Hoitajat, kannattaako hoitoalalle kouluttautua?
Jos saisitte valita uudelleen kouluttautumisalanne, menisittekö siltikin hoitoalalle? Oletteko viihtyneet työssä ja suosittelisitko omaa uraansa miettivälle hoitoalaa? Töitä löytyy varmasti alalta tulevaisuudessakin, mutta entä työn kuormittavuus suhteessa palkkaukseen?
Kommentit (27)
Ohhoh, noinko huono tilanne hoitajillakin? Asutko jossain maalla tai syrjäseuduilla?
Miksipä ei. Työllistyä voi hyvin monenlaisiin paikkoihin, terveydenhuollon toimintakenttä on varsin laaja. Minulla on kiinnostava työ, vakituinen työsuhde joka on 3-vuorotyötä, viikonloput vapaata, kesäloma heinäkuussa.
Ei kannata, jos haluat säilyttää ihmisarvosi.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2538942/jarkytys_kaveri_makasi_sairaalas…
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, jos haluat säilyttää ihmisarvosi.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2538942/jarkytys_kaveri_makasi_sairaalas…
Ihmisarvoni, ammattiylpeyteni, kuten myös ihmiskäsitykseni perustuu johonkin ihan muuhun kuin av-kirjoituksiin. (en ole ap)
Enää ei kannata kouluttautua työttömyyden takia.
Tästä keväästä alkaen hoitajia valmistuu liikaa. Olikohan peräti 1000/per vuosi. Taloussanomissa yms. Löytyy ihan lähdeperäistä tietoa, näin mobiililla en sitä heti löytänyt enää. Koulutuspaikkoja tosiaan lisättiin niin radikaalisti aikanaan työvoimapulan takia. :/
Ja ennen kuin joku inisee, niin kyllä, työpaikkoja on jatkuvasti auki ja paljon, mutta niihin hakee myös 100 nuppia/työpaikka.
Toki vaihtelee vähän alueittain yhä, pääkaupunkiseudulla aivan ylitarjonta, savossa hippusen liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh, noinko huono tilanne hoitajillakin? Asutko jossain maalla tai syrjäseuduilla?
Asun Oulussa.
-sh
Vierailija kirjoitti:
Enää ei kannata kouluttautua työttömyyden takia.
Tästä keväästä alkaen hoitajia valmistuu liikaa. Olikohan peräti 1000/per vuosi. Taloussanomissa yms. Löytyy ihan lähdeperäistä tietoa, näin mobiililla en sitä heti löytänyt enää. Koulutuspaikkoja tosiaan lisättiin niin radikaalisti aikanaan työvoimapulan takia. :/
Ja ennen kuin joku inisee, niin kyllä, työpaikkoja on jatkuvasti auki ja paljon, mutta niihin hakee myös 100 nuppia/työpaikka.
Toki vaihtelee vähän alueittain yhä, pääkaupunkiseudulla aivan ylitarjonta, savossa hippusen liian vähän.
Jatkan..
Siis tarkoitin aloituksella "työttömyyden takia", eli jos olet nyt työtön ja siksi haluat vaihtaa alaa, niin ei ole välttämättä siihen nähden paras koulutus/ei taetta että tälläkään alalla jatkossa töitä.
Pidän hoitoalasta kyllä..töitä on riittänyt kyllä..:) minulla on mukava ja haastava työpaikka keskussairaalassa..työ on kylläkin vuorotyötä, mutta itse olen hyvin sopeutunut siihen, että elämä ei ole säännöllistä. Työssä on myös negatiivisia puolia niin kun joka alalla. Palkka on riittänyt ihan koht. hyvin..lisät tekee paljon. Mitä enemmän ilta, viikonloppu ja yövuoroja niin sitä enemmän tietysti euroja saapi :D jos ap olet miettinyt alalle tulemista niin eikun vaan :) esim sairaanhoitaja pystyy olemaan niin monessa erilaisessa yksikössä töissä, että kantsii kyllä kouluttautua! Ja ainakaan meidän osastolla yksikään päivä ei ole samalainen...välillä on akuutteja elvytystilanteita ja sitten on välillä kotihoito-ohjeiden antoa.. Hyvin vaihtelevaa.. Plussana silmänruokaa on koko saikku täynnä, kun vilisee lääkäreitä paljon ;D
Sh
Hyvä puoli on tietysti se, että työttömyyttä ei juuri tarvitse pelätä, mutta en todellakaan kouluttautuisi enää hoitoalalle. Suurimmat syyt ovat eläkeiän nosto ja ihmisten lihominen.
Kun aloitin työn noin 20 vuotta sitten, sairaanhoitajat jäivät eläkkeelle 58-vuotiaina ja potilaat olivat pääsääntöisesti hoikkia. Työ kuormitti siis fyysisesti huomattavasti nykyistä vähemmän. Nyt taas eläkkeelle pääseminen terveenä on utopistinen haave ja elimistö kuormittuu ylipainoisia potilaita nostellessa. Kaikkeen kun ei ole apuvälineitä olemassa. Lause: "Itse minä läskini kannan." saakin minut aina voimaan henkisesti pahoin. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että se liikkumiskyky kun voi loppua vaikka tänään onnettomuuden seurauksena ja joka tapauksessa vanhetessa lähes kaikki tulevat tarvitsemaan toisten apua enemmän ja vähemmän. Ajatellaan vaikka kahta potilasta, jotka eivät lonkkakuluman vuoksi nostettua jalkojaan sänkyyn. Toisen jalat painavat 20 kg/kpl ja toisen 60kg. Kumpikohan kuluttaa hoitajan selkää ja niveliä enemmän?
Edellisiin kun lisätään vielä työskentely juhlapyhinä ja viikonloppuina ja aggressiiviset potilaat ja omaiset, en todellakaan suosittele nuorille alalle kouluttautumista.
En suosittele alaa tai ainakaan hoitajan työtä. Suurin osa työajasta menee kirjaamisiin, kokouksiin, erinäisten pikkuasioiden selvittelyyn, omaisten kanssa asioimiseen jne.
Potilaat hoidetaan kiireellä parissa tunnissa. Tätä se on ja hurjemmaksi menee kun sote-uudistus alkaa nipistää henkilöstöstä. Työtä varmasti löytyy, mutta millä ehdoilla?
Todella epäkiitollinen työ. Potilaiden omaisilta sataa paskaa niskaan vaikka miten hyvin hoidat hommasi. Työ voi pahimmillaan olla juoksemista pää kolmantena jalkana hiestä märkänä ja satakiloisten, liikkumaan kykenemättömien nostelua ja kääntelyä. Ripulin haju on sanoin kuvaamattoman kamala, kun se on muhinut vaipassa, eikä se kusikaan ruusuilta tuoksu.
Itse hoidan hommani kunnialla ja yökkimättä, mutta en suosittele tätä alaa kenellekkään.
En suosittele minäkään. Vastuuseen nähden todella alipalkattua ja raskasta työtä. Suunnittelen alanvaihtoa.
Aika hurjalta kuulostaa kyllä...:| Ihan hyvä, että tulee rehellisiä, kaunistelemattomia vastauksia. t.ap
Kaikki sairaanhoitajan työ ei onneksi ole vuodeosastoilla tapahtuvaa! Sitä paitsi niitäkin on myös kevyempiä potilastyypistä riippuen. Sairaanhoitaja voi työskennellä myös vaikka poliklinikoilla, leikkaussalissa tai psykiatrian puolella.
Ei kannata. Pieni palkka, hankalat työajat ja työkaverit. Riskinä saada jokin tauti tai joutua väkivallan uhriksi. Terveys menee ainakin tuki- ja liikuntaelimistön kuormittumisen ja vuorotyön aiheuttaman eliniän ennusteen lyhenemistäkin aiheuttavan työn myötä. Et näe itse terveitä vanhuuden päiviä! Sitten on tosiaan ärsyttävät työkaverit, joista löytää marttyyreja, joille ei tarvitsisi palkkaa maksaakaan ja sinun pitäisi heidän mielestään olla samanlaienn ilmainen orja, joka tekee töitä kutsumisammatissaan. On työpaikkakiusaajia, masentuneita vätystelijöitä ja työilmapiiri kaikin puolin huono suurimmassa osassa työpaikoista.
Hmm.. no itse kyllä pidän. Olen sairaanhoitaja-terkkari ja ollut töissä TODELLA monenlaisissa eri paikoissa, toisista paikoista en ole pitänyt ja toisista taas pidän kovastikin. Kouluterveydenhoitajana, neuvolantätinä ja terveyskeskuksessa olen viihtynyt. Sairaanhoitajana sairaalassa vain hetken ennenku sitten terkkarin hommia löytyi, tosin olen ollut myös sairaanhoitajana pitämässä vastaanottoa terveyskeskuksessa ja sekin ihan ok. Parhaimmat lisät saa tietysti 3-vuorotyöstä, itse teen kuitenkin tällähetkellä päivätyötä. Palkka on 2600e/kk ja riittää minulle mainiosti, olen lapsetonkin. Kolmivuorotyössä kuitenkin tienaa selvästi enemmän, joten jos oikein kova rahapula iskis niin pakko se olis 3-vuorotyötä lähteä hakemaan.
Työn hyviä puolia ovat ehdottomasti
- vaihtelevuus (voi tehdä todella erilaisia töitä, erikoistua eritavalla ja tarjolla on niin päivätyötä kuin 3-vuorotyötäkin
- töitä olen itse ainakin löytänyt aina TODELLA helposti... työtöntä päivää en ole nähnyt
- työn tärkeys tuo hyvän mielen ja sosiaalisuus on mielestäni kiva juttu, vaikka onhan niitä huonojakin päiviä niin toisaalta monesti lähden myös hymyssä suin töistä :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Pieni palkka, hankalat työajat ja työkaverit. Riskinä saada jokin tauti tai joutua väkivallan uhriksi. Terveys menee ainakin tuki- ja liikuntaelimistön kuormittumisen ja vuorotyön aiheuttaman eliniän ennusteen lyhenemistäkin aiheuttavan työn myötä. Et näe itse terveitä vanhuuden päiviä! Sitten on tosiaan ärsyttävät työkaverit, joista löytää marttyyreja, joille ei tarvitsisi palkkaa maksaakaan ja sinun pitäisi heidän mielestään olla samanlaienn ilmainen orja, joka tekee töitä kutsumisammatissaan. On työpaikkakiusaajia, masentuneita vätystelijöitä ja työilmapiiri kaikin puolin huono suurimmassa osassa työpaikoista.
Ohhoh. Mä en allekirjoita mitään noista.
-Sh
Sairaanhoitajana en viihtynyt. Terkkarina on kivaa :)
Hmmm... Täällä, missä itse asun on tarjolla vain päivän keikkoja tyyliin, "vuoro alkoi tunti sitten". Jos et ole koko ajan hälytysvalmiudessa takki päällä ja kännykkä kädessä, saat tyytyä työttömyyteen.
-sh