Saako lapsen komentaa ulos?
Vai pitäiskö 7v:n saada itse päättää haluaako ulkoilla vai ei?
Kommentit (5)
Juuri "komensin" 14v:n kävelylle aurinkoiseen kevätsäähän, muuten menisi täysin löhnöilyksi ja ruutuiluksi. Sisarensakin aamupäivän urheilemassa ja iltapäivällä kuitenkin saavat sitten pelata pelejään kunnolla.
Ja jos jotakuta hiertää tämä asetelma, että "mamma sitten vaan saa ruutuilla" niin olen kyllä hoitanut jo pyykkirumbaa ja äsken imuroin asunnon, kohtapuoliin bolognesen tekoon että ehtii hautua ennen penskojen lounasaikaa. Ulkona olen arkisin keskimäärin 3-4h/pvässä.
Todellakin. Itse häädän säännöllisesti lapset (7 ja 10 v) ulos trampalle, pyöräilemään tms. Tämän päivän lapset liikkuvat aivan liian vähän. Ruutuaikaa aoívan liian paljon. Seuraukset nähtävillä jo.
Vierailija kirjoitti:
Saa komentaa. Päivittäinen ulkoilu on tärkeää, ainoa mihin lapsi voi itse vaikuttaa ainakin jossain määrin on ulkoilun ajankohta (meneekö nyt vai iltapäivällä) ja missä ulkoilee (kävelylle, pyöräilemään, omaan pihaan vai muualle).
Itselleni jäi ihan järkyttävät traumat siitä, kun äiti pakotti joka päivä ulos. Siellä istuin yksinäni lumihangessa odottamassa, milloin pääsisi sisään. Jos lapset pakottaa ulos, sinne on mentävä itse mukaan!
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa komentaa. Päivittäinen ulkoilu on tärkeää, ainoa mihin lapsi voi itse vaikuttaa ainakin jossain määrin on ulkoilun ajankohta (meneekö nyt vai iltapäivällä) ja missä ulkoilee (kävelylle, pyöräilemään, omaan pihaan vai muualle).
Itselleni jäi ihan järkyttävät traumat siitä, kun äiti pakotti joka päivä ulos. Siellä istuin yksinäni lumihangessa odottamassa, milloin pääsisi sisään. Jos lapset pakottaa ulos, sinne on mentävä itse mukaan!
Tietysti pienten lasten kanssa pitää itsekin ulkoilla, mutta tuollaiset kouluikäiset pärjäävät jo ihan hyvin ilman vanhempiakin. 7-vuotiaalle voi ihan hyvin antaa vaikka karkkirahan mukaan (eikö lauantai ole edelleen yleinen karkkipäivä?) ja käskeä pyörällä kauppaan/kioskille, samalla siinä tekee pidemmänkin lenkin.