Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sulla todettu HPV?

Vierailija
21.04.2016 |

Kuinka monella täällä on joskus todettu HPV? Tiedätkö onko se korkean riskin virus?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Todettiin reilu 10 vuotta sitten, sen jälkeen ei ole ollut oireilua. Ei ole korkean riskin virus.

Vierailija
2/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin todettu vuosituhannen vaihteessa. Reilu parikymppisenä. Sen jälkeen ei myöskään koskaan mitään havaintoa. Ei korkean riskin, se testi tehtiinkin vasta vähän aikaa sitten. Silloin kun virus alunperin todettiin, tuota testiä ei ollut vielä olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettu kymmenises vuotta sitten myöskin. En tiedä mikä oli riskiltään. Nyt viime syksynä papassa oli jotain as-cus muutoksia. menen toukokuussa uusintakokeeseen.

Vierailija
4/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin todettu vuosituhannen vaihteessa. Reilu parikymppisenä. Sen jälkeen ei myöskään koskaan mitään havaintoa. Ei korkean riskin, se testi tehtiinkin vasta vähän aikaa sitten. Silloin kun virus alunperin todettiin, tuota testiä ei ollut vielä olemassa.

Miten testi tehtiin myöhemmin? Jos elimistöstä poistunut tuo virus?

Vierailija
5/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on havaittu korkean riskin hpv. Kaksi loop-hoitoa tehty.

Vierailija
6/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vissiin poistu koskaan mutta ei ole välttämättä aktiivinen. Näin ymmärsin ainakin.

Vierailija
7/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheltäni sain aikoinaan kondyloman.... oli äijä ilmeisesti homostellu koska sillä oli peräreiän ympärys kuin krysanteemi. Persus täynnä ihon värisiä "puikkoja".... Olin parikymppinen, enkä tajunnu että ei todellakaan ollu peräpukamista kyse! Lääkäri antoi penslausainetta.

Vasta eromme jälkeen kondyloma puhkesi minulla ja gyne sanoi, että itämisaika saattaa olla juurikin sen pari vuotta..... siitä ei menny kuin pari vuotta ja minulla todettiin kohdunkaulakanavan syöpä. Olen ihan niitä ensimmäisiä, joita hoidettiin laserilla ja sädettämällä. 5 vuotta kontrollia ja puhtaan paperit.

Tästä episodista on jo yli 30 vuotta aikaa, joten uskallan sanoa että pelkällä säikähdyksellä päästiin. Kiitos Suomen papa-seulontojen olen vielä hengissä! 

Vierailija
8/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs panette niiden jännämiesten  kanssa.

Vierailija
9/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex HPV tapaus kirjoitti:

Ex-mieheltäni sain aikoinaan kondyloman.... oli äijä ilmeisesti homostellu koska sillä oli peräreiän ympärys kuin krysanteemi. Persus täynnä ihon värisiä "puikkoja".... Olin parikymppinen, enkä tajunnu että ei todellakaan ollu peräpukamista kyse! Lääkäri antoi penslausainetta.

Vasta eromme jälkeen kondyloma puhkesi minulla ja gyne sanoi, että itämisaika saattaa olla juurikin sen pari vuotta..... siitä ei menny kuin pari vuotta ja minulla todettiin kohdunkaulakanavan syöpä. Olen ihan niitä ensimmäisiä, joita hoidettiin laserilla ja sädettämällä. 5 vuotta kontrollia ja puhtaan paperit.

Tästä episodista on jo yli 30 vuotta aikaa, joten uskallan sanoa että pelkällä säikähdyksellä päästiin. Kiitos Suomen papa-seulontojen olen vielä hengissä! 

Sinulla on sitten ollut useampi virus samaan aikaan. Kondylooma ja kohdunkaulan syöpä eivät liity toisiinsa, ovat eri virusten aiheuttamia.

Vierailija
10/10 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vissiin poistu koskaan mutta ei ole välttämättä aktiivinen. Näin ymmärsin ainakin.

lähde: yths.fi

Itämisaika tartunnasta havaittaviin muutoksiin on pitkä, vähintään useita viikkoja, tyypillisimmillään 3-4 kuukautta ja joskus jopa vuosia. Koska kyse on virustaudista, niin mitään parantavaa lääkitystä toistaiseksi ei ole, vaan tartunta paranee ajan kanssa itsestään, elimistön oman immuunipuolustusjärjestelmän aktivoituessa. Paranemisen nopeus riippuu yksilöllisistä eroista immuunipuolustuksessa, se voi kestää 6-12 kuukautta,joskus vieläkin pidempään. Virusta vastaan kehittyy immuniteetti, joka estää saman virustyypin tarttumista uudelleen, aivankuten vesirokonkin voi sairastaa vain kerran. Koska virustyyppejä on kymmeniä erilaista, niin yksi sairastettu virustyyppi ei välttämättä aiheuta täydellistä immuniteettia muille virustyypeille. Tällöin voi aiempien näkyvien kondyloomien isäksi tulla myöhemmin uusia papilloomavirustulehduksia muualle elimistöön.

Kehitteillä on myös rokotteita papilloomaviruksia vastaan, joilla voitaisiin aikaansaada keinotekoinen vastustuskyky papilloomaviruksia vastaan.

On myös mahdollista, että virustartunta ei havaittavien muutosten kadottua välttämättä olekaan poistunut elimistöstä kokonaan, vaan arviolta vajaa viidennes tai mahdollisesti vain kymmenesosa tartunnan saaneista jää viruksen kantajaksi. Tällöin kondyloomat tai muut papilloomaviruksen ilmentymät voivat uusiutua monenkin vuoden tai jopa vuosikymmenen tauon jälkeen ilman että on kyse uudesta virustartunnasta. Tämä yhdessä pitkän itämisajan kanssa tekee usein lähes mahdottomaksi tartuntalähteen ja ajan määrittelemisen. Usein uusiutumiselle altistavat stressitilanteet, esimerkiksi raskaus, mutta tässäkin on erittäin suurta yksilöllistä vaihtelua.