Minkä ikäisenä olette jättäneet lapsen yksin kotiin yöksi ekaa kertaa?
Niin. Mulla 12-vuotias ihan perus fiksu tyttö, joka ei haluisi lähteä mökille viikonlopuksi, vaan kutsua kaverin seurakseen ja viettää leffailtaa. Aluksi olin ihan ehdottomasti sitä vastaan, mutta nyt oon ruvennut miettimään, että oliskohan jopa ihan mahdollinen idea. Tytöt on fiksuja enkä usko, että todellakaan lähtisivät minnekään hölmöilemään. Kyse yhdestä yöstä. Mitä mietitte? Lasua varmaan, koska ollaanhan av:lla.
P. S. Tytöt täyttävät 13 parin kk:n päästä.
Kommentit (40)
Minut olisi voinut jättää 12-vuotiaana. Varmaan joskus silloin olinkin yötä kotona yksin, en muista.
Kaveri mukaan mökille. Nuohan ovat vielä ihan lapsia.
Riippuu niin lapsesta. Tyttären jätin 16-vuotiaana,poikaa en ole jättänyt vieläkään,täyttää 18. Järjestäisi varmaan heti bileet,jos jäisi yksin. 753
Onko teillä joku tuttu aikuinen lähellä, jos jotain sattuu? Esim. naapuri, joka katsoo, ettei kotiinne tunge kutsumatonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaana. En jättäisi vielä tuon ikäistä missään nimessä. Onkohan laillistakaan?
Aina täällä väitetään, että ei ole laillista jättää minkään ikäistä lasta yksin. Haluasin nähdä sen lain, missä on mainittu oikeasti joku ikäraja. Jos lapsi haluaa jäädä ja on kaveri seurana ja hädän tullen joku aikuinen lähellä puhelinsoiton päässä ja pääsee nopeasti paikalle ( esim. naapuri tai sen kaverin vanhemmat), niin kyllä voisin jättää 12v.
14-vuotiaana oli pakko jättää, kun lähdin nuorempien kanssa sairaalaan. Muistan itse jopa pelänneeni yksin kotona olemista vielä 13-vuotiaana. - Eli ei kotiin yksin ketään, joka ei osaa hoitaa sekä itseään että kodissa ilmeneviä äkillistä reagoimista vaativia hommia. Koska vain voi pyykkikone kärähtää, tulla vesivahinkoa jne. etenkin omakotitalossa.
5 lasta
Poika jäi ensimmäisen kerran 16-vuotiaana, aiemmin ei ollut kiinnostusta. (Ja sattumalta tiedän, että sillä ensimmäisellä kerralla tyttöystävä tuli yöksi ilman että nuoret kertoivat kenellekään mitään suunnitelmistaan.) Tyttö jäi ensimmäisen kerran joku kuukausi ennen 15-vuotissynttäreitään.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/273478-suositus-suomessakin-al…
8.3.2015 - 18.12
Puheenaihe
Suositus Suomessakin: Älä jätä alle 12-vuotiasta yksin
Jani Jakonen
Monet vanhemmat miettivät kuumeisesti, minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin pihalle leikkimään.
Mannerheimin Lastensuojeluliitolla on antaa vanhempien pohdittavaksi yksi ikärajasuositus sekä useita vinkkejä, joiden avulla vanhemmat voivat pohtia, kannattaako lapsi päästää yksin ulos.
– Suomessa ei ole lakia, joka määrittelisi minkä ikäisenä lapsen voi jättää ilman valvontaa yksin kotiin tai kerrostalon pihalle. MLL:n Vanhempainnetti -sivustolla viitataan englantilaiseen suositukseen, jonka mukaan alle 12-vuotiasta lasta ei tulisi jättää yksin milloinkaan, kertoo päivystysohjaaja Laura Klemetti.
Soveltuuko englantilainen suositus Suomeen?
Brittisuositus on hyvä ja toimii myös Suomessa.”
– Olen tosiaan sitä mieltä, että ideaalitilanteessa alle 12-vuotias on aina aikuisen seurassa. Eli siinä mielessä suositus on hyvä ja toimii myös Suomessa, Klemetti vastaa.
– Käytännössä tämä ei kuitenkaan ole aina mahdollista. Alakouluikäiset joutuvat kuitenkin viettämään koulun ja iltapäiväkerhon jälkeisiä iltapäiviä yksin. Yksinoloasiaa onkin tärkeä lähestyä tapauskohtaisesti.
Laura Klemetin mukaan siihen, missä iässä lapsi voi leikkiä yksin kerrostalon aidatulla pihalla vaikuttavat lapsen ikä, kehitystaso ja valmiudet toimia vaihtelevissa tilanteissa. Vanhemmat ovat oman lapsensa asiantuntijoita ja osaavat arvioida onko lapsen turvallista leikkiä yksin ulkona.
– Vanhempi voi pohtia, miten lapsi reagoi poikkeustilanteisiin. Lapsen kanssa on myös tärkeä keskustella etukäteen ulkona leikkimisen pelisäännöistä, eli esimerkiksi siitä, että tietyltä alueelta ei saa poistua.
On myös tärkeä ottaa huomioon turvallisuusseikat: Onko leikkipaikan läheisyydessä vilkkaasti liikennöityä tietä tai muita vaaratekijöitä.
– Vanhemmat voivat miettiä, kykeneekö vanhempi valvomaan lasta esimerkiksi ikkunasta tai parvekkeelta. Entä onko lapsi pihalla yksin vai kavereiden kanssa. Ja onko pihalla turvallisia aikuisia, jotka voivat tarvittaessa olla avuksi, Klemetti kertoo.
Klemetti tietää että joissakin perheissä voidaan ajatella asiasta vapaammin, joissakin taas ollaan tarkempia.
Hän muistuttaa, että aikuinen on kuitenkin vastuussa lapsen turvallisuudesta.
– Jos pihapiirissä liikkuu epäilyttävää porukkaa ja sieltä löytyy esimerkiksi huumeruiskuja tai muuta vaarallista, olisi varmasti tärkeää, että lapset eivät leikkisi pihalla ilman valvovaa aikuista. Yhtälailla on tärkeä arvioida millaisia turvallisuusriskejä pihapiirin ympäristö, kuten liikenne, aiheuttaa.
Jos kotipiha on turvallinen, lapsi on kypsä ja lapsen kanssa on sovittu pelisäännöistä, voi lapsi leikkiä yksin ulkona.”
Laura Klemetti kannustaa vanhempia luottamaan siihen, että he ovat oman lapsensa asiantuntijoita ja osaavat arvioida onko lapsella riittävästi ikää ja kykyjä leikkiä yksin ulkona.
– Jos kotipiha on turvallinen, aidattu ja suojainen, lapsi on riittävän kypsä, hänen kanssaan on sovittu pelisäännöistä ja aikuinen valvoo tai on tarvittaessa saatavilla, en välttämättä näe mitään suoranaista estettä sille, etteikö lapsi voisi leikkiä yksin ulkona.
Kohina nousi, kun helsinkiläinen isoäiti kertoi, että hänen 5-vuotiaasta lapsenlapsestaan tehtiin kahdesti ilmoitus sosiaaliviranomaisille, kun lapsi oli leikkinyt yksin kerrostalon pihalla.
Siis mitä ihmettä. Todellakin voi jättää yksin jos siltä tuntuu. Itse olin nuorena kaverin kanssa 9-vuotiaana yksin kotona useamman kerran. En ymmärrä tätä holhousta.
Tunnet itse lapsesi parhaiten.
Ilmeisesti on fiksu ja luotettava ja haluaa jäädä yöksi kotiin.
Itse taisin olla yön kotona bestikseni kanssa tuon ikäisenä.
Meillä oli kaappi täynnä herkkuja ja pelattiin nintendoa melkein koko yö :) Oli tosi kivaa :)
Tästä on aikaa jo kohta 20 vuotta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaana. En jättäisi vielä tuon ikäistä missään nimessä. Onkohan laillistakaan?
Aina täällä väitetään, että ei ole laillista jättää minkään ikäistä lasta yksin. Haluasin nähdä sen lain, missä on mainittu oikeasti joku ikäraja. Jos lapsi haluaa jäädä ja on kaveri seurana ja hädän tullen joku aikuinen lähellä puhelinsoiton päässä ja pääsee nopeasti paikalle ( esim. naapuri tai sen kaverin vanhemmat), niin kyllä voisin jättää 12v.
Jos kotona sattuu jotain, voit olla varma,,että asiasta tehdään lastensuojeluilmoitus.
minut jätettiin usein 12-vuotiaana yksin yöksi kun äiti juoksi miehissä. Pelkäsin
Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan sen unohdin mainita, että kaverin vanhemmat asuvat n. Kilometrin päässä ja tutut aikuiset naapurissa. Itse olisimme tietysti puhelimen päässä ja tunnin ajomatkan päässä. Mutta juu, kyllä taidan kallistua tuohon silti, että kaveri mukaan mökille.
Ap
16-vuotiaana.
Itse olin 12-vuotiaana, mutta meitä oli neljä muutakin, nuorin 9 vanhin 15.
Yrittäjävanhemmat teki kovasti töitä yrityksen perustamisen aikaan ja vaati yön yli reissuja. Isovanhemmat olivat kyllä 150 metrin päässä
Meillä 15v. Muutti omaan yksiöön eli koulun takia pois lapsuudenkodista.
On eri asia olla yksin yötä opiskelijakämpässä, jossa ei ole oikeastaan mitään varastettavaa kuin vanhempien 20 vuotta asumassa omakotitalossa, jossa löytyy tavaraa kierrätykseen peräkärrykaupalla. Naapurin autotalli tyhjennettiin, kun 14v oli kaverin kanssa viikonlopun kahdestaan kotona. Hyvästi veljen moottoripyörä ja isän harrasteauto.
Jos meillä on 12v halunnut olla yötä ilman aikusia, niin on ohjattu yöpymään mummolan pihapiirin vanhaan pihasaunaan, jossa on takkahuoneessa mahdollisuus kokeilla valvomista yhdessä kaverin kanssa.
Ap täydentää, että tosiaan luotan tyttöihin, ei ole kyse siitä, vaan juurikin tosta, että jos jotain tapahtuu, niin lasu tehdään varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan sen unohdin mainita, että kaverin vanhemmat asuvat n. Kilometrin päässä ja tutut aikuiset naapurissa. Itse olisimme tietysti puhelimen päässä ja tunnin ajomatkan päässä. Mutta juu, kyllä taidan kallistua tuohon silti, että kaveri mukaan mökille.
Ap
Ihan tiedoksi: kaikki eivät halua olla naapurin tuttuja aikuisia, joille jätetään vastuu kotiin jäävästä esiteinistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisiko paha, jos tytöt viettäisivät teillä kahdestaan leffailtaa, mutta menisivät kaverille yöksi?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Viisas päätös. Nautit itsekin enemmän viikonlopusta, kun ei tarvitse hermoilla.