Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te isovanhemmat jotka ette halua hoitaa lapsenlapsianne..

Vierailija
19.04.2016 |

Miksi ette halua? Jos siis oletetaan että tämä on oma ratkaisunne .

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa vie työ, harrastukset sekä iän karttuessa tarvitsee myös lepoa ja ns omaa aikaa. Ja nykyään lapsille ei saisi pitää kuria ja vaatia käytöstapoja.

Vierailija
42/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilanne, että isäni vaimo aiheuttaa kotona kurjat olot ja hirveän draaman, jos isäni viipyy meillä tuntia kauempaa.

Niinpä emme näe Ukkia kuin kerran kuussa korkeintaan. Ukin vaimoa kerran vuodessa, korkeintaan. Itse toivoisin että isäni olisi tullut lasten päiväkodin juhliin ja joskus jäänyt meille vaikka paistamaan lettuja ja katsomaan elokuvaa, mutta ei.

Ukin vaimon lapsenlasta hoidetaan totta kai vaikka viikko putkeen. Tuntuu tosi pahalta, mutta minkäs teet. Asian puheeksi ottamien aiheutti viimeksi kahden vuoden välirikon, joten en ehkä ryhdy sellaiseen enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että perheen on ensijaisesti itse selviydyttävä lastensa kanssa. Suunniteltava elämänsä niin, että resurssit riittää. Toki hätatapauksessa olen käytettävissä. T. Mummo, joka ei ole lastenhoitoautomaatti, mutta tapaa lapsenlapsiaan säännöllisesti muissa merkeissä

Mitä on muissa merkeissä? Jos vanhemmilla ei koskaan tule hätätilannetta niin et pyydä saada viettää aikaa kahdestaan lapsenlapsen tai lapsien kanssa? Eli tapaat aina lapsenlapsiasi siten että lasten vanhemmat ovat mukana? Esim vierailet heidän luonaan tai he vierailevat luonasi? 

Mutta miksi et halua viettää lastenlasten kanssa aikaa kahdestaan? Monille lapselle on iso juttu saada viettää kahdestaan aikaa mummonsa kanssa. Itse ainakin muistan lämmöllä yökyläilyjä oman mummoni luona. 

Eivät lapset kaipaa mitään kahdenkeskistä aikaa mummon kanssa! Et sinäkään sitä olisi osannut kaivata, jos sellaista ei olisi ollut.

Vierailija
44/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ennenkuin hankitte lapsia kysykää tuttavilta kummeilta, isovanhemmilta ym. valmiiksi kuka on valmis auttamaan lasten hoidossa niin ei tule pettymyksiä.. Mummona otan vain kun se minulle passaa.. Perheinä otan mieluusti kylään. Minulla on ihan oikeutettu ikioma elämä... Piste.

Monissa kulttuureissa ja suomalaisessakin kulttuurissa oli tapana, että isovanhemmat auttavat lastenhoidossa. Nykyään on näitä itsekkäitä omaa elämää eläviä isovanhempia.

Ei ihme, että suomalaisten syntyvyys on mitä on, kun isovanhemmat laistavat auttamisesta. Jotenkin itse ajattelen, että kun kerran lapsia olen tehnyt, auttaisin myös heidän lapsiaan, mutta nähtävästi monelle eläkeläiselle ne omat matkustelut ja golfailut ovat tärkeämpiä.

Itsekäs sukupolvi. Edeltävä sukupolvi sentään taisteli sodassa, mutta nämä jättävät perinnöksi vain lentomatkailunsa pahentaman ilmastonmuutoksen.

Vierailija
45/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun lapsena pelotti olla mummon kanssa kahdestaan, varsinkin yökylässä. Mietin , mitä jos mummo kuolee yöllä, vanha kun on ( ainakin lapsen mielestä ikivanha).

Vierailija
46/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut lapseni. He hoitakoot omansa.

Vierailija
47/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on hoidettu puolin ja toisin. Nytkin mummo pyysi lapseni (alakouluikäiset) kaverikseen mökille kun sillä alko kesäloma. Mä hoidan sit mummon kissat ja kukat sillä välin.

Ja mun paappa reilu 80v niin ei ole yksinäinen kun on aina ollut kiinnostunut muista ihmisistä niin siellä käy kaikki kylässä, iästä huolimatta musta hienoa kun parikymppisetkin käy siellä kahvilla ja limulla. Tosin paappa pakottaa ne kylään. Mutta siinähän se pysyy virkeänä kun käy kylässä, lapsia, lapsenlapsia ja lapsenlapsenlapsia jne.

Mutta onko paappa koskaan hoitanut lapsenlapsia? Ei ole. Vain mummoilta vaaditaan sellaista. Mummolle ei riitä se, että on kiinnostunut muista ihmisistä, ja ottaa kylään kahville ja limuille. Mummoilta vaaditaan jatkuvaa lastenlasten hoitamista!

Vierailija
48/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ennenkuin hankitte lapsia kysykää tuttavilta kummeilta, isovanhemmilta ym. valmiiksi kuka on valmis auttamaan lasten hoidossa niin ei tule pettymyksiä.. Mummona otan vain kun se minulle passaa.. Perheinä otan mieluusti kylään. Minulla on ihan oikeutettu ikioma elämä... Piste.

Monissa kulttuureissa ja suomalaisessakin kulttuurissa oli tapana, että isovanhemmat auttavat lastenhoidossa. Nykyään on näitä itsekkäitä omaa elämää eläviä isovanhempia.

Ei ihme, että suomalaisten syntyvyys on mitä on, kun isovanhemmat laistavat auttamisesta. Jotenkin itse ajattelen, että kun kerran lapsia olen tehnyt, auttaisin myös heidän lapsiaan, mutta nähtävästi monelle eläkeläiselle ne omat matkustelut ja golfailut ovat tärkeämpiä.

Itsekäs sukupolvi. Edeltävä sukupolvi sentään taisteli sodassa, mutta nämä jättävät perinnöksi vain lentomatkailunsa pahentaman ilmastonmuutoksen.

Olet väärässä.

Nykyään isovanhemmat hoitavat lastenlapsia enemmän kuin koskaan ennen.

Ja kyllä ne ovat lapsiperheet jotka ilmaston pilaavat, eivät isovanhemmat.

Vierailija
49/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin syy jota ymmärrän täysin: on edelleen työelämässä 63-v ja yrittää raihnaisena selvitä fyysisesti raskaasta hoitoalan työstään kunnialla kunnes on virallisesti eläkeiässä. Ei siihen enää mahdu lastenlasten hoitoa kun harvat vapaapäivät kuluvat työstä toipumiseen. Monella tuttavapiirissä sama juttu eli isovanhemmat ovat työelämässä vielä täysillä eikä heillä ole aikaa eikä voimia hoitaa lastenlapsiaan vielä siihen päälle.

Kiitos vastauksesta. 63 on kyllä vielä aika nuori.

Ap

Mitä? Vierailija kirjoitti selvästi, että hänen äitinsä on raihnainen, koska työ on kuluttanut tätä fyysisesti. Kaikki ei johdu iästä vaan henkilön kunnosta.

Vierailija
50/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että perheen on ensijaisesti itse selviydyttävä lastensa kanssa. Suunniteltava elämänsä niin, että resurssit riittää. Toki hätatapauksessa olen käytettävissä. T. Mummo, joka ei ole lastenhoitoautomaatti, mutta tapaa lapsenlapsiaan säännöllisesti muissa merkeissä

Mitä on muissa merkeissä? Jos vanhemmilla ei koskaan tule hätätilannetta niin et pyydä saada viettää aikaa kahdestaan lapsenlapsen tai lapsien kanssa? Eli tapaat aina lapsenlapsiasi siten että lasten vanhemmat ovat mukana? Esim vierailet heidän luonaan tai he vierailevat luonasi? 

Mutta miksi et halua viettää lastenlasten kanssa aikaa kahdestaan? Monille lapselle on iso juttu saada viettää kahdestaan aikaa mummonsa kanssa. Itse ainakin muistan lämmöllä yökyläilyjä oman mummoni luona. 

En tiedä, mitä kuilla tarkoittaa se "muissa merkeissä". Eräillä se on tarkoittanut sitä, että isovanhempi ilmoittaa yksipuolisesti, että nyt hän haluaa lapsen luokseen, ei hoitoon vaan kylään. Viimeistään seuraavana päivänä pitää lapsi isovanhemmalle toimittaa, ja muut suunnitelmat pitää silloin perua.

Itse en ole vielä toistaiseksi isovanhempi, vaan eräästä jo isovanhemman rooliin päässeestä nyt kerroin. Täytyy sanoa, että itse katkaisisin mieluummin välit, kun lähtisin tuollaiseen pompotteluun.

Vierailija
51/51 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tilanne, että isäni vaimo aiheuttaa kotona kurjat olot ja hirveän draaman, jos isäni viipyy meillä tuntia kauempaa.

Niinpä emme näe Ukkia kuin kerran kuussa korkeintaan. Ukin vaimoa kerran vuodessa, korkeintaan. Itse toivoisin että isäni olisi tullut lasten päiväkodin juhliin ja joskus jäänyt meille vaikka paistamaan lettuja ja katsomaan elokuvaa, mutta ei.

Ukin vaimon lapsenlasta hoidetaan totta kai vaikka viikko putkeen. Tuntuu tosi pahalta, mutta minkäs teet. Asian puheeksi ottamien aiheutti viimeksi kahden vuoden välirikon, joten en ehkä ryhdy sellaiseen enää.

Meillä ei sentään ihan noin paha ollut tilanne. Isä sai kyllä käydä meillä, mutta meillä ei ollut mitään asiaa isäni taloon, koska hänen vaimonsa ei sitä halunnut. Isäni vaimon lapset viettivät siellä kyllä viikkojakin kesällä. Isä kertoi, kuinka vaimon lapset olivat auttaneet mm. pihahommissa. Kyllähän se pahalta tuntui, kun me emme kelvanneet.

Isäni ei nähnyt tilanteessa mitään outoa.

Minulla ja isälläni oli todella läheiset välit ennen tämän naisen tuloa isäni elämään. Välimme etääntyivät, eikä ole palautuneet sen jälkeen kun nainen kuoli. Toki nykyisin pystyn vierailemaan isäni luona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi