Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä kokoinen (tuumainen) pyörä 163cm naiselle?

Vierailija
17.04.2016 |

Arkikäyttöön.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/7 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo aikuisten pyörät ole yleensä 28-tuumaisia? Sitten on myös pyöriä, joiden runko on 28-tuumaisen ja renkaat 26-tuumaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkikäyttöön 28", maastoon 26", temppuiluun 24"

Vierailija
4/7 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö appareita? Jos et, ottaisin jo rohkeasti aikuisten koon. Siitä vaan reippaasti harjoittelemaan. Mikäli on kyse yksipyöräisestä, lastenkoko on parempi.

Vierailija
5/7 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 26" ja olen 162cm. Tuo on hyvä koko

Vierailija
6/7 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis runkokoko? Maasturit on tuumissa, vakiofillarit senteissä. Perua siltä ajalta, kun maastopyörät keksittiin Kaliforniassa.

163 cm on vakiopyörässä varmaan 48-50 cm, mutta eipä sitä voi kokeilematta sanoa, riippuu paljon mieltymyksistäsi.

Jos rengaskokoa tarkoitat, niin nykyään on kolmea vanteen halkaisijaa tarjolla, 559 mm (vanha maasturikoko), 584 (harvinainen, lähinnä maastureissa, mutta yleistymässä) ja 622 mm, isoin nykyään yleisesti myytävä.

Tuo 622 mm menee sulla jo ihan hyvin, eli sitä voi käyttää. 559 mm on tarpeen sinua reilusti lyhyemmällä ihmisellä. Tuumakokoina niitä kutsutaan 26", 27.5" ja 28" kokoisiksi, paitsi maastureissa tuo 622 mm on 29". Fillarin rengaskoot on aika sekavia, kannattaa aina katsoa kyljestä millimetrimitat, tuumien kanssa voi tulla sekaannuksia.

Vierailija
7/7 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No netistä löytyy ohjeita vaikka millä mitalla. ( Esim. http://www.jyps.fi/wp-content/uploads/2009/04/perusteet.pdf ja http://www.jyps.fi/wp-content/uploads/2009/04/Oikeakoko.pdf) Pituus ei ole ainoa tärkeä juttu, vaan myös jalan sisäpituus. Ja renkaiden tuumakoot eivät sano yhtään mitään, vaikka joku tässäkin ketjuissa noista horisee. Rungon koko on se pointti. Bulkkipyöriä myyvät tunkevat väärää kokoa asiakkaalle ihan sumeilematta, eli kannattaa itse selvittää asiat ennen kuin menee kaupoille. Mulle on esim aikanaan myyty kaupunkipyörä runkokokoa 51cm, vaikka olen 180cm pitkä ja jalan sisäpituus on 87cm. Tuolloin jopa yritin kysyä, että eikö tämä ole vähän pieni. Ei kuulemma ollut kun säätää oikein. Ajossahan sen sitten huomasi, että pyörä on aivan liian pieni mulle, tehokas pyöräily ei onnistu ja hartiat saa tuolla ihan jumiin. 

Ruumiinrakenteella on siis väliä: mulla ja miehellä on runkokooltaan samankokoiset maantiepyörät, vaikka mä olen 180cm ja mies 189cm, ihan tuosta jalan sisäpituudesta johtuen, mies on tosi lyhytjalkainen ja mä varsinainen koipeliini. Eikä muuten kannata pelätä miestenpyörän ostamista, jos on pitkä nainen. Kyllä siihen poikkiputkeen tottuu ja ajaminen saattaa olla isommalla rungolla todella paljon miellyttävämpää kuin kittanalla naistenpyörällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi