Miksi vanhemmat eivät viitsi kasvattaa lapsiaan?
Olen pari vuotta työssäni ollut yläkoulun opettaja ja suht kauhuissani siitä, miten monet vanhemmat laiminlyövät kasvatustehtävänsä. Lasten koulunkäyntiä ei tueta, sosioemotionaaliset taidot ovat nolla, hyväksyttävän käytöksen rajat ovat hukassa, kengännauhoja ei osata sitoa eikä lapsille ei ole välttämättä koskaan (!) luettu kotona. Wilma-viesteinä tulee valituksia siitä, miten ihmeessä 13-vuotiaan saa tekemään läksynsä tai miten 15-vuotiasta häiritsee se, että opettaja oli kieltänyt kännykän näpräämisen ryhmätyön aikana.
Ystävällisenä muistutuksena: Niitä lapsia ei ole mikään pakko tehdä, jos kasvattaminen ei nappaa. On erittäin hyvä vaihtoehto jäädä lapsettomaksi. Mutta jos lapsia tehdään, on velvollisuutesi olla hyvä kasvattaja. Ei riitä, että olet sellainen viiden ja puolen, kutosen tai seiskamiikan vanhempi. Kanna vastuusi ja lakkaa sysäämästä kaikkea vastuuta koululle!
Kommentit (22)
Jos mulla olisi mukuloita, ehdoton vaatimus opettajille olisi se, ettei opettajat ole oikeistolaisia.
Ärsyttää opettajat joiden mielestä kasvattaminen = kasvattaminen juuri heidän omalla tyylillään. En myöskään ymmärrä miten moni opettaja ei ymmärrä sitä, miten erilaisia lapset voivat olla temperamenttipiirteistä lähtien, puhumattakaan siitä miten erilaisissa oloissa. Ja nyt en puhu vain keskiluokka vs wt jaottelusta vaan joissain perheissä voidaan kärsiä ongelmista joihin ei itse voi vaikuttaa mutta jotka vaikuttavat kaikkiin perheen lapsiin voimakkaasti. Vanhemman työttömyys, lapsen masennus, jopa sisaruksen adhd voivat olla tällaisia.
(Toistaiseksi) Lapseton luokanopettaja