Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Wilmasta tullut lasten rikosrekisteri?

Vierailija
13.04.2016 |

Järjestelmä saa kovaa kritiikkiä ja sen käyttötarkoitus tuntuu nykyään olevan monien mielestä kirjata lasten pienemmätkin rikkeet lähtien nenänkaivuusta. Moni kertoo, että mitään positiivista ei kirjoiteta ikinä ja moni vanhempi ei halua edes lukea mitä sinne taas on kirjoitettu.

Jos Wilma pursuaa pelkästään moitteita, on sen käyttötarkoitus ja alkuperäinen ajatus täysin vääristynyt.

http://ls24.fi/artikkelit/nyt-on-kaikilla-paha-mieli

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tuosta yhdestä kommentista, että puuttuuko yksikään opettaja poikien homotteluun, sain kuulla olevani homo koulussa noin miljoona kertaa, vitun homo oli perussettiä, ooksä homo jne. Huorittelu särähtää naisopettajan korvaan, mitenkäs toi homottelu? 

Vierailija
22/28 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat jo aikuisia ja vain nuoremman kohdalla oli pari vuotta käytössä Wilma. Sitä ennen oli nk reissuvihot. Sen paremmin Wilmassa kuin reissuvihossakaan ei koskaan ollut mitään positiivista. Mutta ihan sama juttu oli omina kouluaikoinanikin eli jos töpeksit, sait muikkarin eli muistutuslapun, johon opettaja oli kirjoittanut töpeksintäsi ja siihen lappuun piti pyytää vanhempien allekirjoitus ja palauttaa opettajalle. Positiivinen palaute tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä eli arvosanoista näki, miten hyvin oli opiskelu mennyt ja käytöksen ja huolellisuuden arvosanasta näki, miten noin yleensä oli koulussa käyttäytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ope kirjoitti:

Kuules, minä laitoin muinoin ne ihan samat läksy- ja myöhästymismerkinnät omaan päiväkirjaani ja oppilaiden kuukausiraportteihin. Miksi silloin ei kukaan syyttänyt nillittämisestä tai kauhistellut, että kuukausiraportit ovat lasten rikosrekisteri? Tämä on ihan aito kysymys. Voisiko joku kertoa, miksi sama sähköisenä on niin kamalaa? Ja voin kertoa, että niissä kuukausiraporteissa oli paljon harvemmin kehuja kuin Wilmassa.

Opettajat ovat AINA pitäneet kirjaa oppilaiden työskentelystä ja infonneet siitä tavalla tai toisella huoltajia. Se on nähkääs VIRKAVELVOLLISUUTEMME. Ei voi muuta kuin osaa ottaa, jos ei kestä lukea Wilmasta, että jennipetterillä ei ollut kirjoja mukana koulussa. NYYH!

Olet hiukan väärin ymmärtänyt sen virkavelvollisuuden. Mieti vielä

Olet varmaan palstaillut liikaa. nYYH

Luepas laki ja opsit uudestaan. Pykälien ja ohjeiden mukaan koulu on velvollinen tiedottamaan huoltajalle poissaoloista, oppilaan menestyksestä, ojentamisista yms. Säännöt nimenomaan edellyttävät kodin ja koulun yhteistyötä, jossa koulun on oltava aina aloitteellinen. Opettaja käytännössä on se, joka esimiehensä ohjeiden mukaisesti hoitaa tiedotuksen. Minulla on esimieheni ohjeet merkitä Wilmaan kokeet, arvosanat, poissaolot, puhuttelut, luokasta poistamiset, jälkät, myöhästymiset jne. Mikäli en toimisi ohjeiden mukaan, esimieheni voisi minua ojentaa. Pahimmillaan syyllistyisin virkavirheeseen. 

Vierailija
24/28 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pojalla tänä vuonna 3 merkintää, kaikki hammaslääkärikäyntien kuittauksia. Erikseen on koepäivät ja kokeista tulleet numerot ja koko luokalle yhteisesti lähetetyt tiedotteet.

Rikoksista ei ole tietoakaan varmaan siksi, että poika ei kaivele nenää, ei unohda tavaroita eikä kiusaa muita.

Tuleva ujo neitsytmies

Vierailija
25/28 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 merkintää läksyjen unohtamisesta ja noin nelisenkymmentä hymyä tältä lukuvuodelta. Toisella lapsella pelkkiä hymyjä. Jotkut opettajat kuulemma laittaa turhastakin merkintöjä, mutta meille on tullut vain aiheellisia. Koko koulun ajalta alle 5 negaa.

Vierailija
26/28 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei voi tietää etukäteen mikä on turhaa. Siksi työnantaja märää kirjattavaksi mahdollisimman paljon. Kirjaamalla kaikki pikkujutut voidaan huomata yläkoulun puolella monenlaiset ongelmat ja oireilut. Jos mitään ei kirjata, ei yksittäiselle opettajalle tai luokanvalvojalle muodostu kuvaa ongelmien laajuudesta. Tietäisittepä, miten paljon esimerkiksi vapaa-ajalla sattuneet tappelut, jättämiset, seksuaaliset ahdistelut tai perheriidat näkyvät oppilaan käytöksessä.

Vierailija
27/28 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viime vuonna opettaja joskus laittoi hymyjä, mutta tänä vuonna ei vaikuta viitsivän. Toisaalta ei niistä hymyistä ole kauheesti hyötyä, jos ei tiedä miksi ne on saanut. Antoiko kentien koko luokalle hymyt vai tekikö lapsi jotain poikkeuksellista vai kenties palkitsi hyvästä pärjäämisestä pidemmällä aikavälillä? Meillä lapsi ei ainakaan tiennyt koskaan mistä hymiö on. Ainoat merkinnät ovat poissaoloja tai joku yksittäinen unohdus. Ensimmäisellä kerralla kyllä ihmettelin, kun minun piti kuitata poissaolo jonka olin itse juuri ilmoittanut opettajalle. Aika hassua sekin :)

Vierailija
28/28 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan yläkoulussa ja olen nykyään tehnyt niin, etten pahemmin kirjaa Wilmaan mitään tunnilla tapahtuneita rikkeitä. Kokeet merkkaan sinne, sekä koenumerot. Ja myös joka oppitunnin käsitellyt asiat ja seuraavan tunnin läksyt.

Luulin joskus aiemmin naiivisti, että jos Wilmaan kirjaa Jani-Petterin rikkeitä tyyliin: haukkui Jessica-Jeminaa vitun huoraksi, niin asia otetaan kotona puheeksi ja huono käytös loppuu. Ei loppunut ikinä. 

En merkitse enää läksyjen tekemättömyyksiäkään, sillä minultahan ei ole pois, jos oppilas ei tee tehtäviään. On oma valinta. Ei kenenkään ole pakko tehdä läksyjään. Ainoa vaan että, jos opiskelu ei maita, numerokin luultavasti laskee. Sekään ei ole minun ongelmani. 

No juuri näin.... Ja sitten lehdissä kirjoitellaan, että opettajat eivät puutu kiusaamiseen. Teit niin tai näin, niin aina teet väärin.