ei myyty simaa kaupassa
Olin tänään kaupassa ja olin ostamassa muutamaa pulloa simaa kun kaupan täti yllättäen kysy papereita. Siis mitä vittua? En tietenkään ottanut papereita mukaan kun en ajatellut että simaaki ostaessa pitää näyttää paperit. Ihme holhousvaltioksi suomi mennyt kun simaakaa ei saa ilman papereita. Aivan naurettavaa pelleilyä ja lainkin mukaan simaa saa myydä vaikka 10v lapselle. Olen siis itse 30v mies mutta nuorekas ikäisekseni.
Kommentit (54)
Ostin viime viikolla simaa eräästä ääs-ryhmän myymälästä ja hämmästyin kysyttäessä papereita.. Menin käytävän toiselle puolelle Alkoon ja ostin pullon kossua, ei kyselty papereita :D
Hienoa, että myyjät ovat valveutuneita ja noudattavat ohjeita, mutta jos Alkon työntekijöiden mielestä (olen käynyt neljässä eri kaupungissa ja niiden sisällä useissa Alkoissa, joten en usko että olisi kyse piittaamattomuudesta) näytän tarpeeksi vanhalta niin hieman huvittaa simasta kyseleminen :)
Omasta mielestäni olen nuoren näköinen, vanhempien ihmisten tulkitsemana usein alaikäinen, koska olen myös lyhyt. Pukeudun kuitenkin siististi, hiukset tiukalla nutturalla ja silmälasit saattavat vaikuttaa.
N21
Vierailija kirjoitti:
"Nuorekas ikäisekseen" tarkoittanee useimmiten myös ikäisekseen pienikokoista. Ylettyikö pääsi sentään kassan liukuhihnan yläpuolelle?
On olemassa myös 6-luokkalaisia, eli 12-vuotiaita poikia ja tyttöjäkin, jotka ovat yli 180 cm pitkiä, mutta aika kaukana vielä siitä, että saisivat alkoholipitoista simaa laillisesti ostaa. Mutta vaikka ovat noin isokokoisia, niin naamasta ja olemuksesta huomaa yleensä silti helposti vielä lapseksi/alaikäiseksi.
Joten miksi ihmeessä "nuorekas ikäisekseen" tarkoittaisi millään tavalla pienikokoista tai isokokoinen näyttäisi ikäistään vanhemmalta?
On se kauheeta, että uskalsivat ihan paperit kysyä. Nyt äkkiä soittamaan iltalehteen, jos vielä huomisen lehteen tämänkin vääryys ennättäs.
Sima on valmistettu käymisteitse. SIKSI. Siksi sitä eivät lapsetkaan saa ostaa.
Ja kaupanalalla on ohjeistus kysyä henkkarit aina. Ja vaikka kävisit samalla kassalla viisi kertaa päivässä kassa kysyy ne joka kerta koska niin kuuluu kysyä joka kerta kun kuitissa lukee "olut" tms. Ja ohjeistus on että kysytään mielumin turhaan, vaikka siltä 40vltä. Kukaan vastuunsa tunteva ei halua siitä sanktiota että on myynyt alaikäiselle. Kun kaupan ohjeistus muutettiin että KAIKILTA alle 30v kysytään niin ne kysytään vaikka Pirjo-Maija näyttäisikin siltä että reilusti 18 yli ollaan... mutta kun ei vielä olla varmoja ollaanko sen 30 paremmalla puolella.
Tulitikkujakaan ei saa tietääkseni ostaa alle 18-vuotias. Kiva, jos olisi esim. 17 veenä muuttanut omilleen ja haluaisi polttaa vaikka kynttilöitä. Suomi on kyllä kummallinen maa.
Multa on kysytty 25-vuotiaana paperit, kun olen ollut ostamassa sytkäriä. Toissaviikolla kysyttiin lototessa. Nyt siis ikää 26.
Vierailija kirjoitti:
kaupan sima ei ole simaa nähnytkään.
tosi helppo tehdä itse
Totta, teekkarin pikasima valmistuu hetkessä. Korkataan kossupullo, rusina pulloon, korkki kiinni ja tiukka ote pullosta, pari ravistusta -- valmis!
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät ikinä opi tervettä alkoholikulttuuria jos alkoholiin liitetään tällainen hysteria.
Onneksi siman ja kotikaljan voi tehdä itse (ja kannattaakin tehdä), ja tarjota sitä sitten myös lapsille.
Minä en uskalla kyllä omatekemiäni lapsille tarjota, ainakaan alle 12 vuotiaille. Itse satun pitämään sellaisesta, että prosentteja on varmasti enemmän kuin kaupan simassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaupan sima ei ole simaa nähnytkään.
tosi helppo tehdä itse
Totta, teekkarin pikasima valmistuu hetkessä. Korkataan kossupullo, rusina pulloon, korkki kiinni ja tiukka ote pullosta, pari ravistusta -- valmis!
Tärkein unohtui, se rusina pitää onkia samantien ylös, ettei heldelmän makua tule liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulitikkujakaan ei saa tietääkseni ostaa alle 18-vuotias. Kiva, jos olisi esim. 17 veenä muuttanut omilleen ja haluaisi polttaa vaikka kynttilöitä. Suomi on kyllä kummallinen maa.
Lain mukaan tulitikkuja saa kyllä ostaa, mutta nämä eräät kaupat ovat hysteriassaan päättäneet, että eivät myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholittomien juomien ostajilta kysytään paperit?
Ymmärrän oluiden ja siiderien kohdalla prosenteista riippumatta, mutta miksi siman, joka ei ole alkoholijuoma, tai alkoholittoman siiderijuomanostajiltakin?
Se on kauppiaiden linjaus, ja hyvä sellainen.
Paperit pitäisi kysyä myös hedelmien ostajilta. Aika käyneen oloisia on usein tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän oluiden ja siiderien kohdalla prosenteista riippumatta, mutta miksi siman, joka ei ole alkoholijuoma, tai alkoholittoman siiderijuomanostajiltakin?
Oikeasti sima on alkoholijuoma. Valmistetaan mm. hunajasta ja vedestä, ja annetaan käydä hyvän aikaa. On puhuttu myös hunajaviinistä. Oikeaan simaan ei kuulu sitruunat, rusinat ja fariinisokerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät ikinä opi tervettä alkoholikulttuuria jos alkoholiin liitetään tällainen hysteria.
Onneksi siman ja kotikaljan voi tehdä itse (ja kannattaakin tehdä), ja tarjota sitä sitten myös lapsille.
Minä en uskalla kyllä omatekemiäni lapsille tarjota, ainakaan alle 12 vuotiaille. Itse satun pitämään sellaisesta, että prosentteja on varmasti enemmän kuin kaupan simassa.
Mikään pakko ei toisaalta ole tehdä sellaista simaa/kotikaljaa, jossa on tripla-annos sokeria ja jota on käytetty 3-4 päivää huoneenlämmössä. Voi tehdä ihan ohjeen mukaan, jolloin alkoholia ei tule edes taaperon kannalta haitallista määrää.
Juuri viime vappuna tuli töissä tarjoiltua hoitolapsille kaupan simaa, jonka kyljessä luki 0,8% prosenttia alkoholia. Kukaan ei tullut känniin. :)
Vierailija kirjoitti:
Ostin viime viikolla simaa eräästä ääs-ryhmän myymälästä ja hämmästyin kysyttäessä papereita.. Menin käytävän toiselle puolelle Alkoon ja ostin pullon kossua, ei kyselty papereita :D
Hienoa, että myyjät ovat valveutuneita ja noudattavat ohjeita, mutta jos Alkon työntekijöiden mielestä (olen käynyt neljässä eri kaupungissa ja niiden sisällä useissa Alkoissa, joten en usko että olisi kyse piittaamattomuudesta) näytän tarpeeksi vanhalta niin hieman huvittaa simasta kyseleminen :)
Omasta mielestäni olen nuoren näköinen, vanhempien ihmisten tulkitsemana usein alaikäinen, koska olen myös lyhyt. Pukeudun kuitenkin siististi, hiukset tiukalla nutturalla ja silmälasit saattavat vaikuttaa.
N21
Alkoa ei koske nuo kaupan ohjeet, vaan laki. Eli Alkossa ei myydä alaikäisille, mutta ei myöskään kysellä papereita alle 30 vuotiaan näköisiltä. Saisivat monessa paikassa muuten kysellä paperit liki kaikilta asiakkailta.
Alkon myyjillä on toki parempi kokemus iäntunnistamisesta kuin kaupan kassalla.
Toki itse ostin viiniä Alkosta 15 vuotiaana, kun olin aika pitkä, reilusti yli 180 cm. Pelasin lentopalloa 16 vuotiaana jo naistensarjassa, eikä ole kysytty papereita juuri koskaan. Pelikavereiden kanssa kävimme ravintoloissa olin ainoa alaikäinen, mutta toiseksi pisin joukkueessa. Tulimme porukalla johonkin, niin pätkämiehet vaihtoi monesti toiseen ravintolaan.
pakko kysyä koska tarkastajat tekee yllätys"hyökkäyksiä", esittämällä asiakasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p
Minä en uskalla kyllä omatekemiäni lapsille tarjota, ainakaan alle 12 vuotiaille. Itse satun pitämään sellaisesta, että prosentteja on varmasti enemmän kuin kaupan simassa.Mikään pakko ei toisaalta ole tehdä sellaista simaa/kotikaljaa, jossa on tripla-annos sokeria ja jota on käytetty 3-4 päivää huoneenlämmössä. Voi tehdä ihan ohjeen mukaan, jolloin alkoholia ei tule edes taaperon kannalta haitallista määrää.
En tuolla tavalla tosiaan tee. Käymiseen menee 1,5 tai kaksikin viikkoa. Ja kyl minulla on sellainenkin ohjekin joskus ollut, mutta se ei ollut fariinisokeripussissa vaan jossain opiskelijoiden omassa lehdessä.
Tarkemmin kuin muistelen, niin taisin olla minä itse, joka sen kirjoitti siihen lehteen.
oliks se iltalehden sivulla tmv oli testi kun mies söi dacaboa niin alkomittari värähti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti sima on alkoholijuoma. Valmistetaan mm. hunajasta ja vedestä, ja annetaan käydä hyvän aikaa. On puhuttu myös hunajaviinistä. Oikeaan simaan ei kuulu sitruunat, rusinat ja fariinisokerit.
Tää on nyt se viikinkien resepti, ja siihen saatettiin laittaa myös jotain suopursuja tai muita yrttejä joilla oli huumaava vaikutus.
Naurettava suomalainen holhousyhteiskunta!
Itselläni kysytään lähes aina papereita s-marketissa ostaessani olutta. Viimeksi kysyttiin papereita vaikka olin edellisellä kerralla näyttänyt paperini samalle myyjälle.
Myyjä: meillä kysytään aina papereita kaikilta.
Minä: huomaa neidistä on annettu hieman valtaa omaan säälittävään elämäänsä kyttäämään muita kanssaihmisiä!