Voitteko selittää, mikä lapsen kasvissyönnissä on niin väärin?
Tarkoitan kasvissyönnillä tässä nyt lihan pois jättämistä, mutta kananmunan ja maitotuotteiden käyttöä.
Miksei ihmiset tajua, että lihan pois jättäminen on oikeasti parempi vaihtoehto ja että vegetaristi ja vegaani ovat eri asioita?
Miksi on niin väärin olla syöttämättä lapselleen lihaa?
Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, en syöttäisi heille lihaa. Sitten kun menevät kouluun, saavat päättää itse mitä siellä syövät. Meillä kotona ei lihaa ole tarjolla, ja kerron mistä liha on peräisin. Vegaania en lapsestani tekisi, kun en itsekään sellainen ole.
Noniin, paskamyrsky alkakoon.
Kommentit (31)
Näin juuri!
Joka kodissa on kuitenkin jotain ruokia, mitä siellä ei tarjoilla. Ei meilläkään nostettu pienenä siitä meteliä että äiti tai isä ei sisäelimiä valmistanut. Mummolassa saatiin näitä syödä jos haluttiin (sisko halusi, minä en).
Itse nostaisin mielummin meteliä sekasyöjien kodeista joissa ei koskaan ole tarjolla parsaa tai granaattiomenaa - niitä kun ei pääse maistamaan edes koulussa!
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään pahaa olekaan, jos ruokavalio on monipuolinen. Ts. myös proteiinia täytyy saada jostain.
Näin juuri. Kananmuna on esimerkiksi hyvä proteiinin lähde, samoin pavut. Lihansyönti ei ole mikään automaattisesti monipuolinen ruokavalio, sekasyöjäkin voi syödä surkeasti.
Ap
Ei kai siinä mitään väärin ole. Siis jos tosiaan osaa tehdä ruokaa monipuolisesti ja katsoo, että lapsi saa tarpeeksi proteiiniä ja vitamiinit yms. En näe tuossa ongelmaa. Se proteiinin määrä kasvavalla ja liikkuvalla lapsella on yllättävän suuri. tuskin tuolla maito-munalinjalla puuttuu mitään vitamiinejäkään. En ole perehtynyt kuin maodottomaan ja munattomaan ruokavalioon. Tietysti kun lapsi syö muualla voi olla ettei ruoka ole täysipainoista. Esim. kaverillaan ja monissa tapahtumissa ja juhlissa kasvisvaihtoehto on vain muodon vuoksi.
Siksi, että liha kuuluu ihmisen ravintoon. Kasvisruuasta ei saa kaikkea tarpeellista. Ei edes sitä proteiinia, koska ihminen pystyy hyödyntämään eläinproteiinin paremmin kuin kasviksista saatavan. Lisäksi esim. B12-vitamiinia saa vain lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että liha kuuluu ihmisen ravintoon. Kasvisruuasta ei saa kaikkea tarpeellista. Ei edes sitä proteiinia, koska ihminen pystyy hyödyntämään eläinproteiinin paremmin kuin kasviksista saatavan. Lisäksi esim. B12-vitamiinia saa vain lihasta.
Eläinproteiinia saa kananmunasta, ystävä hyvä. Jokainen lihaa syömätön tietää, että B12 pitää ottaa purkista.
Ap
Pähkinöistä saa myös hyvin proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinproteiinia saa kananmunasta, ystävä hyvä. Jokainen lihaa syömätön tietää, että B12 pitää ottaa purkista.
Ap
Mitä järkeä syödä purkista, jos sitä saa luonnollisesta ravinnosta?
B12-vitamiinia saa kyllä myös kananmunista ja maitotuotteista.
Koska silloin pitää olla todella tarkka sen ravinnon suhteen. Haluatko pelata venäläistä rulettia lapsesi terveydellä? Haluatko että lapsesi hermosto ja aivot jää kunnolla kehittymättä vitamiinipuutostilojen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista saa liikaa proteiinia ruoasta, ja se rasittaa mm. munuaisia. Kasvisruokavaliolla proteiininsaanti pysyy järkevissä mittasuhteissa. Lisäksi D-vitamiinia ei saa tarpeeksi mistään ruoasta, joten niitä vitamiineja joutuu joka tapauksessa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että liha kuuluu ihmisen ravintoon. Kasvisruuasta ei saa kaikkea tarpeellista. Ei edes sitä proteiinia, koska ihminen pystyy hyödyntämään meläinproteiinin paremmin kuin kasviksista saatavan. Lisäksi esim. B12-vitamiinia saa vain lihasta.
ApMitä järkeä syödä purkista, jos sitä saa luonnollisesta ravinnosta?
Harvan sekasyöjänkään B12 vitamiini varastot ovat hyvät. Sen voi selvittää verikokeella.
Ihan kiinnostaisi tietää, mitä syöt ja paljonko, että D vitamiini varastosi ovat hyvällä mallilla?
Ohis
Monipuolinen ruokavalio opettaa lapsesta kaikkiruokaisen. En oikein tykkää ajatuksesta, että lapsesta opetetaan elämäntapanirsoilijaa aktiivisesti. Allergiat ovat toinen juttu, koska niissä on terveydellinen SYY karsia ruokavaliota.
Sitä paitsi on hankalampaa koota monipuolinen ja ravintorikas ruokalista ilman kaikkia lihavalmisteita kuin jos kaikkea syödään kohtuullisesti ja monipuolisesti.
Tämän vuoksi meillä lapsi syö liharuokiakin, vaikka minä en syökään (syön maitotuotteita ja kalaa, en munia).
Ps. Miksi et syö lihaa, ap? Eettiset perusteet vähän ontuvat, koska kumminkin syöt niitä kaikkein ahtaimmin ja huonoimmissa oloissa pidettyjen tuotantoeläinten eli kanojen munia ja juot maitoa. Itse olen jättänyt lihan pois terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä henkilökohtaisesti en halua syödä toisen ruumista, kun syöty eläin on kärsinyt ja kuollut täysin turhaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista saa liikaa proteiinia ruoasta, ja se rasittaa mm. munuaisia. Kasvisruokavaliolla proteiininsaanti pysyy järkevissä mittasuhteissa. Lisäksi D-vitamiinia ei saa tarpeeksi mistään ruoasta, joten niitä vitamiineja joutuu joka tapauksessa syömään.
Puhut paskaa, kuten kasvishihhulit yleensä. Pistähän lähdettä tuolle väitteellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki ei erinäisistä syistä halua syödä sitä ruokaa mistä sitä saa. B12-vitamiinia on ennen saanut myös kasviksista, kun kaikki ei ollut niin steriiliä kuin nykyään.
Onneksi nykyään voi valita :) Kyllähän maitoonkin lisätään D-vitamiinia ja hyvin iso osa B12-lisäravinteista annetaan karjalle ympäri maailman.
Vierailija kirjoitti:
Monipuolinen ruokavalio opettaa lapsesta kaikkiruokaisen. En oikein tykkää ajatuksesta, että lapsesta opetetaan elämäntapanirsoilijaa aktiivisesti. Allergiat ovat toinen juttu, koska niissä on terveydellinen SYY karsia ruokavaliota.
Sitä paitsi on hankalampaa koota monipuolinen ja ravintorikas ruokalista ilman kaikkia lihavalmisteita kuin jos kaikkea syödään kohtuullisesti ja monipuolisesti.
Tämän vuoksi meillä lapsi syö liharuokiakin, vaikka minä en syökään (syön maitotuotteita ja kalaa, en munia).
Ps. Miksi et syö lihaa, ap? Eettiset perusteet vähän ontuvat, koska kumminkin syöt niitä kaikkein ahtaimmin ja huonoimmissa oloissa pidettyjen tuotantoeläinten eli kanojen munia ja juot maitoa. Itse olen jättänyt lihan pois terveyssyistä.
Ihan vaan siksi, että olen tällä hetkellä elämäntilanteessa jossa veganismi ei olisi mahdollinen - esimerkiksi työssäni. Kuten joku toinenkin sanoi, en halua syödä ruumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä henkilökohtaisesti en halua syödä toisen ruumista, kun syöty eläin on kärsinyt ja kuollut täysin turhaan :)
Miksi lapsen pitäisi kärsiä sinun fobioistasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että liha kuuluu ihmisen ravintoon. Kasvisruuasta ei saa kaikkea tarpeellista. Ei edes sitä proteiinia, koska ihminen pystyy hyödyntämään meläinproteiinin paremmin kuin kasviksista saatavan. Lisäksi esim. B12-vitamiinia saa vain lihasta.
Harvan sekasyöjänkään B12 vitamiini varastot ovat hyvät. Sen voi selvittää verikokeella.
Ihan kiinnostaisi tietää, mitä syöt ja paljonko, että D vitamiini varastosi ovat hyvällä mallilla?
Ohis
Sitä suuremmalla syyllä ei kannata vähentää ruoastaan niitä ravinnonlähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen pitäisi kärsiä sinun fobioistasi?
Mun mielestä ruumiin syömisen pitäminen ällöttävänä ei ole mikään fobia, vaan ihan normaalia.
Eihän siinä mitään pahaa olekaan, jos ruokavalio on monipuolinen. Ts. myös proteiinia täytyy saada jostain.