Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaksoissisaresi /-veljesi on vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
21.04.2016 |

kuinka paljon samankaltaisuutta on elämässänne ollut peruskoulun jälkeen esim. sama ammatti jne.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiinnostunut kuulemaan vastauksia tähän. Itse kaksosten äitinä olisi mielenkiintoista tietää miten sitten aikuisina ovat kaksoset toisiinsa suhtautuneet.

Vierailija
2/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän ensi vuonna  18 vuotta ja minulla ei koskaan ollut mitään omaa kaikki on aina pitänyt jakaa siskon kanssa ja vaatteet pitää aina samanlaiset jokapäivä, jos ostan omilla rahoillani jotain kivaa itselleni niin parin päivän päästä äiti on ostanut siskolleni samanlaisen vaatteen tai jos värjään jonkun niin kohta siskolla samanlainen. Lähestulkoon päiväkirjakin pitäisi jakaa siskon kanssa, vain koska olemme kaksosia. Jos halusin nuorempana harrastaa jotain itseäni kiinnostavaa niin  sisko laitettiin sinne kanssa. Sisko on näissä asioissa samaa mielstä äidin  kanssa että kaksoset on aina kaksosia aina, ei niillä ole mitään omaa. Opiskelen alaa jonne minne minä hallusin ja sinne sisko halusi kanssa. Turha varmaan edes mainita että nukumme edelleen samassa huoneessa täysin identtisten tavaroiden keskellä. En enä nykyään halua mennä minnekkään koska siskon pitää lähteä mukaan,, kaikki kaveritkin ovat kuulemma yhtesiä. Nyt kun olen alkanu puhumaan pois muutosta ensi vuonna niin äiti ja sisko suunnittelevat kuinka me siskon kanssa muutamme. Äiti haalii taas tavaraa kaksin kappalein identtisenä jotta meillä olisi sitten  kaikki jotta voimme kivasti asua yhdessä. Mulla ei kuunnella että haluaisin muuttaa yksin en siskon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kaksossisko/veli, ei kaksois-

Vierailija
4/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaksoset eivät ole identtisiä, ovat he samanlaisia sisaruksia kuin ei-kaksoset.

Vierailija
5/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos identtiset kaksoset naivat toiset identtiset kaksoset, niin saavatko nämä parit samanlaisia lapsia?

Vierailija
6/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Molemmat muodot ovat yhtä oikein.

Terv. äikänope

Vierailija
7/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. äikänope

Eipä ole. Mietipä ajatuksella. Kaksois on eri asia kuin kaksos.

Vierailija
8/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän ensi vuonna  18 vuotta ja minulla ei koskaan ollut mitään omaa kaikki on aina pitänyt jakaa siskon kanssa ja vaatteet pitää aina samanlaiset jokapäivä, jos ostan omilla rahoillani jotain kivaa itselleni niin parin päivän päästä äiti on ostanut siskolleni samanlaisen vaatteen tai jos värjään jonkun niin kohta siskolla samanlainen. Lähestulkoon päiväkirjakin pitäisi jakaa siskon kanssa, vain koska olemme kaksosia. Jos halusin nuorempana harrastaa jotain itseäni kiinnostavaa niin  sisko laitettiin sinne kanssa. Sisko on näissä asioissa samaa mielstä äidin  kanssa että kaksoset on aina kaksosia aina, ei niillä ole mitään omaa. Opiskelen alaa jonne minne minä hallusin ja sinne sisko halusi kanssa. Turha varmaan edes mainita että nukumme edelleen samassa huoneessa täysin identtisten tavaroiden keskellä. En enä nykyään halua mennä minnekkään koska siskon pitää lähteä mukaan,, kaikki kaveritkin ovat kuulemma yhtesiä. Nyt kun olen alkanu puhumaan pois muutosta ensi vuonna niin äiti ja sisko suunnittelevat kuinka me siskon kanssa muutamme. Äiti haalii taas tavaraa kaksin kappalein identtisenä jotta meillä olisi sitten  kaikki jotta voimme kivasti asua yhdessä. Mulla ei kuunnella että haluaisin muuttaa yksin en siskon kanssa.

Ystäväni sai kaksospojat (eivät ole identtisiä) ja pukee ne aina täysin samanlaisiin vaatteisiin, kaiken pitää olla samanlaista. Varmaan myöhemmin toimii samalla tavalla kuin äitisi...

Oletko ottanut puheeksi asiaa kotonasi, että sinulla on oma elämä, ja haluat itsenäistyä?

Vierailija
9/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lla on kaksoissisko. Olemme samalla alla ja meillä on sama peruskoulutus, mutta itse olen jatkanut kouluttautumista senkin jälkeen. Samassa työpaikassa on oltu vuosia, mutta eri toimipisteissä. Pari kertaa olen tehnyt siskon kanssa  muutamassa projektissa. Aika samanlaiset mielipiteet meillä on edelleen. 

Ollaan ostettu joskus toisestamme tietämättä samanlaiset takin ja onnittelukortit. 

Asutaan eri paikkakunnilla joten ei joka päivä nähdä. puhelimessa kyllä puhutaan paljon.

Jaettu on kaikki koko lapsuuden. 

Vierailija
10/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/567#kaksois 

Kaksois- vai kaksos-?

Lukusanasta muodostetuissa sanoissa on yleiskielessäkin sekä i:llisiä että i:ttömiä tapauksia. Aineksen isisältävät sanat ilmaisevat yleensä moninkertaisuutta (kaksoisvoitto ’kaksinkertainen voitto’), ja i:ttömät ilmaisevat määrää tai järjestystä (kaksoset ’kaksi samasta raskaudesta syntynyttä lasta’; kolmosvaihde).

Tämä jako ei kuitenkaan ole aivan selvä, vaan esimerkiksi sanojen kaksosveli ja kaksossisar rinnalle ovat vakiintuneet myös i:lliset muodot kaksoisveli ja kaksoissisar.

Vierailija
11/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksoset eivät ole identtisiä, ovat he samanlaisia sisaruksia kuin ei-kaksoset.

Totta, mutta voi sitä ei-kaksosilla sisaruksillakin olla samanlaisia vaatteita yms. ja vanhempien painostuksesta lähes kaikki kaverit yhteisiä. Itse olen isosisko, pikkusiskoni on 3v nuorempi. Lapsena siskollani oli matkimisvaihe ja että otti päähän kun vanhemmat hommasi hänelle samanlaiset vaatteet kuin minulla. Myös aina piti ottaa mukaan kavereiden kanssa, paitsi ei koulukavereideni sitten kun niitä tuli. Tietysti aikuisena ymmärrän, että normaali kehitykseen kuuluva vaihehan tuo oli ja onneksi meni suht nopeasti(?) ohi. Olin varmaan ihailtu siskoni silmissä. Aina oon kuitenkin ollut hänen kanssaan läheinen ja näin on nykyäänkin, enkä oo hänelle katkera. Ainiin, pata kattilaa soimaa, ite matkin aikanani 4v vanhempaa serkkuani. :'D Sori ohis.

Vierailija
12/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siskosi pienempi ja heikompi (fyysisesti ja henkisesti)? Oletko ollut se vahvempi ja uskaliaampi aina?

Vierailija
13/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Mutta se on kyllä "kaksossisko/-veli" (yhdysviivan kanssa)...

Vierailija
14/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. äikänope

Eipä ole. Mietipä ajatuksella. Kaksois on eri asia kuin kaksos.

Mitähän ajatusta tähän pitäisi sitten käyttää, kun muun muassa kielitoimiston mukaan molemmat käyvät?

Vierailija
15/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ero kuitenkin, että kaksosena olet ollut yhdessä ihan alusta asti ja jakanut samat kehitysvaiheet ja samat elämäntapahtumat yhtä aikaa. Suhde ei ole aivan sama kuin eri-ikäisten sisarusten. Yksilölliseksi kasvaminen on aivan erityinen haaste kaksoselle vs. eri-ikäiset sisarukset.

Vierailija
16/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on pahimpia noi vaatekaksoset. Tai oikeestaan niiden äidit jotka olis halunnu kaksoset ja saanut yksöset jotka yritetty tehdä mahd. hetiperään. Ja ne vasta klooneina puetaankin. Turha syyttää kaksosten vanhempia.

Nim. Kolmen yksösen ja yhtien kaksosten äiti

Vierailija
17/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksostytöt. En ole koskaan pukenut heitä samalla tavalla, aina olleet erilaiset vaatteet ihan pienestä vauvasta asti. Tytöt ovat aika saman näköisiä, vaikka eivät ole identtisiä. Ollaan huomattu että ympäristö kuten kaverit ja opet aika helposti niputtavat kaksoset samanlaisiksi vaikka kaksoset eivät itse sitä ulkoisesti kuten vaatetuksella korostaisikaan. Meillä ollaan tietoisesti puhuttu aina tytöistä yksilöinä eikä kaksosina kun sitä kaksosuuden painolastia tulee kylä muualta joskus liikaakin. Toisaalta täytyy muistaa että tietysti kaksosuudessa on hyviäkin puolia kunhan saavat kasvaa omiksi yksilöikseen.

Vierailija
18/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne näyttää nyt enemmän vastaavan kaksosten äidit kuin itse aikuiset kaksoset, itsekin kaksostyttöjen äiti siis olen. Kuten joku äiti tuossa jo edessä totesi, ympäristö mielellään niputtaa kaksoset ja esim. päiväkodissa ollessaan heitä puhuteltiin jatkuvasti sanalla "tytöt" eikä lähes lainkaan omilla nimillä. Meillä päädyttiin lopulta kaksosten omasta toivomuksesta laittamaan heidät ei pelkästään eri luokkiin vaan peräti eri kouluihin. Tämä on osoittautunut erittäin hyväksi ratkaisuksi. Kummallakin on nykyään omat ystäväpiirinsä ja touhunsa. Pienempänä harrastukset olivat samoja, mutta koulun alkamisen jälkeen nekin ovat nyt molemmilla omansa - ja vieläpä ihan erilaiset.  Vaatteet olivat vauva- ja pikkulapsiaikoina molemmilla ihan käytännön syistä samanlaiset. Kun he saivat vapauksia päättää osittain itse vaatetuksestaan, samanlaisuus muuttui erilaisuudeksi ja erilaista tyyliä oikein korostettiin. Nykyään kyllä voidaan jo pukea samanlaiset housut samaan tilaisuuteen, jos on satuttu saamaan esim. lahjaksi samanlaiset. Btw, tänä päivänä esim. monikkoperheiden etujärjestöt ja monet asiantuntijat kehottavat vanhempia kiinnittämään huomiota nimenomaan yksilöllisyyden tukemiseen, jotta se ujompi/hiljaisempi kaksonen ei jää aina sen hallitsevamman/puheliaamman varjoon.

Vierailija
19/21 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan, vaikka en ole itse kaksonen. Lähipiirissä on kuitenkin kahdet kaksossiskokset, toinen pari epäidenttinen ja toinen identtinen.

Molemmat parit ovat keskenään hyvin läheisiä, identtiset siskokset vielä enemmän.

Ovat kuitenkin opiskelleet eri aloja ja toimivat eri ammateissa. Epäidenttiset opiskelivat eri yliopistoissa eri kaupungeissa, toinen humanistista ja toinen teknistä alaa. Asuvat nykyäänkin eri kaupungeissa.

Identtiset siskokset suorittivat tutkintonsa samassa yliopistossa mutta eri tiedekunnissa. Työskentelevät ihan eri aloilla hekin. Asuvat myös eri kaupungeissa.

Kävivät muuten myös peruskoulun ja lukion eri luokilla, niin omasta kuin vanhempien tahdosta.

Vierailija
20/21 |
22.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut mutta minua ei kuunnella

12 

yhtä rohkeita ja höpöttäviä olemme

Kumpikaan ei saa tehdä mitään ilman toista yleensä, joskus lintsaan jonkun tunnin koulusta ja menen kahvilaan istumaan yksin

Tästäkin olen jäänyt kiinni äidille ja ette varmaan usko mistä saarnattiin: Siitä etten kertonut siskolleni asiasta jotta hän voi tulla mukaani.

Tällöimkim yritin selittää että halusin olla yksin hetken ilman ketään koskien myös siskoani niin ei menny perille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän