Onko Wilmasta tullut lasten rikosrekisteri?
Järjestelmä saa kovaa kritiikkiä ja sen käyttötarkoitus tuntuu nykyään olevan monien mielestä kirjata lasten pienemmätkin rikkeet lähtien nenänkaivuusta. Moni kertoo, että mitään positiivista ei kirjoiteta ikinä ja moni vanhempi ei halua edes lukea mitä sinne taas on kirjoitettu.
Jos Wilma pursuaa pelkästään moitteita, on sen käyttötarkoitus ja alkuperäinen ajatus täysin vääristynyt.
Kommentit (28)
ONHAN SIELLÄ POSITIIVISIAKIN PALAUTTEITA :) Hups anteeksi huuto capsit päällä.
Kyllä mä ainakin haluan tietää heti jos jotain ongelmaa koulussa.
Meillä on pojalla tänä vuonna 3 merkintää, kaikki hammaslääkärikäyntien kuittauksia. Erikseen on koepäivät ja kokeista tulleet numerot ja koko luokalle yhteisesti lähetetyt tiedotteet.
Rikoksista ei ole tietoakaan varmaan siksi, että poika ei kaivele nenää, ei unohda tavaroita eikä kiusaa muita.
Kyllä mä ainakin haluan tietää jos mun lapsi hölmöilee koulussa tai jos läksyt on tekemättä! En ymmärtä miksi jotkut vanhemmat haluavat sulkea silmänsä tältä! Lapseni opettaja on sanonut, että kehuu lapsia ihan henkilökohtaisesti koulussa, ja siksi ei päivittäin laita kehuja Wilmaan, mutta on siltikin niitä aina välillä laittanut.
Kuules, minä laitoin muinoin ne ihan samat läksy- ja myöhästymismerkinnät omaan päiväkirjaani ja oppilaiden kuukausiraportteihin. Miksi silloin ei kukaan syyttänyt nillittämisestä tai kauhistellut, että kuukausiraportit ovat lasten rikosrekisteri? Tämä on ihan aito kysymys. Voisiko joku kertoa, miksi sama sähköisenä on niin kamalaa? Ja voin kertoa, että niissä kuukausiraporteissa oli paljon harvemmin kehuja kuin Wilmassa.
Opettajat ovat AINA pitäneet kirjaa oppilaiden työskentelystä ja infonneet siitä tavalla tai toisella huoltajia. Se on nähkääs VIRKAVELVOLLISUUTEMME. Ei voi muuta kuin osaa ottaa, jos ei kestä lukea Wilmasta, että jennipetterillä ei ollut kirjoja mukana koulussa. NYYH!
Yhtenä vuonna oli opettaja, joka kirjasi joka tunnilta rikkeen. Eli työpäivän jälkeen minulla oli wilmassa viisi rikettä. En tiedä, mitä minun niille piti tehdä?
Toinen opettaja aloitti syksyllä. Ei vielä kertaakaan samasta lapsesta mitään rikettä. Noin kerran kuussa positiivinen kommentti!
Että kyllä jossain jotain mätää. Koulun pitäisi luoda yhteiset säännöt ja tiedottaa vanhemmille.
Sekin mättää, että toiset opet laittaa kokeet koekalenteriin ja joku toinen ei. Sitten kun totuin katsomaan aina koekalenteria niin jäikin joku koe lukematta, kun ei ollutkaan tällä opettajalla tapaa merkata wilman koekalenteriin. Pitäisi olla yhtenäistä.
Samaten on kiva seurata koetuloksia Wilmasta. Mutta toinen ope laittaa kaiken, toisen lapsen ope ei. Miksi???
Ja sitten toiseen aiheeseen: luitko ollenkaan linkkaamaasi juttua? Siinähän suurimmaksi ongelmaksi paljastuu, että huoltajat käyttävät Wilmaa opettajien kiusaamiseen. Jopa viidesosa opettajista joutuu säännöllisesti asiattomien Wilma-oksennusten kohteeksi. Kyllä ovat opettajien läksymerkinnät pientä verrattuna siihen, mitä huoltajat Wilmaan laittavat.
Eräskin kollega erehtyi laittamaan merkinnän siitä, että oppilas varasti tavaran luokasta. Kotoa tuli vastineeksi arvelua, että ollaanpa sitä burnoutissa, kun tuollaisesta nipotetaan ja onko opella kaikki kunnossa jne. Toisinaan tulee aivan ihmeellistä syyttelyä, nimittelyä, panettelua ja capslock-huutoa, josta ei aina edes tiedä, että mikä ihme siihen on syynä. Kerran erehdyin laittamaan tiedoksi luokalle ihan neutraalisti, mitä meillä on oppiaineessa luvassa jatkossa, niin siitäkin tuli yhdeltä mammalta monta viestiä, että ihan paskasti olin kuulemma opettamassa enkä ole lainkaan tehtävieni tasalla. Kyseessä oli siis ihan tavanomainen aihe ja opiskelutapa.
Olen joutunut myös uhkailluksi. Eräs äiti suuttui siitä, etten virka-ajan jälkeen suostunut vastaamaan omasta puhelimestani soittoihinsa ja uhkaili minua "medialla". Eräs lapsensa arvosanaan tyytymätön isukki kertoi, että kierrättää tehtävänantoani pitkin kyliä joidenkin muiden mystisten tahojen arvioitavana. Jotkut huoltajat eivät tyydy Wilmaan, vaan käyttävät solvaamiseen ja panetteluun esim. Facea ja siellähän voi sitten väittää vaikka mitä ilman, että ope voi puolustautua. Ja tokihan kaikki lukijat uskovat.
Luin kyllä jutun ja sen otsikkokin on, että kenelläkään ei ole kivaa. Joten jos kellään ei ole kivaa, niin voisiko asialle tehdä jotain. Opettajia uhkaillaan, häiriköidään ja monet vanhemmat kokee, että ihan turhasta nipotetaan koko aika, eikä tule muuta kuin negatiivista palautetta. Jopa lapsetkin kokee tuon jatkuvan nipotuksen huonona eikä se terveelle itsetunnolle ja kehitykselle ole positiivista.
Ap
Onneksi ei ollut wilmaa silloin kun minä olin lapsi. :D Olis ollu hirveetä jos vanhemmat ois saanut kaikki lintsaukset ja läksyjen unohtelut tietoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään nyt yksi asia selväksi. Winhaan ei voi laittaa mitään todellisia ongelmia, kuten oppimisvaikeuksia tietoturvan takia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ollut wilmaa silloin kun minä olin lapsi. :D Olis ollu hirveetä jos vanhemmat ois saanut kaikki lintsaukset ja läksyjen unohtelut tietoonsa.
Silloin oli lapsella itsellä vastuuta koulusta enemmän. Myös järjenkäyttö oli sallittu. Kun oli pois koulusta, ei lankapuhelimesta saanut noin vain soitella koulukavereille, että mitä oli läksynä. Toiseksi ei niitä viikon kirjoja edes ollut matkassa ja monessa kodissa ei ollut autoa, joten ei se äiti piipahtanut hakemaan lapsen kirjoja koulusta, kuten ainkin meidän koulussa nykyään vaaditaan.
Kun oli kipeänä, meni kouluun ja sopi opettajien kanssa, missä oli jäänyt jälkeen. Kipeänä sai sairastaa rauhassa ja sitten tehtiin rästit kun oli parannuttu ja jos tarvitsi tukiopetusta, sai sitä. Ei tullut merkintää, jos ei ollut kavereilta saanut tietoon kaikkia läksyjä ja äiti kipaissut koululta työpäivän lomassa kirjoja.
