Kannattaisi opetella ne pyöräilysäännöt
Siis taas se alkaa, pyöräilykausi! Päivittäin ihmiset pyöräilevät ajoradan yli, siis tulevat pyöräillen suoraa ajotietä ajavan autoilijan eteen!
Voisitte nyt päivittää ne pyöräilysäännöt mielessänne. Vaikka tien yli menisikin suojatien lisäksi se pyörille sallittu katkoviivoin merkattu pyörätie, se EI tarkoita sitä että pyöräilijällä on siinä etuajo-oikeus.
Ja autoilijat voisivat muistaa taas sen, että tullessaan sivutieltä päätielle, pyöräilijällä onkin useimmiten se etuajo-oikeus. Eli tullessasi pikkutieltä ja tarkoituksenasi kääntyä oikealle, ei riitä, että katsot vasemmalle, tuleeko autoja. Katso myös oikealle, tulleeko mopo tai fillari.
Kommentit (10)
Mulla on työmatkan varrella pelkästään etuajo-oikeutettua pyöräilyreittiä. Silti joka aamu ja iltapäivä jäisin auton alle, mikäli en jo valmiiksi tietäisi ne paikat, joissa autoilijat viis veisaa siitä kummallisesta kärkikolmiosta jonkun tikun nokassa... Sama juttu liikenneympyröissä - ympyrästä poistuva ei yleensä vahingossakaan anna tietä heille, joille se etuoikeus kuuluu eli pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Ympyrästä poistuessa myöskään vilkkua ei osata käyttää. Välillä ihmetyttää, mistä kirjekurssilta tämän kaupungin autoilijat ovat ajokorttinsa hankkineet. Arvaako kukaan, mikä kaupunki kyseessä?
Kun Minä tulen titaanihybridioksidipyörälläni (2750 euroa) hampaat irvessä ja keltaiset lasit päässä, niin kaikki lentotukialusta pienemmät saavat luvan väistää ja äkkiä!
Pahimmalta tuntuu nää nuorehkot perheenisät, jotka pyöräilevät lastensa kanssa opettaen jälkikasvulleen, että tuossa on suojatie, siitä pyöräillään näin vauhdilla yli!
Siis varmaan alkaa oleen 50/50, joko vanhemmat pysähtyy suojatien eteen ja opastaa lapsiaan liikennekäyttäytymisessä, tai sitten mennään vauhdilla yli ilman mitään varotuksia. Todennäköisesti tällaiset vanhemmat edes jotenkin vilkaisevat, pysähtyykö autot varmasti, mutteivat pienimmälläkään eleellä opasta jälkikasvuaan, että tässä olis aika hyvä paikka varmistaa, tuleeko autoja ja antaako ne meidän mennä yli, vai odotellaanko (niin kuin pitäisi).
No ainakin Espoossa on tuollaista liikenneympyräkäyttäytymistä havaittavissa - autoilijat eivät edes huomaa sitä polkupyöräilijöiden etuajo-oikeutta! Itse jaksan ihmetellä, miksi ne risteävät kevyenliikenteen väylät on aina heti kiinni niissä liikenneympyröissä. Pysähtyvä autoilijahan ruuhkauttaa heti koko ympyrän liikenteen.
Tullessaan pyörätieltä ajoradalle esim risteyksessä, pyöräilijä on väistämisvelvollinen, paitsi jos
• autoilija kääntyy sille tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä.
• autoilijalle on väistämisvelvollisuus merkillä osoitettu.
Tämä pätee, vaikka paikassa olisi pyörätien jatke.
🚔
Tullessaan jalkakäytävältä ajoradalle pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen. Jalkakäytävällä saa pyöräillä AINOASTAAN ALLE 12-vuotias, jos ei aiheuta haittaa jalankululle.
🚔
Jos ei ole pyörätietä/kevyen liikenteen väylää, pyöräilijän paikka on AJORATA. Ei jalkakäytävä.
🚔
Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä jalankulkijanpaikka on jommassa kummassa reunassa. Pyöräilijöillä on oikeanpuoleinen liikenne, jalankulkijat sivuutetaan keskiväylän puolelta.
Ei voi olla niin hyvä tuuri että se yksi tumpelo näkisi tämän viestin. Punaisiin valoihin pitää pysähtyä. Jarrutin kun ei lohduta olla oikeasssa ja jäädä auton alle. Mä olen ajanut autoa kohta 27 vuotta ilman kolareita ja polkupyörää vielä kauemmin. Osaan ottaa muutkin tiellä liikkujat huomioon.
Jokainen perkeleen minä, minä kuski saisi siirtyä julkisten käyttäjäksi. Oli sitten alla pyörä, auto tai mikä vain. Lapselta vielä ymmärtää jos liikennesäännöt unohtuu mutta aikuiselta ei.
Sitten kun vielä saisi ymmärrettyä, miksi jotkut ajavat fillarilla yhtenäisellä viivalla erotellun KLVn jalkakäytävän puolta. Vaikka siihen on merkitty jalankulkijat ja pyöräilijät. Pari päivää sitten ohitin sellaisen pyöräilijä (itsekin siis fillarilla) ja mainitsin, että pyörätie on tällä puolella. Nainen kiitti tiedosta ja jatkoi sitä väärää puolta.
Hakaniemen sillalla Helsingissä näkee myös säännöllisesti itäpuolella, että Hakaniemen suuntaan ajavat pyöräilijät ajavat jalankulkijoiden puolta. Mikä ihme siinä yhtenäisessä valkoisessa viivassa on niin vaikea tajuta?
Jalankulkijoiden pomppimisesta KLVllä en viitsi edes aloittaa.
Tämä on pohjimmiltaan liikennesuunnittelun vika. Kun pyöräilijöitä aikanaan alettiin osalla kaduista rinnastaa kävelijöihin (eli keksittiin käsite "kevyt liikenne"), niin homma meni sekaisin. Ei ole kovin ihmeellinen juttu, että jos pyöräilijän on joka toisella kadulla lain mukaan ajettava kuin ajoneuvo samoilla säännöillä kuin muutkin ajoneuvot, ja sitten taas joka toisella kadulla kuten jalankulkijat, mutta säännöillä jotka eivät muistuta sen paremmin ajoneuvojen kuin jalankulkijoidenkaan sääntöjä, niin ihmiset alkavat ajaa missä sattuu ja miten sattuu. Aika lailla sama juttu olisi jos autojen säännöt vaihtuisivat totaalisesti korttelin välein ja joka toisella kadulla esimerkiksi ajettaisiin vasenta laitaa ja joka toisella oikeaa.
Paremmissa pyöräilymaissa kuten Tanskassa ja Hollannissa pyöräilijöitä ei ole koskaan lähdettykään ohjaamaan jalankulkijoiden kanssa samoille reiteille, vaan pyöräilijän paikka on joko ajorata tai sitten isoimmilla teillä erillinen pyöräkaista tai yksisuuntainen pyörätie (joista jälkimmäinen muuttuu risteysten kohdalla pyöräkaistaksi eikä suojatieksi).
No just tänä aamuna oli bussi kääntymässä ja pyöräiljä näki kyllä mutta ajoi ihan suoraan eteen ja suojatien yli.. bussi hädin tuskin ehti jarruttaan. En tajua miksi oma henki on pyöräilijöille niin halpa, että väkisin täytyy kiihdyttää siihen eteen ajatellen, että no MUT KU MULLA on etu.