollut. Meillä opiskelijat saavat kyllä harjoitella perushoitoa, mutta koneille ei ole mitään asiaa. Samoin aina, kun keskustellaan potilaan terveydentilasta käsketään harjoittelijat muualle.