Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahaa pummailevat kaverit

Vierailija
14.04.2016 |

Minulla on ystäväpariskunta, joka pyytää joka kuukausi rahaa lainaan 50-100€, koska tili on taas päässyt tyhjäksi. He siis elävät jatkuvasti velaksi, mikä ei näy kulutustottumuksissa - ostoksilla ja baarissa käydään huoletta, koska aina joku lainaa.

Vaikka he maksavatkin aina (ainakin tähän asti) takaisin, en periaatteesta haluaisi lainailla rahaa koko ajan. Heillä on aina pyytäessä selitykset valmiina, enkä haluaisi joutua heidän syntipukikseen, kun kieltäydyn. He siis tietävät, että oma talouteni on yleensä ihan hyvällä tolalla, minkä takia kieltäytyminen on hankalaa. Asiasta on siis vaikea puhua suoraan rikkomatta välejä. Toki olen lukuisia kertoja vihjaillut, että tämä on huono järjestely, mutta pyytely jatkuu ja en ole kehdannut kokonaan kieltäytyä.

Onko tämä toiminta mielestänne ystävieni puolelta OK? Miten kierteen voisi lopettaa "hellävaraisesti"? Onko vastaavia kokemuksia lainailijoista?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna sanoisin ettei nyt ole rahaa. Jos siitä kilarit vetää niin antaa vetää ja vaikka katkaista välit. Tuollainen tuntuu jo hyväksikäytöltä, jos jo olettavat, että sulla on rahaa ja sinun on lainattava. Jos sinulla on tilanne alkanut vaivaamaan niin ei ole terveellä pohjalla tuollainen kaverisuhde. Saatko heiltä mitään elämääsi? Ystävyyssuhde kuitenkin perustuu siihen, että toisistä välitetään ja heidän kanssa viihdytään, ei siihen, että ystävältä lainataan rahaa.

Vierailija
2/3 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan pariskunnan kanssa melko läheisiä, viihdytään yhdessä, mutta lainailu on pidemmän päälle alkanut nakertaa kyllä pahasti koko suhdetta. Olen aika huono valehtelemaan, jotenkin aina "murrun" tilanteen tullessa eteen. Mutta aion kyllä seuraavalla kerralla sanoa, että nyt ei ole varaa. Näin olen kyllä sanonut joskus aiemminkin, mutta sitten pyytävät ensi kuussa uudelleen... Tämä on mennyt siihen pisteeseen, että mun pitää salailla esim. rahatilannettani heiltä.

Kiitos ajatuksista!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lainaa enää. Jos lainaat niin vain oikeisiin hätätapauksiin, äkillinen sairaalalasku lemmikille ym. ja silloinkin vain halutessasi.

Voit vaikka ehdottaa jos auttaisit heitä vähän budjetoinnin kanssa. Näytät siis vain että näin paljon saatte rahaa kuussa, näin paljon menee pakollisiin ja ylimääräisistä katsoo kuinka paljon jää ruokaan, huviin, säästöön ym. Näin he näkisivät ihan konkreettisesti paljon sitä rahaa on jäljellä ja ettei sitä voi kaikkea heittää huviin ja toivoa että kaverit sitten auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi