Minkälaisia työnhakukehotuksia teille on tullut?
Siis ovat vastanneet koulutusta ja osaamista vai ei?
Kiinnostaisi etenkin ne tarinat joissa on kehotettu hakemaan jotain ihan kummallista tai utopistista työpaikkaa.
Sitten olisi kiva kiva tietää miten työnantajat ovat suhtautuneet näihin hakuihin :)
Kommentit (25)
Ovat vastanneet koulutusta, osaamisesta en tiedä, Yhdestä paikasta kysyin erikseen, miksi siitä tuli mulle tarjous. Vastaus: "täällä meillä ei ole yhtään tämän alan työtöntä työnhakijaa" ihan kuin olisivat kuvitelleet, että sitä paikkaa ei hae kuin työttömät. En hakenut tähän kun olin juuri menossa toiseen työhön.
Sitä vaan tuntee itsensä naurettavaksi, kun hakee sellaiseen paikkaan, joka on tunnetusti jo täytetty. Esimerkiksi kunnan virka, johon on jo ajat sitten valittu joku, mutta viimeisestä päätöksestä on valitettu ja koko prosessi on käytävä uudestaan läpi jonkun muotovirheen vuoksi.
Periaatteessa hakemani alan paikkoja tullut. Viimeksi tosin sellainen, johon minulla ei ollut edellytyksiä. Haettava oli. Harmitti sen vuoksi tosi paljon, koska olin juuri pari päivää aiemmin laittanut samalle rekrytoijalle (vuokrafirma) toisesta paikasta hakemuksen, johon edellytykset taas olivat. Eli näytin aivan uunolta.. toisaalta en ole varma, onko noita vuokrafirmojen paikkoja olemassakaan, vai ovatko mainonnan takia, joskus hakenut paikkaa, joka heti hakuajan umpeuduttua tullut taas haettavaksi. Eikä mitään erityistä vaadittu eli potentiaalisia työntekijöitä on varmaan ollut tunguksi asti, omituista, ettei muka ketään ollut palkattu.
Olen keski-ikäinen IT-insinööri, ja pitkäaikaistyötön. Kyllä se jo työttömyyden alussa on käynyt täysin selväksi, ettei kukaan palkkaa keski-ikäistä koodaria. Se on kuitenkin koulutukseni. Työkkäri lähetti viime vuonna, ehkä joidenkin byrokraattien painostuksesta, noin puolen vuoden aikana yli kymmenen tällaista kehotusta. Tuntu aika lailla randomilta valikoimalta koodaripaikkoja, ei parempia ei huonompia, mutta kun keski-ikäistä ei palkata, niin ihan sama, mitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hakemani alan paikkoja tullut. Viimeksi tosin sellainen, johon minulla ei ollut edellytyksiä. Haettava oli. Harmitti sen vuoksi tosi paljon, koska olin juuri pari päivää aiemmin laittanut samalle rekrytoijalle (vuokrafirma) toisesta paikasta hakemuksen, johon edellytykset taas olivat. Eli näytin aivan uunolta.. toisaalta en ole varma, onko noita vuokrafirmojen paikkoja olemassakaan, vai ovatko mainonnan takia, joskus hakenut paikkaa, joka heti hakuajan umpeuduttua tullut taas haettavaksi. Eikä mitään erityistä vaadittu eli potentiaalisia työntekijöitä on varmaan ollut tunguksi asti, omituista, ettei muka ketään ollut palkattu.
Ihan oikein tuumit. Vuokrafirmat kalastelee nimiä rekistereihinsä syystä tai toisesta. Ei niillä tosiaankaan mitään työtä ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen IT-insinööri, ja pitkäaikaistyötön. Kyllä se jo työttömyyden alussa on käynyt täysin selväksi, ettei kukaan palkkaa keski-ikäistä koodaria. Se on kuitenkin koulutukseni. Työkkäri lähetti viime vuonna, ehkä joidenkin byrokraattien painostuksesta, noin puolen vuoden aikana yli kymmenen tällaista kehotusta. Tuntu aika lailla randomilta valikoimalta koodaripaikkoja, ei parempia ei huonompia, mutta kun keski-ikäistä ei palkata, niin ihan sama, mitä on tarjolla.
Ai niin. "Valinta ei osunut sinuun." tai ei kuulu mitään työnantajilta. Miten muutenkaan työnantajat suhtautuisivat?
Yhden ainoan kehoituksen olen työkkäristä vuoden työttömyyteni aikana saanut ja se vastasi kyllä koulutusta, mutta olin jo aikaisemmin ihan omatoimisesti hakenut siihen, joten aika turha sekin oli.
