Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset lapset teillä peseytyvät itse ja pesevät itse hampaansa?

Vierailija
21.02.2006 |

Eikä tarvitse vahtia vieressä?

Entä minkä ikäiset kaipaavat vielä jotain nukkumaanmenorituaaleja, vaikka iltasatua tai juttutuokiota sängyn laidalla? Hyvän yön pusua?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen ikäisen jo pitäisi mennä nukkumaan ilman nukuttamista?

Vierailija
2/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 6-vuotiaana on vasta ruvettu lukemaan iltasatua. Varmaan 3-vuotiaana meni nukkumaan itsekseen. Iltarutiinit tuli myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v poika pesee itse hiukset. samanikäinen tyttö (pitkät ja paksut hiukset) haluaa apua.

2v suihkuttelee itsensä, mutta saa toki apua pesemiseen.

Vierailija
4/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei tarvitse jäädä enää kuhkimaan sängyn laidalle eikä kuunnella iänikuisia kitinöitä pissahädästä, janosta ja muusta sellaisesta, möröistä sängyn alla tms?

Vierailija
5/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä hammaslääkäri oppaassa lukee, että vasta 10-vuotiaalla on tarvittavat taidot siihen, että voi luottaa siihen, että hän saa yksin pestyä hampaansa tarpeeksi hyvin.

Meillä 4v. pesee itse hampaat, mutta äiti tai isä tarkistaa ne aamuin illoin. Suihkussa ja saunassa käymme yhtäaikaa.

Ja iltasatu luettu joka ilta niin pitkään kuin muistan eli varmaan 2vuotiaasta lähtien tai jotain sinne päin.

Samalla jutellaan päiväntapahtumista. Sit lapsi jää yksin huoneeseensa ja nukahtaa.

Vierailija
6/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...7v poika peseytyy muuten, mutta hiukset ja päänahka pestään urheilevalta pikkumieheltä aikuisten voimin. 1v2kk tyttökin levittää itse jo innokkaasti pesunestettä ;-)

Hammaslääkäriliitto on suositellut, että alle 10-vuotiaan hampaat pesisi aikuinen iltaisin, me noudatamme sitä. Tavoitteena on reikiä 0. Pesevät itse aamuisin.

Iltasatua on luettu siitä lähtien, kun esikoinen täytti 1v ja perinne jatkuu eikä loppua näy. Tyttö tosiaan 9 ja lukee itse jo nuorten romaaneja, mutta iltasadun haluaa ehdottomasti kuulla. Nyt on ruvettu lukemaan tolle pikkusellekin oma kirja iltasin ja on IHAN tohkeissaan asiasta :-) Valkkaa joka ilta omasta hyllystään saman puoliksi syödyn isoveljen vanhan autokirjan.

Vierailija
7/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 1- ja 3-vuotiaat menevät nukkumaan itsenäisesti, mutta kyllähän meillä silti iltasatu luetaan, rukoillaan ja lauletaan. Em. asioiden jälkeen jäävät omiin sänkyihinsä nukahtamaan ja meillä vanhemnmilla alkaa oma aika:)

Vierailija
8/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että iltasadun voi lukea jo vaikka puolivuotiaalle, meillä vain ei ole näin tehty. Tietysti on aina ollut peittelyt, hyvänyönpusut ym. juttuja, mutta ei ole tarvinnut vahtia, että pysyy sängyssä. Tietysti on aina tullut asioita mieleen, jano, pissahätä ym. Ja tarkoituksena olisi välillä pestä tämän 6-vuotiaankin hampaat, mutta se vaan aina jää niin helposti. Hiustenpesussa autetaan, välillä tekee senkin itse, sitten vaan tarkistetaan. Hänellä on melko ohut polkkatukka, helppo pestä.

Vierailija
9/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki tarkistan välillä. Nuoremmilta eli 3 ja 5 vuotialta hampaat pesee isi tai äiti, tosin 5 vuotias harjaa välillä itsekin ja käy itsenäisesti suihkussa, nuorempi vanhempien kanssa. Ketään ei tarvitse enää nukuttaa ja iltasadun haluaa nyt 9 v tyttökin vielä kuulla.

Vierailija
10/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voi rauhassa istua töllön ääressä ja kakarat hoituvat peteihin, eikä tarvi edes peitellä?

Vierailija
11/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Että voi rauhassa istua töllön ääressä ja kakarat hoituvat peteihin, eikä tarvi edes peitellä?

Jos lapsi on pienestä pitäen tottunut nukahtamaan yksikseen, niin silloin jo esim. 2v menee nukkumaan niin että ei tarvitse muuta kun iltapesun jälkeen laittaa sänkyyn ja toivottaa hyvää yötä.

Jos tarkoitat ihan itsenäisesti, meillä ainaskin jo 7v:stä saakka muistaakseni on ollut niin, että vaan enää kehoitetaan että nyt on aika mennä iltapesulle ja nukkumaan. Joskus tarvitsee hoputusta, joskus ei, ja sitä vaan valvoo sen verran että kuuntelee puolella korvalla valuuko siellä kylppärissä oikeesti vesi. Ja sitten vaan huikkasee olkkarin sohvalta hyvää yötä kun lapsi tulee kylpyhuoneesta pyjama päällä.

Vierailija
12/12 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

peittely ym. on mukavaa ja kuuluu asiaan. Ikävältä kuulostaa, jos joku oikein odottaa, ettei enää tarvitsisi peitellä lapsia tai lukea satua. Olisiko se kiva, kun lapset hoitaisivat itse omat asiansa mahdollisimman nuorina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä