Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia? Kaverilla kotona 100 purkkia hernekeittoa, 200 purkkia tomaattimurkskaa,

Vierailija
15.04.2016 |

papusäilykkeitä myös 100 purkkia, kuivattuja papuja ja linssejä parisenkymmentä kiloa, kuivattuja marjarouheita useampi kg, lisäksi kalasäilykkeitä ( makrillia, tonnikalaa yms) monta kymmentä purkkia, hillosipuleita, oliiveita, säilykeherneitä, suolakurkkuja yms. kasvissäilykkeitä myös vaan yhteensä parisataa purnukkaa/tölkkiä, hedelmäsäilykkeitä kymmeniä ja näkkileipää kymmenittäin.

Olin kaverin luona, ja ruvettiin laittamaan ruokaa. Hän katsoi keittiön kaappian, ja sanoi, että tomaattimurska onkin loppu, ja pyysi minua hakemaan vaatehuoneesta tomaattimurskatölkin. Siellä sitten näin tuon ruokavaraston. vähän kyselin siitä, niin on kuulemma pahan päivän varalle. Lisäksi on jauhoja ja kuivahiivaa, jotka ovat pakattu muovilaatikkoon. Nämä ovat kellarivarastossa.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purkkihernekeittoa 100 purkkia? 500 gramman hernepussista tulee ehkä n.15 purkillista hernekeittoa.

Purkkikeitto on enimmäkseen purkitettua vettä.

No laitapa niitä herneitäs sitten kun on kiire, maailmanloppu, tai vaikka vesi tai sähkö poikki?

No minulla on mm. kaasutrangia jolla saan tehty hernekeittoa varsinkin kun on vielä painekattila.

Vai onko se kuolema muutamasta minuutista kiinni?

Vierailija
62/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purkkihernekeittoa 100 purkkia? 500 gramman hernepussista tulee ehkä n.15 purkillista hernekeittoa.

15? Et oo tosissas?

Kyllä vaan,lihaakin tuohon painekattilaan laitan n.3 kiloa,sipulia,porkkanaa ja luita jos saan.

On pikkuisen parempaa kuin purkkikeitto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15? Et oo tosissas?

Kyllä vaan,lihaakin tuohon painekattilaan laitan n.3 kiloa,sipulia,porkkanaa ja luita jos saan.

Ei taida monta hernettä siinä liemessä lillua 😃 jos meinaat 15 purkin määrän keittää yhdestä ainoasta pussista!

Vierailija
64/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jemmaisin enemmän hernekeittoa ja vähemmän tomaattimurskaa.

Vierailija
65/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15? Et oo tosissas?

Ei taida monta hernettä siinä liemessä lillua 😃 jos meinaat 15 purkin määrän keittää yhdestä ainoasta pussista!

Oletko koskaan edes käyttänyt kuivattuja herneitä? Herneet liotetaan ennen keiton valmistusta, jolloin ne turpoavat todella paljon. Helposti tulee 15 purkillista keittoa yhdestä pussista.

Vierailija
66/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No laitapa niitä herneitäs sitten kun on kiire, maailmanloppu, tai vaikka vesi tai sähkö poikki?

Trangia, tai vastaava retkikeitin, pitäisi hankkia kaiken varalle. Ja tietysti siihen sopivaa polttoainettakin olisi hyvä olla.

Tarkoitin sitä että trangialla on varmaan mukava keitellä kuivista herneistä soppaa.

Vierailija
67/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että joku uskoo sellaisen katastrofin olevan lähiaikoina edessä missä noita tarvitaan.

Itse uskon että joskus tulevaisuudessa täällä on todella pahat paikat mutta ei vielä vähään aikaan.

Viime vuoden marraskuussa olin kertausharjoituksissa ja eilen tuli taas kutsu toukokuussa pidettäviin kertauksiin. Nyt on PV:n harjoituksissa iso vaihde päällä ja ampumis- ja taisteluharjoituksia niissä liki kellon ympäri. Viime harjoituksen aikana ammuin kovilla enemmän kuin 11 kuukauden varusmiespalveluksen aikana.

Itse kävin just äskettäin täydennyspalveluksen ja erosin armeejan reservistä ihan varmuuden vuoksi, että jos tilanne tästä kärjistyy, niin en ainakaan itse ole lähdössä mihinkään sotimaan.

Vierailija
68/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tota logiikkaa, että varaudutaan johonkin maailmanloppuun ja katastrofiin ja sotaan, mutta selviytymisstrategiat rajoittuvat kotiin (tai mökkiin, niinkuin joku kommentoi). Siis vaikka kuinka olis hernekeittoa varasto täynnä, mitä se hyödyttää, kun joku jäätävä ydinlaskeuma tulee oman asuinalueen ylle? Tai joku maanjäristys/myrsky/otsonikehänrepeämä/lohikäärme/KingJongIl nousee kuolleista tms. Mitä te teette siellä omassa kämpässänne, jos siellä ei ole turvallista? Vai rakennatteko tyhjistä hernaritölkeistä jonkun säteilyä ja paskaa läpäisemättömän bunkkerin?

En ole denialisti - itseänikin kuumottaa ajatus jostain suuremmasta katastrofista ja jotkut skenaariot ovat hyvinkin mahdollisia. En kuitenkaan haaskaa nykyistä elämääni ja ruokarahojani säilykevaraston kasvattamiseen ja stressaamiseen jostain, mitä ei voi edes tietää tapahtuvaksi. Jos joku katastrofi tulee, siinä joutuu improomaan kuitenkin. Selviydyn tai en selviydy. Kaikkeen ei pysty varautumaan. Ja veikkaukseni on, että ajaudumme maailmanlaajuiseen katastrofiin hiljalleen; esim.ilmastonmuutoksesta johtuva talouskriisi, vesipula, energiapula ja kansanosien massamuutot, jotka aiheuttaa levottomuutta ja konflikteja. Kaikki tämä tapahtuu hiljalleen. Ja on jo tapahtumassa. Tilanne vain sitten kriisiytyy ja kärjistyy jossain kohtaa, ja silloin se on jo jotain sellaista, mistä ei hernepurkeilla selviä.

Oikeastaan, haluaisin vihoviimeisenä olla se tyyppi, jolla on kauhea ruokavarasto (tai muita hyödykkeitä), koska kriisin tullen kaikki rynnisivät kotiini, yrittäisivät käyttää hyväksi ja ehkäpä jopa tappaisivat/kiristäisivät päästäkseen osingoille.

Vierailija
69/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että joku uskoo sellaisen katastrofin olevan lähiaikoina edessä missä noita tarvitaan.

Itse uskon että joskus tulevaisuudessa täällä on todella pahat paikat mutta ei vielä vähään aikaan.

Viime vuoden marraskuussa olin kertausharjoituksissa ja eilen tuli taas kutsu toukokuussa pidettäviin kertauksiin. Nyt on PV:n harjoituksissa iso vaihde päällä ja ampumis- ja taisteluharjoituksia niissä liki kellon ympäri. Viime harjoituksen aikana ammuin kovilla enemmän kuin 11 kuukauden varusmiespalveluksen aikana.

Itse kävin just äskettäin täydennyspalveluksen ja erosin armeejan reservistä ihan varmuuden vuoksi, että jos tilanne tästä kärjistyy, niin en ainakaan itse ole lähdössä mihinkään sotimaan.

Ihan oikein. Ei Suomi kuitenkaan pärjäisi todellisen hyökkäyksen sattuessa. Eikös se joku tutkimuskin ollut, että Suomi kestäisi vain 5min, jos joku Venäjä tms hyökkäisi?

Ihan mielenkiinnosta: miten reservistä ja tuosta "sotavastuusta" voi erota? Onko siihen mahdollisuus siis vasta täydennyspalveluksen jälkeen? Esititkö vain niin huonokuntoista/kyvytöntä vai miten tuo asia menee?

Vierailija
70/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tota logiikkaa, että varaudutaan johonkin maailmanloppuun ja katastrofiin ja sotaan, mutta selviytymisstrategiat rajoittuvat kotiin (tai mökkiin, niinkuin joku kommentoi). Siis vaikka kuinka olis hernekeittoa varasto täynnä, mitä se hyödyttää, kun joku jäätävä ydinlaskeuma tulee oman asuinalueen ylle? Tai joku maanjäristys/myrsky/otsonikehänrepeämä/lohikäärme/KingJongIl nousee kuolleista tms. Mitä te teette siellä omassa kämpässänne, jos siellä ei ole turvallista? Vai rakennatteko tyhjistä hernaritölkeistä jonkun säteilyä ja paskaa läpäisemättömän bunkkerin?

En ole denialisti - itseänikin kuumottaa ajatus jostain suuremmasta katastrofista ja jotkut skenaariot ovat hyvinkin mahdollisia. En kuitenkaan haaskaa nykyistä elämääni ja ruokarahojani säilykevaraston kasvattamiseen ja stressaamiseen jostain, mitä ei voi edes tietää tapahtuvaksi. Jos joku katastrofi tulee, siinä joutuu improomaan kuitenkin. Selviydyn tai en selviydy. Kaikkeen ei pysty varautumaan. Ja veikkaukseni on, että ajaudumme maailmanlaajuiseen katastrofiin hiljalleen; esim.ilmastonmuutoksesta johtuva talouskriisi, vesipula, energiapula ja kansanosien massamuutot, jotka aiheuttaa levottomuutta ja konflikteja. Kaikki tämä tapahtuu hiljalleen. Ja on jo tapahtumassa. Tilanne vain sitten kriisiytyy ja kärjistyy jossain kohtaa, ja silloin se on jo jotain sellaista, mistä ei hernepurkeilla selviä.

Oikeastaan, haluaisin vihoviimeisenä olla se tyyppi, jolla on kauhea ruokavarasto (tai muita hyödykkeitä), koska kriisin tullen kaikki rynnisivät kotiini, yrittäisivät käyttää hyväksi ja ehkäpä jopa tappaisivat/kiristäisivät päästäkseen osingoille.

Jos tulis pitkäkestoinen kriisi, niin muuttaisin maaseudulle porukalla ja alkaisin elää samaan malliin kuin sukuni eli siellä 100 vuotta sitten.

Vierailija
71/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma talo ja oma tontti olisivat tarpeen jo yhteiskunnallisia muutoksia ajatellen. En ole ollenkaan varma, että työtä/tukia on saatavilla enää 20 vuotta tästä eteenpäin. Jonkinlaista omavaraisuutta kannattaa viritellä, jos kynnelle kykenee. Oma puulämmitteinen talo/mökki, pihassa marjapensaita, hedelmäpuita, varastossa puuta ja kalastus/metsästysvälineitä ja alan kirjallisuutta sekä käytännön taitojen harjoittelua. Vanhoja vaatteita vintille, ei roskiin. Maakellari valmiiksi heti, kasvihuoneen osat varastoon vähintään. Monenlaisia tietokirjoja eläintenhoidosta ravinnon hankintaan ja erätaitoihin hyllyyn valmiiksi. Mieluummin panostaisin enemmän tietoihin ja taitoihin kuin säilykkeisiin tai jauhoihin. Ruoan varastointi lienee ajankohtaista hieman myöhemmin, juuri nyt ei näy mitään äkillistä näköpiirissä.

Aivan. Kerrostaloissa tulee ensimmäisenä nälkä.

Vierailija
72/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastanut tai ostanut varastettua kamaa. Hernekeitto on hyvää. 

Vierailija
73/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Ei Suomi kuitenkaan pärjäisi todellisen hyökkäyksen sattuessa. Eikös se joku tutkimuskin ollut, että Suomi kestäisi vain 5min, jos joku Venäjä tms hyökkäisi?

Ihan mielenkiinnosta: miten reservistä ja tuosta "sotavastuusta" voi erota? Onko siihen mahdollisuus siis vasta täydennyspalveluksen jälkeen? Esititkö vain niin huonokuntoista/kyvytöntä vai miten tuo asia menee?

http://eroa-armeijasta.fi/

Ei tarvii mitään, vaikka uskonnonvakaus riittää eroamiseen. Joudut käymään rangaisluontoista koulutusta 5päivää sen jälkeen vuoden sisällä, mutta siitäkin saa rahaa 30euroa päivältä ja ruuat + majoituksen yms. Käytännössä olet naisten ja lasten joukossa sen jälkeen jos sota tulisi.

Vierailija
74/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangaistus*

Vierailija
75/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveilen myös tuollaisista varastoista ja ehkä teenkin sen. Olen karsinut muuta turhaa tavaraa todella paljon ja raivannut tilaa juuri ruokavarastoa ajatellen. Hieman rajoittaa se, että jos tulee jotain kuoriaisia kerrostalossa ja varastot menisivät pilalle. On myös vaikea keksiä hyviä ja säilyviä proteiinipitoisia ruoka-aineita, joita tulisi myös normaalisti käytettyä.

Pavut, kikherneet, linssit :)

Vierailija
76/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rangaistus*

Kuopan reunalla 7 reikää. Se on rangaistus valapattoudesta.

Vierailija
77/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se tuohon lopu.

Mulla on lisälämmitin joka toimii usealla polttoaineellaö. Polttoainetta ruuanlaittoon, agregaatti yms. 

Vierailija
78/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rangaistus*

Kuopan reunalla 7 reikää. Se on rangaistus valapattoudesta.

Ihan sama rangaistus se olisi rintamallakin. Ainut ero että rintamalla kuolee ihan varmasti.

Vierailija
79/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio erota, kun en ole koskaan liittynytkään. Jos sota tulisi, niin mulle ei kapiaisten kannata asetta antaa .. 

Vierailija
80/118 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se kuolema tulee heti, ei niistä hernekeitoista haittakaan ole. Jos joutuu kitumaan niin ei tarvi nälkäisenä kitua. Enkä kieltäisi nälkäisiltä ruokaa, jos joku sitten tulisi pyytämään osinkoja. 

Henkilökohtaisesti pelkään enemmän työttömyyttä ja tukien loppumista kuin sotaa tms. Siksi mökki maalla olisi kätevä. Polttopuista voisi aloittaa, nyt valmiiksi pilkottuakin saa vielä sopuhintaan. Katiska tai pari sekä tietoa kuinka tehdä ansoja riistalle. Vaikka puoli Suomea olisi työttömänä ja tulottomana, niin metsästyslupia ei heltiäisi, salaa se ruoanhankinta pitäisi hoitaa. Siksi vaivihkaisia välineitä, ei venettä verkkoineen tai äänekkäitä aseita. Noita kaneja voisi levittää ympäri Suomea lisääntymään, helppoa lihaa niistä saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan