Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Mitä ruokaa 11 kk tytölle??

21.02.2006 |

Nyt olisi hyvät ruokavinkit enemmän kuin tarpeen! Tyttö alkaa olla 11 kk ja meillä on viime aikoina syöty purkkiruokia enemmän kuin olisi tarpeen. Mitä ruokaa laitatte tuon ikäiselle? Ja miten? Tänään keitin kalakeittoa. Muutaman lusikallisen jälkeen pikkuihminen nostaa kätensä torjuen pystyyn sen merkiksi että ei kiitos enää tätä soppaa mulle... Sama juttu muutama viikko sitten perunamuusin ja jauhelihakastikkeen kanssa sekä italianpadan, jonka ohjeen muistaakseni tältä palstalta metsästin. Ruokien maustaminen on hankalaa, kun suolaa ei saisi olla missään. Ja ihan vauvaruokaakaan ei tuonikäiselle viitsisi enää tarjota. Vai pitääkö niihin palata takaisin? Ne kyllä upposivat hyvin silloin aikoinaan. Onko teillä hyväksitodettuja reseptejä? En ole mikään kotitalousihme, mutta tykkäisin kokkailla :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans syötiin paljon purkkiruokia ja just tuossa iässä tein niin, että pistin puolet purkkiruokaa ja sekoitin siihen kotiruokaa.

Meillä ei tosiaan heti maistunut pelkkä kotiruoka...

Muuten tein sitten ihan monipuolisia ruokia joihin pikkuhiljaa sitten siirryttiin kaikki.

Vierailija
2/4 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähän alle vuoden ikäiselle jo tarjonnut aika lailla samoja ruokia kuin perhekin syö. En ole sitä suolaa niin varonut, koska en muutenkaan laita sitä hirveästi - en ole ajatellut, että pitäisi olla ihan suolatonta. Liha-makaronilaatikko on ruoka jonka lapsi yleensä huolii, ainakin meillä. Samoin tomaattinen jauhelihakastike pastan kanssa. Soseutan niitä pikkuisen sauvasekoittimella, että tulee mössömäisempää ja helpommin syötävää. Myös lohiruoat tekevät yleensä kauppansa.

Totta on että tuo vaihe on vähän haastava, kun ruoan pitäisi sopia kaikille, sille pienimmäisellekin - siinä saa vähän miettiä. Ei voi ihan alkaa laittaa pizzaa! Yksinkertainen kai on parasta. Saatan esim. laittaa Römertopf-padassa broileria ja perunoita, savipadassa niistä tulee todella meheviä, ja sitten paloittelen nuorimmaiselle ja ehkä soseutan taas pikkuisen sillä sauvasekoittimella. Broilerin olen pataan maustanut sitruunalla, oliiviöljyllä ja valkosipulilla ja yrttisuolalla. Tästä savipatabroileri-perunamössöstä nuorinkin on yleensä pitänyt. Paksuhkot kasvissosekeitot (bataattikeitto, esim.) tekevät myö skauppansa, saatan lisätä niihin vähän raejuustoa tms., että tulee enemmän proteiinia.

Kalakeitosta (pakastekala) meillä pienin yleensä pitää. Liekö syynä se että laitan siihen runsaasti ranskankermaa maun " miedontamiseksi" a vähän valkosipuliakin... ehkä hän on tottunut sen makuun.

En tiedä oliko näistä vinkeistäni mitään apua! Kokeile rohkeasti, eiköhän tuon ikäinen kestä jo useimpia ruokia, eikä mausteita tarvitse kai niin hirveästi varoa. Syöväthän lapset monissa muissa maissa aika mausteisia ruokia, italiassa parmesaanijuustoa jne. Mutta tosiaan, puhun vain omasta kokemuksestani, en tahdo mitenkään kyseenalaistaa suosituksia. Mukavia ruokahetkiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. niin piti vielä tarkentaa esim. siitä lohesta; olen saattanut ostaa esim. lohimedaljonkeja, paistaa pannulla tai kypsentää foiliossa uunissa (myös kalafileitä sillä foliomenetelmällä), sitten lisänä perunaa tai riisiä. Kalaan yrttimausteita, purjoa, kesäkurpitsaviipaleita viereen jne. (ja vähän sitä suolaa) Foliomenetelmä on minust alapsiperheessä kätevä (minulla 3 lasta), koska ei tarvitse seistä paistinpannun ääressä vahtimassa, ja kalasta tulee mehukasta ilman rasvalisäyksiä yms. Käärit vain lohimedaljongit tai kalafileet tiiviisti folioon ja uuniin. Sitten nuorimmaiselle vain taas mössään/muusaan tämän kala-perunayhdistelmän tai kala-riisiyhdistelmän perusteellisemmin kuin muille. Vinkki: olen huomannut, että jos ruokaa muusaa sauvasekoittimella ähän, siitä tulee " vauvanruokamaisempaa" ja se tekee silloin paremmin kauppansa, oli se oikeastaan mitä vain! Kun ei niitä hampaita vielä ole kuitenkaan yhtä paljon kuin muilla...

En minäkään mikään keittiöihme ole, olen vain huomannut, etten ison perheen kanssa jaksa raahata nuorimmaiselle purkkiruokia, ja on niin paljon helpompaa, jos hän oppii aikaisin syömään samaa kuin muut, kun ruokaa pitää joka tapauksessa kokata. Tietysti tässä vaiheessa tosiaan ei voi niitä kaikkien mausteisimpia, etnisimpiä yms. ruokia tarjota mutta en oikeastaan osaa tehdä sellaisia muutenkaan, vaan harrastan aika perinteistä suomalaista kotiruokaa. Ai niin, lihapullat on myös yksi varma ruoka, edelleen perunan tai riisin kanssa ja vähän muusattuna, ja lihapulliin voi piilottaa kaikenlaisia kasvissattumia kuten pakasteherneitä, kesäkurpitsaraastetta yms. Joskus " miedonnan" pienimmäisen annosta myös lorauttamalla sekaan maitoa. Ja joskus annan ihan suosiolla purkkiruokaa, kun en jaksa miettiä mitä tänään tehtäisin ja tarjoan kaikille muille pakastepizzaa :-) (Toki nuorimmainenkin, nyt juuri 12 kk, tahtoo aina maistaa sitä pizzaa, ja saakin maistaa!)

Vierailija
4/4 |
24.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan alkaa minäkin käyttää noita mausteita vähän löysemmin rantein... :) Eihän sitä voi kohta mitään antaa lapselle jos ajettelee että ihan suolatonta pitäisi olla. Lihaliemikuutioissakin on suolaa, samaten valmiissa kastikepakkauksissa, siis niissä mihin vain neste lisätään. Ja leivässä myös. Ja kai pitää vaan sinnikkäästi kokeilla uusia ruokia, pakkohan niiden on joskus alkaa neidillekin kelvata :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän