Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin opintovapaalle, miten toimin?

Vierailija
16.04.2016 |

Olen siis ollut jo 5 vuotta samalla työnantajalla ja haluaisin opiskelemaan. Kerro, jos tiedät, miten työnantajan kanssa nyt toimitaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä työehtosopimuksestasi. Siihen on joka työpaikassa omat ehtonsa.

Vierailija
2/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://opintovapaa.fi/

Jokaisella työntekijällä, joka täyttää ehdot, on oikeus opintovapaaseen. Ei siis riipu työpaikasta tai työehtosopimuksesta. 

Voit siis hakea opintovapaata työnantajalta, jos olet ollut töissä  vähintään 

vuoden. Jotta saisit Koulutusrahastolta aikuiskoulutustukea, vaatimuksena on, että on kahdeksan vuoden työhistoria ja on ollut nykyisellä työnantajalla vähintään vuoden. Muuten sinun täytyy rahoittaa opintosi muilla keinoin, esim. omilla säästöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sikäli riippuu, että työnantajan pitää hyväksyä opintosi. Tarkoitan tällä sitä, että esim meillä opintojen pitää jotenkin liittyä työhöni eli niistä pitää olla työssäni hyötyä, muutoin ei opintovapaata saa. Sama ei ole kaikissa työpaikoissa, siksi selvitä kuinka teillä on.

Vierailija
4/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutoinkin, jos olisin sinä, ottaisin ihan ensin yhteyttä omaan lähiesimieheeni. Hän tietää miten toimitaan. Ennen kuin teen mitään muuta, juttelisin hänelle. Kaikki vastaukset täällä arvuuttelua enemmän tai vähemmän.

Vierailija
5/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelun ei tarvitse liittyä omaan työhön, jos olet ollut yli vuoden työnantajalla, sinulla on mahdollisuus 2v opintovapaaseen.

opintovapaa.fi-sivuilta löydät hyvän tietopaketin kerrottuna vaiheittain, sekä valmiin hakemuspohjan jolla anoa opintovapaata työnantajalta.

Vierailija
6/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Kyllä sikäli riippuu, että työnantajan pitää hyväksyä opintosi. Tarkoitan tällä sitä, että esim meillä opintojen pitää jotenkin liittyä työhöni eli niistä pitää olla työssäni hyötyä, muutoin ei opintovapaata saa. Sama ei ole kaikissa työpaikoissa, siksi selvitä kuinka teillä on.

Ei pitäisi olla väliä mitä opiskelee, mun käsittääkseni ehdot eivät ole työpaikkakohtaisia vaan kaikille samat. Ap:n kannattaa hakea se kouluaikana ensin ja sitten hakemus opintovapaasta työnantajalle. Hakemus viimeistään 45 arkipäivää ennen koulun alkua. Voit hakea alustavaa päätöstä opintotuesta koulutusrahastosta. Joudut kuitenkin tekemään varsinaisen hakemuksen kun vapaa on myönnetty.

Vierailija
7/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitti:

Ei pitäisi olla väliä mitä opiskelee, mun käsittääkseni ehdot eivät ole työpaikkakohtaisia vaan kaikille samat. Ap:n kannattaa hakea se kouluaikana ensin ja sitten hakemus opintovapaasta työnantajalle. Hakemus viimeistään 45 arkipäivää ennen koulun alkua. Voit hakea alustavaa päätöstä opintotuesta koulutusrahastosta. Joudut kuitenkin tekemään varsinaisen hakemuksen kun vapaa on myönnetty.

Olettaisin, että tässä pätee samat ehdot kuin vuorotteluvapaassa. Jos se ei työnantajan kohdalla ole mahdollista myöntää apn haluamasta ajankohdasta, työnantajan ei ole sitä pakko tehdä. Tai myöntää ollenkaan.

Vierailija
8/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitti:

Olettaisin, että tässä pätee samat ehdot kuin vuorotteluvapaassa. Jos se ei työnantajan kohdalla ole mahdollista myöntää apn haluamasta ajankohdasta, työnantajan ei ole sitä pakko tehdä. Tai myöntää ollenkaan.

Voi kerran evätä mutta erittäin painavasta syystä ja vain seuraavan koulutuksen alkuun. Sitten pitää myöntää.

Vierailija
9/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pääset opntovapaallesi! :)

Vierailija
10/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitti:

Miksi pitää päästä vastaamaan jos heittää vaan oletuksia? Olet nimittäin väärässä. Lukekaa esim tuolta jo linkatulta sivulta faktoja älkääkä levittäkö mutua, joku vielä uskoo.

Vierailija
11/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta tiedän, että vuorotteluvapaalle ei pääse, jos työnantaja ei ole löytänyt työntekijää työkkäristä tilalle. Työnantajana en myöskään katsoisi hyvällä, jos joku lähtee opiskelemaan vaikka arabiaa, josta ei olisi työssä hyötyä. Tulisi fiilis, että tyyppi jättää pulaan. Siksi olisi hyvä jutella työnantajan kanssa, niin kaikki olisi avoimesti pöydällä. Eikä tulisi mitään urputtamista mistään taholta.

Miksi sinä oletat, ettei työehtosopimuksissa voisi olla poikkeuksiakin.

Vierailija
12/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Jos sairastut lomalla, sairastat kuusi päivää, ennen kuin voit peruuttaa lomasi, jos sairaus jatkuu sen yli. Tuosta yleisestä lainmuutoksesta huolimatta, meidän työehtosopimuksessa on kohta, joka tulee edelleen olemaan voimassa, yleisestä lainmuutoksesta huolimatta, että jos ekasta sairastumispäivästä esittää sairauslomatodistuksen, ja ilmoittaa esimiehelle, loma siirretään välittömästi. Meitä ei siis tule jatkossakaan koskettamaan tuo lainmuutos.

Huonosti muotoiltu, mutten jaksa nyt tekstiä viilata. Toinenkin lakimuutos minkä hallitus esitti, ei tule koskettamaan meitä.

Vierailija
13/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän, että vuorotteluvapaalle ei pääse, jos työnantaja ei ole löytänyt työntekijää työkkäristä tilalle. Työnantajana en myöskään katsoisi hyvällä, jos joku lähtee opiskelemaan vaikka arabiaa, josta ei olisi työssä hyötyä. Tulisi fiilis, että tyyppi jättää pulaan. Siksi olisi hyvä jutella työnantajan kanssa, niin kaikki olisi avoimesti pöydällä. Eikä tulisi mitään urputtamista mistään taholta.

Vuorotteluvapaa ja opintovapaa ovat eri asioita. Se on ihan sama mitä työnantaja on mieltä alasta jota vapaalle jäävä aikoo opiskella. Toki avoimuus ja hyvä henki on suotavaa niinkuin joka asiassa mutta jos hakija täyttää opintovapaan ehdot ei työnantajalla ole mitään jurputtamista.

Itse olen nyt opintovapaalla joten tiedän mistä puhun. Mun työnantajan kanssa kaikki hoitui hyvin :)

Vierailija
14/14 |
16.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitti:

Vuorotteluvapaa ja opintovapaa ovat eri asioita. Se on ihan sama mitä työnantaja on mieltä alasta jota vapaalle jäävä aikoo opiskella. Toki avoimuus ja hyvä henki on suotavaa niinkuin joka asiassa mutta jos hakija täyttää opintovapaan ehdot ei työnantajalla ole mitään jurputtamista.

Itse olen nyt opintovapaalla joten tiedän mistä puhun. Mun työnantajan kanssa kaikki hoitui hyvin :)

Hyvä juttu ja toivon ap:lle samaa!