Miten asunnon pohja toimivammaksi? Sis. pohjakuvan
Onko tällainen pohja mielestänne ihan mahdoton lapsiperheessä? Arveluttaa, sillä en haluaisi vessaa samaan tilaan kylppärin ja saunan kanssa. Pyykkihuoltoakin varten erillinen kodinhoitohuone olisi kiva. Yläkerrassa on erillinen wc jossa suihku. Vielä ehtisi vaikuttaa pohjaan, joten kaikki kommentit ovat tervetulleita! Ulkoseiniä ei voi siirtää. aijaa.com/A9cmMq
Kommentit (31)
Montako makuuhuonetta yläkerrassa on? Ja yksi lapsi siis?
En jaksa avata kuvaa mut meil toimi sellainen pohja että veski oli khh:ssa. Tai pesukone isossa veskissä kummin päin haluu ajatella.
Saisko tuon linkkinä?
Lapsiperheessä kyllä on fiksua että on vessa joka kerroksessa.
Haluaisin nähdä yläkerrankin ihan vaan koska rakastan pohjapiirroksia! :D
Näyttää ihan hyvältä. Mietin vain että keittiön ja ruokailutilan välissä on 'käytävä', ois ehkä parempi jos ruokailutila ois hieman syrjemmässä, ei kantautuis kaikki muruset olohuoneeseen.
Kiitos kommenteista! Yläkerrassa on kolme makuuhuonetta, meillä on kaksi lasta. Yksi huoneista on 8m2, eli tulossa työhuoneeksi.
En ole ennen asunut talossa, jossa wc, kylpyhuone, sauna ja khh olisivat kaikki samassa tilassa.
Ap
No on tuo ainakin todella kompakti. Neliöiden tehokäyttöä. Itse tykkään väljemmistä tiloista, mutta luonnollisestikaan loputon väljyyskään ei ole mahdollista. Ihan toimivalta tuo pohja näyttää. Säilytystilaa neliöihin nähden oikein mukavasti.
Mun mielest tossa pohjas on kaikki piekes. Ihme ovi rykelmä tos minieteisessä. Mä voin nähdä se kaaoksen ku ovet kolisee aamusin.
Keittiö on mutkas. Mihin tossa laittaa ruokapöydän? Keskelle käytävää. Vai kuskataanko ne ruuat tonne ruokailutilaan ain. En tykkää.
Saunan ovi vie hirvittävästi tilaa kylppärissä. Meillä on ittel minikoti mut jos uuden rakentaisin niin miettisin tarkkaan.
Mym kirjoitti:
Mun mielest tossa pohjas on kaikki piekes. Ihme ovi rykelmä tos minieteisessä. Mä voin nähdä se kaaoksen ku ovet kolisee aamusin.
Keittiö on mutkas. Mihin tossa laittaa ruokapöydän? Keskelle käytävää. Vai kuskataanko ne ruuat tonne ruokailutilaan ain. En tykkää.
Saunan ovi vie hirvittävästi tilaa kylppärissä. Meillä on ittel minikoti mut jos uuden rakentaisin niin miettisin tarkkaan.
Ovet kolisee? Mitkään ovet ei osu auetessaan toisiinsa. Eikä toi ruokailutila niin kaukana ole. Kaappitilan määrä taitaa olla aika vähäinen.
Mun mielestä oikein toimiva pohja. Kompakti. Miettisin kylppärin kalusteet ja varustuksen tarkasti tilaa hyödyntäen. Esim. kahdelle altaalle tuskin tarvetta? Keittiössä luopuisin U-mallista, kulmaratkaisut ei toimivia. Mutta muuten hyvä!
Minusta pytty kylppärissä ei ole lainkaan huono. Eikö monella ole pissahätä mennessä pesulle? Mutta ainoana alakerran vessana en sitä ymmärrä. Jos kyse olisi bonusvessasta, niin miksei. Voi sitäkin hätätilanteessa ja suihkun yhteydessä sitten käyttää.
Eli alakertaan erillinen vessa. Ei ole kiva, että vieraatkin menee teidän khh-kylppäriin aina.
Vierailija kirjoitti:
Minusta pytty kylppärissä ei ole lainkaan huono. Eikö monella ole pissahätä mennessä pesulle?
Tämä on asia jota en tajua. Onks se joku luonnonlaki, kun hyppää saunan lauteille niin alkaa suoli tyhjenemään?
Meillä kyllä lapset riisuu eka vaatteet ja menee sitten pissalle. Sitten pesulle. Aina ennen suihkua ja saunaa. En tiedä, onko niissä joku vika :) Meillä siis vessa (asunnon ainoa!) kylppärissä. En siis osaa samaistua tuohon ongelmaan, että pytty kylppärissä. Tai haittaisi, että vieraat sinne menee. Ei siellä ole mitään salaista.
Mun mielestä tuo pohja on aivan toimiva. Jos vintissä on vessa myös, niin mitään en muuttaisi.
Ei niissä lapsissa mitään vikaa ole. En vaan tykkää, että siellä missä peseydytään myös paskotaan. Makuasioita, mutta mun mielestä koko konsepti on myyty kätevyydellä. Todellinen syy tuollaiseen tilasuunnitteluun on säästö.
Mulla on aika uusi talo ja suunniteluperiaate oli likaiset asiat ja puhtaat asiat. Pöntöt on sijoitettu omaan koppiinsa pikkuruisen käsienpesualtaan kanssa. Ei siellä ole tarkoituskaan peseytyä ja ovat tavallaan kuivia tiloja.
Suomalaisittain tilat suunnitellaan tekniikka edellä, eli asiat joissa käsitellään vettä ja sitten ne tilat vesieristetään ja lattiakaivotetaan. Mielestäni lähinnä säästösyistä ja aivan turhaan.
Minusta tuo pohja on toimiva eikä hukkaneliöitä ole.
Jos on alakerrassa erikseen kodinhoitohuone/kylppäri ja vessa, niin menee turhaan neliöitä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo pohja on toimiva eikä hukkaneliöitä ole.
Jos on alakerrassa erikseen kodinhoitohuone/kylppäri ja vessa, niin menee turhaan neliöitä siihen.
No ajattelin, että portaiden alle olisi laittanut vessan mutta sisäänkäynti tulee vähän inhottavasti suoraan olohuoneeseen. Mielestäni vessa pitäisi aina olla vähän kulman takana.
Tuulikaapin oven avautuessa sisäänpäin tulee todella ahdasta, tulet sisään parin lapsen kanssa saatuasi ulko-oven kiinni yrität aukaista välioven , mihin ihmeeseen menette syrjään jotta oven saa aukaistua? Yksin jos on onnistu se mut ihan pielessä se on suunnittelu tuossa .
Kiitos taas mielipiteistä!
Pohjapiirros ei ole täysin ajantasalla. Olemme jättäneet keittiöstä ikkunan puoleiset kaapit kokonaan pois, tuulikaapin oven kokonaan pois, kylpyhuoneen ovi aukeaa sisään, ja kodinhoitonurkkauksen altaan pois.
Moni on sanonut pohjaa tosi kompaktiksi, ja nyt mietityttää että tuleeko tästä ahdas... Emme halua liikaa neliöitä, kun lapset kuitenkin aikanaan lentävät pesästä, mutta en halua tuntea olevani loukussakaan.
Ehdottomasti erillinen vessa! Erillinen kodinhoitohuone ei ole niin välttämätön.