Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko suomenruotsalainen?

Vierailija
20.04.2016 |

Mitä mieltä olet pakollisesta ruotsin kielen opetuksesta suomalaisissa kouluissa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet pakollisesta ruotsin kielen opetuksesta suomalaisissa kouluissa?

En ole suomenruotsalainen mutta tiedän ruotsinkielisten aloittavan suomen opinnot kolmannella luokalla. En tajua tätä möykkäämistä muutamasta hikisestä oppitunnista.

Vierailija
2/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut ns pakkosuomea kolmannelta luokalta asti.

Itselle olisi aivan sama kunhan tama viha ja vittuilu meita kohtaan lakkaisi. Tosin en usko etta se yhtaan vahenisi vaikka kielen opiskelu poistettaisiin. Kyllastynyt Suomen vierailluilla hyssyttelemaan lapsia ettei taas joku alemmuudentuntoinen reppana veda hernetta nenaan ja ala mulkoilemaan ja sahisemaan lapsille kuinka Suomessa puhutaan suomea.

Itse muistan hyvin kuinka jo ala-koulussa saattoi saada turpiin jos puhui ruotsia vaarassa paikassa.

En jaksa ymmartaa tata jatkuvaa ruikutusta yhden kielen opiskelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole suomenruotsalainen mutta tiedän ruotsinkielisten aloittavan suomen opinnot kolmannella luokalla. En tajua tätä möykkäämistä muutamasta hikisestä oppitunnista.

Niin, no Suomessahan he asuvat...? Jokaiselle suomalaiselle on todellista hyötyä suomen kielen osaamisesta. 

Vierailija
4/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle olisi aivan sama kunhan tama viha ja vittuilu meita kohtaan lakkaisi. Tosin en usko etta se yhtaan vahenisi vaikka kielen opiskelu poistettaisiin. Kyllastynyt Suomen vierailluilla hyssyttelemaan lapsia ettei taas joku alemmuudentuntoinen reppana veda hernetta nenaan ja ala mulkoilemaan ja sahisemaan lapsille kuinka Suomessa puhutaan suomea.

Itse muistan hyvin kuinka jo ala-koulussa saattoi saada turpiin jos puhui ruotsia vaarassa paikassa.

Pääkaupunkiseudulla ja Turussa tuskin näin. Tampereella tiedän, että Samskolanin oppilaat eivät puhu ruotsia bussissa. Tosi surullista.

Vierailija
5/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla ja Turussa tuskin näin. Tampereella tiedän, että Samskolanin oppilaat eivät puhu ruotsia bussissa. Tosi surullista.

Tampereella muka joku suomenruotsalainen koulu. :o Googlasin tuon ja se oli valittu Pirkanmaan ykköslukioksi 2014, vähemmän yllättävästi. :D

Vierailija
6/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalle suomenruotsalaiselle se pakkoruotsi mikään ehdoton asia taitaa olla. Kerran kyllä kohtasin yhden kultalusikka suussa syntyneen kakaran, joka oikeasti tuntui ajattelevan että ruotsin kielen opetus suomalaisille on välttämätöntä.

Vierailija
7/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Förstår inte frågan.

Vierailija
8/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miten kukaan voi olla niin tyhmä, että vakavissaan vertaan pakkosuomea ja pakkoruotsia toisiinsa! Maan pääkielen ja pienen vähemmistökielen opiskelu ovat täysin eri asioita eikä niitä voi verrata. Suomen pakkoruotsin oikea vertailukohta olisi Ruotsin pakkosuomi (jota ei siis ole).

Vierailija
9/9 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama hikinen oppitunti = koko koulujärjestelmän pakollisin oppiaine.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän