Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkaton harjoittelu, tehtävät eivät liity alaan

opiskelijatyttö
21.04.2016 |

Olen tradenomi ja minulla on menossa palkaton harjoittelu. Tämän pitäisi sisältää mm. avustavia kirjanpitotehtäviä (itse olen suuntaamassa sille puolelle). Tähän mennessä olen saanut kuitenkin tehdä ihan kaikkea muuta. Työtehtäviäni tällä viikolla: 1) pyykkien vieminen pesulaan, 2) firman toimitilojen siivous, 3) firman autojen peseminen ja vahaus, 4) vastaanotossa päivystäminen ja 5) kauppa- ja postiasioiden hoitaminen. En siis ole nähnytkään mitään kirjanpitoon liittyvääkään. Pomoni on vain todennut, että "kaikki aikanaan, kaikki aikanaan. Nämä muut hommat pitää ensin hoitaa alta pois. Sitäpaitsi, aina voit jättää harjoittelun kesken ja etsiä toisen paikan, jos tämä firma ei mielllytä. Ollaan kuitenkin suuri ja tärkeä toimia tällä alalla, joten kannattaa miettiä, miten käyttäytyy."

Jotta en saa huonoa mainetta ja joudu mustalle listalle, en uskalla lähteäkään ja tuon kommentin jälkeen en ole tehnyt muuta kuin totellut kaikkia minulle annettuja määräyksiä. Mitä tehdä? Kärvistelenkö harjoittelun loppuun ja toivon, että saan vielä edes nähdä jotain kirjanpitoon viittaavaakaan vai lopetanko ja toivon, ettei se vaikuta maineeseen?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä, että teet loppuun. Työkokemus on aina työkokemusta. Lisäksi ei kenenkään tarvitse tietää, mitä teit oikeasti. Merkkaat vaan CV:hen, että teit kirjanpitohommaa.

Vierailija
2/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä kysyt neuvoa vauva-palstalta? Etköhän sä ihan itse osaa päättää että jäätkö sinne vai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä, että teet loppuun. Työkokemus on aina työkokemusta. Lisäksi ei kenenkään tarvitse tietää, mitä teit oikeasti. Merkkaat vaan CV:hen, että teit kirjanpitohommaa.

Tämähän on kauaskantoinen idea. Ei hirveästi kannata valehdella cv:ssä tehneensä kirjanpitohommia, ellei oikeasti ole tehnyt kirjanpitohommia. Tuosta jää kiinni ihan saman tien, jos oikeasti päätyy tekemään kirjanpitoa myöhemmin.

Vierailija
4/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelet tradenomiksi vai olet valmis tradenomi?

Vierailija
5/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos juttelisit opettajasi/ ohjaajasi ja harjoittelupaikan pomon kanssa vielä kerran? Toisaalta nyt on se kaikista kiireisin aika tilitoimistoissa, tällä hetkellä on oikeasti vaikea löytää aikaa harjoittelijan perehdyttämiseen.

Vierailija
6/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelet tradenomiksi vai olet valmis tradenomi?

Opiskelen. Valmistun aikalailla tasan vuoden kuluttua.

Vierailija
7/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos juttelisit opettajasi/ ohjaajasi ja harjoittelupaikan pomon kanssa vielä kerran? Toisaalta nyt on se kaikista kiireisin aika tilitoimistoissa, tällä hetkellä on oikeasti vaikea löytää aikaa harjoittelijan perehdyttämiseen.

Pomoa en uskalla jututtaa tuon asenteen takia. Ties vaikka laittaa jollekin mustalle listalle, enkä saa alan töitä enää koskaan. Opettaja vain levittelee käsiään ja sanoo, että "kurja tilanne, mutta ei hän siihen oikein voi vaikuttaa, kun ei niitä harjoittelupaikkoja joka oksalla kasva".

Vierailija
8/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä löytää uus paikka ja jos onnistut saamaan niin vaihdat siihen sen kummemmin selittelemättä. Jos et löydä niin jatkat siinä nykyisessä.

Vierailija
9/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten olet siellä? ET opi kirjanpitoa, ihan turha kuvitella, että sinua koskaan palkataan sinne, koska osaat pestä auton, mutta et tunne kirjanpito-ohjelman salaisuuksia. Tuskin palkataan muuallekaan, koska et osaa käytännön töitä.

Sinuna etsisin uutta harjoittelupaikkaa vaikka mistä, ei välttämättä opiskelupaikkakunnalta.

Vierailija
10/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäisenä ei pidä olla liian nirso tehtävistä. Niin kauan, kun ei tarvitse antaa pomolle, niin kaikki työtehtävät pitää hoitaa! Niin on tehty ennenkin! Lopussa kiitos seisoo.

