Voitteko selittää, mikä lapsen kasvissyönnissä on niin väärin?
Tarkoitan kasvissyönnillä tässä nyt lihan pois jättämistä, mutta kananmunan ja maitotuotteiden käyttöä.
Miksei ihmiset tajua, että lihan pois jättäminen on oikeasti parempi vaihtoehto ja että vegetaristi ja vegaani ovat eri asioita?
Miksi on niin väärin olla syöttämättä lapselleen lihaa?
Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, en syöttäisi heille lihaa. Sitten kun menevät kouluun, saavat päättää itse mitä siellä syövät. Meillä kotona ei lihaa ole tarjolla, ja kerron mistä liha on peräisin. Vegaania en lapsestani tekisi, kun en itsekään sellainen ole.
Noniin, paskamyrsky alkakoon.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan kasvissyönnillä tässä nyt lihan pois jättämistä, mutta kananmunan ja maitotuotteiden käyttöä.
Miksei ihmiset tajua, että lihan pois jättäminen on oikeasti parempi vaihtoehto ja että vegetaristi ja vegaani ovat eri asioita?
Miksi on niin väärin olla syöttämättä lapselleen lihaa?
Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, en syöttäisi heille lihaa. Sitten kun menevät kouluun, saavat päättää itse mitä siellä syövät. Meillä kotona ei lihaa ole tarjolla, ja kerron mistä liha on peräisin. Vegaania en lapsestani tekisi, kun en itsekään sellainen ole.
Noniin, paskamyrsky alkakoon.
Olen ollut lapsesta saakka "kasvissyöjä", ts. En syö lihaa. Kalasta lähtien kaikkea muuta kyllä.
Ikää on nyt jo yli 40. Muita ongelmia ei ole ollut paitsi 80-luvun umpimielinen yhden muotin koulu, jossa lopulta ruokailu oli niin vaikeaa että paastosin koulupäivät.
Vanhempani eivät olleet kasvissyöjiä. Minusta sellainen tuli, koska en ollut koskaan pitänyt lihan mausta ja 5 vuoden iässä söin pahasti pilaantumutta jauhelihaa. Myrkytyksestä parannuttuani lihaa en vain saanut suuhun.
Jos joku omista lapsistani (he syövät lihaa silloin kun sitä on tarjolla) haluaa olla syömättä lihaa, niin siitä vain. Pärjäsin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että liha kuuluu ihmisen ravintoon. Kasvisruuasta ei saa kaikkea tarpeellista. Ei edes sitä proteiinia, koska ihminen pystyy hyödyntämään eläinproteiinin paremmin kuin kasviksista saatavan. Lisäksi esim. B12-vitamiinia saa vain lihasta.
Eläinproteiinia saa kananmunasta, ystävä hyvä. Jokainen lihaa syömätön tietää, että B12 pitää ottaa purkista.
ApMitä järkeä syödä purkista, jos sitä saa luonnollisesta ravinnosta?
Mä henkilökohtaisesti en halua syödä toisen ruumista, kun syöty eläin on kärsinyt ja kuollut täysin turhaan :)
Miksi lapsen pitäisi kärsiä sinun fobioistasi?
Mun mielestä ruumiin syömisen pitäminen ällöttävänä ei ole mikään fobia, vaan ihan normaalia.
Olet pelkoinesi vähemmistöä. Eläimet syö toisten eläinten ruumiita, ja suurin osa ihmisistä syö lihaa. Anna lapselle vapaus valita haluaako hän olla kasvissyöjä. Vai pakotatko lapsen myös uskontokuntaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että liha kuuluu ihmisen ravintoon. Kasvisruuasta ei saa kaikkea tarpeellista. Ei edes sitä proteiinia, koska ihminen pystyy hyödyntämään eläinproteiinin paremmin kuin kasviksista saatavan. Lisäksi esim. B12-vitamiinia saa vain lihasta.
Eläinproteiinia saa kananmunasta, ystävä hyvä. Jokainen lihaa syömätön tietää, että B12 pitää ottaa purkista.
ApMitä järkeä syödä purkista, jos sitä saa luonnollisesta ravinnosta?
Mä henkilökohtaisesti en halua syödä toisen ruumista, kun syöty eläin on kärsinyt ja kuollut täysin turhaan :)
Miksi lapsen pitäisi kärsiä sinun fobioistasi?
Mun mielestä ruumiin syömisen pitäminen ällöttävänä ei ole mikään fobia, vaan ihan normaalia.
Ja anorektikko pitää itseään lihavana. Se kuuluu sairauteen.
Ei siinä mitään vikaa ole, enkä itsekkään lapselleni syöttäisi lihaa. Aina täällä ruvetaan riehumaan siitä proteiinista ja miten sitä pitää saada niin helvetisti. Proteiinia on myös kasviksissa, mutta ei tietenkään niin paljon kun lihassa. Perunoissa 2,2g/100g, Parsakaali 4,6/100g, Linssi 7,6g/100g. Kyllä eri kasviksia lisäilemällä saa helposti sitä proteiini. Eli yhdellä aterialla esim noista sais sen vähintään 15g.
Itse saan B12 maidonkorvikkeista, joihin sitä on lisätty.
Lasta on hyvä totuttaa pienestä pitäen monipuolisesti eri makuihin, jo hyvissä ajoin ennen kouluikää. Turhia ruokarajoituksia kehotetaan muutenkin välttämään, en ymmärrä, miksi lapsen makumaailmaa pitäisi tieten tahtoen supistaa lihankaan osalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään vikaa ole, enkä itsekkään lapselleni syöttäisi lihaa. Aina täällä ruvetaan riehumaan siitä proteiinista ja miten sitä pitää saada niin helvetisti. Proteiinia on myös kasviksissa, mutta ei tietenkään niin paljon kun lihassa. Perunoissa 2,2g/100g, Parsakaali 4,6/100g, Linssi 7,6g/100g. Kyllä eri kasviksia lisäilemällä saa helposti sitä proteiini. Eli yhdellä aterialla esim noista sais sen vähintään 15g.
Itse saan B12 maidonkorvikkeista, joihin sitä on lisätty.[/quote
Kasvisproteiinissa ei ole kaikkia tarvittavia aminohappoja. Niitäkin pitää osata yhdistellä. Ei riitä että vedät pelkkiä papuja.
Ei lapsen kasvisruoassa ole mitään pahaa. - Se mikä on kurjaa on se, että osa vanhemmista tuntuu ajattelevan, että ruoavaliot on keksitty heidän kiusakseen. - Tämän vuoksi eivät halua kutsua esimerkiksi lastensa synttäreille meitä "rajoittuneita," jotka tarvitsemme tai joiden lapset tarvitsevat, jotenkin erityistä huomioita. - Itse olen käynyt useimmillakin synttäreillä aikanaan omin eväin ja aina on ollut hauskaa. Nykyäänkin käyn mm. juhlissa (/ muissa sosiallisissa tilaisuuksissa) toisinaan edelleen omin eväineni ja olen oppinut tiedostamaan, että ruokavalioni oikeasti rajoittaa ei paljon, mutta jonkin verran sosiaalisten suhteiden muodostumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan B12 maidonkorvikkeista, joihin sitä on lisätty.[/quote
Kasvisproteiinissa ei ole kaikkia tarvittavia aminohappoja. Niitäkin pitää osata yhdistellä. Ei riitä että vedät pelkkiä papuja.
''Myös kasvisruoan proteiineissa on monipuolisesti aminohappoja. Kuitenkin käytettäessä vain tavallisia kasviksia saattaa aminohapoista lysiinin, metioniinin ja treoniinin saanti jäädä niukanlaiseksi. Tilanne paranee, jos ruokavalioon sisältyy riittävästi palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä.''
Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00…
Olemme poikaystävän kanssa kasvissyöjiä ja vaikka meillä ei ole lapsia vielä sitten kun niitä tulee, he saavat syödä samaa ruokaa kanssamme. En ymmärrä miten kasvissyönti voi olla joillekin sellainen ongelma.
Yleisesti ottaen kasvissyöjät ovat tarkempia ravinnostaan ja syövät terveellisemmin. Syömme joka päivä myös proteiinia eri muodoissa, joten en usko, että proteiininpuutos uhkaa heti. Syön d- ja b-vitamiinit purkista, mutta niin tekevät myös monet lihansyöjät, koska näitä vitamiineja on joskus hankala saada tarpeeksi. Mitä ovat ne vitamiinit ja ravintoaineet, jotka aina jäävät puuttumaan siitä kasvisruokavaliosta? Jos B12 ei lasketa? En ole koskaan ymmärtänyt lihaa vitamiinien lähteenä, koska kasviksissahan on paljon eri vitamiineja.
Kukaan ei syötä lapsille kaikkia mahdollisia ruokia, joten jollekin lapset ovat nirsoja joka tapauksessa. Me tykkäämme kokata erilaisia ruokia ja kokeilla omituisimpiakin raaka-aineita, joten siten lapsi oppii maistelemaan erilaisia ruokia.
Kaikkia eri aminohappoja ei tarvitse saada samalla aterialla, vaan ne voi saada muutaman päivän sisällä. Käyttämällä monipuolisesti eri tuotteita, saa kaikki tarvitsemansa aminohapot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista saa liikaa proteiinia ruoasta, ja se rasittaa mm. munuaisia. Kasvisruokavaliolla proteiininsaanti pysyy järkevissä mittasuhteissa. Lisäksi D-vitamiinia ei saa tarpeeksi mistään ruoasta, joten niitä vitamiineja joutuu joka tapauksessa syömään.
Suurin osa aikuisista saa liikaa proteiiniä. Mutta lapsilla se proteiinin tarve on paljon suurempi ja vaihtelee lapsikohtaisesti vielä ihan hirveästi. Lähinnä kasvun ja liikkumisen vaikutuksesta. Aika paljon saa papuja ja pähkinöitä vetää, että urheileva lapsi saa proteiininsä. Aloituksessa oli mukana maito ja munat. Niissä on proteiiniä reilusti. suomessa aikuisetkin juovat maitoa ja siitä tulee proteiinibuusti päivään.
Me ollaan ovo-laktovege perhe. Lapset syövät mummoloissa itse pyydettyä kalaa viikottain
Kouluun mennessä saivat valita itse.
Esikoinen pysyi koulussakin vegenä kutosen loppuun. Yläasteella täällä on mahdollista päivittäin valita vege tai liharuoka.
Kuopus puolestaan valitsi lihavalion ekalla.
Kotona vain kasvisruokaa.
Vain D-vitamiini purkista ja pimeään aikaan 50mg, valosaan 20 mg.
B12 lisää ei ole tarvittu. Joka toinen vuosi ollaan verikokeella tarkistettu tarve, myös D-vitamiinin.