Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen keksinyt todella hyvän juonen jännityskirjalle, pitäisikö kirjoittaa kirja?:)

Vierailija
20.04.2016 |

En kerro sitä, ettette kopioi, mutta olen pyöritellyt ideaa mielessäni jo kauan. Miten kirjoitusprosessin voisi aloittaa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita! Varmaan ensin kannattaa suunnitella juonenkäänteet

Vierailija
2/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vain kirjoittamaan. Sitten kun se on mielestäsi valmis tarjoat käsikirjoitusta eri kustantamoille ja he päättävät "sopiiko se heidän" miten he sen nyt ilmaisevatkaan ja jos sopii sitä aletaan hiomaan jne ja jossain vaiheessa se julkaistaan.

Onnea :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat vain kirjoittamaan. Sitten kun se on mielestäsi valmis tarjoat käsikirjoitusta eri kustantamoille ja he päättävät "sopiiko se heidän" miten he sen nyt ilmaisevatkaan ja jos sopii sitä aletaan hiomaan jne ja jossain vaiheessa se julkaistaan.

Onnea :)

Okei :) Täytyy melkein alkaa kirjoittamaan, ei haittaa vaikkei kukaan julkaisisikaan, saisin vain ajatuksen pois päästäni :)

Vierailija
4/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Avaat Wordin.

2. Tallennat tiedoston nimellä "Minun kirjani".

3. Alat kirjoittaa.

Vierailija
5/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita! Mullakin on päässä pari hahmotelmaa, mutta en pääse alkuun, mutta ehkä nyt vihdoin.

Tunnistetaan toisemme sitten HS:n kirjallisuuspalkinnon tai Finlandia-palkinnon jakotilaisuudessa jostain salaisesta av-merkistä, voittaja tarjoaa häviäjälle juomat koko illan :)

Vierailija
6/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistat sitten mainita meidät kirjasi alkulehdellä missä osoitat kiitoksesi henkilöille jotka mahdollistivat/tukivat sinua prosessissasi ja uskoivat sinuun silloinkin kun itse et aina uskonut :)

Vierailija
7/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro juoni pääpiirteittäin meille muille!

Minulle kävi kerran niin että olin keksivinäni tosi hyvän tarinan, joka sijoittuu nunnaluostariin Englannin maaseudulle. Luostarissa huhuttiin kummittelevan, näin ainakin väittivät luostarin yhteydessä olevan tyttökoulun oppilaat. Tutkivana journalistina työskentelevä nainen menee luostariin tutkimaan abbedissan arvoituksellista kuolemaa.

Kun olin saanut tarinarungon hahmoteltua, tajusin sen olevan joitain yksityiskohtia lukuunottamatta lapsena näkeväni tv-minisarjan juoni :D Sarja perustui kaiken lisäksi  romaaniin.

Sen jälkeen olen pelännyt aina, että keksimäni tarina ei olekaan originaali.

Vierailija
8/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat kirjoittaa, niin siitä vaan muistiinpanoja rustailemaan. Mutta pelkkä hyvä tarina ei aina riitä hyvään kirjaan.

Mutta Twilight on esimerkki huonosta kirjoittajasta ja huonosta epäoriginaalista tarinasta ja silti menestyi. Että joo, kaikki mahdollista.

Vierailija
9/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi kerran niin että olin keksivinäni tosi hyvän tarinan, joka sijoittuu nunnaluostariin Englannin maaseudulle. Luostarissa huhuttiin kummittelevan, näin ainakin väittivät luostarin yhteydessä olevan tyttökoulun oppilaat. Tutkivana journalistina työskentelevä nainen menee luostariin tutkimaan abbedissan arvoituksellista kuolemaa.

Kun olin saanut tarinarungon hahmoteltua, tajusin sen olevan joitain yksityiskohtia lukuunottamatta lapsena näkeväni tv-minisarjan juoni :D Sarja perustui kaiken lisäksi  romaaniin.

Nothing new under the sun. :D

Vierailija
10/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa suunnitella rakennetta ja hahmoja etukäteen. Jos kirjoitat vaan 200 sivua sitä mukaa, kun ideoita tulee, niin lopputulos saattaa olla epäjohdonmukainen. Netistä löytynee erilaisia tarinan suunnitteluun soveltuvia ohjelmia, mutta voihan sen kirjoittaa vaikkapa Google Drivessa. Tekee vaan tabit "Yrjö", "Helena", "Kyrpä-Jooseppi", "maatila", "esikaupunki", "baari 1", "baari 2" jne. joissa on henkilöt ja miljööt luonnosteltuina ja omaan tabiin sitten itse kokonainen teos.

