Miten päiväkotien toiminta on muuttunut nyt, kun niissä ei enää hoideta lapsia
Kommentit (18)
Lastenhoitajat ja osa lastentarhanopettajista hoitavat kuten ennenkin ja yrittävät pitää jalat maassa. Osa lastentarhanopettajista suunnitelee, tekee kovin mielellään paperitöitä ja joskus käy pitämässä askartelutuokion. Tuokiota varten on laadittu perusteellinen suunnitelma ja myöhemmin se tietenkin täytyy myös arvioida. Sillä aikaa tämä ensin mainitsemani ryhmä ehtii pitää monet tuokiot vähin äänin ja hoitaa lapset.
Ne on tutkimuskeskuksia nykyään työntekijöinään niitä, jotka eivät päässeet psykologiksi vaan ainahan voi päiväkotipsykologisoida keittöpsykologien tapaan.
Esim. jos lapsella on nuha niin nenää ei pyyhitä vaan koko päivän räät on poskella kun lapsen hakee kotiin.
Mm. anoppi joka oli päiväkodissa töissä 20v sitten ihmettelee tätä, kun on kerrottu että päiväkodissa ei pyyhitä neniä (viety lapset hänelle hoitoon nuhaisena)
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos lapsella on nuha niin nenää ei pyyhitä vaan koko päivän räät on poskella kun lapsen hakee kotiin.
Mm. anoppi joka oli päiväkodissa töissä 20v sitten ihmettelee tätä, kun on kerrottu että päiväkodissa ei pyyhitä neniä (viety lapset hänelle hoitoon nuhaisena)
Ne kirjaa: lapsi usein nuhaisena.
Ei lähemmäs 50-vuotiaat jaksa päiväkotityötä ja niinpä ne siirtyvät, ilman nimitystä, kirjaamohommiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne on tutkimuskeskuksia nykyään työntekijöinään niitä, jotka eivät päässeet psykologiksi vaan ainahan voi päiväkotipsykologisoida keittöpsykologien tapaan.
Esim. ADHD-diagnoosi syntyy varhaiskasvatuspalvelun toimipisteen kahvihuoneessa nopeammin kuin yhdessäkään terveyskeskuksessa, ja vielä 20 hengen ryhmätyönä.
Lapsia kannustetaan suullisesti; ei sen enempää auteta. Kaikki vaatteet pitää itse saada päälle, jos menee väärinpäin on väärinpäin. Kurahousut vedetään itse päälle. Haalarin ja kurahousujen lahkeet ja lenksut vedetään itse. Jopa 3-vuotiaat. Itse haetaan ruoka ja viedään astiat pois. Jos maito kaatuu, pyyhit itse. Sänkyjä ei tarvitse itse laittaa, mutta peitto laitetaan omatoimisesti päälle.
Kuinkahan monta kertaa tässä tuli sana "itse"? Se on omatoimisuuteen kannustamista ja sitä varhaiskasvatusta.
Kaikesta työstä siellä on tullut suorittamista, se tuokio ja sen kuviteltu merkitys on tärkein, ei lapsi. Ennen enemmän "vaan oltiin". Oli aikaa (jos halusi) kuunnella lasta ja olla sen kanssa juuri senhetkisen tarpeen mukaan (tai sitten juoruta työkaverin kanssa - kuka nyt mitenkin työnsä hoiti...)
Vierailija kirjoitti:
Lapsia kannustetaan suullisesti; ei sen enempää auteta. Kaikki vaatteet pitää itse saada päälle, jos menee väärinpäin on väärinpäin. Kurahousut vedetään itse päälle. Haalarin ja kurahousujen lahkeet ja lenksut vedetään itse. Jopa 3-vuotiaat. Itse haetaan ruoka ja viedään astiat pois. Jos maito kaatuu, pyyhit itse. Sänkyjä ei tarvitse itse laittaa, mutta peitto laitetaan omatoimisesti päälle.
Kuinkahan monta kertaa tässä tuli sana "itse"? Se on omatoimisuuteen kannustamista ja sitä varhaiskasvatusta.
No kohta ne vaatii 2-vuotiailta, että käyvät vaipat vaihtamassa vessassa. Vanhemmat ei voi vaatia 12-vuotiasta tiskaamaan mutta tädit voi tehdä mitä vaan varhaiskasvatuksen nimeen. missä on ne perhepäivähoitajat?
ja sitten valitetaan ryhmäkoosta ja kiireestä vrt sairaanhoitajaketjut. Jutellaan kun lapset on ulkona ja jutellaan kun lapset on sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotonakin lapset pyyhkivät itse kaatamansa maidon, kattavat pöydän, vievät astiat ja auttavat tiskikoneen tyhjentämisessä. Meillä noita sanotaan kotitöiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa tässä tuli sana "itse"? Se on omatoimisuuteen kannustamista ja sitä varhaiskasvatusta.Meillä kotonakin lapset pyyhkivät itse kaatamansa maidon, kattavat pöydän, vievät astiat ja auttavat tiskikoneen tyhjentämisessä. Meillä noita sanotaan kotitöiksi.
Ihan oikein , mutta ikätaso huomioon ottaen. Ja lisäksi nuo samat toimet vanhempien taholta on syy lasuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monta kertaa tässä tuli sana "itse"? Se on omatoimisuuteen kannustamista ja sitä varhaiskasvatusta.Meillä kotonakin lapset pyyhkivät itse kaatamansa maidon, kattavat pöydän, vievät astiat ja auttavat tiskikoneen tyhjentämisessä. Meillä noita sanotaan kotitöiksi.
Ihan oikein , mutta ikätaso huomioon ottaen. Ja lisäksi nuo samat toimet vanhempien taholta on syy lasuun.
Siis mikä on syy lasuun? Nurinpäin olevat kurahousut vai että lapsi siivoaa jälkiään? Tuskin nyt kumpikaan yksinään.
Lapset ei ehdi leikkiä päiväkodissa kun on koko ajan joku aamupiiri,satutuokio,lukuhetki,päiväpiiri,iltapäiväpiiri menossa.
Pitkiä hoitopäiviä pyritään pidentämään vielä vähän lisää järjestämällä kodin ja päiväkodin yhteisiä iltatuokioita. Arvatkaa vaan kuinka kivaa on osallistua johonkin toiminnantäyteiseen iltaan klo 18, kun olet hakenut lapsen hoidosta klo 17 ja käynyt äkkiä kotona moikkaamassa koululaisia, jotka ovat siellä jo olleet keskenään klo 15 alkaen ja odottavat jo päivällistä. Heität heille maksalaatikot, jotka äkkiä kävit kaupasta hakemassa. Päiväkotilaiselle heität välipalapatukan ja syöt sellaisen itsekin, kun pitää rientää sinne hiton toimintailtaan.
Toinen vastaava on keskellä päivää tapahtuvat toiminnat päiväkodissa. Äitienpäivän lähestyessä pitää käydä kuuntelemassa epävireinen äitienpäiväkonsertti, vaikka pitäisi jo olla töissä! Ei mene enää päiväkodin henkilökunnan kaaliin sellainen asia, että ne lapset on siellä päiväkodissa säilytyksessä siksi, kun vanhempi ei voi sillä aikaa olla sen lapsen kanssa, kun on käytävä töissä. Työnantaja taas puolestaan hämmästelee, että miksi en voi olla töissä kun pitää olla viihdytettävänä päiväkodissa.
Tää on sitä laadukasta varhaiskasvatusta ja kodin ja päiväkodin yhteistyötä. Pois et voi olla kun sitten tulee lapselle pahamieli ja päiväkodin henkilökunta päivittelee kun ei lapsen asiat kiinnosta!!!
No tällä hetkellä olen harjoittelussa päiväkodissa ja voin sanoa, että en astu jalallanikaan enää koskaan minnekään päiväkotiin harjoittelun jälkeen.
Kukaan ei puhu sinulle yhtään mitään, mutta kahvihuoneessa kyllä puhetta riittää kun 20 ihmistä pui yhden perheen tilannetta. "Opiskelijalle sitten tiedoksi nämä on vaitiolovelvollisuus asioita" muistetaan tietysti sanoa. Juu, ihan kuin en tietäisi.
Jos joku sinulle juttelee ja jopa ystävällisesti, häntä katsotaan heti kieroon. Perehdytetä ei työhön, mutta kuitenkin tentataan että mitäs teet seuraavaksi ja miksi sulle ei ole meidän päiväjärjestys selvä.
Muistutetaan koko ajan mitkä asiat eivät opiskelijalle kuulu, kuten tulostimen käyttö, kahvihuoneessa et saa ottaa pullaa ja muita tarjottavia, etkä saa syödä ylimääräisiä karjalanpiirakoita, mutta me niitä tässä nyt syödään.
Sairaslomalla olevaa työkaveria haukutaan oitis. Kaikki mitä sanotaan tiukastaan "Titta Sinun pitää nyt aikuisena hoitaa tämä, reippaasti nyt!" mutta niille omille juorukavereille puhutaan toki kunnioittavasti.
Keksitään koko ajan vanhemmille valitettavaa ja suurennellaan asioita. Kuten että lasten kurahanskat on homeessa, vaikka niissä on vaan muutama murunen hiekkaa. Joko riittää?
Ja tosiaan vapaalle leikille on tosi vähän aikaa. Näitä pienryhmiä ja lisäksi muita ryhmiä on paljon, eikä siitä ttietenkään opiskelijalle infota että mikä kokoontuu milloinkin. Ja sitten räyhätään, että miksi et ota tilannetta haltuun ja hae oikeita lapsia paikalle.
Ehkä ihan hyvä toisaalta että on ohjattua toimintaa. Itse kävin päiväkotia 90-luvulla ja silloin lasten perään ei katsottu yhtään, puhumattakaan mistään kasvatuksesta. Me sitten kavereiden kanssa kiusattiin pienempiä, leikeltiin toisten vaatteita ja hiuksia saksilla ym. Ei siis kovin kehittävää toimintaa :D
Vierailija kirjoitti:
Me sitten kavereiden kanssa kiusattiin pienempiä, leikeltiin toisten vaatteita ja hiuksia saksilla ym. Ei siis kovin kehittävää toimintaa :D
Onnistuvat nykylapsetkin joskus tuossa. Ei tarhatädeillä ole silmiä selässä. Eri asia sitten, että se leikelty todennäköisesti päästää asiasta sellaisen huudon, että asia kyllä siinä vaiheessa tulee tätien tietoon.
Nykyään kirjataan ylös kaikki mahdollinen ja pyöritellään papereita ihan liikaa. Se ero ainakin.