Halveksutko sinäkin työkyvyttömyyseläkeläisiä?
Tiedätkö sen tunteen, kun saat opinnot valmiiksi ja sinua juhlitaan sen vuoksi sukulaisten ja ystävien kera? Tiedätkö sen tunteen, kun pääset haluamaasi kouluun ja olet haljeta onnesta? Minä en.
Tiedätkö sen tunteen, kun saat uuden työpaikan? Minä en tiedä.
Tiedätkö sen tunteen, kun vaihdat työpaikkaa parempaan ja palkkasi nouseen? Tai kun työssäsi sinua kehutaan tavalla tai toisella? Minä en tiedä.
Tiedätkö miltä se tuntuu, kun saat hankittua jotain josta olet pitkään haaveillut, ihan omalla rahalla? Tai kun olet saanut säästöön sen summan mitä olet suunnitellut. Tai kun saat asuntolainapäätöksen ja ostat ensimmäisen oman osakkeen tai talon? Minä en tiedä sellaisesta mitään.
En ymmärrä miksi meille ollaan niin vihaisia, miksi meitä halveksutaan. Antaisin paljon että olisin normaali. Että osaisin luoda ystävyyssuhteita, ja työsuhteita. Että pärjäisin edes jossakin. Olisin osa edes jotakin. Olisin tärkeä. En tule koskaan tietämään, miltä tuntuu onnistua jossakin.
Kommentit (6)
Monia noista jutuista voi toteuttaa mutta pienemmässä mittakaavassa. Silloin niistä saa hyviä fiiliksiä, oli eläkkeellä tai eil.
Olen ollut eläkkeellä 16-vuotiaasta lähtien, ja silti olen säästänyt pienimuotoisesti jotain asiaa varten, ja kun olen saanut sen hankituksi, niin hyvältä on tuntunut.
En halveksu, kaksi hyvää ystävääni on työkyvyttömyyseläkkeellä, molemmat pitkäaikaissairaita, etenevä sairaus. Toivon että saan pitää ystävät lähelläni vielä pitkään.
Olen sairastanut 20-vuotiaasta asti ja 40 v pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeekkeelle. Sen jälkeen työt sujuivat jonkun vuoden, mutta pian on aika hakea kokoaikaista eläkettä. Saa nähdä saanko sen, nelikymppisenä mulle sanottiin useasti että pääsisin kokoaikaisellekin eläkkeelle, mutta ehtoja on todennäköisesti tiukennettu.
Alan olemaan ihan loppu, vapaapäivät menevät työpäivistä toipuessa. Jos en saa eläkettä, täytynee jäädä kotiin sitten tuon pienen osaeläkkeen turvin. Onneksi mies on töissä ja terve.
Tiedän kyllä nuo tunteet ja uskon että työkyvyttömyyseläkkeellä olisi helpompaa olla, jos en tietäisi. Putosin melko korkealta, olisi ehkä parempi ollut että en olisi sinne koskaan päässytkään.
Kukaan ei ole immuuni ja työkyvyttömyyseläke voi ole kenen tahansa kohtalo.