Varmaan ihan paska neuvo, koska en ole lukion jälkeen kirjoittanut mitään ja silloinkin vain parin sivun aineita. Itse lähtisin kuitenkin jotenkin noin liikkeelle.

Vierailija
11/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei :DD En usko että tarina on mistään, koska se on jännitysromaani melko uudesta yhteiskunnallisesta ongelmasta :D

Vierailija
12/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele kunnolla ennen kuin aloitat. Henkilöt, heidän roolinsa tarinassa, taustat, perhesuhteet ym. Suurinta osaa näistä ei tarvita lopullisessa kirjoitusprosessissa, mutta ne ovat merkittävää taustatyötä. Mieti rakennetta, mihin kohtiin tarinaa sen merkittävät käänteet sijoittuvat, mihin kohtiin suvantovaiheet. Kirjan rakenne on paljon enemmän kuin alku, keskikohta ja loppu. Kokeile erilaisia kerronnallisia tapoja, että näet mikä toimii.

Vierailija
13/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei :DD En usko että tarina on mistään, koska se on jännitysromaani melko uudesta yhteiskunnallisesta ongelmasta :D

"vbloggari Pissis-Ihqu tapaa pakolaisia työkokeilussa ja Axl salakuvaa. Päätyvätkö kuvat nettiin"

Vierailija
14/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kannattaa suunnitella rakennetta ja hahmoja etukäteen. Jos kirjoitat vaan 200 sivua sitä mukaa, kun ideoita tulee, niin lopputulos saattaa olla epäjohdonmukainen. Netistä löytynee erilaisia tarinan suunnitteluun soveltuvia ohjelmia, mutta voihan sen kirjoittaa vaikkapa Google Drivessa. Tekee vaan tabit "Yrjö", "Helena", "Kyrpä-Jooseppi", "maatila", "esikaupunki", "baari 1", "baari 2" jne. joissa on henkilöt ja miljööt luonnosteltuina ja omaan tabiin sitten itse kokonainen teos.

Varmaan ihan paska neuvo, koska en ole lukion jälkeen kirjoittanut mitään ja silloinkin vain parin sivun aineita. Itse lähtisin kuitenkin jotenkin noin liikkeelle.

Miten Google drive eroaa esim. Wordistä? Kuulin siitä nyt ekaa kertaa ja luin Wikipedia-artikkelin, jossa sanottiin sen olevan vain tallennustila (käytännössä sama kuin kirjoitusohjelma??).

Vierailija
15/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin kirjoittaa tuntemattoman uusiksi. Nimeksi tulee Tuntematon potilas.

Vierailija
16/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kirjoittaa. Suunnittele samalla kun kirjoitat, tai ennen, mutta kunhan kirjoitat. Älä sensuroi itseäsi lainkaan alussa, anna mennä vaan. Editoida ja täydentää voi myöhemmin. Harsi vaikka runkom kasaan ensin, sitten teet yksityiskohdat, mikä tapa nyt itsellesi on helpoin. :)

Vierailija
17/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"vbloggari Pissis-Ihqu tapaa pakolaisia työkokeilussa ja Axl salakuvaa. Päätyvätkö kuvat nettiin"

:DDD Juuri tuota lausetta olin kaavaillut takakanteen! 

Vierailija
18/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin kirjoittaa tuntemattoman uusiksi. Nimeksi tulee Tuntematon potilas.

Hei tai kirjoitakin sen nimiset laulun sanat ja tarjoa niitä jollekulle suomalaiselle pop- ja iskelmälaulajalle, Samuli Edelmannille tai Juha Tapiolle. Tai Arttu Wiskarille.

Vierailija
19/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Google drive eroaa esim. Wordistä? Kuulin siitä nyt ekaa kertaa ja luin Wikipedia-artikkelin, jossa sanottiin sen olevan vain tallennustila (käytännössä sama kuin kirjoitusohjelma??).

https://www.google.com/docs/about/

Tuo Docs on osa sitä ja vaikka sillä voi kirjoitella. Siksi ehdotin, että siitä jää automaattiset varmuuskopiot, mikä on elintärkeää. Ihan mikä itselle parhaiten sopii. Tietenkin Wordilla voi kirjoitella ja laittaa varmuuskopiot sitten vaikka Dropboxiin, tai miten ikinä sen haluaa tehdäkään.

Vierailija
20/20 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita hyvin mietitty dekkari täydellisestä rikoksesta, jossa miniä murhataan eikä kukaan jää kiinni. Ai miten niin, muka oma lehmä ojassa? - pötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi