Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoliitto ja asumisjärjestelyt

Vierailija
20.04.2016 |

Eli kaipaan nyt vähän näkökulmia ja neuvoja miten itse toimisitte vastaavanlaisessa tilanteessa.
Olen seurustellut nykyisen avomieheni kanssa melkein 5 vuotta. Aluksi asuimme vuokralla ja luonnollisesti maksoimme vuokran puoliksi. Sitten avomieheni osti asunnon kerostalosta ja osallistuin asumiskuluihin (ns. oman vuokran) maksamalla vastikkeen reilu 300 euroa. Nyt avomies on ostamassa rivitaloasuntoa, jossa vastikkeet ovat reilusti alle sadan eruon luokkaa. Sanoi, että jos muutan mukana niin on ok, jos jatkan saman verran maksamista mitä tähänkin asti nykyisiä vastikkeita.
Edellinen asunto oli ja tuleva asunto tulee olemaan täysin miehen omistuksessa. Olemme aika lailla samanikäisiä. Itse opiskelen ammattikorkeassa, enkä siksi voi osallistua tulevan asunnon ostoon. Mies on työelämässä.

Mietin vaan että, vastikkeiden maksu on ollut tähän mennessä ihan ookoo, tosin summa on korkeahko ajatellen sitä, olen opiskelija. Tulevassa asunnossa osallistuisin käytännössä vain lainan maksuun.

Miten te olette hoitaneet asumismenot avoliitossa, kun asunto on ollut kokonaan toisen osapuolen omistuksessa ja olette vielä itse olleet mahdollisesti opiskelijoita.

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

Kommentit (218)

Vierailija
1/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ole järkeä, että sinä maksat miehesi asuntolainaa koko ajan pois ja loppujen lopuksi itsellesi ei jää mitään kun miehelläsi on maksettu asunto. Varsinkin kun olet opiskelija, niin mielestäni olisi ihan kohtuullista että maksaisit muita elämisrn kuluja kykysi mukaan (esim ruoka jne) ja mies makselee sitä omaa asuntoaan.

Vierailija
2/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ethän sä missään voi ilmaiseksi asua. 300 on tosi vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole järkeä, että sinä maksat miehesi asuntolainaa koko ajan pois ja loppujen lopuksi itsellesi ei jää mitään kun miehelläsi on maksettu asunto. Varsinkin kun olet opiskelija, niin mielestäni olisi ihan kohtuullista että maksaisit muita elämisrn kuluja kykysi mukaan (esim ruoka jne) ja mies makselee sitä omaa asuntoaan.

Olen miettinyt samaa, mutta toisaalta onko väliä meneekö 300 vastikkeisiin vai ruokaan?

-Ap

Vierailija
4/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette osta asuntoa vasta kun sinä olet valmistunut ja töissä?

Vierailija
5/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi sinun mielestäsi kohtuullinen summa? Entä mitä olisit yleensäkin valmis maksamaan vuokra sellaisesta asunnosta?

Jos maksaisit vaan satasen, olisi se aika pieni summa. Toisaalta..

Mitä jos maksaisit sen satasen vastikkeen, sähkön ja vaikka netin. Eli niitä yleisiä kuluja sitten enemmän?

Vierailija
6/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin niin, että mies osti asunnon, otti sinne vuokralaiset ja me asuttiin miehen kanssa vuokralla, maksettiin vuokra puoliksi. Näin kumpikaan ei hyötynyt toisesta.

Jotenkin outoa ajatella, että olisi asuttu yhdessä miehen asunnossa ja minä olisin maksanut vain jonkun satasen, vaikka siitä sai vapailla markkinoilla vuokraa yli 900 e/kk.

Vierailija
7/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska toisella oli jo ehtinyt kertyä ASP-tilille sievoinen summa, koska avopuoliso asui vanhempien luona suhteellisen pitkään. Minulla ei ole mahdollisuutta ostaa asuntoa vielä pitkään aikaan. Jos toinen kykenee maksaa omaa pois, niin miksi jarrutella?

-Ap

Vierailija
8/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siinäkään ole järkeä, että maksellaa toisille vuokraa, jos on jo mahdollisuus maksaa omaa. Edes toisen.

Ehkä kannattaa kysyä apua joltain asiantuntijalta, mutta voitte tehdä paperit jossa alat joka kuukausi omistamaan vähän enemmän asunnosta. Eli jos eroaisitte, mies olisi velvoitettu maksamaan X tonnia sinulle takaisin. Sitten kun saat palkkaa, voit ostaa mieheltä isomman osuuden asunnosta kertamaksulla (eli otat itse asuntolainaa).

Miettisin kahdesti, jos tämä ei miehelle käy.

Vierailija
9/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi

Juoksevat menot puoliksi. Eli vastike, sähköt ja vedet. Ja mies hoitaa lainansa yksin

En lähtisi tollaseen vuokran maksuun. En maksaisi yksin edes vastinetta

Ällöttävää sanoa, jos haluat muuttaa, saat tulla, jos maksat 300 kk

Sanoisin. Ei kiitos

Vierailija
10/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle voi olla tulossa sama tilanne.  Tosin haluaisin, että asunto olisi vähintään kolmio, jotta olisi omaa rauhaakin. Ehkäpä meidän kannattaisikin ottaa aso ja maksaa puoliksi kaikki. Mies voisi maksaa sen aso-maksun kokonaan ja mä lyhentelisin sitä pikkuhiljaa pois. Mies asuu nyt nimittäin kaksiossa ja se on mielestäni liian pieni, kun molemmat kaipaa omaa tilaa ja rauhaa välillä, jos tulee vaikka toiselle vieraita.

Vierailija
11/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siinäkään ole järkeä, että maksellaa toisille vuokraa, jos on jo mahdollisuus maksaa omaa. Edes toisen.

Ehkä kannattaa kysyä apua joltain asiantuntijalta, mutta voitte tehdä paperit jossa alat joka kuukausi omistamaan vähän enemmän asunnosta. Eli jos eroaisitte, mies olisi velvoitettu maksamaan X tonnia sinulle takaisin. Sitten kun saat palkkaa, voit ostaa mieheltä isomman osuuden asunnosta kertamaksulla (eli otat itse asuntolainaa).

Miettisin kahdesti, jos tämä ei miehelle käy.

Tämä ei käy miehelle.

Olen ihan avuton tässä asiassa kun perhetilanteeni on sellainen, että en voi kysyä neuvoa oikein keneltäkään. Tuntuu, että minua höynäytetään tässä asiassa helposti.

Vierailija
12/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaiken asunnon arvoon liittyvän. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta kerryttää toisen omaisuutta. Eli älä ihmeessä ala toisen lainaa maksamaan!

Meillä kun minä olin opiskelija ja miehellä asuntolaina, mies maksoi kaikki asunnon lainaan yms liittyvät. Yhdessä maksettiin sitten juoksevia kuluja, kuten sähköä, vettä, nettiä, jätemaksua kummankin maksukyvyn mukaan. Mies luonnollisesti enemmän kun oli töissä, minä vähemmän kun opiskelin.

Nyt kun itsekin olen työelämässä, olemme naimisissa, meillä on avioehto, talo on yksin miehen. En osallistu talon arvon ylläpitämiseen mitenkään. En maksa remontteja enkä mitään muitakaan. Juoksevia kuluja suurin piirtein fifty-fifty. Lähinnä sen mukaan minkä laskun eräpäivä on lähempänä tilipäivää. Mulla tilipäivä puolessa välissä kuuta, miehellä kuun lopussa.

Vierailija
13/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa kaiken asunnon arvoon liittyvän. Sinulla ei ole mitään velvollisuutta kerryttää toisen omaisuutta. Eli älä ihmeessä ala toisen lainaa maksamaan!

Meillä kun minä olin opiskelija ja miehellä asuntolaina, mies maksoi kaikki asunnon lainaan yms liittyvät. Yhdessä maksettiin sitten juoksevia kuluja, kuten sähköä, vettä, nettiä, jätemaksua kummankin maksukyvyn mukaan. Mies luonnollisesti enemmän kun oli töissä, minä vähemmän kun opiskelin.

Nyt kun itsekin olen työelämässä, olemme naimisissa, meillä on avioehto, talo on yksin miehen. En osallistu talon arvon ylläpitämiseen mitenkään. En maksa remontteja enkä mitään muitakaan. Juoksevia kuluja suurin piirtein fifty-fifty. Lähinnä sen mukaan minkä laskun eräpäivä on lähempänä tilipäivää. Mulla tilipäivä puolessa välissä kuuta, miehellä kuun lopussa.

Ei voi muuta sanoa kuin reilu mies sinulla!

Vierailija
14/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan mies periaatteessa haluta, että maksat vuokraa hänelle. Vaikea tilanne. Toisaalta kerrytät hänen omaisuuttaan, toisaalta asuisit ilmaiseksi. Miksei miehelle käy, että ostat häneltä asuntoa pois pikku hiljaa?

Vierailija
15/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan mies periaatteessa haluta, että maksat vuokraa hänelle. Vaikea tilanne. Toisaalta kerrytät hänen omaisuuttaan, toisaalta asuisit ilmaiseksi. Miksei miehelle käy, että ostat häneltä asuntoa pois pikku hiljaa?

Koska haluaa omistaa yksin sen esim. erotilanteen sattuessa.

-Ap

Vierailija
16/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi muuta sanoa kuin reilu mies sinulla!

Tuosta tulee mieleen, että ap:n mies voi käyttää p:ta rahallisesti saavuttaakseen paremman asunnon itselleen kun taas sinun miehesi todella rakastaa sinua ja tämä on yksi esimerkki siitä:)

Vierailija
17/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ikuisesti? Suostuuko myymään osuuden sen jälkeen, kun alat saada palkkaa (ja kuinka kauan siihen menee)? Toki voi koska tahansa päättää toisin, sinulle kertomatta.

Asuinkaupungista riippuen, 300 kuussa voi olla sullekin hyvä diili. Tällä hetkellä. Mutta ehdota edes, että se menee juoksevista kuluista jotka maksatte yhdessä, kuten joku sanoikin.

Vierailija
18/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ikuisesti? Suostuuko myymään osuuden sen jälkeen, kun alat saada palkkaa (ja kuinka kauan siihen menee)? Toki voi koska tahansa päättää toisin, sinulle kertomatta.

Asuinkaupungista riippuen, 300 kuussa voi olla sullekin hyvä diili. Tällä hetkellä. Mutta ehdota edes, että se menee juoksevista kuluista jotka maksatte yhdessä, kuten joku sanoikin.

Kun valmistun ja saan lainaa pankista voi harkita yhteistä asuntoa. 300 kuussa on kyllä diili, mutta toisaalta voin maksaa samaa jostain kaverin kanssa jaetusta kämpästä paljon paremmalta sijainnilta. Minulle on tullut epäillys että käyttää rahallisesti hyväkseen.

Vierailija
19/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano ap. miehelle, että muutat muualle? Pystyisköhän yksin maksamaan sitten sitä  lainaansa edes?

Vierailija
20/218 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sano ap. miehelle, että muutat muualle? Pystyisköhän yksin maksamaan sitten sitä  lainaansa edes?

Kyllä ovat pankista katsoneet, että pystyy maksaa yksin.

-Ap