Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustellaan täällä vierailusta, emännöinnistä, etiketistä jne.

Vierailija
18.04.2016 |

Millainen on mielestäsi hyvä (juhlien) emäntä? Kuinka vieraanvarainen tulisi olla? Saako juhlista jäädä pois ilmoittamatta?

Itse olen emäntänä sellainen, joka haluaa, että vieraat eivät lähde meiltä nälkäisenä. Pyrin huomioimaan ruokarajoitteet mahdollisuuksien mukaan. En tuputa tietenkään väkisin ruokaa, mutta haluan, että vieraat saavat halutessaan ottaa syötävää.

Taas on vappu tulossa ja emännöin juhlia. Toistaiseksi 60% vieraista ei ole sanonut juuta eikä jaata tulostaan/tulematta jättämisestään. Kutsut laitoin kyllä jo n. kuukausi sitten. Toivottavasti ilmoittavat tämän viikon aikana, jotta tiedän varata tarjoilut osallistujamäärän mukaan. Mielestäni on aika junttia olla ilmoittamatta yhtään mitään.

Kovin törkeitä vieraita ei onneksi ole ollut. Ihmettelen kyllä toisinaan, jos olen jonkun muun juhlissa ja tarjolla on ainoastaan sipsejä. Toki ihmisillä on erilaiset rahatilanteet, jotkut eivät jaksa vaivautua järkkäämään sen enempää. Itse en vaan voisi kuvitellakaan tarjoavani pelkkiä perunalastuja. :D Kyllä nuissakin juhlissa kivaa on ollut, ei sillä.

No niin, keskustelu alkakoon!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä tiedä mut vaikutat kyllä jo tän alotuksen perusteella sellaselta ihmiseltä että en ihmettele lainkaan tota osallistujakatoa. Jutteleppa vaikka peilikuvas kanssa näistä etiketeistä.

Vierailija
2/6 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ihan kutsumalla kutsuu ihmiset niin kyllä silloin on yleensä kunnon tarjoilutkin eli suolaista ja makeaa sopivasti ja juotavaa jokaiseen makuun. Kavereiden/ tuttujen kesken juhlissa riittää normaalit käytöstavat ja mukava juttelu. Vieraiden kanssa sitten emäntä ja isäntä huolehtii, että ihmiset tulee esiteltyä ja kukaan ei jää yksin vaan isäntä ja emäntä huolehtii, että jokainen viihtyy ja saa keskustella vaikka sen isäntäväen kanssa.

Kutsuun vastataan aina joko kyllä tai ei. Moukkamaista olla ilmoittamatta mitään. Kun mennään juhliin niin pukeudutaan jos ei ihan juhlavaatteisiin kavereiden kesken, mutta parempaa arkivaatetta ainakin ja vähän katsotaan peiliin. Isäntäväelle tuomiset on aina kiva kiitos kutsusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarjota muuta kuin sipsejä, jos ei tiedä, onko ketään edes tulossa? 

Mutta joo, minäkin tarjoan jokaiselle tulijalle jotain hänelle sopivaa ruokaa. Jos joku ei syö kuin vanhoja kumisaappaanpohjia, varmasti hänelle löytyy vanhoja kumisaappaanpohjia syötäväksi. Olen jo parinkymmenen vuoden ajan tehnyt ruokia monin eri tavoin ruokarajoitteisille ja järjestänyt juhlia, joissa lähes jokainen on jollain tavalla ruokarajoitteinen. Tarjoilut eivät siis tässä suhteessa ole ongelma.

Vierailukulttuuri on muuttunut eikä nykyisin enää juhlia arvosteta samalla tavalla kuin joskus aiemmin. Tämän vuoksi ei katsota tarpeelliseksi ilmoittaa, tullaanko vai ei. Tullaan, jos jaksetaan, viitsitään ja ehditään ja tätähän ei voi etukäteen yleensä tietää. Sinänsä harmillista niille, jotka pitävät juhlien järjestämisestä, mutta hyvä asia niille, jotka haluavat päättää vasta viime tipassa. Tähän samaan kuuluu myös se, että juhliin vain jätetään tulematta...eihän se kiellettyäkään ole.

Olen jo sen ikäinen, että juhlia on tullut emännöityä kymmeniä kertoja. Viime vuosina olen päätynyt kutsumaan vain sellaisia ihmisiä, joiden tiedän tulevan, mikäli eivät äkillisesti sairastu tai ole työpäivä. En siis ole enää aikoihin kutsunut näitä "katsotaan nyt" -ihmisiä. En enää lähetä kutsuja vaan soitan ja kysyn. Kuitenkin sen verran lähellä juhlapäivää, että myös vuorotyötä tekevillä on tiedossa työvuorolistansa. 

Vierailija
4/6 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmä tiedä mut vaikutat kyllä jo tän alotuksen perusteella sellaselta ihmiseltä että en ihmettele lainkaan tota osallistujakatoa. Jutteleppa vaikka peilikuvas kanssa näistä etiketeistä.

Ööh, saisinko perusteluja tälle?

Vierailija
5/6 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva mennä juhliin, joista näkee että niihin on edes jotenkin panostettu! En toki halua sitä että emäntä vaan huhkii keittiössä, mutta arvostan vaivannäköä.

Vierailija
6/6 |
18.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei etiketti tarkoita pönöttämistä vaan hyvien tapojen noudattamista. Minusta sopiva aika tavallisten juhlien ilmottautumiseen on n. viikko ennen tapahtumaa. Voi myös itse kysellä, voi olla että joku on jopa saattanut unohtaa koko juhlat.

Mä en tykkää jos jätetään kokonaan ilmoittamatta. Myös sellaiset "juu emmä ny jaksa" -syyt on periaatteessa ymmärrettäviä, mutta loukkaavia. Ei niitä juhlia nyt ihan koko ajan järjestetä.