Vierailija
11/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten olet siellä? ET opi kirjanpitoa, ihan turha kuvitella, että sinua koskaan palkataan sinne, koska osaat pestä auton, mutta et tunne kirjanpito-ohjelman salaisuuksia. Tuskin palkataan muuallekaan, koska et osaa käytännön töitä.

Sinuna etsisin uutta harjoittelupaikkaa vaikka mistä, ei välttämättä opiskelupaikkakunnalta.

Olen täällä, koska en saanut muuta harjoittelupaikkaa. Jos en tee tätä loppuun, todennäköisesti valmistumiseni viivästyy. Muualle en haluaisi muuttaa pelkän harjoittelun takia ja kaukana en voi käydä, koska en omista itse autoa. Lisäksi pelkään, että pomo oikeasti käyttää suhdeverkostojaan ja estää minun työllistymiseni alalle, jos en tee tätä harjoittelua kiltisti loppuun.

Vierailija
12/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on järkevä neuvo, että yritä löytää uusi paikka, mutta älä jätä tätäkään kesken. Pystyisitkö tekemään opintoihn liittyen vielä toisen harjoittelun tai vaikka jonkin projektin, jossa pääsisit kirjanpidon kanssa käytännön tekemisiin?

Vierailija
13/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä ainakin jos menee palkattomaan harjoitteluun niin työnantaja joutuu kirjoittamaan sopimuksen, että se lupaa antaa oikeita hommia ja ohjata ja auttaa opiskelijaa. Kannattaa varmaan ehdottaa tuollaista teidän koululle myös. Tosin moni meistä tekee harjoittelun kyllä ihan palkallisena eli siinä on toki se riski että joutuu hanttihommiin, mutta toisaalta jos on työntekijästä valmis maksamaan niin sillon sille on yleensä tarvekin. Mutta en suosittele tuonne jäämistä, ei Suomessa ole mitään "mustaa listaa" ettetkö töitä jostakin saisi.

Vierailija
14/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää. Pomo kuulostaa alaisiaan nöyryyttävältä kusipäältä. Et kai sinne haluakaan työllistyä? Kuinka pitkä harjoittelusi on? Jos kerran et muuta paikkaa saa, niin ei ilmeisesti auta kuin tehdä loppuun, mutta sinuna etsisin vielä tai jättäisin nyt kesken ja tekisin harjoittelun kesällä jossain muualla.

Vierailija
15/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan Oot ollu tuo

Vierailija
16/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kauan oot ollut tuolla jo?

Vierailija
17/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtaa päälle. Ette kait te oikeasti luule, että jotain palkatonta, tuntematonta harjoittelijaa päästetään tekemään jotain laskutettavian asiakkaiden kirjanpitotöitä? Jos hyvin menee niin jossakin vaiheessa pääset katselemaan miten sitä hommaa tehdään. Jos et pääse, niin sitten etsit ne käytännöt jostakin muualta. Kyselet vaikka työntekijöiltä... Ihmeen ruusunpunaisia kuvitelmia täällä harjoitteluista. 

Vierailija
18/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään olet ollut paikassa ja kuinka paljon harjoittelua on jäljellä?

Vierailija
19/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt ekaa viikkoa harjoittelussa? Saataa olla, että nyt alkuun testaavat asennettasi antamalla kaiken maailman hommia, vaikka kyllähän tuo hyväksikäytöltä vaikuttaa, mutta tosiasia on, että harjoittelijalle annetaan tehtäväksi kaikki se, mitä sen kuuluisan"jonkun" on tehtävä.

Mutta jollei uutta harkkapaikkaa ole tiedossa, ei kannata jättää kesken, kyllä varmasti saat kirjanpitoa liippaavaa tekemistä, kunhan ensin tottuvat läsnäoloosi ja näkevät, millainen henkilö olet.

Varsinkin, jos kyseessä on oikeasti merkittävä toimija, joka oikeasti voisi palkata sinut myöhemmin, niin kärsivällisyys kannattaa. Ole itsekin aloitteellinen tarjoten apuasi, niin piakkoin huomaatkin joutuvasi priorisoimaan tekemisiäsi, kun nin moni tarvitseekin apuasi juuri nyt.

Terveisin saman kokenut.

Vierailija
20/56 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonikäisenä ei pidä olla liian nirso tehtävistä. Niin kauan, kun ei tarvitse antaa pomolle, niin kaikki työtehtävät pitää hoitaa! Niin on tehty ennenkin! Lopussa kiitos seisoo.

Tuo pätee, jos työstä maksetaan rahaa, mutta palkattomassa harjoittelussa pitäisi saada opetella hyödyllisiä taitoja.