Mun mieheni sai työkkäriltä kehoituksen hakea elekteoniikkainsinöörikoulutukseen, jo koulutukseltaan insinööreille tarkoitettiin, pikakoulutus. No ei siinä mitään, mitta mun mies on jo elektroniikkainsinööri. Luultavasti eivät osaa sitten lukea ruotsinkielistä tutkintotodistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein tuumit. Vuokrafirmat kalastelee nimiä rekistereihinsä syystä tai toisesta. Ei niillä tosiaankaan mitään työtä ole tarjolla.
Onhan se myös ilmaista mainosta vuokrafirmalle, kun työkkärin sivuilla on jatkuvasti vuokrafirmojen ilmoituksia.
Hain oppisopimuspaikkaa alalle x, työkkäristä minua suositeltiin alaan liittyvään työpaikkaan ilman koulutusta tai työkokemusta :). No, sain paikan ja oppisopimuspaikankin pian tuon jälkeen. Jee.
2kk sisällä tullut kai 4 tai 5. Ovat olleet osa-aikaisia.. N.10-15h soppareita. Ihan oman alan hommia kyllä. Mitäänhän näistä paikoista ei ole kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se myös ilmaista mainosta vuokrafirmalle, kun työkkärin sivuilla on jatkuvasti vuokrafirmojen ilmoituksia.
Aivan. Itseäni hiukan vitutti vuosia sitten, kun erehdyin laittamaan niille sen yhden ja ainoan kerran hakemuksen. Sittemmin olen ymmärtänyt pelin hengen ja hyppään suoraan niiden ilmoitusten yli.
Yksi täysin päätön hakukehotus ja yksi päätön koulutusehdotus. Yllättäen en kumpaankaan päässyt.
Ei nyt sinällään mikään kehotus eikä ihan aiheeseen liittyvä mutta..
Virkailija käski hakea armeijaan kun olin työtön (nainen olen) ja alkoi vielä jankkaamaan äkäisenä että jonnekin sun on mentävä. Eikä tahtonut kuunnella mitä sanoin. Juu, totesin sitten kovempaan ääneen että ei sitä armeijaa varmaan kahdesti käydä. Olin kotiutunut 2vkoa aiemmin reserviin. Tosi fiksu kuva jäi työkkärin työntekijöistä. Työllistyin onneksi omatoimisesti tuon käynnin jälkeen.
Aika vähän silti sellaisia omituisia juttuja, kun vertaa iltiksen kommentteihin, mitä ihmiset ovat kokeneet.
Mietin vain että onko totta ne jutut jotka lehdissä pyörii, ehkä ne sitten ovat liioiteltuja, kaikki sujuukin ihan hyvin- ketään ei pakoteta hakemaan myyjän koulutuksella hitsarin paikkaa :)
Vaikka eihän sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
ap
3 paikkaa käskeneet tähän mennessä hakea. Yksi oman alan, johon muutenkin olisin hakenut. 2 muuta oli myyjän paikkoja..toinen 10/h viikko ja toisessa vähän enemmän tunteja. Miks ne pistää hakeen osa-aikatyötä, kun vaatimuksissa lukee että on valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä...
Sitä olen kanssa miettinyt,nyt kun näitä työttömyys- ja työllisyys-asioita ollaan muuttamassa, että jos kerran pitää ottaa vastaa työtä johon ei ole minkäänlaista koulutusta ja kokemusta niin mitä merkitystä on edes koulutuksella loppupeleissä? Eikö olisi (kärjistäen) sama jos peruskoulun tai lukion jälkeen jäätäis vain odottelemaan työhönosoitusta työkkäristä? Kyllä ne siellä työpaikoilla jaksaa opettaa..
Niin tietenkää ei oikeasti,mutta saapahan spekuloida jos joutuu pakosta työhön joka ei vastaa koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus, työkkäri siis hankaluttaa työllistymistä
No mitä mieltä olette siitä että jos työmatkat kestää yhteensä 3 tuntia ja kun työpäivä on 8,5 tuntia niin lapsen hoitoajaksi voi tulla päikkärissä 11,5-12 tuntia, jos ei ole ketään hakemassa hoidosta,niin onko sekin ok? Lisäksi se tietää aikaista ylösnousua jos vanhemman pitää olla seiskalta tai kuudelta työpaikalla.
Mun tutulle, joka on valmistunut Jyväskylän yliopistosta Liikuntatieteellisestä tiedekunnasta, tuli työkkäristä kehoitus hakea urheiluhierojan paikkaa. Työkkärin täti oli luullut, että tuolta valmistuu urheiluhierojia. Tuttu siis soitti ja kysyi, että miksi hänelle tuli tämä, kun ei ole koulutusta ollenkaan moiseen. En muista joutuiko hakemaan paikkaa.
Työllistyi sittemmin omalle alalleen, huippu-urheilun tutkimukseen.
Eli kaipaat siis toissuuntaisesti värittyneitä anekdootteja.