Minun aikana puututtiin oikeisiin asioihin, ei ihan jokaiseen pikkujuttuun. Tai mentiin rehtorin puhutteluun, mutta ei niistäkään kotiin ilmoitettu, jos oli pikkujuttu.
Vastuuntuntoisia aikuisia meistä kasvoi, vaikka ei äiti ja isä saanut reaaliajassa lukea netistä, että heidän kullannuppu oli ruokailussa syönyt vain näkkileipää tai hammaslääkärimatkalla viipynyt kauemmin (pantu myöhästymiseksi, vaikka hammaslääkärin ajat oli myöhässä) tai liikuntatunnilla oli vastustanut opettajaa, kun ei ollut suostunut juoksemaan, kun oli polvi kipeä jalkapallopelissä kaatumisen vuoksi. Tässä jotain wilmamerkintöjä, mitä meille on tullut
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä vuonna oli opettaja, joka kirjasi joka tunnilta rikkeen. Eli työpäivän jälkeen minulla oli wilmassa viisi rikettä. En tiedä, mitä minun niille piti tehdä?
Toinen opettaja aloitti syksyllä. Ei vielä kertaakaan samasta lapsesta mitään rikettä. Noin kerran kuussa positiivinen kommentti!
Että kyllä jossain jotain mätää. Koulun pitäisi luoda yhteiset säännöt ja tiedottaa vanhemmille.
Sekin mättää, että toiset opet laittaa kokeet koekalenteriin ja joku toinen ei. Sitten kun totuin katsomaan aina koekalenteria niin jäikin joku koe lukematta, kun ei ollutkaan tällä opettajalla tapaa merkata wilman koekalenteriin. Pitäisi olla yhtenäistä.
Samaten on kiva seurata koetuloksia Wilmasta. Mutta toinen ope laittaa kaiken, toisen lapsen ope ei. Miksi???
Ekö lapsesi pitäisi kuitenkin tietää omat kokeet? Ekalla ei meillä ainakaan ole vielä ollut kokeita, joihin pitäisi lukea. Tokasta alkaen kyllä jo tulee olla myös lapsen perillä. Eka on vielä opettelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekö lapsesi pitäisi kuitenkin tietää omat kokeet? Ekalla ei meillä ainakaan ole vielä ollut kokeita, joihin pitäisi lukea. Tokasta alkaen kyllä jo tulee olla myös lapsen perillä. Eka on vielä opettelua.
En ole tuo, keneltä kysyt. Mutta omalla ysiluokkalaisellakin jäi tänä keväänä yhteen kokeeseen lukematta, kun oli ollut kipeänä sinä päivänä, kun opettaja oli tunnilla sanonut kokeesta. Ei ollut wilmassa, joten ei tiennyt, että kyseisestä aineesta on koe seuraavalla viikolla. Sinänsä sama, kun osasi kuitenkin asiat. Mutta harmitteli itsekin sitä, että suurin osa opettajista panee wilmaan, niin luottaa siihen, että ne ovat siellä ja voi suunnitella lukemisensa. Välttämättä ei huomaa parannuttuaan kysellä jokaisen tunnin kavereilta erikseen, määrättiinkö kokeita. Monille tunneille luokka on hajotettu ryhmiin, joten monilla tunneilla on ihan eri oppilaat, kuin omalla luokalla on.
Sensijaan, että riidellään eikö tuota saa paremmaksi, kun tyytymättömyyttä on kummallakin, opettajilla ja vanhemmilla. Pelisäännöt selväksi ja joka helvetin pikkujuttujen kirjaus pois eikä minkäänlaista uhkailua tai perseilyä opettajiakaan kohtaan sallita.
Kun ei voi yleistää, mutta kun sitä vikaa on nyt kummassakin päässä ja homma ei toimi, miten niihin ongelmatapauksiin voitaisiin puuttua.
Teillä sentään Wilma on käytössä. Oman lapseni opettaja laittaa ehkä kerran kuukaudessa jotain viestiä esim. uinneista. Mutta muuten on hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään nyt yksi asia selväksi. Winhaan ei voi laittaa mitään todellisia ongelmia, kuten oppimisvaikeuksia tietoturvan takia.
Meillä on "kaikki" Wilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, keneltä kysyt. Mutta omalla ysiluokkalaisellakin jäi tänä keväänä yhteen kokeeseen lukematta, kun oli ollut kipeänä sinä päivänä, kun opettaja oli tunnilla sanonut kokeesta. Ei ollut wilmassa, joten ei tiennyt, että kyseisestä aineesta on koe seuraavalla viikolla. Sinänsä sama, kun osasi kuitenkin asiat. Mutta harmitteli itsekin sitä, että suurin osa opettajista panee wilmaan, niin luottaa siihen, että ne ovat siellä ja voi suunnitella lukemisensa. Välttämättä ei huomaa parannuttuaan kysellä jokaisen tunnin kavereilta erikseen, määrättiinkö kokeita. Monille tunneille luokka on hajotettu ryhmiin, joten monilla tunneilla on ihan eri oppilaat, kuin omalla luokalla on.
Okei, kiitos! En tullut tuota ajatelleeksi. Aina voi fiksuuntua, jopa av:lla :D
Opetan yläkoulussa ja olen nykyään tehnyt niin, etten pahemmin kirjaa Wilmaan mitään tunnilla tapahtuneita rikkeitä. Kokeet merkkaan sinne, sekä koenumerot. Ja myös joka oppitunnin käsitellyt asiat ja seuraavan tunnin läksyt.
Luulin joskus aiemmin naiivisti, että jos Wilmaan kirjaa Jani-Petterin rikkeitä tyyliin: haukkui Jessica-Jeminaa vitun huoraksi, niin asia otetaan kotona puheeksi ja huono käytös loppuu. Ei loppunut ikinä.
En merkitse enää läksyjen tekemättömyyksiäkään, sillä minultahan ei ole pois, jos oppilas ei tee tehtäviään. On oma valinta. Ei kenenkään ole pakko tehdä läksyjään. Ainoa vaan että, jos opiskelu ei maita, numerokin luultavasti laskee. Sekään ei ole minun ongelmani.
Mitä väliä niillä merkinnöillä ylipäätään on? Eivät vaikuta työnsaantiin tai mihinkään, ellei nyt sitten toistuvasta lintsauksesta tai läksyjen tekemättömyydestä ole kyse, milloin se on ansaittua. Tuskin yksi merkintä vaikuttaa mihinkään loppuarvosanaan...
ope kirjoitti:
Kuules, minä laitoin muinoin ne ihan samat läksy- ja myöhästymismerkinnät omaan päiväkirjaani ja oppilaiden kuukausiraportteihin. Miksi silloin ei kukaan syyttänyt nillittämisestä tai kauhistellut, että kuukausiraportit ovat lasten rikosrekisteri? Tämä on ihan aito kysymys. Voisiko joku kertoa, miksi sama sähköisenä on niin kamalaa? Ja voin kertoa, että niissä kuukausiraporteissa oli paljon harvemmin kehuja kuin Wilmassa.
Opettajat ovat AINA pitäneet kirjaa oppilaiden työskentelystä ja infonneet siitä tavalla tai toisella huoltajia. Se on nähkääs VIRKAVELVOLLISUUTEMME. Ei voi muuta kuin osaa ottaa, jos ei kestä lukea Wilmasta, että jennipetterillä ei ollut kirjoja mukana koulussa. NYYH!
Olet hiukan väärin ymmärtänyt sen virkavelvollisuuden. Mieti vielä
Olet varmaan palstaillut liikaa. nYYH
Olen käsittänyt, että se on ylhäältä päin tullut ohje opettajille, että kaikki kirjataan wilmaan. Kuulostaa rasittavalta.